Forfatter Emne: Sorte piller i askeskuffen  (Læst 27580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sorte piller i askeskuffen
« Dato: Dec 28, 2012, 00:02 »
Hej :-) Jeg er ny her, og håber på lidt hjælp fra de erfarne.
Har lige stillet an med Scotte + 1016 S 10 KW med iltstyring og trækstablisator. Det har kørt siden 18 december. Mit problem er at der skubbes sorte uforbrændte piller fra herden ned i askeskuffen. Jeg kører indtil videre med DLGs piller. Til tider samles der askekager i siderne af herden som jeg skraber væk. På 3 dage er askeskuffen halvt fyldt med sorte piller. Mit pilleforbrug iøvrigt ligger gennemsnitligt i de få døgn på 23 kg/døgn, men det har været koldt og blæsende i perioden, så jeg synes ikke det er galt.
Iltsonden er kalibreret før 1. opstart, og piller er vejet af (1530gr.) og indtastet i autoberegning. Iltstyring er sat til "ja". Fyret kører mest i mellemlast, 4 - 6 KW og det er jo helt fint for årstiden. Iøvrigt er der ikke stillet på de satte standardparametre.
Jeg ser at målt ilt oftest ligger 4 - 7% over ønsket ilt i mellemlast. Overskuddet er mindst ved høj last og lavest ved lav last.
Inden jeg laver en ny iltkalibrering og afvejning af piller, og før jeg får Optimabesøg engang i januar kunne jeg ønske et par råd om tuning af iltstyringen, eller alternativt at undlade at udnytte den?
Bedste hilsener
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #1 Dato: Dec 28, 2012, 00:15 »
Hvis ellers fyret kører godt kan det måske være rense-blæs der er for kraftig, og skubber pillerne ud.

Er herden overfyldt med piller? eller er der næsten ingen? under normal drift.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #2 Dato: Dec 28, 2012, 00:28 »
Hej og tak for respons. Der er mange piller på herden. Jeg tror ikke at de bliver blæst ud, men skubbet fysisk ud af sneglen før de er brændt ud. vh Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #3 Dato: Dec 28, 2012, 01:00 »
Så er det luft der mangler, desværre har jeg ingen viden om ilt-styring, men når en af ilt guruerne engang står op springer de nok på sagen.

Det er selvfølgelig skammeligt at slå ilt-styring fra når man nu har investeret i det, men en Scotte på gode piller kører fortrinligt uden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #4 Dato: Dec 28, 2012, 07:27 »
Hej Perminator,

Først og fremmest skal du vide at iltstyring ikke virker før du har trimmet forbrændingen uden iltstyringen.
Fremgangsmåden er:
 - Lad føleren varme op i sin monteringsposition i mindst 15 minutter med fyret stoppet.
 - Tryk kalibrer føler
 - Sæt ilt-styring til "Vis"
 - Lav afvejning af snegl
 - Indtast i autoberegningen og søt autoberegning til
 - Start fyret og lad det køre i 30 minutter
 - Lås brænderen til at køre 10% drift (min og max effekt sættes til 10%)
 - Juster blæs lav til korrekt forbrænding (rolig gul flamme)
   ...hvis det ikke er muligt at holde flammen i live, justeres skorstenstræk 1 op og justering af blæs lav gentages til korrekt forbrænding (rolig gul flamme)
   ...hvis det stadig ikke er muligt at holde flammen i live, justeres skorstenstræk endnu 1 op og blæs lav justeres igen til korrekt forbrænding (rolig gul flamme)
   ...sådan gentages indtil flammen kan holdes i live.
 - Lås brænderen til 50% drift (min og max effekt sættes til 50%)
 - Juster blæs midt til korrekt forbrænding (rolig gul flamme)
 - Lås brænderen til 100% drift (min og max effekt sættes til 100%)
 - Juster blæs høj til korrekt forbrænding (rolig gul flamme)
 - Sæt brænderen til min 10% og max 100%

Så lader du fyret køre et par dage og kontrollerer at forbrændingen er OK.
Hvis forbrændingen er OK, justeres igen efter ovenstående anvisning, dog uden ilt-kalibrering.

Når forbrændingen er OK kan du starte iltstyringen ved:
 - Lås brænderen til at køre 10% drift (min og max effekt sættes til 10%)
 - Aflæs hvilken ilt% der opnås under 10% drift og indsæt det i Ønsket ilt lav (aflæs gennemsnittet over et par minutter)
 - Lås brænderen til at køre 50% drift (min og max effekt sættes til 50%)
 - Aflæs hvilken ilt% der opnås under 50% drift og indsæt det i Ønsket ilt midt (aflæs gennemsnittet over et par minutter)
 - Lås brænderen til at køre 100% drift (min og max effekt sættes til 100%)
 - Aflæs hvilken ilt% der opnås under 100% drift og indsæt det i Ønsket ilt høj (aflæs gennemsnittet over et par minutter)
 - Sæt ilt-styring til "Ja"

Du kan finde lidt vejledning her:
Kvik start guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anlã¦g.pdf
Generelle små vejledninger www.mhes.dk

Hilsen
Michael

Hej :-) Jeg er ny her, og håber på lidt hjælp fra de erfarne.
Har lige stillet an med Scotte + 1016 S 10 KW med iltstyring og trækstablisator. Det har kørt siden 18 december. Mit problem er at der skubbes sorte uforbrændte piller fra herden ned i askeskuffen. Jeg kører indtil videre med DLGs piller. Til tider samles der askekager i siderne af herden som jeg skraber væk. På 3 dage er askeskuffen halvt fyldt med sorte piller. Mit pilleforbrug iøvrigt ligger gennemsnitligt i de få døgn på 23 kg/døgn, men det har været koldt og blæsende i perioden, så jeg synes ikke det er galt.
Iltsonden er kalibreret før 1. opstart, og piller er vejet af (1530gr.) og indtastet i autoberegning. Iltstyring er sat til "ja". Fyret kører mest i mellemlast, 4 - 6 KW og det er jo helt fint for årstiden. Iøvrigt er der ikke stillet på de satte standardparametre.
Jeg ser at målt ilt oftest ligger 4 - 7% over ønsket ilt i mellemlast. Overskuddet er mindst ved høj last og lavest ved lav last.
Inden jeg laver en ny iltkalibrering og afvejning af piller, og før jeg får Optimabesøg engang i januar kunne jeg ønske et par råd om tuning af iltstyringen, eller alternativt at undlade at udnytte den?
Bedste hilsener
Perminator
« Senest Redigeret: Dec 28, 2012, 07:34 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #5 Dato: Dec 28, 2012, 09:23 »
Hej Michael
Tak for det omhyggelige og særdeles anvendelige svar. Nu er der jo ikke andet at gøre end at printe ud og gå i gang. Jeg vender tilbage når der er nyt.
Venlig hilsen
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #6 Dato: Dec 30, 2012, 21:55 »
Et supplerende spørgsmål i forbindelse med grundjustering af forbrændingen:
Foranlediget af en anden tråd føler jeg behov for at få belyst justering af trækstabilisatoren. Stabilt træk er en forudsætning for at der kan laves ordentlig grundjustering af fyret. Skorstenens egenskaber ses i signaturen. Mens der var oliefyr på blev trækket ved sidste lovpligtige tilsyn for et par måneder siden målt til 0,08. (enhed?) Det er en 3 år gammel stålskorsten på 3 m længde, og den når 1 meter over tagrenden på staldbygningen, som har 45 grader ståltag.
Skal jeg justere trækstabilisatoren ind, så den vipper ved det mindste vindstød, eller hvordan?  Jeg kan godt få den lokale VVS-mand (nabo) til at måle trækket hvis det er nødvnedigt.
Hvad skal trækket sættes til i autoberegning.
Ved opstart af fyret satte jeg den til 3. Den burde i lyset af senere erfaringer nok være sat til 0 eller 1. Hvad foretager brænderen sig når man  ændrer på denne parameter i styringen?
vh Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #7 Dato: Dec 30, 2012, 22:06 »
Hej Perminator,

De fleste trækstabilisatorer har et justerbart kontravægt lod, og en skala hvor man kan aflæse det indstillede undertryk udfra en målt afstand fra spjældet og til kontravægt loddet.

