Forfatter Emne: sidste chance  (Læst 22818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #15 Dato: Dec 15, 2014, 19:17 »
Hej Michael

Min iltstyring ligner det samme og jeg har endnu ikke sat mig ind i at få den tune'et, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at aktivere den, så lige nu står den på vis.

Men nu tillod mig lige at sammenligne fnuddi's, mine og dine grafer. Og hvis vores er iltgrafer er noget hø, hvorfor er dine så ikke, de ligner på en prik. (og jeg tror du på et tidspunkt skrev at på RTB, spillede det bare maks).

Jeg tror at din kedel er meget utæt eller der er utæt omkring lambdasonden.
Med de små udsving du har på iltmålingen er det fuldstændig umuligt at styre efter.

Hilsen
Michael

vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

havde blæs på 19 og ilt på 18 da jeg havde justeret sidst og kørte uden iltstyring,det gav en stor askekage. ved at sænke blæs og forhåbentlig ilt kunne jeg måske mindske askekage og få bedre forbrænding.
håber at jeg har kunnet forklare mig så du forstår hvad jeg mener
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #16 Dato: Dec 15, 2014, 20:09 »
hej mhes.
du har godt nok givet mig noget at tænke over/lidt bange :) ved godt at du ikke er helt uvildig, men vi kan vel godt snakke om tingene alligevel.
hvis nu at fyret ikke vil køre ordentlig uden iltstyring (læs så er det nok utæt et sted) kan man så få michael ud og måle på det.hvis det er så utæt som du siger /siger det måske kan være (læs du skal ikke hænges op på nogen udsagn, din og andres hjælp er super)
1. hvordan gør man rent praktisk for at få en fra NBE ud og måle. hvis det nu er så piv utæt er det en garanti hvis det er nogle snore/eller ligende skal jeg selv betale.
det år jeg har haft det har det kørt fantastisk, det skal det igen.
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #17 Dato: Dec 15, 2014, 20:17 »
Hej,

Nu ved jeg ikke lige hvor du har det fra at jeg ikke er helt uvildig ?
...jeg har absolut intet med NBE at gøre !!
Jeg er godt tilfreds med deres produkt, ligesom så mange andre, men det er så også det !
Af samme årsag kan jeg heller ikke "hænges op på noget"  ;)

Jeg har ingen ide om hvordan man får nogen fra NBE ud at måle på din kedel, og jeg er faktisk ikke sikker på at det er en mulighed.
I udgangspunktet har du jo ikke handlet med NBE, men med en forhandler, så hvis du skal have support må du kontakte ham.

Nu tror jeg så heller ikke at der er noget galt med din kedel, jeg fik faktisk aldrig min iltstyring til at fungere på min BS1016   ;)
Hvis du læser ældre indlæg fra mig vil jdu også se at jeg aldrig har anbefalet iltstyring til små BS-anlæg  ;)

Hilsen
Michael

hej mhes.
du har godt nok givet mig noget at tænke over/lidt bange :) ved godt at du ikke er helt uvildig, men vi kan vel godt snakke om tingene alligevel.
hvis nu at fyret ikke vil køre ordentlig uden iltstyring (læs så er det nok utæt et sted) kan man så få michael ud og måle på det.hvis det er så utæt som du siger /siger det måske kan være (læs du skal ikke hænges op på nogen udsagn, din og andres hjælp er super)
1. hvordan gør man rent praktisk for at få en fra NBE ud og måle. hvis det nu er så piv utæt er det en garanti hvis det er nogle snore/eller ligende skal jeg selv betale.
det år jeg har haft det har det kørt fantastisk, det skal det igen.
« Senest Redigeret: Dec 15, 2014, 21:09 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #18 Dato: Dec 15, 2014, 20:23 »
Hej Sophus,

Arh, mine iltkurver kan dårligt ligne fnuddi's, al den stund at jeg har ilt% på 9 ved 100% drift, 12,5% ved 50% drift og 16,5% ved 10% drift.
Hvordan dine kurver ser ud har jeg ikke set på, men jeg går ikke ud fra at du ligger på 17-19% ved 100% drift.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Min iltstyring ligner det samme og jeg har endnu ikke sat mig ind i at få den tune'et, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at aktivere den, så lige nu står den på vis.

Men nu tillod mig lige at sammenligne fnuddi's, mine og dine grafer. Og hvis vores er iltgrafer er noget hø, hvorfor er dine så ikke, de ligner på en prik. (og jeg tror du på et tidspunkt skrev at på RTB, spillede det bare maks).

