Forfatter Emne: Retur temp meget lav  (Læst 23327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Retur temp meget lav
« Dato: Aug 27, 2010, 17:44 »
SÅ blev mit "ny indkøbte" Scotte startet op i dag, selvom det teknisk stadig var sommer så var natte temperaturer omkring 5 grader for meget for konen. Så i dag begyndte fyrrings seasonen.
Skorstens fejeren var der for 2 dage siden og alt blev godkendt uden problemer.

Jeg har monteret Scotten først på sommeren.

Nu ved jeg godt den selv skal køre lidt tid for man skal begynde at pille alt for meget, men jeg har 2 ting som jeg er bekymret over / er et problem.

Temperaturen på det indbyggede termometer viser 65 grader når styringen viser 60 grader. De sidder ikke langt fra hinanden. Den på fyret sidder i dens originale lomme. Den til styringen sidder en dyklomme med kølepasta sammen med overkogningssikringen i venstre indbyggede dyklomme på fyret. Er det normalt der er så stor forskel og hvilken viser korrekt ?

Retur temperaturen er meget lav. 28-31 grader. Jeg har vedhæfter PDF med tegning over rørføring. Den trænger til en oprydning og bortset fra rør længder er den retvisende hvor sensorere osv. sidder.
Her er link til web siden fra stokerkontrol
http://fyr.mm-pedersen.dk

Jeg har vedhæftet et billede undervejs i projektet inden rørene blev isoleret. Jeg har markeret sjunten med grøn og hvor dens føler er sat i.

Jeg har prøvet at sætte pumpen til max, pille termostaten af og derved antager jeg så at den virker som en rediator ventil og åbner fuldt op. Palen på ventilen kan man nemt flytte med.
På flow måleren kunne jeg så se at der var flow på og så lukkede jeg så for hanen indtil huset (prøvede både frem og tilbage løb)  Så stopper flowet.

Alt andet jeg har monteret ser ud til at virke fint, dette her er da det mest simple overhovedet.   Er ventilen stoppet (af et eller andet) ??? Eller kan der være andet galt ?
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #1 Dato: Aug 27, 2010, 18:02 »
Måske skal systemet lige varmes helt op, det kan jo godt tage lidt tid. Lad det køre og se så om returen ikke går opad. Temp på kedelen er jo lige der hvor der er ild, mens den til styring sidder bagpå kedelen, men gå efter den på styringen
PS Pil håndtagene af de haner du har så der ikke sker nogen ulykker, det fik jeg at vide af min skorstensfejer.
Det ser sgu fint ud, dit anlæg med rørføring og det hele.
Ps igen din trækstabilisator sidder tæt på væggen, nu kan den vel åbne det den skal ?
« Senest Redigeret: Aug 27, 2010, 18:18 af paw »
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #2 Dato: Aug 27, 2010, 18:42 »
Hanerne kommer af så snart jeg har kørt det ind.
Ja, den åbner helt uden problemer.

Jeg kan bare ikke forstå at når jeg piller termostaten af og den så er helt åbent, at flowet stopper så snart jeg lukker ind imod huset. Der skulle jeg mene at det så kørte i ring..

PS, jeg har sikret mig at Pilen på shunten peger fra Varm til Kold side.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #3 Dato: Aug 27, 2010, 19:44 »
Godt at se der er kommet bedre styr på din installation - flot arbede, - du burde nu bare have lavet vandtilførslen til beholderen i fast rør for at få et 9 tal - men nok om det :)

Ja termometret i opop kedlen er det mest unøjagtige termometer der findes, - din KTY føler (Den du kan aflæse i din styring) - er tilgengæld ekstremt nøjagtig, - og den du skal kigge på (Det er også den fyret bruger).

Du har bygget dit anlæg anderledes op end jeg normalt anbefaler, - normalt vil jeg have pumpen på returen, - så pumpen suger fra shuntventilen, - på den måde holder pumpen længere (Lavere temp.) - og man er også sikker på at bunden bliver varmet op FØRST, - inden anlægget.

På den måde du har bygget anlægget, - så vil vandet løbe den nemmeste vej først, - det kunne tyde på det er nemmere at cirkulere i dit anlæg først, end i shunten. - Dvs. dit anlæg skal op på temp. først, - før shunten varmer kedel bunden op.

Din måde at opbygge anlægget er fuldt godkendt af NBE garantimæssigt, - men alligevel var det ikke den måde jeg ville gøre det på :)

Jeg er ked af at se du har vendt din trækstabilisator ind imod væggen, - det kunne godt have være lavet lidt anderledes med et længere lodret rør (Men jeg går ud fra du har genbrugt et gammelt hul i skorstenen ?) - Dovnskaben længe leve :)

Ellers ros for centralvarme installationen, - det er faktisk rigtig flot lavet af en IT-mand :)

/Kram

« Senest Redigeret: Aug 27, 2010, 19:47 af levi »

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #4 Dato: Aug 27, 2010, 19:49 »
Husvand installationen er genbrugt fra før jeg skiftede fyr. Det er 2-3 år gammelt. Valgte dog at lave det noget mere solidt så det hele ikke hopper når man bruger varmt vand.