Du skal indstille trækstabilisatoren til 5-10 Pa (Pascal) som er måleneheden.
Normalt er det kontravægtloddet skruet helt ind til selve spjældet.

Ja, med et undertryk på 5-10 Pa skal skorstenstræk stå på 0-1.

Det "skorstenstrækket" (altså tallet i styringen) er at øge træpilledoseringen i den lave ende.
Ideen er at ved et stort skorstenstræk bliver man nødt til at dosere forholdsvis flere træpiller i lavlast, og forøgelsen aftager med blæserens øgede effekt.
Tallet bør være så lavt som muligt, men stort nok til af man lige kan holde bålet igang ved 10% drift.

Hilsen
Michael

Et supplerende spørgsmål i forbindelse med grundjustering af forbrændingen:
Foranlediget af en anden tråd føler jeg behov for at få belyst justering af trækstabilisatoren. Stabilt træk er en forudsætning for at der kan laves ordentlig grundjustering af fyret. Skorstenens egenskaber ses i signaturen. Mens der var oliefyr på blev trækket ved sidste lovpligtige tilsyn for et par måneder siden målt til 0,08. (enhed?) Det er en 3 år gammel stålskorsten på 3 m længde, og den når 1 meter over tagrenden på staldbygningen, som har 45 grader ståltag.
Skal jeg justere trækstabilisatoren ind, så den vipper ved det mindste vindstød, eller hvordan?  Jeg kan godt få den lokale VVS-mand (nabo) til at måle trækket hvis det er nødvnedigt.
Hvad skal trækket sættes til i autoberegning.
Ved opstart af fyret satte jeg den til 3. Den burde i lyset af senere erfaringer nok være sat til 0 eller 1. Hvad foretager brænderen sig når man  ændrer på denne parameter i styringen?
vh Perminator
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #8 Dato: Dec 31, 2012, 00:21 »
Tak - så blev det også sat på plads ;-)  Kontravægten på stabilisatoren var efter smedens montage skruet næsten helt ud, så jeg var startet med at justere den modsatte vej. Jeg prøver at finde en skala og få klappen justeret fornuftigt ind med det modsatte udgangspunkt.
Dernæst vil jeg starte grundjustring af forbrændingen med udgangspunkt i at styringen bliver sat til skorstenstræk = 0.
Nu begynder jeg - for at bruge en NBE-formuleing - at se hoved og hale i styringen, og forstår bedre grunden til at jeg for nuværende har sorte piller i askeskuffen.
Målet er naturligvis at tiden i det forventede Optimabesøg bliver udnyttet til optimering, og  ikke til at skulle starte fra bunden..
Venlig hilsen
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #9 Dato: Dec 31, 2012, 00:30 »
Tja, man kunne måske ønske sig at smeden vidste lidt mere om skorstensforhold og trækstabilisatorer, men det er jo nok ikke del af pensum i uddannelsen i dag, desværre  ;)

Hilsen
Michael

Tak - så blev det også sat på plads ;-)  Kontravægten på stabilisatoren var efter smedens montage skruet næsten helt ud, så jeg var startet med at justere den modsatte vej. Jeg prøver at finde en skala og få klappen justeret fornuftigt ind med det modsatte udgangspunkt.
Dernæst vil jeg starte grundjustring af forbrændingen med udgangspunkt i at styringen bliver sat til skorstenstræk = 0.
Nu begynder jeg - for at bruge en NBE-formuleing - at se hoved og hale i styringen, og forstår bedre grunden til at jeg for nuværende har sorte piller i askeskuffen.
Målet er naturligvis at tiden i det forventede Optimabesøg bliver udnyttet til optimering, og  ikke til at skulle starte fra bunden..
Venlig hilsen
Perminator
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #10 Dato: Jan 06, 2013, 17:16 »
Nu er jeg kommet videre i indjusteringen.
Der er afvejet piler en gang, ned fra ca. 1500 til 1300 gr. Iltstyring er sat på "vis" Den har ikke været sat til siden.
Jeg ændrede blæserparametre i låst ydelse til 15-20-30. Oprindelig var 19-25-30.
Det så pænt ud med flammen, men næste morgen var der røgudvikling og opbygning af et sodlag i kedel. Kraftig rensning, Nu køres der med 18-25-30. Træk er sat ned til 1. Trækstabilisator er justeret helt ind til størst følsomhed. Skorstestrækket i en 3 m kold stålskorsten er ikke voldsomt, men stabilisatoren tager villigt toppen når der er vindstød.

