Forfatter Emne: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.  (Læst 27353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #30 Dato: Okt 10, 2012, 21:42 »
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.

Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.

Det er ikke altid det kan svare sig. Det afhænger lidt af hvor meget energi ens hus kan akkumulere. Jeg bor f.eks. i et hus med ikke ret meget gulvvarme, og indervæggene er af leca, så jeg kan næsten ingen energi akkumulere inde i huset. Når jeg kapper varmen så falder temperaturen indenfor hurtigt... og derved varmetabet ud af huset. Jeg sparer personligt en ret stor del på døgn forbruget ved at gøre det, og jeg er 100% sikker, for jeg har kørt tests flere gange... og det er en ret betydelig besparelse.

Men, hvis man f.eks. har gulvvarme i hele huset, og murstens indervægge... så er det nok tvivlsomt man kan spare det store på det, for temperaturen falder jo mega langsomt i det tilfælde. Den eneste grund til at man måske sparer en anelse, er at fyret er mere effektivt ved f.eks. 80% end ved f.eks. 30-40%...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #31 Dato: Okt 11, 2012, 07:01 »
Okay.... lidt alene i verden :-\ nå pyt...jeg ka ta det. ^-^
Nu vil vi have 21-22°C 24/7 i alle opholdsrum, og der er gulvvarme i beton med 2cm Merbau stave limet på, det reagerer meeeget langsomt.

Men jeg accepterer så jeres besparelse (med armen vredet om på ryggen, og mange mod en, i bisser ;D)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #32 Dato: Okt 11, 2012, 07:12 »
Jeg taber også hurtigt varme i anlæg så jeg kører kun med 2 stop a 1/2 til 1 time alt efter hvor koldt det er. Stopper jeg længere taber jeg alt for meget og jeg får et øget pilleforbrug for mig at fyre op til setpunkt. Men det er mine forhold og jeg tænker ikke udelukkende i besparelse . Jeg har komp rens og renser ved urstop herden to gange i døgnet . Det giver en meget bedre og renere forbrænding .
Men jeg er ikke helt enig med Martin. Ja fyret har en større virkningsgrad ved 80% pga højere røgtemp end ved 30-40% men det skovler altså også flere kg piller ind . Og røgtemp er igen afhængig af skorstensforhold . Et er papir og udregninger og noget andet er praktik og forsøg.Kunne faktisk være sjovt om man havde et test hust hvor man kunne replikere de samme forhold hele tiden og så teste om et 10kw som kører mellem 80-100 % ville bruge mindre/mere end et 16kw som kører 60-80% . Nå men det er en anden diskution :-)
Men jeg vil også mene at hvis man har gulv varme kan man tillade sig at stoppe i lidt længere perioder da betonen vil virke som en stenovn og holde temp oppe i anlæg i længere tid så man ikke vil få så stor en afkøling af vand og derfor ikke så voldsom en fyring for at nå setpunkt.
Men vi må vente og se hvad Lund finder frem til.
Så lige en fra Kenneth. Du kan se i det jeg skriver at jeg faktisk mener at du kan have en større fordel.
Og nej du er bestemt ikke "palle" er er andre der mener som dig
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #33 Dato: Okt 11, 2012, 07:28 »
Men jeg er ikke helt enig med Martin. Ja fyret har en større virkningsgrad ved 80% pga højere røgtemp end ved 30-40% men det skovler altså også flere kg piller ind .
Det er okay du ikke er enig med mig, men virkningsgraden falder altså når røgtemperaturen stiger fordi du taber mere varme ud i skorstenen. Grunden til at anlæggets samlede virkningsgrad stiger, er fordi der er forskel på hvor meget ilt det fiser uberørt forbi bålet ved hhv. 10% og 100% drift. Ved 10% drift har du jo bare et lille bål inde i bunden, og resten af herden er fri, og der blæses luft ind gennem alle de huller som egentlig bare er med til at køle din kedel. Det er i øvrigt også derfor NBE er ved at teste en vandre herd, som kan ændre størrelsen på herden alt efter drift procenterne.

Citér
Men jeg vil også mene at hvis man har gulv varme kan man tillade sig at stoppe i lidt længere perioder da betonen vil virke som en stenovn og holde temp oppe i anlæg i længere tid så man ikke vil få så stor en afkøling af vand og derfor ikke så voldsom en fyring for at nå setpunkt.
Hele humlen i natsænkning er at temperaturen indenfor skal falde, så varmetabet derefter er lavere ud af huset. Når du har sådan en klump beton varmet op, så falder temperaturen ikke ret meget, og den falder langsom... så gevinsten vil være minimal.

Den her diskussion er her hvert år, og folk med meget gulvvarme er altid uenige i at det kan svare sig.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #34 Dato: Okt 11, 2012, 07:44 »
Men jeg accepterer så jeres besparelse (med armen vredet om på ryggen, og mange mod en, i bisser ;D)
Skal nok prøve på at være rar :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #35 Dato: Okt 11, 2012, 09:35 »
Hele humlen i natsænkning er at temperaturen indenfor skal falde, så varmetabet derefter er lavere ud af huset. Når du har sådan en klump beton varmet op, så falder temperaturen ikke ret meget, og den falder langsom... så gevinsten vil være minimal.

Den her diskussion er her hvert år, og folk med meget gulvvarme er altid uenige i at det kan svare sig.

Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.

Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #36 Dato: Okt 11, 2012, 10:42 »
Ved det godt Martin. Var også godt klar over faren ved tråden fordi den kunne åbne for vandre diskutionen . :-) men den er jo i grunden ret sjov og sådanne pingpong samtaler med en del folk giver jo nye ideer og opfindelser . Så det er kanon.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #37 Dato: Okt 11, 2012, 13:10 »
Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.

Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)

Korrekt :) Jeg tror i de koldeste måneder kan vi komme helt ned på 14 grader om natten i stuen... men det er så til gengæld hurtigt varmet op til 22-23 grader på et par timer.

Jeg har ændret min urstyring. Har et lille stop inden kl 05 på en halv time, for at få herden blæst af.

Jeg aner ikke hvor stor min besparelse er i øjeblikket... har kun testet det når det har været rigtig koldt, men nu får vi se.
« Senest Redigeret: Okt 11, 2012, 13:14 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #38 Dato: Okt 12, 2012, 05:42 »
Hej Gutter,

Fed diskussion  ;)
...helt som Martin påpeger, så er det en diskussion der kommer i hver fyringssæsson.

Jeg er 99% enig i Martins betragtninger  ;)
Besparelsen ved natsænkning består i besparelsen fra et mindre varmetab fra huset når temperaturen indenfor er mindre (mindre forskel mellem ude og inde) + den besparelse der er i at skorstenstabet er absolut minimalt når fyret er stoppet.
Afhængig af husets "evne" til at afkøles bliver besparelsen større eller mindre.

Der hvor jeg er uenig med Martin er betragtningen omkring gulvvarme  ;)
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer  ;)

Hilsen
Michael

Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.

Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)

Korrekt :) Jeg tror i de koldeste måneder kan vi komme helt ned på 14 grader om natten i stuen... men det er så til gengæld hurtigt varmet op til 22-23 grader på et par timer.

Jeg har ændret min urstyring. Har et lille stop inden kl 05 på en halv time, for at få herden blæst af.

Jeg aner ikke hvor stor min besparelse er i øjeblikket... har kun testet det når det har været rigtig koldt, men nu får vi se.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #39 Dato: Okt 12, 2012, 09:29 »
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer  ;)
Dumme mand! :P

Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #40 Dato: Okt 12, 2012, 13:47 »
Men besparelsen vil jo have et vendepunkt. Når det er - grader udenfor vil huset forsætte med at afgive varme indtil det når ned på en naturlig forskel på inde og ude temp. Og så skal man jo også indregne hvor meget koster det så at varme anlæg/hus op igen. Hvis fyret skal køre for længe på 100% vil du have et større varmetab gennem skorstenen pga den højere røggas temp som fyret ikke når at udnytte  . OK fyret er mere effektiv jo højere den kører iflg prøvnings attest ved DTU med perfekte skorstensforhold men er den så meget mere effektiv at det er en besparelse at opvarme huset fra koldt og der er jo nok heller ikke mange som kan holde feks skorstens temp nede så man fik optimal udnyttesle af røggas . Man burde faktisk bygge et fyr med en føler 1m nede fra skorstensstop . Så kunne man stille fyret ind efter røggas temp på feks 65 gr og der skulle så være røgvendeplader i kedlen som åbende og lukkede for at regulere efter dette . Derved villle fyret udnytte det optimale af røggasen. Men tilbage til sporet, jeg bygger min teori med flere kortere stop på feks opvarming af vand. Det koster meget mere energi at opvarme vand fra 0 til 50 gr end fra 50-100 så derfor må en større afkøling betyde at der skal bruges mere enegi for at nå op på temp igen. Derfor må der være et vendepunkt i temp hvor man kan sige at kommer temp under dette ryger der for meget af besparelsen ved at stoppe. En ting i styringen kunne styre dette så fyret modulerede urstopsperioden efter nedkøling/udetemp.
Lad mig lige ridse så jeg selv fatter hvad jeg mener.
Urstop kl 23-0500. Men i nat er det -5 gr og fyret starter derfor kl 0300 hvor besparelsen vender pga for stor afkøling . Imorgen nat er det så 2 gr og huset/anlæg har mindre afkøling og fyret er stoppet hele perioden. Derved ville man tage højde for hvornår besparelses momentet var mest effektivt.
Blev lidt lang undeskyld :-)
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #41 Dato: Okt 12, 2012, 14:03 »
Hej
Ja der er mange teorier på banen. Denne mener jeg dog ikke holder vand.

Det koster meget mere energi at opvarme vand fra 0 til 50 gr end fra 50-100
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #42 Dato: Okt 12, 2012, 14:24 »
Hej Ole
Måske lidt dårligt formuleret. Det jeg mener er at har du vand som er 50 gr varmt i forvejen så koster det mindre at genopvarme til 100 gr end hvis du skal opvarme det hele igen fra 0-100 gr.
Derfor må der være en nedre grænser for anlægstemp når man kikker på besparelse kontra urstop perioder
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #43 Dato: Okt 12, 2012, 16:15 »
Hej Martin,

Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget  ;)

I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret  ;)

Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold  ;)

Hilsen
Michael
 
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer  ;)
Dumme mand! :P

Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #44 Dato: Okt 12, 2012, 16:48 »
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget  ;)

Jeg har godt hørt om systemet, og jeg har egentlig tænkt mig at lave det i stuen her... engang når jeg begynder at kede mig. Der går nok et par år endnu :P

Citér
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret  ;)

Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold  ;)

Ha ha, yea... men, Søren har sikkert snydt, for han har sikkert set det i drift et sted.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html