Forfatter Emne: Iltstyring, udsving.  (Læst 28383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Iltstyring, udsving.
« Dato: Okt 31, 2010, 17:51 »
Jeg har en Scotte 16kW med blackstar s kedel, og jeg har et iltstyrings kit på svinet.

Jeg har siddet og justeret på den det meste af dagen, og jeg synes udsvingene på iltstyringen er blevet noget mindre, men se grafen... er meningen ikke at iltstyringen skal styre forbrændingen fuldstændig perfekt?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #1 Dato: Okt 31, 2010, 18:03 »
Hvilken styring har du?

Når jeg spørger er det fordi styringer under 5 har regulering på pillemængden, og dem over har regulering på luftmængden. Sidstnævnte er langt at foretrække!
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #2 Dato: Okt 31, 2010, 18:07 »
6.22
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #3 Dato: Nov 01, 2010, 07:13 »
Ingen hajer i iltstyring?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #4 Dato: Nov 01, 2010, 17:08 »
Hej Martin
Jeg syntes det liner noget der kører efter en snor, max 1% avilgelse hvor har du sat din ilt %værdi ved lav last 10% drift og hvor er din værdi ved 100% drift
Har du ikke også ren forbrænding, ingen slager på din herd ingen ubrændte piller osv.??
Mvh Bylov

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #5 Dato: Nov 01, 2010, 17:21 »
Hej Martin
Jeg syntes det liner noget der kører efter en snor, max 1% avilgelse hvor har du sat din ilt %værdi ved lav last 10% drift og hvor er din værdi ved 100% drift
Har du ikke også ren forbrænding, ingen slager på din herd ingen ubrændte piller osv.??
Mvh Bylov

Hej Bylov. Det er muligt jeg stiller for høje krav. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor den kan lade ilt niveau'erne være 1-1½% under setpunkt i op til 5-7 minutter af gangen. Det virker voldsomt. Burde den ikke have direkte kontrol over blæser hastighed, og skrue op for blæs når sneglen doserer ujævnt. Troede det var meningen med iltstyringen?

Min aske er fin. Min kedel er fin, og jeg har ingen uforbrændte piller, eller slagger. Men jeg ser af og til der er røg fra flammen... når jeg smugkigger gennem lemmen. Altid i perioder hvor den er under setpunkt. Jeg forstår bare ikke hvorfor iltstyringen ikke reagerer kraftigere. Men det kan vel være mine PD værdier der skal justeres?

Her er mine nuværende settings:


I øvrigt, mange tak for dit svar. Var begyndt at tænke jeg var den eneste der havde købt iltstyring.

Mvh Martin
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #6 Dato: Nov 01, 2010, 17:55 »
Hej Martin,

Jeps, du stiller for store krav  :D

Din ilt-regulering er helt fin.
Du skal huske på at reguleringen sker på "historiske data" og at den er lidt træg for at kompensere for dette.
Skulle reguleringen være helt i top, skulle ilt-sonden sidde lige over bålet, men den sidder jo i røgafgangen og derfor er det "gamle data" den afgiver.

Kunne jeg få min iltstyring til at ligge lige så fint som din, ville jeg varmt anbefale at bruge ilt-styring  ;)

Måske er der håb når jeg får sat min Black Star kedel til  :D

Hilsen
Michael

Hej Martin
Jeg syntes det liner noget der kører efter en snor, max 1% avilgelse hvor har du sat din ilt %værdi ved lav last 10% drift og hvor er din værdi ved 100% drift
Har du ikke også ren forbrænding, ingen slager på din herd ingen ubrændte piller osv.??
Mvh Bylov

Hej Bylov. Det er muligt jeg stiller for høje krav. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor den kan lade ilt niveau'erne være 1-1½% under setpunkt i op til 5-7 minutter af gangen. Det virker voldsomt. Burde den ikke have direkte kontrol over blæser hastighed, og skrue op for blæs når sneglen doserer ujævnt. Troede det var meningen med iltstyringen?

Min aske er fin. Min kedel er fin, og jeg har ingen uforbrændte piller, eller slagger. Men jeg ser af og til der er røg fra flammen... når jeg smugkigger gennem lemmen. Altid i perioder hvor den er under setpunkt. Jeg forstår bare ikke hvorfor iltstyringen ikke reagerer kraftigere. Men det kan vel være mine PD værdier der skal justeres?