PID står standard til 2,5; 0,5 og 10%. Det har kørt fornuftigt, dog stadig med et mindre overskud af sorte piller samt askekager på herden. Hvis jeg ikke rager rent hver morgen stiger skakttemp. En enkelt gang til alarmniveau.
Efter sidste indstilling er ilten gået op i niveau, og ligger nu typisk og svinger omkring 18 - 22%
Fyret har ikke været over 50% belastning siden, så jeg kender ikke niveauet ved fuld last pt.

Jeg har ændret renseblæs til 10 min(uændret), 8sek, 50% i et forsøg på at holde herden mere ren.

Der er dog opnået gennem fornyet afvejning samt justering, at der i gennemsnit er brugt 16 kg. piller / døgn siden nytår, hvilket er en væsentlig reduktion fra den første uge, hvor jeg lå over 25 kg.
Efter at have været ude i hampen med sodopbygning samt skaktalarm vil jeg helst kun ændre blæserparametre konservativt, dvs med 1 % ad gangen. Samt tage en dags tid til at vurdere virkningen.

Hvad med afvejninger? Hvor ofte, og hvor stor usikkerhed er der på afvejning. Hvad sker der når der indtastes fx. et lavere tal i autoberegning? Jeg fornemmer at det kan give en radikal - og ikke en konservativ ændring, og så ved jeg ikke rigtigt hvor jeg er henne?

Jeg vurderer med baggrund i de aktuelle udetemperaturer og vindforhold at fyret i fremtiden vil komme til at arbejde allermest i området fra 10 - 40% belastning, så det er vigtigt at det kommer til at køre økonomisk og uden for mange krav om tilsyn og indgreb i dette område.
venlig hilsen
Perminator

Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #11 Dato: Jan 06, 2013, 21:33 »
Hej,

Først og fremmest skal du være sikker på at du har et stabilt skorstenstræk gennem din kedel, det vil sige at du har en velfungerende trækstabilisator der har kapacitet nok.

Det er absolut grundforudsætningen for at kunne justere kedlen rigtigt ind.

Du spørger hvad der sker når der ændres på afvejningen...
Hvis tallet gøres mindre, vil sneglen dosere mere, da den jo så skal køre længere tid for at dosere det samme.
Hvis tallet gøres større, vil sneglen dosere mindre, da den jo så skal køre kortere for at dosere det samme.
Derfor skal sneglen altid afvejes før man begynder på en justering af blæseren (luften).

Afvejning af sneglen, hvor ofte ?
Tja, det kommer jo an på hvor meget/ofte forholdene ændrer sig.
I begyndelsen er det smart at afveje 1-2 gange om ugen, men efter et par uger bør det være stabilt.

Du spørger om hvor stor usikkerhed der er på afvejningen...
...tja, det kommer jo an på hvor sjusket du er  ;)
Men hvis du laver 3 afvejninger og tager gennemsnittet, så plejer det at være ret stabilt.

Det der giver større udsving i afvejningen (eller rettere doseringen) er en stejl montering af sneglen, mængden af smuld og ensartetheden på længden af pillerne.

Sorte piller i askeskuffen skyldes oftest for lidt luft.
I ganske sjældne tilfælde kan det skyldes alt for kraftig blæs under rens, men der skal dælme meget til før pillerne blæses ned i askeskuffen.