Du har ret omkringrøgør. Skulle det flyttes (60 cm ind til skorstenen) skulle jeg have lavet et større hul i skorstenen inden i baggangen. Ikke kun pga. dovenskab, men var i tvivl om jeg kunne lukke hullet i ISOkern skortenen godt nok bagefter.

Men når jeg så lukker for hanen indtil huset, så holder flow måleren op med at vise flow.
Også selvom jeg piller termostaten af shunten (antager jeg den åbner helt).

Lige nu kører den VVB priotering. Så stiger returen, men lukker jeg for en af hanerne til VVB så stopper flow måleren igen.

BURDE den så ikke køre (måske langsomere) når vandet så kun har en vej ??? Igennem shunten

Indtil nu har jeg levet i uvished men den lave retur kunne jo nok tyde på at jeg har noget varmetab i huset.... Det er 243m2 hvor en del er 2 plan. Bygget i 1914 (gammel station), men ombygget mange gange. Vægge og lofter er efter isoleret. Men varmerørene er usiloleret :(
« Senest Redigeret: Aug 27, 2010, 19:53 af topgun »
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #5 Dato: Aug 27, 2010, 19:56 »
Hej igen, - det her kan jeg ikke forklare på skrift, - men ummidelbart tror jeg, -  jeg ved hvor fejlen ligger, - hvis du dumper mig en privat besked nu med dit nummer, - så ringer jeg lige til dig og forklarer :)
« Senest Redigeret: Aug 27, 2010, 19:57 af levi »

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #6 Dato: Aug 27, 2010, 20:34 »
Mange tak for opkaldet Levi. Det hjalp meget med forklaringen. Jeg er nu ikke helt med hvorfor det giver problemer igennem huset, men helt med på problemet igennem VVB. Så det skal fixes.

Fyret er stoppet lige nu, den har kørt VVB priotering og er derfor varm.
Pt. er kedlen 65c og returen 61c

Flowmåleren kører. Jeg lukker så alle 4 haner (2 imod huset og 2 imod VVB) ikke dem imod kedlen.
Flowmåleren kører stadig. Så der er ikke nogen prop der alligevel.

En ting (mere) jeg ikke helt er med på.
Står flow måler termostaten på 55-60 så stopper flowet, er den under 55 så er der flow. (fremløb 65c og retur 61c)

Hvad er det reelt jeg sætter på termostaten. Jeg troede det var den temperatur jeg ønskede der hvor føleren sidder. Men så burde der jo være flow fra 61- (kan ikke sætte den højere end 60 dog)

Eller hvad har jeg misforstået.


Jeg følger dit råd og flytter pumpen til returen. Den skal være imellem min stophane og flowmåleren ikke ?
Her er det meget nemmere at være IT mand end VVS mand :) Ret nemt at gøre i visio men lidt vanskeligere i virkeligheden. Specielt nu hvor alt er pakket ind isolering. Men det skal laves ordenligt, må til at måle hvilke rørelængder og stumper jeg skal have fat i.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #7 Dato: Aug 27, 2010, 20:46 »
Termometret på forsiden af fyret er ganske nemt at få til at passe.
Glasset pilles af, viseren trækkes af og sættes på der hvor du mener den hører til.

KTY føleren til styringen er faktisk en billig løsning i forhold til en PT100, men nøjaktigheden på ca.½grad er jo rigeligt til et pillefyr.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #8 Dato: Aug 27, 2010, 20:48 »
Mange tak for opkaldet Levi. Det hjalp meget med forklaringen. Jeg er nu ikke helt med hvorfor det giver problemer igennem huset, men helt med på problemet igennem VVB. Så det skal fixes.

Fyret er stoppet lige nu, den har kørt VVB priotering og er derfor varm.
Pt. er kedlen 65c og returen 61c

Flowmåleren kører. Jeg lukker så alle 4 haner (2 imod huset og 2 imod VVB) ikke dem imod kedlen.
Flowmåleren kører stadig. Så der er ikke nogen prop der alligevel.

En ting (mere) jeg ikke helt er med på.
Står flow måler termostaten på 55-60 så stopper flowet, er den under 55 så er der flow. (fremløb 65c og retur 61c)

Hvad er det reelt jeg sætter på termostaten. Jeg troede det var den temperatur jeg ønskede der hvor føleren sidder. Men så burde der jo være flow fra 61- (kan ikke sætte den højere end 60 dog)

Eller hvad har jeg misforstået.