Her er mine nuværende settings:


I øvrigt, mange tak for dit svar. Var begyndt at tænke jeg var den eneste der havde købt iltstyring.

Mvh Martin
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #7 Dato: Nov 01, 2010, 18:25 »
Hej Martin,

Jeps, du stiller for store krav  :D

Din ilt-regulering er helt fin.
Du skal huske på at reguleringen sker på "historiske data" og at den er lidt træg for at kompensere for dette.
Skulle reguleringen være helt i top, skulle ilt-sonden sidde lige over bålet, men den sidder jo i røgafgangen og derfor er det "gamle data" den afgiver.

Kunne jeg få min iltstyring til at ligge lige så fint som din, ville jeg varmt anbefale at bruge ilt-styring  ;)

Måske er der håb når jeg får sat min Black Star kedel til  :D

Hilsen
Michael

Hm, ja, jeg kan godt se der kan være et problem på det punkt, men det tager sku ikke 10 minutter før forbrændingsgasserne når frem til sonden. Se graden:


Der er hele 10 minutter hvor den er helt gal. Det holder jo ikke stik med din teori? På min bil sidder sonden 1,5 meter fra udgangen... det går da meget fint med at måle alligevel... og den går da gerne en 16 km/l... og ryger kun når det er rigtig koldt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #8 Dato: Nov 01, 2010, 18:43 »
Når jeg spørger er det fordi styringer under 5 har regulering på pillemængden, og dem over har regulering på luftmængden. Sidstnævnte er langt at foretrække!

I 4.99 et-eller-andet bruger iltstyringen også regulering på luftmængden.

NBE fortalte fornyelig, at i version 6.50 regulerer iltstyringen på både pillemængde og luftmængde.

M.h.t. nøjagtigheden af iltstyringen: Jeg har heller ikke kurverne bedre. Jeg har ikke eksperimenteret meget med PD-tallene til iltstyringen. Min trøst er, at det må være bedre med iltstyring end uden.


Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #9 Dato: Nov 01, 2010, 18:44 »
Hej Martin,

Jeg helt med på dine overvejelser, men der er altså forbandet stor forskel på udstødningen i din bil og røgafgangen i dit fyr.

Se bare på rør-diameteren, så vil du opdage at udstødningen i din bil bevæger sig væsentligt hurtigere en røgen i dit fyr.
I bilen bruger du 1 l benzin pr. 16 km og det betyder at du bruger ca. 5 l benzin pr. time når du kører 80 KM/t, hvilket svarer til at du forbrænder brændstof med en effekt på ca. 46 KW.
I dit fyr forbrænder du vel brændstof med en effekt på omkring 3 KW ifølge dine kurver.
Det medfører at du har ca. 15 gange så meget røggas i din bils udstødningssystem som i dit fyrs, samtidig med at arealet af røgrøret er meget større end udstødningsrøret i din bil.

Alt dette giver et meget meget mere trægt system end i din bil, desværre  ;)

Dertil kommer at din bils udstødningssystem kører med overtryk som sikrer at der ikke kommer forstyrrende lift ind fra omgivelserne, hvor imod dit fyr (forhåbentlig) kører med undertryk i fyret/røgrøret som betyder at der let slipper forstyrrende luft ind.

Summa sumarum - reguleringen i dit fyr er meget langsommere end i din bil  ;)

Hilsen
Michael

Hej Martin,

Jeps, du stiller for store krav  :D

Din ilt-regulering er helt fin.
Du skal huske på at reguleringen sker på "historiske data" og at den er lidt træg for at kompensere for dette.
Skulle reguleringen være helt i top, skulle ilt-sonden sidde lige over bålet, men den sidder jo i røgafgangen og derfor er det "gamle data" den afgiver.

