Forfatter Emne: Erfaring med Black Star kedel  (Læst 28374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #15 Dato: Dec 05, 2010, 19:11 »
Hej,

Blæs er:
Lav = 8
Midt = 14
Høj = 26

...og det er den nye skyggepols blæser (FL085) i en Woody 10 kW.

Hilsen
Michael

hvad har mhes sat blæs til i vers. 6.50
« Senest Redigeret: Dec 07, 2010, 21:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #16 Dato: Dec 05, 2010, 19:23 »
Faktisk tæt på de samme tal jeg kører med. Høj er kun 24, ellers er resten ens. Har samme blæsertype. De tal NBE foreskriver er direkte sindsyge.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #17 Dato: Dec 05, 2010, 19:29 »
Hej Martin,

Øhh, sindsyge ???
...det tror jeg nu ikke  ;)

Blæser parametre er meget afhængige af skorstensforholdene, og derfor skal de indstilles lokalt.
Jeg har en forholdsvis høj skorsten, ca. 12 m, med en isokern foring.
Det giver et fantastisk træk og derfor har jeg blæsertal der er noget under NBE's.

Normalt vil jeg påstå at Jannich & Co har rimeligt godt check på tallene, og de er nok ikke helt skæve for de fleste brugere.

Pas på med at drage konklusioner udfra blot én betragtning  ;)

Hilsen
Michael
 
Faktisk tæt på de samme tal jeg kører med. Høj er kun 24, ellers er resten ens. Har samme blæsertype. De tal NBE foreskriver er direkte sindsyge.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #18 Dato: Dec 05, 2010, 19:38 »
Der er i hvert fald langt ved siden af ved 10 Pa, så vil ikke mene det er en forhastet konklussion.

Jeg tror de har fint styr på deres tal, jeg tror bare de vælger at køre dem mere mager, for at folk skal have færre problemer.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #19 Dato: Dec 05, 2010, 21:24 »
Hej Martin,

Ikke for noget, men har du målt dit undertryk i skorstenen til 10 Pa, eller er det bare aflæst på skalaen på trækstabilisatoren ?

Jeg har målt undertrykket i min skorsten og det var noget højere end det jeg kunne aflæse på trækstabilisatoren.
Jeg tror at det er mere sandsynligt at fabrikanter af trækstabilisatore sikrer sig at undertrykket ikke er for lille, og derfor offsetter deres skala, ligesom speedometeret i bilen.

Hilsen
Michael

Der er i hvert fald langt ved siden af ved 10 Pa, så vil ikke mene det er en forhastet konklussion.

Jeg tror de har fint styr på deres tal, jeg tror bare de vælger at køre dem mere mager, for at folk skal have færre problemer.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #20 Dato: Dec 05, 2010, 21:27 »
Du skal ikke sidde der og kritisere min fin trækstabilisator. Sjuft!
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #21 Dato: Dec 05, 2010, 21:29 »
Hej Martin,

Næ nej, ingen kritik  ;)
...bare videregivelse af egne erfaringer  :D

Hilsen
Michael

Du skal ikke sidde der og kritisere min fin trækstabilisator. Sjuft!
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #22 Dato: Dec 11, 2010, 10:59 »
Nåh, har du fået styr på din iltstyring?

Jeg sidder lige og filosofere lidt over min iltstyring, her på en ganske blæsende dag.
Som sædvanlig er mit træk højere end normalt, og iltkorrektionen arbejder hårdt på sagen.
Min snegl doserer 1720, og iltkorrektionen har justeret helt ned til 1140 for at kompensere for det høje træk.

Jeg ved ikke om det er en v6.24 fejl, men jeg sad og gloede lidt på tallene og tænkte, det var egentlig en høj ønsket ilt procent til den givne kWh ydelse.

Du kan se ydelsen står til 30%, og det er den som den åbenbart beregner den ønskede iltprocent ud fra... men, det er jo forkert.. man kan se den yder 5,7 kW, og derved at ydelsen jo reelt 57%, så den ønskede ilt procent er forkert... jeg har også en mager forbrænding kan jeg se.