Jeg følger dit råd og flytter pumpen til returen. Den skal være imellem min stophane og flowmåleren ikke ?
Her er det meget nemmere at være IT mand end VVS mand :) Ret nemt at gøre i visio men lidt vanskeligere i virkeligheden. Specielt nu hvor alt er pakket ind isolering. Men det skal laves ordenligt, må til at måle hvilke rørelængder og stumper jeg skal have fat i.

No problemo :)

Termostaten til bypasset, - hvor føler den henne ? - I bunden af kedlen ?...

Jeg er i tvivl om hvilken termostat du har fået med til shunten, - nu er det vel ikke en omvendtvirkende temostat...

Det lyder lidt sådan...


snip - Jeg følger dit råd og flytter pumpen til returen. Den skal være imellem min stophane og flowmåleren ikke ? - snap.


JO.

snip -
Hvad er det reelt jeg sætter på termostaten. Jeg troede det var den temperatur jeg ønskede der hvor føleren sidder. Men så burde der jo være flow fra 61- (kan ikke sætte den højere end 60 dog) - snap.


JO sådan burde det være....
« Senest Redigeret: Aug 27, 2010, 20:52 af levi »

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #9 Dato: Aug 27, 2010, 21:03 »
Føleren sidder der hvor jeg har tegnet den anden grønne cirkel på billedet vedhæftet i øverste besked.
På returen tæt på kedlen.
Det skal lige siges alt er pakket ind i isolering i dag, jeg har bare ikke lige fået taget et billede (skal jeg nok rode bod på)

Nu er kedel temp under 60 (Fyret er ved at starte op igen)
Retur er nu 26 grader og der er ingen flow.

Jeg kan skrue bypass termostaten ned på ca 45 grader, men det er ikke nok til at der igen kommer flow.

Jeg prøvede at tage termostaten af ventilen. Når man skruer ned kan jeg se at det betyder at der trykkes ind på pinden. Tager jeg en skruetrækker og trykke den lille pind helt i bund så kommer der flow igen. Jeg kan åbenbart trykke den længere ind end termostaten kan.

Skal det ikke virke omvendt ? Altså jo længere ude pinden er jo mere flow (så passer det også med min forstående af hvordan den burde virke)
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #10 Dato: Aug 27, 2010, 21:36 »
Hej
Jo normalvis skal "pinden" bevæges udaf ud for at åbne/større flow. Så er det nok Levi der har fat i den lange ende, med at det er en omvendt ventil, hvad det så end er og blir brugt til. ???
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #11 Dato: Aug 27, 2010, 21:39 »
Jeg har testet lidt mere og det er der hunden er begravet. Jeg må snakke med leverendøren om der ikke er sket en fejl.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #12 Dato: Aug 30, 2010, 16:39 »
Hej Levi,

Du har ganske ret i at vandet vil tage den letteste vej, men om pumpen "suger" gennem shunten eller "trykker" gennem den, det gør altså ingen forskel, det er et simpelt spørgsmål om trykforskel  ;)

Jeg er selv af "den gamle skole", hvor man altid monterede pumpen på returen, hvorved den kørte med det koldes mulige vand, men i dag har det ingen betydning.

Derimod kan en uhensigtmæssig placering af pumpen i forhold til en automatisk udlufter give problemer.
Sidder der en automatisk udlufter (f.eks. ved en trykekspansion) umiddelbart før cirkulationspumpen, man man risikere at der suges luft ind denne vej.

Hilsen
Michael
 
Du har bygget dit anlæg anderledes op end jeg normalt anbefaler, - normalt vil jeg have pumpen på returen, - så pumpen suger fra shuntventilen, - på den måde holder pumpen længere (Lavere temp.) - og man er også sikker på at bunden bliver varmet op FØRST, - inden anlægget.

På den måde du har bygget anlægget, - så vil vandet løbe den nemmeste vej først, - det kunne tyde på det er nemmere at cirkulere i dit anlæg først, end i shunten. - Dvs. dit anlæg skal op på temp. først, - før shunten varmer kedel bunden op.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #13 Dato: Aug 31, 2010, 12:06 »
Der er i nogle af Grundfoss manualer vist forskellige situationer der kan bruges. Jeg var såmænd heller ikke klar over at en pumpe ikke måtte sidde vandret da der kan samle sig luft oppe i huset som derved ikke kan slippe ud. Derfor monteres en pumpe altid med lodret rørføring. Derfor er pumpen rent teoretisk monteret forkert på billedet.  ;)
« Senest Redigeret: Aug 31, 2010, 12:08 af EF »

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Retur temp meget lav
« Svar #14 Dato: Aug 31, 2010, 17:51 »
Du må da vist have en helt anden Grundfoss cirkulationspumpe en jeg  :)

Se f.eks. side 8 http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/litctrl?cmd=com.grundfos.webcaps.literature.commands.LiteratureDetail&documentid=68208&litlanguage=DAN&typecode=&appcode=&pdfid=809183#, hvor pumpen både kan sidde med vandret eller skrå rørføring...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron