Forfatter Emne: Dosering - stor forskel  (Læst 23706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #30 Dato: Jan 13, 2011, 09:01 »
Jeps, det er afvigelse fra udgangspunkt, men 100% af f.eks. 8% er stadigvæk en fordobling eller "nulling" af blæser % (0-16%).
Hvis din iltregulering har behov for at regulere mere end op til en fordobling af værdien, så må der være noget ravende galt.

Jeg spawner lige den her tråd igen. Nu har jeg fået min v6.5 chip, og en interessant ting er at man kan se blæser procenterne overfor ilt procenterne...
Som du kan se på billedet synes din udtalelse ikkehelt at holde stik... det er yderst mikroskopiske afvigelser den gør på blæseren, selvom der er stor afvigelse på ilt'en. :(
« Senest Redigeret: Jan 13, 2011, 13:22 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #31 Dato: Jan 13, 2011, 21:06 »
Ang. dosering / iltstyring ,jeg har nogle elendige piller
der variere fra næsten smuld til 5cm.
Min 4.99 chip som regulere på blæseren
kunne slet ikke klare opgaven så jeg forsøgte lige
med 4.13 som regulere på mætning her er resultatet.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #32 Dato: Jan 13, 2011, 21:17 »
Hej Martin,

Nej, min antagelse var baseret på en forventning om at det var en PI-regulator (som det jo er beskrevet i selve styringen) men i praksis viser det sig at det er en PD-regulator (som det er beskrevet i stokerkontrol).

Det gør at man ikke rigtigt kan konkludere noget udfra afvigelserne, da man ikke kan følge D-leddet real-time.

Selve P-leddet vil give en proportional ændring af blæseren (som jeg har beskrevet det) men når ilt-signalet svinger op/ned (hvilket det rent faktisk gør ret hurtigt) giver det meget "støj" i reguleringen.

Hilsen
Michael
 
Jeps, det er afvigelse fra udgangspunkt, men 100% af f.eks. 8% er stadigvæk en fordobling eller "nulling" af blæser % (0-16%).
Hvis din iltregulering har behov for at regulere mere end op til en fordobling af værdien, så må der være noget ravende galt.

Jeg spawner lige den her tråd igen. Nu har jeg fået min v6.5 chip, og en interessant ting er at man kan se blæser procenterne overfor ilt procenterne...
Som du kan se på billedet synes din udtalelse ikkehelt at holde stik... det er yderst mikroskopiske afvigelser den gør på blæseren, selvom der er stor afvigelse på ilt'en. :(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #33 Dato: Jan 14, 2011, 06:29 »
Hvad jeg ikke forstår er at den er sat til at lave en regulering i sekundtet, og jeg kan se den laver en aflæsning i sekundtet, det er bare mikroskopiske ændringer den laver på blæseren, selvom den har været over setpunkt i minutter... det er muligt der er støj fra sonden, men det er jo ikke umuligt at aflæse og lave en middel over et sekund, det gjorde jeg selv på min egen.

Så er spørgsmålet hvorfor de rent faktisk har valgt kun at foretage mikroskopiske ændringer på blæserhastigheden...?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #34 Dato: Jan 14, 2011, 08:19 »
Hvad jeg ikke forstår er at den er sat til at lave en regulering i sekundtet, og jeg kan se den laver en aflæsning i sekundtet, det er bare mikroskopiske ændringer den laver på blæseren, selvom den har været over setpunkt i minutter... det er muligt der er støj fra sonden, men det er jo ikke umuligt at aflæse og lave en middel over et sekund, det gjorde jeg selv på min egen.

Så er spørgsmålet hvorfor de rent faktisk har valgt kun at foretage mikroskopiske ændringer på blæserhastigheden...?

Jeg oplever det samme. Det er som om den ikke "hunter" setpunkt tilstrækkeligt.
Jeg eksperimentere en del med P D, men syntes ikke jeg har fundet noget der hjælper ilstryingen på vej til en hurtigere korrektion på blæser.
MEN - jeg har ikke givet op endnu (;

EDIT: Jeg har iøvrigt sat aflæsningen op til 3 sekunder, for at give lidt "spillerum" ved hvad effekt det ender med at give.
Og så har jeg iøvrigt endnu ikke fundet at af hvor meget "ILT FORSTÆRKNING" har at sige. Tilsyneladende en værdi der kan sættes mellem 0 og 1.0


« Senest Redigeret: Jan 14, 2011, 08:23 af Kendub »

Offline Pelle Pellets

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 40
  • Respekt optjent: +1/-0
    • www.matene.com
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #35 Dato: Jan 14, 2011, 14:54 »
Jeg mener at man ikke behøver iltstyring hvis man har en snegl som doserer eksakt.
Jeg kører med horisontal snegl fra silo som derefter tvangsføder en vertikal snegl. Denne doserer normalt indenfor 2 prosent feilmargin målt over 1 minut.
Et anlegg med to eller 3 snegle vil jo bli mer kostbart i investering men så kan man bygge en stor silo og man sparer penge på at holde jevn og høj virkningsgrad.

Hvis man derimod kører med en 40-45 graders snegl vil denne over tid dosere ujevnt pga smuld som siktes nedad i sneglen og forhindrer piller at komme forbi. En vertikal snegl behøver derimod smuld for at gå lætt og jevnt.
2001 mod. Biomatic med Scotte 20kW 2012mod. 7 ton pilletank.
Producent av sneglsystemer, www.matene.com
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #36 Dato: Jan 14, 2011, 20:36 »
Jeg synes det er underligt det kun er mikroskopisk den regulere. Det kunne være sjovt hvis NBE ville komme med noget input her... eller give en forklaring. Jeg er fuldstændig åben overfor at det kan være en betjeningsfejl, men er der overhovedet nogen der har fået til at til at virke ordentligt?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #37 Dato: Jan 14, 2011, 22:04 »
Hej Martin,

Problemet ligger i D-leddet  :(
Prøv at sætte det til 0, så har du øjeblikkelig reaktion fra P-leddet, men finder aldrig på plads (sådan er det jo med en ren P-regulator  ;) ).
D-leddet bør være så lille som muligt (helst 0), da det jo virker "modsat" så snart resultatet af P-leddet kan ses.

Hilsen
Michael

Jeg synes det er underligt det kun er mikroskopisk den regulere. Det kunne være sjovt hvis NBE ville komme med noget input her... eller give en forklaring. Jeg er fuldstændig åben overfor at det kan være en betjeningsfejl, men er der overhovedet nogen der har fået til at til at virke ordentligt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #38 Dato: Jan 14, 2011, 22:18 »
Hej Michael

Som altid, tak for svar.

Jeg har lige sat den på nul... nu reagerer den væsentlig mere kontant, og væsentlig større afvigelse på blæseren... nok 2½-3% afvigelse fra standpunkt, omend med ca. det samme i afvigelse på iltprocenten, så den er godt nok ikke NINJA VILD i sin regulering, men hva faen, det kan være det her er nok... nu er jeg i hvert fald nysgerrig for at se hvordan faen den reagerer. P er maxet ud, og "D" er 0.

Nu må vi se om den kan følge med. Det blir interessant.
« Senest Redigeret: Jan 14, 2011, 22:20 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html