Forfatter Emne: Iltstyring, udsving.  (Læst 28386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #30 Dato: Nov 03, 2010, 16:40 »
...og da der var personer her i forummet der fortalte mig at dette var ikke et ole opfinderforum valgte jeg at droppe ydeligere kommentare omkring iltstyring, men jeg skal lige have dette ud mellem sidebenene.

Jeg kan slet ikke følge dig i ovenstående. Med et hjemmelavet pillefyr - som jeg ikke lægger skjul på - har jeg aldrig oplevet negative kommentarer ifm. mine indlæg :)
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #31 Dato: Dec 03, 2010, 00:57 »
Martin,

Hvordan "trives" din iltstyring nu, efter du har køre med det en måneds tid?
Er du blevet mere tilfreds med det?

Spørger lidt nysgerrigt, da jeg ikke selv har ment, at jeg har haft et behov for det.

Men jeg er i den situation, at jeg har fået tilbud om et gratis iltstyringskit fra en god ven, efter jeg har hjulpet ham med opsætning og finjustering af hans nye Woody.  (Hey! - den slags venner kan man ikke få for mange af  ;D)

Men det lyder som om, at iltstyringen nærmest kan spænde ben for en fornuftigt forbrænding, pga den sene respons fra bål til sonde, kombineret med en uens dosering fra sneglen? Og så er det jo lige fedt, med eller uden? (somfremt anlægget ellers er justeret så godt det nu lader sig gøre....)  ::)

Det skal jo også gøres op i udgifter til vedligeholdelse af sonde, samt elforbruget. Men det er nok minimalt hvad der skal bruges.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #32 Dato: Dec 03, 2010, 08:28 »
Det værste ved iltstyring er, at så kan man virkelig se hvor ringe ens forbrænding er til tider.

Det kræver nogle dage at få den justeret ind, og ved min er jeg nødt til at have stokerkontrol til at grov korrigere på sneglen før det bliver brugbart. Du har v6.5, den skulle kunne selv.

Det er bestemt ikke dårlig for forbrændingen, tværtimod, og det med at det er en langsom proces, det er rigtig nok, men jeg kan høre blæseren korrigere øjeblikkeligt på svingende træk.

Jeg ville ikke give mere end 1500 for det. Og du skal vide den ikke er helt gennembagt endnu,men det lyder til at de arbejder på det, så go for it.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #33 Dato: Dec 03, 2010, 09:28 »
Det værste ved iltstyring er, at så kan man virkelig se hvor ringe ens forbrænding er til tider.

Det kræver nogle dage at få den justeret ind, og ved min er jeg nødt til at have stokerkontrol til at grov korrigere på sneglen før det bliver brugbart. Du har v6.5, den skulle kunne selv.

Det er bestemt ikke dårlig for forbrændingen, tværtimod, og det med at det er en langsom proces, det er rigtig nok, men jeg kan høre blæseren korrigere øjeblikkeligt på svingende træk.

Jeg ville ikke give mere end 1500 for det. Og du skal vide den ikke er helt gennembagt endnu,men det lyder til at de arbejder på det, så go for it.

Tak for meldingen Martin.

Ja... det er ret peberet (3150,-) for et kit til version 6.xx.  Er det sonden der trækker prisen op mon?
Kan forstå på dig, at du har den holdning, at der er plads til forbredringer, og at du har på fornemmelsen, at der arbejdes på forbedringer. Så må jeg håbe det er "inden for" det nuværende iltprint og styrings råderum, så man ikke sidder med et forældet iltprint om et par måneder. Men den garati er der jo naturligvis aldrig.

Lige et spørgsmål om monteringen (som måske giver sig selv, når man står med det). Hvor stort hul skal der laves i røgrøret?. Der står ikke noget i monteringsvejledningen på nettet, blot at der medfølger sonde og møtrik, og at det skal monteres så tæt på kedlen som muligt (klart nok).

På den ene side hører jeg dig sige, at det er OK med iltstyringen, men på den anden side, at det er lidt spildt at bruge SÅ mange penge på et sæt? korrekt?

