Forfatter Emne: Sorte piller i askeskuffen  (Læst 27581 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #15 Dato: Jan 07, 2013, 20:03 »
Hej Shans
Ja jeg hører faktisk en tug tug lyd, specielt ved høje ydelser. Rytme som motoren i en gammel fiskekutter. Der findes ikke dumme spørgsmål :-)
Kan du evt poste videoen, eller fortælle om de 2 ledningers forkerte og rigtige position i styringen.
Det er da en fejlmulighed som bør undersøges, og løses/udelukkes.
Jeg må også med et multimeter kunne påvise om sneglen kører konstant eller pulserende, og ligeledes med blæseren.
Tak for dit input
Venlig hilsen
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #16 Dato: Jan 07, 2013, 20:34 »
Jeg har desværre slettet den video jeg optog, men du ville ikke tage fejl. Min blæser stod og kørte i impulser, dvs. blÆÆÆSsss  pause blÆÆÆSsss pause blÆÆÆSsss pause osv.  ::)  Svært at gengive lyd, men jeg tror du forstår.
Jeg havde ingen tug' en overhovedet, da den interne snegl kørete hele tiden.

Den var den grønne (motor intern snegl) og gul (blæser) jeg byttede om i styringen.
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #17 Dato: Jan 07, 2013, 20:56 »
Jeg prøver at måle på det i morgen aften. Jeg tvivler på at det er tilfældet, men godt at få det afklaret.
Vh Per
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #18 Dato: Jan 07, 2013, 21:31 »
Jeg prøver at måle på det i morgen aften. Jeg tvivler på at det er tilfældet, men godt at få det afklaret.
Vh Per

Jeg tror det heller ikke Per, ikke når du har den tug'ende lyd, som kommer fra den interne snegl.
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline shun

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #19 Dato: Jan 08, 2013, 10:46 »
Hi all.
about dose/run parameter in Stokerkontrol.
what’s the the philosophical meaning and how it works?  Is it active if "Auto combustion=yes"?

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #20 Dato: Jan 12, 2013, 09:19 »
Nu er der aftalt opstartsbesøg fra KE-Comfort på tirsdag. Jeg ser frem til forhåbentlig at få has på askeophobningrne. Vil bestille kompressorens ved samme lejlighed.
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #21 Dato: Jan 13, 2013, 21:06 »
I dag blev der lavet den helt store kedelrensning. Det er ærgerligt at manualer er mangelfuld med oplysninger, når fyret er monteret af en lokal VVS-mand. Man er helt overladt til sig selv, og hvis man ikke finder dette forum, går det helt i skoven.
Hvorfor fanden er der ikke links til de meget instruktive YouTube film, som viser hvordan man gør.
Hvorfor er der ikke en forklaring på at det er meningsløst at sætte Iltstyring i drift på et 10 KW anlæg. Og hvorfor står der ikke i manualen at anlægget skal være indreguleret (tak mhes) før man overhovedet overvejer Iltstyring? Endsige at sætte den i drift?
Der savnes ordentliglig forklaring på hvad parameteret Træk foretager sig. Det er da ikke indlysende hvad der sker når parameteren ændres, og under hvilke betingelser den har betydning.
Min rensning i dag har haft gavnlig effekt. Hele autorensesystemet var sat til med klæbrig sod efter det fejlslagne forsøg på at køre med Iltstyring. Skakttemp. Er gået ned fra 39 - 28 grader.
Ny afvejning går fra 1300 til 1590 gram. Jeg synes at det er frustrerende  at der er så stor spredning på dette tal. oprindelig målte jeg 1530 gram.
Efter MHES indregulering med 1300 gram som udgangspunkt kom det til at køre rimeligt. Nu ser jeg ved indtastningen af nyeste værdi, at jeg har svært ved at holde flamme og Lux ved belastningers under. 25%. Så skal jeg til at starte forfra. Det kan da ikke være meningen!
Jeg efterlyser kommentarer, og  input, og vil prøve at komme i dialog med NBE. Det må være målet at deres anlæg kan monteres af en autoriseret VVS-mand, og at han, gennem manualen kan sætte anlægget i drift sammen med kunden, uden at der er særlige forudsætninger tilstede.
Jeg har solgt min CO2 kvote for et opstartsbesøg, og det er spændende hvad jeg får ud af det på tirsdag.
Vh Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #22 Dato: Jan 13, 2013, 21:11 »
I dag blev der lavet den helt store kedelrensning. Det er ærgerligt at manualer er mangelfuld med oplysninger, når fyret er monteret af en lokal VVS-mand. Man er helt overladt til sig selv, og hvis man ikke finder dette forum, går det helt i skoven.
Hvorfor fanden er der ikke links til de meget instruktive YouTube film, som viser hvordan man gør.
Hvorfor er der ikke en forklaring på at det er meningsløst at sætte Iltstyring i drift på et 10 KW anlæg. Og hvorfor står der ikke i manualen at anlægget skal være indreguleret (tak mhes) før man overhovedet overvejer Iltstyring? Endsige at sætte den i drift?
Der savnes ordentliglig forklaring på hvad parameteret Træk foretager sig. Det er da ikke indlysende hvad der sker når parameteren ændres, og under hvilke betingelser den har betydning.
Min rensning i dag har haft gavnlig effekt. Hele autorensesystemet var sat til med klæbrig sod efter det fejlslagne forsøg på at køre med Iltstyring. Skakttemp. Er gået ned fra 39 - 28 grader.
Ny afvejning går fra 1300 til 1590 gram. Jeg synes at det er frustrerende  at der er så stor spredning på dette tal. oprindelig målte jeg 1530 gram.
Efter MHES indregulering med 1300 gram som udgangspunkt kom det til at køre rimeligt. Nu ser jeg ved indtastningen af nyeste værdi, at jeg har svært ved at holde flamme og Lux ved belastningers under. 25%. Så skal jeg til at starte forfra. Det kan da ikke være meningen!
Jeg efterlyser kommentarer, og  input, og vil prøve at komme i dialog med NBE. Det må være målet at deres anlæg kan monteres af en autoriseret VVS-mand, og at han, gennem manualen kan sætte anlægget i drift sammen med kunden, uden at der er særlige forudsætninger tilstede.
Jeg har solgt min CO2 kvote for et opstartsbesøg, og det er spændende hvad jeg får ud af det på tirsdag.
Vh Perminator