Jeg må have gjort noget ved min skorssten for styringen er i hvert fald ikke gennembagt :(
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #23 Dato: Dec 11, 2010, 11:44 »
Hej Martin,

Pas nu på  ;)

Den aktuelle effekt på 5,7 kW er jo udregnet på temperatur differencen og flowet, og er et udtryk for hvor stor effekt dit anlæg aftager fra kedlen og ikke et udtryk for hvor stor effekt der indfyres lige nu.
Derfor kan din ilt-styring ikke beregne ønsket ilt% udfra den aktuelle aftagne effekt.

Det er altså helt korrekt at udregne den ønskede ilt% udfra den indfyrede effekt, og her er det bedste tal du har altså drift%.

Og så lige min ilt-styring:
Tja, den er i drift, men det er ikke optimalt  ???
Jeg har måttet indgive kalibreringstallet selv, for det bliver ikke korrekt når jeg lader styringen selv finde det.
Når jeg lader fyret være stoppet (ikke slukket) i 1/2 time, med låget på klem så der er luftet rigtigt godt ud, og så kalibrerer lambda-sonden, får jeg et tal på 28-29.
Når jeg så starter brænderen og bruger min røggasanalyzer som reference instrument, kan jeg se at i takt med at røggastemperaturen stiger, viser lambda-sonden mere og mere forkert (for høj ilt%).
Jeg har så selv justeret kalibreringstallet via stokerkontrol, så det rimeligt passer med min røggasanalyzer, og så ender jeg på 20-10.

Det er det tal jeg kører med lige nu (20) og det fungerer rimeligt, udover at max ilt% ved slukket brænder så er ca 17%.

Jeg har også stadig store udsving på iltmålingen, udsving som min røggasanalyzer ikke kan registrere.

Hilsen
Michael

Nåh, har du fået styr på din iltstyring?

Jeg sidder lige og filosofere lidt over min iltstyring, her på en ganske blæsende dag.
Som sædvanlig er mit træk højere end normalt, og iltkorrektionen arbejder hårdt på sagen.
Min snegl doserer 1720, og iltkorrektionen har justeret helt ned til 1140 for at kompensere for det høje træk.

Jeg ved ikke om det er en v6.24 fejl, men jeg sad og gloede lidt på tallene og tænkte, det var egentlig en høj ønsket ilt procent til den givne kWh ydelse.

Du kan se ydelsen står til 30%, og det er den som den åbenbart beregner den ønskede iltprocent ud fra... men, det er jo forkert.. man kan se den yder 5,7 kW, og derved at ydelsen jo reelt 57%, så den ønskede ilt procent er forkert... jeg har også en mager forbrænding kan jeg se.
Jeg må have gjort noget ved min skorssten for styringen er i hvert fald ikke gennembagt :(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #24 Dato: Dec 11, 2010, 11:57 »
Pas nu på  ;)

Den aktuelle effekt på 5,7 kW er jo udregnet på temperatur differencen og flowet, og er et udtryk for hvor stor effekt dit anlæg aftager fra kedlen og ikke et udtryk for hvor stor effekt der indfyres lige nu.
Derfor kan din ilt-styring ikke beregne ønsket ilt% udfra den aktuelle aftagne effekt.

Det er altså helt korrekt at udregne den ønskede ilt% udfra den indfyrede effekt, og her er det bedste tal du har altså drift%.
Vrøvl.
Jeg har ingen flowmåler.
Det er sikkert stokerkontrol der beregner den korrekt ydelse ud fra de tal jeg har indtastet under program opsætning:


Iltkorrektionen piller lystigt i autoberegningsydelsen... og det er sikkert derfor styringen fejler totalt, fordi den bruger autoberegnings ydelsen til at beregne kw ud fra... som jo så er fuldstændig forkert. Det er det jeg siger... styringen er ikke gennembagt.


Og så lige min ilt-styring:
Tja, den er i drift, men det er ikke optimalt  ???
Jeg har måttet indgive kalibreringstallet selv, for det bliver ikke korrekt når jeg lader styringen selv finde det.
Når jeg lader fyret være stoppet (ikke slukket) i 1/2 time, med låget på klem så der er luftet rigtigt godt ud, og så kalibrerer lambda-sonden, får jeg et tal på 28-29.
Når jeg så starter brænderen og bruger min røggasanalyzer som reference instrument, kan jeg se at i takt med at røggastemperaturen stiger, viser lambda-sonden mere og mere forkert (for høj ilt%).
Jeg har så selv justeret kalibreringstallet via stokerkontrol, så det rimeligt passer med min røggasanalyzer, og så ender jeg på 20-10.