Jeg tror at din kedel er meget utæt eller der er utæt omkring lambdasonden.
Med de små udsving du har på iltmålingen er det fuldstændig umuligt at styre efter.

Hilsen
Michael

vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

havde blæs på 19 og ilt på 18 da jeg havde justeret sidst og kørte uden iltstyring,det gav en stor askekage. ved at sænke blæs og forhåbentlig ilt kunne jeg måske mindske askekage og få bedre forbrænding.
håber at jeg har kunnet forklare mig så du forstår hvad jeg mener
« Senest Redigeret: Dec 15, 2014, 21:08 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #19 Dato: Dec 15, 2014, 20:37 »
hej mhes.
jeg ved da heller ikke hvor jeg har det fra det må være julenissen ;D
ja jeg ved godt at du siger det først er 30kw det er rentabelt/godt måske ikke lige de ord du bruger.
du skrev sin kedel mente du min kedel ang det med utæt i sidste indlæg.
jeg har aldrig haft ilt på 17-19 på 100% du må ha set forkert.
100% har altid ligget 8-10
50%                         12-14
10%                         17,5-19
har lige renset alt og checket for utætheder efterspændt.
ny afvejning og justering 10%-50%
kan vi kigge/snakke igen om 4/5 dage skal jo nok slå iltstyringen til og se hvad der sker
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #20 Dato: Dec 15, 2014, 21:09 »
Hej

Nej med iltstyring på vis kører det "med mange små udsving", hvor standard setting udgør trendkurve.
Slår jeg ilsttyring til bliver udsvingene bare større og det har jeg ikke meget fidus til.

Men det var de "små udsving" du skrev, som jeg forstod indikerede at kedlen var utæt og derfor "umulig at styre efter". Jeg ser bare de samme udsving hos os alle 3.

Jeg hedder bhg på clouden. (hvis du kigger, så bær over med svingninger, de sidste 2 paller har haft ekstrem meget smuld).

Var lige inde,  tror sku det er iltstyringen der fuck'er graferne op. Og har nu konstateret for 3. gang at iltstyringen er aktiveret (automatisk). de 2 første gange troede jeg at jeg havde glemt det, men ikke denne gang, der er jeg sikker. Så skal jeg bare finde ud af om det er sluk for strøm eller hvad der trigger at den bliver aktiveret.


Hej Sophus,

Arh, mine iltkurver lan dårligt ligne fnuddi's, al den stund at jeg har ilt% på 9 ved 100% drift, 12,5% ved 50% drift og 16,5% ved 10% drift.
Hvordan dine kurver ser ud har jeg ikke set på, men jeg går ikke ud fra at du ligger på 17-19% ved 100% drift.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Min iltstyring ligner det samme og jeg har endnu ikke sat mig ind i at få den tune'et, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at aktivere den, så lige nu står den på vis.

Men nu tillod mig lige at sammenligne fnuddi's, mine og dine grafer. Og hvis vores er iltgrafer er noget hø, hvorfor er dine så ikke, de ligner på en prik. (og jeg tror du på et tidspunkt skrev at på RTB, spillede det bare maks).

Jeg tror at din kedel er meget utæt eller der er utæt omkring lambdasonden.
Med de små udsving du har på iltmålingen er det fuldstændig umuligt at styre efter.

Hilsen
Michael

vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

havde blæs på 19 og ilt på 18 da jeg havde justeret sidst og kørte uden iltstyring,det gav en stor askekage. ved at sænke blæs og forhåbentlig ilt kunne jeg måske mindske askekage og få bedre forbrænding.
håber at jeg har kunnet forklare mig så du forstår hvad jeg mener
« Senest Redigeret: Dec 15, 2014, 21:15 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #21 Dato: Dec 15, 2014, 21:16 »
Lige sakset fra dit indlæg i dag kl 17:32:
"vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

Måske jeg ser forkert  ;)
Det er også muligt at du mener blæs når du skriver ilt, men det gør det altså svært at komme med råd  ;)
Mine udtalelser omkring utæt kedel er begrundet i dine bemærkninger om ilt mellem 17 og 19,5% som beskrevet i ovenstående saks...

