Forfatter Emne: Iltstyring, udsving.  (Læst 28388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #15 Dato: Nov 02, 2010, 11:13 »
Problematikken ligger faktisk i at den eksterne snegl ikke føder den interne snegl stabilt nok. Den kører af og til uden der falder noget ned til den interne snegl og omvendt kan der af og til falde en hulens masse derned. I de perioder falder og stiger behovet for luft udenfor de afgrænsninger der er lavet i iltstyringen, og det synes jeg er lidt underligt man ikke kan justere højere op.

Det ser lidt ud som om de har solgt et anlæg som de ikke på fornuftig vis har nurset og arbejdet længe nok med. Det er muligt jeg tar fejl, jeg synes bare at ku se de ikke har taget iltstyringen seriøst, hvis de ikke selv har set de fejl. Det kan også være det er mig der er galt på den, og at der er en fornuftig forklaring på hvorfor det ikke lykkedes.

Jeg forstår godt hvad du siger Kendub. Fyret ser sundt ud, og det brænder fint og flot det meste af tiden, men der er vel ikke noget galt i at stile efter perfektion?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #16 Dato: Nov 02, 2010, 16:33 »
Hej Martin,

Årsagen til at ilt-styringen i nyere versioner også justerer på sneglen er at den forsøger at kompensere for "forkert" afvejning.
Det fungerer sådan at en konstant for høj ilt-procent giver en justering nedad på sneglydelsen, så der doseres lidt flere piller og en konstant for lav ilt-procent giver en justering opad på sneglydelsen, så der doseres lidt færre piller.
Herved for du en langsomt adaptiv justering via sneglydelsen og en "hurtigt" korrigerende funktion på blæseren.
Faktisk ret smart udtænkt  ;)

Hvis du vil have mere jævn dosering på sneglen, så er tommelfinger reglen at jo stejlere snegl, jo mere ujævn dosering, og visa versa.

Hilsen
Michael

Tak for svar folkens.

Jeg stod og lyttede til fyret en times tid i går, mens jeg så på StokerKontrols ilt udlæsninger, og jeg forsøgte at justere på det. Jeg synes jeg har fået den skruet ind så den ikke varierer mere end +- 0,4% Det er umiddelbart fair nok, men jeg bemærkede et mønster... som også er det man ser på graferne. Iltstyringen har et Max/Min på blæseren... altså et område den kan få lov at arbejde i, og i perioder kan jeg høre den rammer enten top eller bund... og jeg har faktisk sat reguleringsområdet til maximum, så det må være derfor de har ændret så den kan regulere på sneglen OGSÅ i v6.5, for det er simpelthen sneglen der doserer for ujævnt.

Er der nogen af jer der har erfaringer med at gøre noget ved sneglen så den doserer mere jævn? I tried shouting at it, but it didn't help?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #17 Dato: Nov 02, 2010, 16:41 »
Hej Michael.

Det er jo interessant. Det kan være jeg er heldig at få den version når jeg får min brænder udskiftet til en 10 kW. Mht. sneglen, så ku jeg godt sænke den lidt. Hvor tæt må den være på brænderhovedet?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #18 Dato: Nov 02, 2010, 16:53 »
Hej Martin
Jeg havde meget størrer udsving end du har, jeg droppet den originale snegl, lavet selv en fast snegl der dossere ens hver gang, det gjorde til at jeg idag har en meget stabil ilt% men det er en anden diskusion
og da der var personer her i forummet der fortalte mig at dette var ikke et ole opfinderforum valgte jeg at droppe ydeligere kommentare omkring iltstyring, men jeg skal lige have dette ud mellem sidebenene.
Du rammer nok en nerve der omkring stabiliteten i iltstyringen.
Mvh Bylov

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #19 Dato: Nov 02, 2010, 17:18 »
Jeg har lidt overvejet at lave en fast snegl, men jeg er lidt træt af at sku lave om på noget nyt. Enden på min snegl er lidt bøjet... pga. transport, de kan ikke finde ud af at pakke ting ved NBE åbenbart. Jeg kan høre den rager i siderne, og se den fjedrer sneglen når den kører rundt, så det ku godt være det der var årsag til den gir lidt, og så lige pludselig meget.

Anywho, jeg bryder mig ikke om moderering. Der er uacceptabelt hvis det ikke er pga. dårlig opførsel, for så er det ikke et frit forum. Føj
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #20 Dato: Nov 02, 2010, 18:15 »
Jeg kan ikke huske et eneste modereret indlæg.

Når jeg tænker tilbage på:

- en noget sur irer, der nok fik skrevet et par sandheder
- på diverse andre genvordigheder på andre stokerfora

og når man tænker på, at forumet er ejet af producenten, så er dette et prisværdigt frit forum.

Bare frem med ideerne Bylov. Om ikke andet så synes jeg, at de er interessante at læse.