Det er det tal jeg kører med lige nu (20) og det fungerer rimeligt, udover at max ilt% ved slukket brænder så er ca 17%.

Jeg har også stadig store udsving på iltmålingen, udsving som min røggasanalyzer ikke kan registrere.

Det lyder da godt nok kæmpe grumt. Har du tjekket om din sondes varmelegeme fungerer som det skal? Det lyder som om den ikke bliver opvarmet korrekt?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #25 Dato: Dec 11, 2010, 12:16 »
Det ender nok med at jeg bliver nødt til at sætte en trækstabilisator mere i skorstenen. Skal bare lige have snakket med skorstensfejeren om det er ok.
Jeg vil ellers sige jeg har været glad for iltstyringen... det er bare problematisk at have et værktøj som stokerkontrol, for så kan man virkelig se når der er noget i vejen... men altså, det kan jo være målet med iltkorrektion har været at korrigere for vigende sneglindføring... og ikke varierende træk, og så kan man jo ikke rigtig klandre det for ikke at virke på min dårlige skorsten.

Har hevet renselemmen af, så der nu er en 20x20 cm hul ind i siden på min skorsten.. så faldt den til ro :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #26 Dato: Dec 11, 2010, 14:35 »
Hej Martin,

Sorry, jeg havde ikke check på at du ikke havde flowmåler på  ;)

Nå, men når Stokerkontrol ikke viser aktuel kW som drift% * max. effekt, så må det skyldes at du har sat stokerkontrol til at lave beregningen, hvilket også tydeligt fremgår af dit skærmklip.
Så er det jo stokerkontrol der regner udfra de tal som du selv har indgivet:
 - 1720 g/6 min
 - 4,9 kW

Disse tal bliver ikke korrigeret af styringen, for det er tal som "overskriver" tallene der kan læses i styringen.
Altså, når din styring pga. iltstyringen reducerer g/6 min (det gør den gennem Iltreguleringsfaktor i Snegl) for at få en øget dosering (øget mætning lav og høj), så tolker stokerkontrol det som øget dosering uden korrektion for Iltreguleringsfaktor.
Deri består "fejlen".
Hvis du sætter parametret  "Beregn kW på PC" til "Deaktiveret" så skal du bare se  ;)

Mht. til min lambda-sonde, så ja, varmelegemet virker upåklageligt  ;)
Jeg har prøvet med 3 forskellige lambda-sonder (og ja det er de rigtige fra Bosch  :D ) og resultatet er det samme.

Hilsen
Michael

Pas nu på  ;)

Den aktuelle effekt på 5,7 kW er jo udregnet på temperatur differencen og flowet, og er et udtryk for hvor stor effekt dit anlæg aftager fra kedlen og ikke et udtryk for hvor stor effekt der indfyres lige nu.
Derfor kan din ilt-styring ikke beregne ønsket ilt% udfra den aktuelle aftagne effekt.

Det er altså helt korrekt at udregne den ønskede ilt% udfra den indfyrede effekt, og her er det bedste tal du har altså drift%.
Vrøvl.
Jeg har ingen flowmåler.
Det er sikkert stokerkontrol der beregner den korrekt ydelse ud fra de tal jeg har indtastet under program opsætning:
Iltkorrektionen piller lystigt i autoberegningsydelsen... og det er sikkert derfor styringen fejler totalt, fordi den bruger autoberegnings ydelsen til at beregne kw ud fra... som jo så er fuldstændig forkert. Det er det jeg siger... styringen er ikke gennembagt.


Og så lige min ilt-styring:
Tja, den er i drift, men det er ikke optimalt  ???
Jeg har måttet indgive kalibreringstallet selv, for det bliver ikke korrekt når jeg lader styringen selv finde det.
Når jeg lader fyret være stoppet (ikke slukket) i 1/2 time, med låget på klem så der er luftet rigtigt godt ud, og så kalibrerer lambda-sonden, får jeg et tal på 28-29.
Når jeg så starter brænderen og bruger min røggasanalyzer som reference instrument, kan jeg se at i takt med at røggastemperaturen stiger, viser lambda-sonden mere og mere forkert (for høj ilt%).
Jeg har så selv justeret kalibreringstallet via stokerkontrol, så det rimeligt passer med min røggasanalyzer, og så ender jeg på 20-10.