Stavefejl rettet i mit indlæg...
...jeg er desværre følelsesløs i min højre hånd efter en brækket albue, så jeg stave ad h...... til  ???
...sorry

Hilsen
Michael




hej mhes.
jeg ved da heller ikke hvor jeg har det fra det må være julenissen ;D
ja jeg ved godt at du siger det først er 30kw det er rentabelt/godt måske ikke lige de ord du bruger.
du skrev sin kedel mente du min kedel ang det med utæt i sidste indlæg.
jeg har aldrig haft ilt på 17-19 på 100% du må ha set forkert.
100% har altid ligget 8-10
50%                         12-14
10%                         17,5-19
har lige renset alt og checket for utætheder efterspændt.
ny afvejning og justering 10%-50%
kan vi kigge/snakke igen om 4/5 dage skal jo nok slå iltstyringen til og se hvad der sker
« Senest Redigeret: Dec 15, 2014, 21:25 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #22 Dato: Dec 15, 2014, 21:23 »
Hej Sophus,

Hvis svingene bliver større med iltstyring slået til, så er der noget galt med PI-parametrene i iltstyringen.
Jeg har aldrig haft held til at få det til at spille på min BS1016, men på RTB'en fungerer det.
Du vil aldrig få en konstant aktuelt iltkurve, sålænge f.eks. træpillerne ikke er nøjagtig samme længde.

Det iltstyringen kan klare til UG er at justere træpilledoseringen hvis/når doseringen svinger.
Blæser reguleringen i iltstyringen kan til dels kompensere for ændrede trækforhold.

Hilsen
Michael

Hej

Nej med iltstyring på vis kører det "med mange små udsving", hvor standard setting udgør trendkurve.
Slår jeg ilsttyring til bliver udsvingene bare større og det har jeg ikke meget fidus til.

Men det var de "små udsving" du skrev, som jeg forstod indikerede at kedlen var utæt og derfor "umulig at styre efter". Jeg ser bare de samme udsving hos os alle 3.

Jeg hedder bhg på clouden. (hvis du kigger, så bær over med svingninger, de sidste 2 paller har haft ekstrem meget smuld).

Var lige inde,  tror sku det er iltstyringen der fuck'er graferne op. Og har nu konstateret for 3. gang at iltstyringen er aktiveret (automatisk). de 2 første gange troede jeg at jeg havde glemt det, men ikke denne gang, der er jeg sikker. Så skal jeg bare finde ud af om det er sluk for strøm eller hvad der trigger at den bliver aktiveret.


Hej Sophus,

Arh, mine iltkurver lan dårligt ligne fnuddi's, al den stund at jeg har ilt% på 9 ved 100% drift, 12,5% ved 50% drift og 16,5% ved 10% drift.
Hvordan dine kurver ser ud har jeg ikke set på, men jeg går ikke ud fra at du ligger på 17-19% ved 100% drift.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Min iltstyring ligner det samme og jeg har endnu ikke sat mig ind i at få den tune'et, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at aktivere den, så lige nu står den på vis.

Men nu tillod mig lige at sammenligne fnuddi's, mine og dine grafer. Og hvis vores er iltgrafer er noget hø, hvorfor er dine så ikke, de ligner på en prik. (og jeg tror du på et tidspunkt skrev at på RTB, spillede det bare maks).

Jeg tror at din kedel er meget utæt eller der er utæt omkring lambdasonden.
Med de små udsving du har på iltmålingen er det fuldstændig umuligt at styre efter.

Hilsen
Michael

vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

havde blæs på 19 og ilt på 18 da jeg havde justeret sidst og kørte uden iltstyring,det gav en stor askekage. ved at sænke blæs og forhåbentlig ilt kunne jeg måske mindske askekage og få bedre forbrænding.
håber at jeg har kunnet forklare mig så du forstår hvad jeg mener
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #23 Dato: Dec 15, 2014, 22:00 »
hej mhes
har sat et punktum forkert er bare dårlig til grammatik ;) det er lux jeg mener.  :)
 
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #24 Dato: Dec 16, 2014, 05:34 »
Nu må vi vist hellere have på plads hvad det er du mener ?

Du skriver:
ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18

Hvad betyder det ?
Forhåbentlig ikke lux  ;)

Det er helt ok hvis det er noget sludder, men så skriv lige hvad der er rigtigt.
Husk at jeg ikke kan agere på andet end det du fortæller mig  ;)
...shit in result in shit out  ;D


Hilsen
Michael

hej mhes
har sat et punktum forkert er bare dårlig til grammatik ;) det er lux jeg mener.  :)
« Senest Redigeret: Dec 16, 2014, 05:54 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #25 Dato: Dec 16, 2014, 08:22 »
Hej Michael

Da ilten ligger pænt uden iltstyring, har jeg nu slået det til men sat blæser PI til 0 og træpiller til 0.1.