Jeg ved godt at iltstyring er og har været en endeløs debat på dette anlæg, og jeg har klaret mig fornuftigt uden i 3 år nu, takket være forummet og ikke mindst Dr. MHES's vejledning. Men i den situation, at jeg kan få et kit foræret, er det jo unægteligt lidt spændende at afprøve.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #34 Dato: Dec 03, 2010, 11:47 »
Det jeg forsøger at sige er at du skal vente til det kommer på tilbud.
Lige nu koster den lige under 3k ved dvcenter.dk, og jeg fik det altså i oktober, tror jeg det var, hvor listeprisen var 1795. Og oven i det fik jeg 15% rabat, så jeg har altså givet ca. 1500 for det, og det synes jeg det er værd... men ikke det dobbelte. Til det er tilbagebetalingsperioden simpelthen for stor.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #35 Dato: Dec 03, 2010, 12:31 »
Det jeg forsøger at sige er at du skal vente til det kommer på tilbud.
Lige nu koster den lige under 3k ved dvcenter.dk, og jeg fik det altså i oktober, tror jeg det var, hvor listeprisen var 1795. Og oven i det fik jeg 15% rabat, så jeg har altså givet ca. 1500 for det, og det synes jeg det er værd... men ikke det dobbelte. Til det er tilbagebetalingsperioden simpelthen for stor.

Ja, det gør forskel!  :o
Jeg tror jeg lader den ligge lidt og holder øje med et (måske) kommende tilbud hos en forhandler en dag.  :-\
Vildt at listenprisen skulle være steget fra godt 1800,- til lige omkring 3000,- siden oktober! 

Hedestoker.dk har op til 40% rabat på tilbehør til woody/scotte lige nu, såfremt man HAR købt eller står og skal købe pillefyr hos dem.  Men der har jeg (desværre) ikke handlet.   ::)


« Senest Redigeret: Dec 03, 2010, 12:32 af Kendub »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #36 Dato: Dec 03, 2010, 13:18 »
Hej
Jeg er overhovedet ikke haj udi iltstyring. Men vil påstå at evt. udsving skal relateres til sneglen og dens opbygning. Den type snegle doserer som vinden blæser, og det gør de fra en side af.
 Man kan dog elliminere det en smule, ved at købe meget ensartede piller. Jeg kørte med Laxå sidste vinter, og de er dælme meget korte og ens, og dermed en noget mere ensartet dosering. Jeg tror også på at en "rigtig" snegl vil kunne gøre det langt bedre. Men jo ikke sikkert man vil betale merprisen for at få sådan en snegl med, for de er dyrere.

Noget helt andet er, om det overhovedet gør nogen målbar forskel på forbruget, er jo en anden snak. Forstår godt du jager det perfekte. Lidt nørdede er vi jo. ;D
« Senest Redigeret: Dec 03, 2010, 13:20 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #37 Dato: Dec 03, 2010, 14:35 »
Jeg er enig med dig i at sneglens dosering har noget at sige, ingen tvivl om det, men faktisk vil jeg sige at iltstyringen æder meget af det. Det værste er hvis trækket lige pludselig forsvinder på en vindstille dag, hvor anlægget og stabilisatoren er justeret til 10 Pa, så kan iltstyringen ikke finde ud af at regulere blæseren nok. Og den magter det heller ikke hvis det blæser en pelikan og stabilisatoren står vandret. Men med stokerkontrol kan man få den til at justere sneglfremføringen stille og roligt. Det gør det direkte brilliant, for så passer blandingen så godt som altid.

Det kan også være det bare er min skorsten der stinker, men det gider jeg ikke rigtig gøre noget ved. Det må iltstyringen sku kompensere for, og det gør den nu.

Hvis man skulle helt op på perfektion, så skulle den eksterne snegl være en rigtig snegl, og den interne snegl skulle køre med frekvensomformer, og ved en korrekt og tilpasset kontinuerlig fremføring. Det kan man også se NBE har luret, eftersom de på 6.5 har gjort mulighed for kortere men oftere pulser på den interne snegl.

