Forfatter Emne: Valg af cirkulationspumpe...  (Læst 28096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #30 Dato: Nov 07, 2013, 20:51 »
Og lige for at gøre forviringen endnu
Større med mine 2 stk alpha 2 røde pumper
25/40 var der en bette manual med
Der skriver de
Etstreng den første eller anden til
Højre for auto

Tostreng auto eller nr 2 til
højre for auto

Gulvvarme auto eller nr 3 og 4 til
Højre for auto

På mit fine etstrengs fra 1963
Køre jeg i nr 1 til højre for auto
Ingen problemer
 
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #31 Dato: Nov 07, 2013, 20:54 »
Og lige for at gøre forviringen endnu
Større med mine 2 stk alpha 2 røde pumper
25/40 var der en bette manual med
Der skriver de
Etstreng den første eller anden til
Højre for auto

Tostreng auto eller nr 2 til
højre for auto

Gulvvarme auto eller nr 3 og 4 til
Højre for auto

På mit fine etstrengs fra 1963
Køre jeg i nr 1 til højre for auto
Ingen problemer

Det kan godt være det virker på tegnebrættet - men det virker desværre meget sjældent i den virkelige verden  :-[

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #32 Dato: Nov 07, 2013, 21:31 »
Jeg har monteret en Alpha 2  25-40 pumpe i mit 1 strengs anlæg(1"rør) i sommers, huset er med førstesal og der er ikke meget varme på radiatorerne, når den står på det anbefalet trin fra manualen. Når man ser pumpen er der fire trin i højre side af pumpen, den står på trin 3.
Nu er radiatorerne ved at være med igen, det skal nævnes at der er 1 bar på anlægget, er det et udtryk for at pumpen for lille???
Skulle den have været 25 -60 i stedet??

Hej pillefinger, - normalt anbefaler jeg altid en 25/60 pumpe når man har 1 sal på huset, - men det er jo ikke ensbetydende med din pumpe er for lille.

På åben ekspansion - og på 1 strengsanlæg kører de moderne pumper langt bedre på permanent tryk - så du skal have lys i de dioder der er i venstre side af pumpen istedet - prøv på trin 2  :)
Tak for alle jeres input....
Der er virkeligt tale om entusiasme på dette forum, der bliver budt ind fra alle sider
Jeg har nu sat pumpen som Søren anbefalede, så er det bare at vente.
Jeg har fået helt ny 1 sal på og skal i gang med at lave centralvarmen om der oppe, er der mulighed for at jeg må ringe til dig søren og få nogle gode råd til opbygning af anlægget, du har vel også alle stumperne jeg skal bruge dertil..

Selvfølgelig må du da ringe  :)
Det vil jeg gøre, har prøvet at kører efter anvisningerne og der er ikke den store forandring.
Jeg har lige været rundt og tjekke denne gamle installation som måske er fra 60-70, jeg tror at der på 3 af radiatorerne sidder 2 strengs ventiler på, de ligner i hvert fald ikke de nye 1 strengs ventiler jeg har monteret.
Det gør det ikke ligefrem nemmere for pumpen.
Så vi må tale om det via tlf....
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #33 Dato: Nov 07, 2013, 21:34 »
Jeg har monteret en Alpha 2  25-40 pumpe i mit 1 strengs anlæg(1"rør) i sommers, huset er med førstesal og der er ikke meget varme på radiatorerne, når den står på det anbefalet trin fra manualen. Når man ser pumpen er der fire trin i højre side af pumpen, den står på trin 3.
Nu er radiatorerne ved at være med igen, det skal nævnes at der er 1 bar på anlægget, er det et udtryk for at pumpen for lille???
Skulle den have været 25 -60 i stedet??

Hej pillefinger, - normalt anbefaler jeg altid en 25/60 pumpe når man har 1 sal på huset, - men det er jo ikke ensbetydende med din pumpe er for lille.

På åben ekspansion - og på 1 strengsanlæg kører de moderne pumper langt bedre på permanent tryk - så du skal have lys i de dioder der er i venstre side af pumpen istedet - prøv på trin 2  :)
Tak for alle jeres input....
Der er virkeligt tale om entusiasme på dette forum, der bliver budt ind fra alle sider
Jeg har nu sat pumpen som Søren anbefalede, så er det bare at vente.
Jeg har fået helt ny 1 sal på og skal i gang med at lave centralvarmen om der oppe, er der mulighed for at jeg må ringe til dig søren og få nogle gode råd til opbygning af anlægget, du har vel også alle stumperne jeg skal bruge dertil..

Selvfølgelig må du da ringe  :)
Det vil jeg gøre, har prøvet at kører efter anvisningerne og der er ikke den store forandring.
Jeg har lige været rundt og tjekke denne gamle installation som måske er fra 60-70, jeg tror at der på 3 af radiatorerne sidder 2 strengs ventiler på, de ligner i hvert fald ikke de nye 1 strengs ventiler jeg har monteret.
Det gør det ikke ligefrem nemmere for pumpen.
Så vi må tale om det via tlf....

2 strengsventiler på et 1 strengsanlæg smadrer hele cirkulationen....

Står der noget på siden af ventilerne (RA-G) Eller (RA-N) Eller (RA-FN) ?

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #34 Dato: Nov 07, 2013, 21:36 »
Den rigtige ventil skal se sådan her ud - http://www.dvcenter.dk/varmesystemer/radiatorer/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-rag-1-2.html

Læg mærke til den er "fed".

Den forkerte ventil ser sådan her ud - http://www.dvcenter.dk/varmesystemer/radiatorer/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-ra-n-3-8.html

Læg mærke til den er "tynd".

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Valg af cirkulationspumpe...
« Svar #35 Dato: Nov 07, 2013, 21:53 »
Jep - det er 2 strengs ventiler der er monteret, der har jo godt nok været varme på dem med den gamle pumpe hmm... mystisk.
Nå - men nu skal det altså laves om og det skal være virke korrekt det der bliver lavet, så du høre fra mig...
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680