Følg denne guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #23 Dato: Jan 13, 2013, 21:44 »
Hej Michael
Tak for dit svar, men skudt forbi. Der er intet i denne manual der er tilsidesat, eller ikke opfyldt. Jeg er klar til opstartsbesøg. Jeg synes at forum er af ubetalelig værdi - og tak for det. men jeg synes at vejen fra installation til - bare sikker drift - er stenet og kroget.
Min forventning til et opstartsbesøg var oprindelig at det skulle handle om optimering og forbedret økonomi - OG IKKE BARE AT FÅ LORTET TIL AT KØRE!
Det er som om at NBE tager let på kundens forventninger, og overlader servicen til Stokerforum.
Bedste Hilsener
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #24 Dato: Jan 13, 2013, 22:19 »
der bor dælme da en del oppe i dit område er det slet ikke muligt at finde en der kunne hjælpe, det er langt letter når man er der.
Dit syn på NBE kan jeg kun tilslutte mig, og dobbelt træls når forumet halter.
Men en kop øl burdte da kunne trække en "lokal" ud forbi dig.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #25 Dato: Jan 14, 2013, 17:17 »
Hej,

Næ, NBE overlader ikke servicen til Stokerforum, men de overlader det til installatøren som de også tilbyder uddannelse i opsætning og justering af fyr  ;)

Jeg kan næsten læse ud af dine indlæg at du selv har stået for installationen og det er selvfølgelig helt OK, men så er du altså også selv ansvarlig for at forstå principperne bagved  ;)

En typisk installation af et pillefyr foretages af en VVS'er som justerer og indregulerer det, samt giver en grundig vejledning til kunden  ;)
At vi så er nogle "nørder" der vælger selv at gøre det er jo egentlig vores eget problem  ;)
... men NBE stiller heldigvis dette forum til rådighed, og det skal altså ikke opfattes som deres måde at komme udenom servicen  ;)

Tænk hvis f.eks. bilfabrikkerne gjorde noget tilsvarende, så kunne vi sgu' allesammen selv lave service på bilen, rar tanke ik' ?  ;)


Hilsen
Michael

Hej Michael
Tak for dit svar, men skudt forbi. Der er intet i denne manual der er tilsidesat, eller ikke opfyldt. Jeg er klar til opstartsbesøg. Jeg synes at forum er af ubetalelig værdi - og tak for det. men jeg synes at vejen fra installation til - bare sikker drift - er stenet og kroget.
Min forventning til et opstartsbesøg var oprindelig at det skulle handle om optimering og forbedret økonomi - OG IKKE BARE AT FÅ LORTET TIL AT KØRE!
Det er som om at NBE tager let på kundens forventninger, og overlader servicen til Stokerforum.
Bedste Hilsener
Perminator
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #26 Dato: Jan 14, 2013, 18:16 »
Hej igen
Nej fyret er installeret af den lokale autoriserede VVS-mand, dvs hans mestersvend. De har ingen erfaringer med NBE, men derimod med Passat og Baxi.
Der er lavet en flot og håndværksmæssig korrekt og funktionel installation. Der er intet at komme efter.
Det var mit ønske at det skulle være NBE, ud fra pris, virkningsgrad, muligheden for semirens og et godt indtryk af komponentkvaliteten.
Jeg blev ret hurtigt klar over at forudsætningerne for indkøring og økonomisk drift ikke var tilstede hos fagmanden, og tog derfor over hvad den del angår.
Som det kan læses i min bandbulles første del er der store mangler ved manual og information. det er der også andre forumbrugere der skriver. Hvis manual og links havde været fuldstændige og opdaterede ville megen tid være sparet.
Det er nok også vigtigere at skrive om under hvilke forudsætninger en Iltstyring kan forbedre økonomien, frem for at skrive at man skal afholde sig fra den hvis man ikke forstår funktionen. Det er da ubrugelig information i en manual!
Med hensyn til rensning af kedel, så findes det relevante billed der viser hvordan semirens tages op et helt andet sted, og det er ikke vist hvordan nederste røgvendeplade fiskes op. Når der er lavet instruktive film, så skal der da også linkes til dem. Så vidt jeg kunne se på YouTube har nogle film været vist under 30 gange. det er ikke meget i forhold til det imponerende antal læsninger i dette forum :-)
Hvis det er vigtigt at det er en VVS-mand med specialviden og uddannelse der skal sætte fyret op bør dette jo også oplyses. Det er dog prisværdigt at der er mulighed for opstarten senere, mod at sælge sin CO2-kvote.
Venlig hilsen
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #27 Dato: Jan 14, 2013, 18:32 »
der bor dælme da en del oppe i dit område er det slet ikke muligt at finde en der kunne hjælpe, det er langt letter når man er der.
Dit syn på NBE kan jeg kun tilslutte mig, og dobbelt træls når forumet halter.
Men en kop øl burdte da kunne trække en "lokal" ud forbi dig.