Men ja jeg ved godt jeg er en kæmpe nørd. Det er fair nok, det har jeg lært at leve med. Lidt OCD har vi IT folk jo for det meste :P

Arbejder jo også i en større produktionsvirksomhed, så process og process optimering er lige mig.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #38 Dato: Dec 03, 2010, 16:57 »
Jeg glemte helt at sige.
Den bolt der følger med iltstyringen... hullet i midten havde en størrelse, kan ikke huske hvor mange mm, men det borede jeg et tilsvarende hul i røgrøret til, og så fik jeg svejst bolten på røgrøret... fuldsvejst selvfølgelig. Du må finde en der kan gøre det for dig, hvis du ikke selv kan/har udstyr.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #39 Dato: Dec 03, 2010, 17:38 »
Det jeg forsøger at sige er at du skal vente til det kommer på tilbud.
Lige nu koster den lige under 3k ved dvcenter.dk, og jeg fik det altså i oktober, tror jeg det var, hvor listeprisen var 1795. Og oven i det fik jeg 15% rabat, så jeg har altså givet ca. 1500 for det, og det synes jeg det er værd... men ikke det dobbelte. Til det er tilbagebetalingsperioden simpelthen for stor.

Ja, det gør forskel!  :o
Jeg tror jeg lader den ligge lidt og holder øje med et (måske) kommende tilbud hos en forhandler en dag.  :-\
Vildt at listenprisen skulle være steget fra godt 1800,- til lige omkring 3000,- siden oktober! 

Hedestoker.dk har op til 40% rabat på tilbehør til woody/scotte lige nu, såfremt man HAR købt eller står og skal købe pillefyr hos dem.  Men der har jeg (desværre) ikke handlet.   ::)



Ok ikke noget pjat, vi laver det så alle stokerforums medlemmer også får rabat på Scotte dele, send os en mail med navn, adresse, telefonnummer, Mærk den med "rabat kode stokerforum" så opretter jeg jer.

Mail: salg@hedestoker.dk

Mvh Allan
Hedestoker.dk
« Senest Redigeret: Dec 03, 2010, 17:39 af Hedestoker »
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #40 Dato: Dec 03, 2010, 17:46 »
Hvad siger du så til det Kendub? Det er da bedre end et spark i løgene ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #41 Dato: Dec 04, 2010, 04:03 »
Hvad siger du så til det Kendub? Det er da bedre end et spark i løgene ;)


Ahhh... ja!   Det var sgu da helt rart - og med løgposen indtakt !
Må lige få sendt en mail til Allan fra Hedestoker i morgen, og så måske bestille dele til konens pakkekalender frem til jul   ;D ;D

Spændt på hvad en iltstyring kan erhverves til  :o


Flot tiltag af Hedestoker  !!


Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #42 Dato: Dec 04, 2010, 14:41 »
Jeg kan ikke huske et eneste modereret indlæg.


Jeg har ingen problemer haft med dvcenter, ud over de trækker pengene før de sender. Søren yder en exceptionel service.
Det må man ikke, det kan koste hele hele adgangen til kortbetaling hvis det sker overlagt, så tror jeg at man er på skideren, butik uden dankort :'( :'(
Men rigtigt søren gør det sku godt.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #43 Dato: Dec 04, 2010, 15:25 »
Det må man ikke, det kan koste hele hele adgangen til kortbetaling hvis det sker overlagt, så tror jeg at man er på skideren, butik uden dankort :'( :'(
Men rigtigt søren gør det sku godt.
Jeg tror sku du har ret i det vil være lidt svært at drive biksen videre uden dankort. Hvad for nogle systemer bruger du egentlig til at holde styr på om ekstern har afsendt varen, og du kan trække pengene osv... er det et hjemmebrygget system, eller har du købt dig til det... om man må spørge?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Iltstyring, udsving.
« Svar #44 Dato: Dec 04, 2010, 15:32 »
Mener du selve shoppen eller fragtsystemet?

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html