Hilsen
Michael

Nu er jeg kommet videre i indjusteringen.
Der er afvejet piler en gang, ned fra ca. 1500 til 1300 gr. Iltstyring er sat på "vis" Den har ikke været sat til siden.
Jeg ændrede blæserparametre i låst ydelse til 15-20-30. Oprindelig var 19-25-30.
Det så pænt ud med flammen, men næste morgen var der røgudvikling og opbygning af et sodlag i kedel. Kraftig rensning, Nu køres der med 18-25-30. Træk er sat ned til 1. Trækstabilisator er justeret helt ind til størst følsomhed. Skorstestrækket i en 3 m kold stålskorsten er ikke voldsomt, men stabilisatoren tager villigt toppen når der er vindstød.

PID står standard til 2,5; 0,5 og 10%. Det har kørt fornuftigt, dog stadig med et mindre overskud af sorte piller samt askekager på herden. Hvis jeg ikke rager rent hver morgen stiger skakttemp. En enkelt gang til alarmniveau.
Efter sidste indstilling er ilten gået op i niveau, og ligger nu typisk og svinger omkring 18 - 22%
Fyret har ikke været over 50% belastning siden, så jeg kender ikke niveauet ved fuld last pt.

Jeg har ændret renseblæs til 10 min(uændret), 8sek, 50% i et forsøg på at holde herden mere ren.

Der er dog opnået gennem fornyet afvejning samt justering, at der i gennemsnit er brugt 16 kg. piller / døgn siden nytår, hvilket er en væsentlig reduktion fra den første uge, hvor jeg lå over 25 kg.
Efter at have været ude i hampen med sodopbygning samt skaktalarm vil jeg helst kun ændre blæserparametre konservativt, dvs med 1 % ad gangen. Samt tage en dags tid til at vurdere virkningen.

Hvad med afvejninger? Hvor ofte, og hvor stor usikkerhed er der på afvejning. Hvad sker der når der indtastes fx. et lavere tal i autoberegning? Jeg fornemmer at det kan give en radikal - og ikke en konservativ ændring, og så ved jeg ikke rigtigt hvor jeg er henne?

Jeg vurderer med baggrund i de aktuelle udetemperaturer og vindforhold at fyret i fremtiden vil komme til at arbejde allermest i området fra 10 - 40% belastning, så det er vigtigt at det kommer til at køre økonomisk og uden for mange krav om tilsyn og indgreb i dette område.
venlig hilsen
Perminator
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #12 Dato: Jan 06, 2013, 22:47 »
Hej Michael
Tak for dit svar.
Med hensyn til skorstenstrækket, så skal det forstås sådan, at jeg ikke mener at der er et voldsomt træk der skal tæmmes i stålskorstenen. Efter at kontravægten er skruet helt ind (størst følsomhed) ser jeg at stabilisatoren normalt holder sig lukket, men bevæger sig villigt når der kommer et vindstød. Derfor tror jeg at der er rimeligt styr på denne parameter.
Med hensyn til sneglen, så er jeg klar over at usikkerheden (variation i dosering) stiger med stejlheden. Sneglen er monteret præcis i 45 grader. Pga pladsforholdene er den afkortet fra 200 cm til ca.175. Det er ikke muligt at få en lavere (mere gunstig) vinkel med mindre pillebeholderen skal hæves. Så her er der ikke mere at skrue på.
Med hensyn til mine evner til at afveje, så er jeg laboratorieuddannet, og bruger en nøjagtig og udtareret digital vægt. Og er iøvrigt "autist" med hensyn til rutiner og ritualer ;-) Så sjusk og forsømmelighed er ikke i spil :-)
Jeg blev lidt forundret over de store variationer ved afvejning der kommer til udtryk i andre tråde, og prøver egentlig at pejle mig ind på hvor meget doseringen varierer samt hvilken betydning det har. Netop for ikke at forfølge store variationer med blæserparametrene, men for at reagere hensigtsmæssigt og konservativt.
Jeg tror at jeg er på rette spor, idet jeg efter nogen timers drift  med de i tråden nævnte parametre ser stabil skakttemperatur, ganske vidst en herd der er mange piller på, men det, der skubbes ud er overvejende aske og ikke uforbrændte piller. Asken har også skiftet farve fra sort til en mere "varm" grålig farve. Nu får fyret ro en dags tid eller to før der overvejes at ændre noget.