Det skulle vel give det du skriver, justering af træpiller , men ikke blæser.

Det eneste jeg kan se via iltstyring er at blæseren er forud, dvs at når ydelsen ændrer sig skruer blæser op eller ned med det samme og ikke med den forsinkelse der er på træpillerne. Det giver lav ilt ved faldene ydelse og høj ilt ved stigende ydelse. (det burde vel være noget man kunne tage højde for i styringen, at justere blæseren 30-60 sekunder bagud for sneglen)

Hej Sophus,

Hvis svingene bliver større med iltstyring slået til, så er der noget galt med PI-parametrene i iltstyringen.
Jeg har aldrig haft held til at få det til at spille på min BS1016, men på RTB'en fungerer det.
Du vil aldrig få en konstant aktuelt iltkurve, sålænge f.eks. træpillerne ikke er nøjagtig samme længde.

Det iltstyringen kan klare til UG er at justere træpilledoseringen hvis/når doseringen svinger.
Blæser reguleringen i iltstyringen kan til dels kompensere for ændrede trækforhold.

Hilsen
Michael

Hej

Nej med iltstyring på vis kører det "med mange små udsving", hvor standard setting udgør trendkurve.
Slår jeg ilsttyring til bliver udsvingene bare større og det har jeg ikke meget fidus til.

Men det var de "små udsving" du skrev, som jeg forstod indikerede at kedlen var utæt og derfor "umulig at styre efter". Jeg ser bare de samme udsving hos os alle 3.

Jeg hedder bhg på clouden. (hvis du kigger, så bær over med svingninger, de sidste 2 paller har haft ekstrem meget smuld).

Var lige inde,  tror sku det er iltstyringen der fuck'er graferne op. Og har nu konstateret for 3. gang at iltstyringen er aktiveret (automatisk). de 2 første gange troede jeg at jeg havde glemt det, men ikke denne gang, der er jeg sikker. Så skal jeg bare finde ud af om det er sluk for strøm eller hvad der trigger at den bliver aktiveret.


Hej Sophus,

Arh, mine iltkurver lan dårligt ligne fnuddi's, al den stund at jeg har ilt% på 9 ved 100% drift, 12,5% ved 50% drift og 16,5% ved 10% drift.
Hvordan dine kurver ser ud har jeg ikke set på, men jeg går ikke ud fra at du ligger på 17-19% ved 100% drift.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Min iltstyring ligner det samme og jeg har endnu ikke sat mig ind i at få den tune'et, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at aktivere den, så lige nu står den på vis.

Men nu tillod mig lige at sammenligne fnuddi's, mine og dine grafer. Og hvis vores er iltgrafer er noget hø, hvorfor er dine så ikke, de ligner på en prik. (og jeg tror du på et tidspunkt skrev at på RTB, spillede det bare maks).

Jeg tror at din kedel er meget utæt eller der er utæt omkring lambdasonden.
Med de små udsving du har på iltmålingen er det fuldstændig umuligt at styre efter.

Hilsen
Michael

vil lige rense hærden og så starte op igen. vil du lige kigge på fyret på stokercloud om der er noget der kan optimeres kunne godt tænke mig at hæve ydelse ved 10% til 2,1 og sænke blæs til 18 for at få en mere stabil lux. ved 100% svinger ilten mellem 17-18 når den er under 100% stiger ilten til 18,5-19,5. satte den derfor ilten på 18.

havde blæs på 19 og ilt på 18 da jeg havde justeret sidst og kørte uden iltstyring,det gav en stor askekage. ved at sænke blæs og forhåbentlig ilt kunne jeg måske mindske askekage og få bedre forbrænding.
håber at jeg har kunnet forklare mig så du forstår hvad jeg mener
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #26 Dato: Dec 16, 2014, 13:40 »
Hej Sophus,

Der er en indbygget "træghed" i styringen af blæseren, sådan at den ikke straks følger ændringer i drift%, altså når iltstyringen er slået fra.
Så det du ønsker dig findes allerede, men igen, kun når man ikke kører med iltstyring.

Vælger man at køre med iltstyring, så er ændringerne af blæseren øjeblikkelige, ellers ville hele ideen i iltstyringen være værdiløs.

