Forfatter Emne: V10 (V13 software) og solvarme  (Læst 2410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
V10 (V13 software) og solvarme
« Dato: Feb 20, 2019, 08:16 »
Hej

Jeg har en V10 styring (med V13 software i) samt en suncomfort solvarmestyring.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge temperaturen, oppe i rørene, til at stoppe mit pillefyr.
Kan jeg tage temperaturen direkte fra klemmerne i suncomfort, parallelt over føleren og over på en temp indgang i V10 styringen?

Og så bruge den temp til at starte og stoppe fyret på? Kan man det? Eller evt et eller andet signal med tilskudsvarme? For hvis solvarmen levere tilskudsvarme, behøver fyret jo ikke at køre.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #1 Dato: Feb 20, 2019, 08:32 »
Umiddelbart NEJ, du kan ikke bruge den samme føler 2 gange.
Udgangen måder en modstand og beregner temperaturen på baggrund af den. Den modstand vil blive "forvirret" hvis føleren er koblet til 2 steder.

Jeg har selv et setup der ligner lidt. Her varmer solvarmen først en veksler i returen, senere en tank.
Her er det temperaturen i tanker der stopper fyret.
Nu kender jeg ikke dit anlæg men jeg vil tro du får for mange start og stop i starten og slutningen af solvarme perioden til det giver mening at lade den stoppe fyret direkte.

Overvej hvor du har et "stabilt" billede på hvad solvarmen yder?
Det kunne være på returen op til rørene og/eller i en tank.

De 90 rør jeg har monteret tæt på ideelt yder reelt ikke meget i de 4 vintermåneder men temperaturen i dem kan nemt komme på 80 grader kortvarrigt så det ville ikke fungere at lade dem lukke fyret direkte.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #2 Dato: Feb 20, 2019, 09:13 »
Okay, er helt med på at en temp føler er en "variabel" modstand alt efter temperatur. Men den modstand er vel den samme selvom jeg bruger værdien to steder?

Jeg har varmtvandsprioritering, så min solvarme varmer først 300L varmtvandsbeholder op, hvorefter den kører varmen på huset, går jeg ud fra.

Kan heller ikke se at suncomfort har en eller andet temp udgang jeg kan tage noget fra. Skal det hele smides over i V10 og styres derfra så? Er DET løsningen?
Og kan V10 håndtere solstyringen med V13 software kørende?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #3 Dato: Feb 20, 2019, 10:28 »
Okay, er helt med på at en temp føler er en "variabel" modstand alt efter temperatur. Men den modstand er vel den samme selvom jeg bruger værdien to steder?

Jeg har varmtvandsprioritering, så min solvarme varmer først 300L varmtvandsbeholder op, hvorefter den kører varmen på huset, går jeg ud fra.

Kan heller ikke se at suncomfort har en eller andet temp udgang jeg kan tage noget fra. Skal det hele smides over i V10 og styres derfra så? Er DET løsningen?
Og kan V10 håndtere solstyringen med V13 software kørende?

Den nemme løsning er at bruge V10 styringen til det hele,
men du kan også bare bruge indgang T5 i V10 styringen, til at stoppe fyret når der er varme nok i tanken  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #4 Dato: Feb 20, 2019, 11:54 »
Ja men hvordan skal jeg gøre det så?

Offline DenHalve

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 187
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #5 Dato: Feb 20, 2019, 12:55 »
opgiv det - suncomfort pumpen er hastighedsstyret ( i hvert tilfælde min ) - og V7 styringen bruger intervalstyring af solvarme pumpen ( jeg regner med at det samme gælder V10 ).

Jeg købte udvidelsesmodul for at styre solvarmen via V7 styringen men kunne ikke få det til at virke - fandt senere ved et tilfælde ovennævnte forklaring.
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #6 Dato: Feb 20, 2019, 15:03 »
Det jeg egentlig bare ville, var at få temperaturen fra solfanger over i pillefyrets styring også, så denne kan stoppe fyret når der er sol nok

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: V10 (V13 software) og solvarme
« Svar #7 Dato: Feb 20, 2019, 15:50 »
Når solstyringen måler modstanden, og dermed temperaturen, på solfangeren gør den det ved at lægge en styrespænding over modstanden og dermed opstår der en (meget lille, men målbar" strøm.
Nu kender styringen både styrespændingen og den deraf følgende strøm, så udregner den modstanden og dermed temperaturen.
Det er problemet med at bruge den samme modstand flere steder.

Du blander styrespændinger, så vil den ene "måler" se den andens styrespænding, populært sagt.


Når det så er sagt mener jeg stadig det er et helt forkert sted at se på temperaturen for at slukke fyret. Om sommeren har jeg over 100 grader ved rørene, når det fryser f.eks. 10 kan jeg nemt have 40 grader hvis solen skinner. Der kan også nemt være 60 og 70 grader selvom det fryser 10, dog kortvarigt.
Så vil fyret jo lukke ned på de kortvarrige temperaturændringer.
Det giver jo absolut intet billede af husets behov for effekt, om den kommer fra solrørene eller fyret.

Hvis du laver varmt vand først og derefter skyder i returen fra varmeinstallationen er det eneste rigtige, i min verden, at lade solvarmen køre på sin egen styring fortsat og sætte en NTC modstand efter veksleren men fyr fyret og laden den temperatur lukke fyret når den er over. f.eks. 60 grader.
Men det er heller ikke ideelt, det giver alt for mange udsving basseret på erfaring, så jeg ville ærligt talt, glemme det setup og glædes over solvarmen hjælper fyret.

Mit anlæg er optimalt sat op, eller meget tæt på. Iår til dato har 90 rør lavet 70KwH altså ikke engang sparet mig for 20Kg piller.
Problemet med solvarmen er du har den når du ikke skal bruge den, så alt over varmt forbrugsvand er bonus, som jeg ser det. Oven i købet har du bedre udnyttelse fordi du får bedre DeltaT i forhold til forbrugsvand end jeg har i forhold til returvandet fra huset der er ca. 39 grader hvorfor rørene jo skal op på 45 til 50 for at yde bare lidt.

Så det kan ikke svare sig, ganske simpelt. 

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.