Det er det tal jeg kører med lige nu (20) og det fungerer rimeligt, udover at max ilt% ved slukket brænder så er ca 17%.

Jeg har også stadig store udsving på iltmålingen, udsving som min røggasanalyzer ikke kan registrere.

Det lyder da godt nok kæmpe grumt. Har du tjekket om din sondes varmelegeme fungerer som det skal? Det lyder som om den ikke bliver opvarmet korrekt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #27 Dato: Dec 11, 2010, 14:50 »
Hej Martin,

Jeps, ilt-styring er for at korrigere for varierende sneglindfødning, varierende piller, varierende smuld o.lign.
Reaktionstiden fra forbrændingen til lambda-sonden er simpelthen for lang til at kunne nå at reagere på de hurtige fluktationer der kan opstå i skorstenstrækket.

Hilsen
Michael

Det ender nok med at jeg bliver nødt til at sætte en trækstabilisator mere i skorstenen. Skal bare lige have snakket med skorstensfejeren om det er ok.
Jeg vil ellers sige jeg har været glad for iltstyringen... det er bare problematisk at have et værktøj som stokerkontrol, for så kan man virkelig se når der er noget i vejen... men altså, det kan jo være målet med iltkorrektion har været at korrigere for vigende sneglindføring... og ikke varierende træk, og så kan man jo ikke rigtig klandre det for ikke at virke på min dårlige skorsten.

Har hevet renselemmen af, så der nu er en 20x20 cm hul ind i siden på min skorsten.. så faldt den til ro :P
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #28 Dato: Dec 11, 2010, 15:03 »
Så er det jo stokerkontrol der regner udfra de tal som du selv har indgivet:
 - 1720 g/6 min
 - 4,9 kW

Disse tal bliver ikke korrigeret af styringen, for det er tal som "overskriver" tallene der kan læses i styringen.
Altså, når din styring pga. iltstyringen reducerer g/6 min (det gør den gennem Iltreguleringsfaktor i Snegl) for at få en øget dosering (øget mætning lav og høj), så tolker stokerkontrol det som øget dosering uden korrektion for Iltreguleringsfaktor.
Deri består "fejlen".
Hvis du sætter parametret  "Beregn kW på PC" til "Deaktiveret" så skal du bare se  ;)
Jeg forstår skam udemærket hvordan det virker, og hvorfor styringen opfører sig forkert...

Men hvorfor i alverden vil du have mig til at deaktivere det? Så har jeg 3 tal på min stokerkontrol der er forkerte i stedet for 2? Det er da fuldstændig meningsløst.
Min snegl doserer rent faktisk 1720 gram hver 6 minut, og kW tallet bliver forkert hvis jeg deaktiverer den funktion.

Iltstyringen magter bare ikke at styre blæseren, og så er den nødt til at ændre mætningen for at få nok piller til den ekstra luft det bliver suget igennem... ergo højere ydelse.. så det er bestemt ikke forkert det stokerkontrol skriver... men styringen går åbenbart ud fra at trækket i min skorsten er klippe stabilt, og korrektionen er en reel ydelsesændring på sneglen... derved forkert ønsket ilt osv... det er bare en konstatering... jeg ved skam godt hvad jeg skal gøre ved det, og det er ikke noget der kan fikses fra PC'en, eller noget jeg har gjort forkert... det er min skorsten der sucks... literally.


Mht. til min lambda-sonde, så ja, varmelegemet virker upåklageligt  ;)
Jeg har prøvet med 3 forskellige lambda-sonder (og ja det er de rigtige fra Bosch  :D ) og resultatet er det samme.
Hm, odd. Har du prøvet at pakke dit skorstensrør ind i isolering?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaring med Black Star kedel
« Svar #29 Dato: Dec 11, 2010, 15:14 »
Jeps, ilt-styring er for at korrigere for varierende sneglindfødning, varierende piller, varierende smuld o.lign.
Reaktionstiden fra forbrændingen til lambda-sonden er simpelthen for lang til at kunne nå at reagere på de hurtige fluktationer der kan opstå i skorstenstrækket.
Ja det forklarer jo så hvorfor det går helt galt når mit skorstenstræk bliver tilpas højt.

Men, jeg tror når du får dit til at virke, og du får skruet op for D og P på din iltstyring, at du vil blive forbavset over hvor hurtigt den reagerer på du åbner låget.
« Senest Redigeret: Dec 11, 2010, 15:18 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html