Det du prøver er at vælge "1/2 iltstyring" (kun justering af træpilledoseringen), og det findes ikke  ;)
Jeg er med på din ide med at sætte P og I til 0 (nul) men du har altså stadig øjeblikkelig blæserjustering, så den går ikke  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Da ilten ligger pænt uden iltstyring, har jeg nu slået det til men sat blæser PI til 0 og træpiller til 0.1.

Det skulle vel give det du skriver, justering af træpiller , men ikke blæser.

Det eneste jeg kan se via iltstyring er at blæseren er forud, dvs at når ydelsen ændrer sig skruer blæser op eller ned med det samme og ikke med den forsinkelse der er på træpillerne. Det giver lav ilt ved faldene ydelse og høj ilt ved stigende ydelse. (det burde vel være noget man kunne tage højde for i styringen, at justere blæseren 30-60 sekunder bagud for sneglen)

« Senest Redigeret: Dec 16, 2014, 15:43 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #27 Dato: Dec 16, 2014, 15:24 »
Jeg kan se at jeg gjorde det forkert, min tanke var at luften styrer fyret faktisk pænt i drift uden iltstyring. Men for at få det til at køre helt optimalt, stiller jeg jævnligt på pillemængden, udfra kedelsider, kontrol af bålet og forbrug. Med det sammenholdt skruer jeg lidt op eller ned på pillemængden (ude at veje af).

Og med ilstyring på vis kunne jeg se at det passede rigtigt godt. Denne justering kunne jeg så godt tænke mig at styringen lavede, når nu ilten faktisk ligger "pænt". Slår jeg iltsyring til går alle grafer i hegnet, kedeltemp, røg, ilt og ydelse farer op og ned.

Det jeg så har gjort nu, selvom du siger "kan man ikke" er at sætte Blæser justering til 0 i alle 3, PI til 1 og 0,1 ændring i træpille mængde til 0,15. Så må jeg hælde noget olie på og se om den kan kompensere. Hvis ikke, må vi jo se om sådan en iltstyringen kan brænde O0


Hej Sophus,

Der er en indbygget "træghed" i styringen af blæseren, sådan at den ikke straks følger ændringer i drift%, altså når iltstyringen er slået fra.
Så det du ønsker dig findes allerede, men igen, kun når man ikke kører med iltstyring.

Vælger man at køre med iltstyring, så er ændringerne af blæseren øjeblikkelige, ellers ville hele ideen i iltstyringen være værdiløs.

Det du prøver er at vælge "1/2 iltstyring" (kun justering af træpilledoseringen), og det findes ikke  ;)
Jeg er med på din ide med at sætte P og I til 0 (nul) men du har altså stadig øjeblikkelig blæserjustering, så den går ikke  ;)

Hilsen
Michael


Hej Michael

Da ilten ligger pænt uden iltstyring, har jeg nu slået det til men sat blæser PI til 0 og træpiller til 0.1.

Det skulle vel give det du skriver, justering af træpiller , men ikke blæser.

Det eneste jeg kan se via iltstyring er at blæseren er forud, dvs at når ydelsen ændrer sig skruer blæser op eller ned med det samme og ikke med den forsinkelse der er på træpillerne. Det giver lav ilt ved faldene ydelse og høj ilt ved stigende ydelse. (det burde vel være noget man kunne tage højde for i styringen, at justere blæseren 30-60 sekunder bagud for sneglen)

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #28 Dato: Dec 16, 2014, 15:28 »
hej mhes.
jeg vil prøve at forklare mig så godt jeg kan.
ved justering 10% når der er/har været lux 100 i et stykke tid ligger ilten på 17-18, der går så et stykke tid før der bliver kørt piller ind igen og luxen falder, når luxen falder stiger ilten til18,5-19,5.
det var derfor jeg ville hæve ydelse ved 10% effekt så der var en mere konstant lux visning og mere stabil iltvisning.
 
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: sidste chance
« Svar #29 Dato: Dec 16, 2014, 15:50 »
Hej fnuddi.
Har du tjekket at der ikke er låsemøtrikker på de 2 gevindstænger som brænderen er spændt fast på?, det er set flere gange og det giver falsk luft.
Jeg prøvede efter en opdatering at P og I var ændret under O2 styring og det gik fuldstændig i selvsving, P var ændret til 0.7 og I til 0.12, det duede ikke, ændrede P til 5.0 og I til 0.20, og kører egentlig så nogenlunde på den gamle utætte oliekedel som brænderen sidder på.
Mit fyr er under navnet JBunk på stokercloud og skal snart have renset fyret, derfor lidt udslag på lux mv., asken er over herden pt. men kører nu ok ;)