Jeg tror, at kedlens opbygning giver nogle begrænsninger i hvor god iltstyringen kan blive. Dobbelt (eller mere) så dyre anlæg med mere 'lukkede' kedler kan på et år danne en spand aske. Jeg forestiller mig, at det bl.a. kan opnås ved, at deres iltstyring har bedre forhold i kedlen.

Men så ringe er iltstyringen i Scotte/Woody da heller ikke. 1-2 % forkert i spidser er da ikke, så galt...



Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #21 Dato: Nov 02, 2010, 18:19 »
Jamen, hvis du mener sneglen er defekt, så var det da det første sted jeg ville sætte ind, inden der fortages diverse målinger, spekulationer og resultere i ærlige stunder.

Kontakt da NBE eller fragtmand, hvis snegeln har været deffekt fra modtagelsen. Jeg er OVERBEVIST om at NBE vil hjælpe. Du skal vel blot rette henvendelse (?)

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #22 Dato: Nov 02, 2010, 18:22 »
NBE er producenten. Man skal vel først gå til sælgeren, der jo har ressourcer til at besvare sådanne henvendelser.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #23 Dato: Nov 02, 2010, 18:30 »
Jeg kan ikke huske et eneste modereret indlæg.

Fint, det er betryggende.
Anywho, jeg tror du har ret i det med kedlens tæthed. Den er idiotisk opbygget, hvis den sku forestille at ku blive tæt... MEN, den er hysterisk effektiv og let at rense. Det er nok det der har været i fokus ;)

I har ret. Jeg havde mange skader, fordi de ikke havde stroppet kedlen fast på pallen osv. Jeg får en komplet ny kåbe når de får taget sig sammen engang. Super Søren fra Dvcenter håndterer det for mig. Jeg vil ikke belemre ham med sneglen, det er kun de yderste 10 cm der er lidt bøjet, og roder rundt... troede det var meningen, men det er det jo nok ikke... bøjer den bare med et vandrør i midten. No worries. Skal lige igennem 50-60 kg.

Jeg har ingen problemer haft med dvcenter, ud over de trækker pengene før de sender. Søren yder en exceptionel service.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #24 Dato: Nov 02, 2010, 18:36 »
NBE er producenten. Man skal vel først gå til sælgeren, der jo har ressourcer til at besvare sådanne henvendelser.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #25 Dato: Nov 02, 2010, 18:42 »
Jamen du har da ret Kendub... og ja, også Frank. NBE er bare producent, og jeg har ingen kontakt haft med dem. Går gennem Dvcenter. Det vil jeg da hellere.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #26 Dato: Nov 02, 2010, 18:43 »
Hej Frank
Det var heller min mening at nedgøre dette fine forum, men den 13 og 14 febuar- 2010  kom jeg netup med et par indlæg omkring sneglen det var der hvor jeg selv valgte at lave en anden snegl. ud over at det blev en meget meget bedre styring af ilt% fik jeg det i medgift at der gik dobbel så lang tid mellem jeg skulle rense herd, jeg er godt klar over at pris og kvalitet hænger sammen, og derfor valgte jeg også at stoppe mine negative indlæg omkring den medfølgende snegl.
Problemet var også nok størrer for mig med den gamle styring 5.05 en det ville være idag, hvor der moduleres på sneglen,
Som jeg også husker dette, Frank havde vi to også er indlæg til hinanden, idet du vælgte ikke at køre med iltstyring.
Men for at slå det helt fast, mit indlæg var bestemt ikke ment som en kretik af dette fine forum hvor rigtige mange pillemisbrugere har fået rigtig meget hjælp
Mvh Bylov

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #27 Dato: Nov 02, 2010, 18:48 »
Men det er nu alligevel lidt et mærkeligt forum. Hvad er det der respekt for noget, og hvorfor forsvinder de igen? Jeg havde en i går... hvad er det, og hvad har jeg gjort?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #28 Dato: Nov 02, 2010, 20:46 »
Godt at læse, at du er ved godt mod, Bylov.

Faktisk var du den, der i sin tid (sammen med et godt tilbud fra en sælger), overbevidste mig om, at iltstyring var noget, som jeg bestemt måtte have :-)

Jeg tror, at Respekt-knappen er noget NBE har glemt at fjerne, da de satte forumet op  :)

Martin, jeg har straks trykket på 'Respekt' ud for dig  :) Jeg overvejer at trykke på Respekt ved alle indlæg jeg læser... men så er der vel nogen, som bliver kede af det, når Respekten en gang imellem falder  :)
« Senest Redigeret: Nov 02, 2010, 20:49 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #29 Dato: Nov 02, 2010, 21:03 »
Ehehe, hva fanden. Nå, det er sådan det virker! :P Hov, hvem stjal den respekt jeg fik i går!? Blastard! :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html