Øhh
Hvor mange forventer at få direkte hjælp fra Phillips hvis der er problemer med et TV
Eller
Hvis den nye Toyota halter kommer der vel ikke en fra fabrikken
Her er det vel den lokale forhandler eller et service værksted der mod betaling

eller som en del af handlen / servicen (som hvis man får monteret et fyr er det også
montøren der indregulerer fyret og sætter kunden ind i systemet)
herefter er det jo kunden der selv skal sætte sig ind i driften eller betale sig ud af det
"fordi fyret for 5 md. siden fik afvejet piller og blev indreguleret gør jo ikke at det stadig kører perfekt  :P
Der er rigtig mange der selv kan og gerne vil bruge "lidt" tid på sætte sig ind i
deres nye spare maskine  ;) (det første er at læse manualen igennem og evt. suge viden fra forum og guider og andre brugere)

Hvis man evt. har et olie eller gasfyr er de fleste indforstået i at der i perioder kommer
en og indregulerer fyret  8)
Har man et pillefyr kræver det også en løbende service
om man så selv vil gøre det eller betale en for at gøre det er jo et valg man træffer
 
Bare mine 10 cent ^-^
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #28 Dato: Jan 14, 2013, 19:58 »
Til Terminators forsvar vil jeg give ham ret i at manualen godt kan være vanskelig og forstå  :) hvis man er ny inde for pillefyr ,hvis de vil gøre noget ved det skulle man lade nogle læse den igennem  og prøve og indstille et fyr efter den og se om de forstod den , så har jeg også set en manualer på et Bio Max en fotokopi på 6-8 sider hvor det der stod var fuldstænding sort tekst for mig  :) man kunne også bruge Youtube et fantastisk media
« Senest Redigeret: Jan 14, 2013, 20:31 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #29 Dato: Jan 14, 2013, 21:03 »
Til Terminators forsvar vil jeg give ham ret i at manualen godt kan være vanskelig og forstå  :) hvis man er ny inde for pillefyr ,hvis de vil gøre noget ved det skulle man lade nogle læse den igennem  og prøve og indstille et fyr efter den og se om de forstod den , så har jeg også set en manualer på et Bio Max en fotokopi på 6-8 sider hvor det der stod var fuldstænding sort tekst for mig  :) man kunne også bruge Youtube et fantastisk media

Alting kan gøres meget bedre ingen tvivl
det er ikke det jeg mener
det er mere generelt
at et pillefyr er noget man skal arbejde med
det er uanset mærke og model
Der er mange eksempler hvor kunder har købt "presset" på prisen
og det kan måske gå ud over den service man får med  :-\

Bare i sidste uge var jeg ude og regulere 8 fyr ind
ud af de 8 var der store fejl på de 3 af dem
1. woddy monteret af "prof" firma = Pumpe sad på frem efter shunt (shunt var derforuden manuel)
    Træk stab. sad lige efter kedel på på skorsten snegl 62 grader
    Resultat = våd tjære i kedel fordi pumpe kunne suge varmen ud af retur = kraftig kondens og "tjære" i kedel
2. KL2 (skodfyr) monteret af "prof" Pumpe på frem "shunt" = kuglehane Sugede fra retur og blande det i frem
    = kold retur og tjære (kondens) i kedel
3.  Scotte monteret af bruger
     = Lave frem temp og generalt justeret forkert "meget"
        Men her var hardware faktisk monteret rigtig  :) :)

Så det jeg mener er at det altid er godt at andre øjne der også kikker på anlæget
og at det det koster for en indregulering og gennemgang måske er givet godt ud  ^-^ 
« Senest Redigeret: Jan 14, 2013, 21:07 af hschack »
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393