Kunne jeg få min iltstyring til at ligge lige så fint som din, ville jeg varmt anbefale at bruge ilt-styring  ;)

Måske er der håb når jeg får sat min Black Star kedel til  :D

Hilsen
Michael

Hm, ja, jeg kan godt se der kan være et problem på det punkt, men det tager sku ikke 10 minutter før forbrændingsgasserne når frem til sonden. Se graden:


Der er hele 10 minutter hvor den er helt gal. Det holder jo ikke stik med din teori? På min bil sidder sonden 1,5 meter fra udgangen... det går da meget fint med at måle alligevel... og den går da gerne en 16 km/l... og ryger kun når det er rigtig koldt.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #10 Dato: Nov 01, 2010, 18:47 »
Hej Martin
Nu kender jeg ikke meny styringen i din styring, jeg selv er håbløst efter idet at jeg kører med en ur gammel version 5.05 der faktisk kun styrer på luften, men her er der mulighed for at sætte værdier over og under normal blæser værdi ved den givne effekt,
Hvis det et at der ligger samme mulighed i din styring, ser det ud for mig at det er opgearing af blæser hastigheden der måske er sæt i for lav værdi, da det er mest under ilt% grænges den ligger længest og har svært med at løfte sig.
Men der skal nok andre på banen, som sagt kører jeg med ur gammel version, og kender ikke din
dog kører min ur gamle version perfekt, måske derfor jeg ikke har opdateret min styring.
NB hvad er det for en blokringstid på 30 min. du har på?
Mvh Bylov

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #11 Dato: Nov 02, 2010, 06:51 »
Tak for svar folkens.

Jeg stod og lyttede til fyret en times tid i går, mens jeg så på StokerKontrols ilt udlæsninger, og jeg forsøgte at justere på det. Jeg synes jeg har fået den skruet ind så den ikke varierer mere end +- 0,4% Det er umiddelbart fair nok, men jeg bemærkede et mønster... som også er det man ser på graferne. Iltstyringen har et Max/Min på blæseren... altså et område den kan få lov at arbejde i, og i perioder kan jeg høre den rammer enten top eller bund... og jeg har faktisk sat reguleringsområdet til maximum, så det må være derfor de har ændret så den kan regulere på sneglen OGSÅ i v6.5, for det er simpelthen sneglen der doserer for ujævnt.

Er der nogen af jer der har erfaringer med at gøre noget ved sneglen så den doserer mere jævn? I tried shouting at it, but it didn't help?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #12 Dato: Nov 02, 2010, 09:18 »
"Er der nogen af jer der har erfaringer med at gøre noget ved sneglen så den doserer mere jævn?"

Har du meget smuld i sneglen?  Det kan under alle omstændigheder resultere i ujævn dosering. Ísær over længere perioder (Tiltagende).


Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #13 Dato: Nov 02, 2010, 09:32 »
Jeg vil mene det er minimalt. Hælder en 2-3 dl madolie i magasinet når den er ved at være i bund... inden jeg fylder op altså.
Jeg har mine piller fra poser, og de virker ikke til at indeholde særlig meget smuld. Det kan selvfølgelig lige så vel være varierende pille længde, smuld og andet skidt, der gør at den doserer ujævnt... jeg troede bare det var hele grunden til iltstyringen... og at det så rent faktisk ikke virker, er jo en anelse irriterende når man har smidt alle de penge efter det.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #14 Dato: Nov 02, 2010, 09:47 »
Jeg vil mene det er minimalt. Hælder en 2-3 dl madolie i magasinet når den er ved at være i bund... inden jeg fylder op altså.
Jeg har mine piller fra poser, og de virker ikke til at indeholde særlig meget smuld. Det kan selvfølgelig lige så vel være varierende pille længde, smuld og andet skidt, der gør at den doserer ujævnt... jeg troede bare det var hele grunden til iltstyringen... og at det så rent faktisk ikke virker, er jo en anelse irriterende når man har smidt alle de penge efter det.

Ja, det er da trist hvis du ikke syntes det kører som forventet.
Personligt mener jeg jo, at en itlstyring må være så godt som overflødigt, såfremt anlægget er veltrimmet, har den rette dosering og at asken er som den "bør være". Men det hjælper selvfølgelig ikke dig. Men virker din iltstyringer ikke også grundlæggende fornuftigt?

Mht. til sneglens dosering, så er der på nyeste 6.50 version en funktion, hvor den interne snegl føder med flere intervaller end den eksterne.  Det giver mere jævnt bål og vil sikkert også påvirke iltstyringen.