Mht Iltstyringen, så var den for mit vedkommende ikke bestilt i leveringen, idet jeg vurderede at der ikke var et stort behov for den. Men den lokale VVSer forespurgte hos flere leverandører, (Boldsen, Bror Dahl mfl.) og iltstyringen var inkluderet i det gunstigste tilbud, og derfor kom den med.
Jeg kan godt komme i tvivl om, hvor vidt det kan betale sig ( i form af mere økonomisk drift) at aktivere den. Eller om den for en fair pris kan komme mere værdigt trængende i dette forum til gavn?
Venlig hilsen
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #13 Dato: Jan 07, 2013, 07:58 »
Hej Perminator,

Ilt-styring til de små brændere er ikke nødvendigt  ;)
...det kan komme til at fungere, men det tjener sig næppe hjem  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael
Tak for dit svar.
Med hensyn til skorstenstrækket, så skal det forstås sådan, at jeg ikke mener at der er et voldsomt træk der skal tæmmes i stålskorstenen. Efter at kontravægten er skruet helt ind (størst følsomhed) ser jeg at stabilisatoren normalt holder sig lukket, men bevæger sig villigt når der kommer et vindstød. Derfor tror jeg at der er rimeligt styr på denne parameter.
Med hensyn til sneglen, så er jeg klar over at usikkerheden (variation i dosering) stiger med stejlheden. Sneglen er monteret præcis i 45 grader. Pga pladsforholdene er den afkortet fra 200 cm til ca.175. Det er ikke muligt at få en lavere (mere gunstig) vinkel med mindre pillebeholderen skal hæves. Så her er der ikke mere at skrue på.
Med hensyn til mine evner til at afveje, så er jeg laboratorieuddannet, og bruger en nøjagtig og udtareret digital vægt. Og er iøvrigt "autist" med hensyn til rutiner og ritualer ;-) Så sjusk og forsømmelighed er ikke i spil :-)
Jeg blev lidt forundret over de store variationer ved afvejning der kommer til udtryk i andre tråde, og prøver egentlig at pejle mig ind på hvor meget doseringen varierer samt hvilken betydning det har. Netop for ikke at forfølge store variationer med blæserparametrene, men for at reagere hensigtsmæssigt og konservativt.
Jeg tror at jeg er på rette spor, idet jeg efter nogen timers drift  med de i tråden nævnte parametre ser stabil skakttemperatur, ganske vidst en herd der er mange piller på, men det, der skubbes ud er overvejende aske og ikke uforbrændte piller. Asken har også skiftet farve fra sort til en mere "varm" grålig farve. Nu får fyret ro en dags tid eller to før der overvejes at ændre noget.

Mht Iltstyringen, så var den for mit vedkommende ikke bestilt i leveringen, idet jeg vurderede at der ikke var et stort behov for den. Men den lokale VVSer forespurgte hos flere leverandører, (Boldsen, Bror Dahl mfl.) og iltstyringen var inkluderet i det gunstigste tilbud, og derfor kom den med.
Jeg kan godt komme i tvivl om, hvor vidt det kan betale sig ( i form af mere økonomisk drift) at aktivere den. Eller om den for en fair pris kan komme mere værdigt trængende i dette forum til gavn?
Venlig hilsen
Perminator
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #14 Dato: Jan 07, 2013, 18:57 »
Virker måske som et dumt spørgsmål, men kan du høre tug-tug-tug lyden når fyret køre?
Da jeg satte min Scotte op i oktober, var der byttet om i to ledninger i selv multistikket, så den interne snegl kørte konstant og blæseren kørte i impulser. det gav masser af sod og og uforbrændte piller i skuffen.

Efter at have sendt en lille video til NBE, bad de mig bytte om på de to ledninger i styringen og ... bum! så kørte de bare.
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton