Forfatter Emne: Spg ang Montering af VVB/røgtemp/returvand føler / VVB prioritering  (Læst 4448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Hejsa.

Jeg er nu igang med min opgradering af mit pillefyr fra v6.85 til V7, og samtid vil jeg gerne have tilføjet noget funktionalitet.

Der skal monteres temp følere i VVB/retur samt røgtemp, og det hele er bestilt og på vej.

1. I bunden af VVB(605c) sidder der en rød plastikdækning, med 2 ledninger, jeg tænker er til den interne temp føler, og så er der et lidt større rundt hul. Kan jeg bruge samme rør som den originale føler, eller skal jeg bruge det andet(hvis det er beregnet til det)?

2. Hvordan er det bedst at montere røgtemp ? Borer man hul i røret lige efter kedlen, jeg har røgsuger/trækstabilisator i en kasse lige efter kedlen. Hvordan sætter man bedst føleren fast efter man har boret hul ?

3. Returtemp føler tænker jeg bare at komme ned i samme dykhul som shunt føler ligger i, det er vel godt nok, og så komme lidt isolering ned i hullet.

Mht VVB prioritering, så vil jeg gerne kunne bruge fyret lidt mere optimalt til at styre varmt brugsvand. Idag tænder og slukker fyret alt for meget, da det jo ikke har iden om VVB temp, det håber jeg kan blive noget bedre når der kommer føler i VVB. Jeg tænker i første omgang at køre uden VVB 2 eller 3 vejs ventil, og så kun køre fyret ud fra VVB temp/VVB urstyring, men jeg er i tvivl om hvad/hvordan Kedel/VVB urstyring kan konflikte ?

Idag har jeg sat kedel ur stying på så fyret er slukket mellem 23 og 05, men hvordan skal man kombinere VVB tempføler, Kedel temp start/stop sammen med de 2 urstyringer ? Jeg syntes tingende kan virke lidt konfliktende ?

Vedlagt lige et billede af bunden af min VVB.



Mange tak.

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Du kan bruge hvilken følerlomme du ønsker i din VVB, bare den er til at komme til.

Jeg har set at nogle har en adapter til røgføler, men der findes ikke noger designet til det. Jeg har bare boret et hul ½mm større end føleren.

Returtemp, tja, hvor det er muligt, min ligger oven på røret, et spændebånd, alu tape, og så isolering på, der er et par graders diviation, men pyt.

Hvordan du kører med VVB, kommer an på installationen og forbrugsmønster.

Jeg har ingen VVB ventil, og ingen termostat i mine 2 VVB'er, vandet fosser bare lige igennem. Om vinteren er min kedel temperatur 58° og om sommeren 62°

Det fungerer fantastisk ved os.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Du kan bruge hvilken følerlomme du ønsker i din VVB, bare den er til at komme til.

Jeg har set at nogle har en adapter til røgføler, men der findes ikke noger designet til det. Jeg har bare boret et hul ½mm større end føleren.

Returtemp, tja, hvor det er muligt, min ligger oven på røret, et spændebånd, alu tape, og så isolering på, der er et par graders diviation, men pyt.

Hvordan du kører med VVB, kommer an på installationen og forbrugsmønster.

Jeg har ingen VVB ventil, og ingen termostat i mine 2 VVB'er, vandet fosser bare lige igennem. Om vinteren er min kedel temperatur 58° og om sommeren 62°

Det fungerer fantastisk ved os.

Tak for det, mit problem ligenu er at fordi huset ikke aftager super meget varme i radiatorer og gulvvarme, så ryger kedeltemp hurtigt op og så slukker fyret inden VVB har nået sin temp. Det er det jeg vil prøve at undgå, for som det er nu, så er der faktisk problemer når flere tager bad lige efter hinanden, så når VVB ikke op i temp fordi fyret slukkede for tidligt pga STOP TEMP.

Hvordan holder du kedeltemp nede om sommeren, så den når at varme VVB'ere op til korrekt temp ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Jeg gør egentlig intet, mit anlæg glatter ud.

Lige nu kører vi 2 timer i døgnet, vi har en 160L og en 110L VVB, og så har vi gulvvarme på ét badeværelse.

Det er langt hen af vejen rigeligt, men der er en føler i 160VVB, som starter fyret hvis der mangles vand, det er dog sjældent.

For at undgå en masse start/stop har jeg en stor hysterese, selv om fyret først starter på 28° i VVB, mangler vi aldrig varmt vand, føleren sidder jo midt i tanken og det varme vand ligger i toppen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Jeg gør egentlig intet, mit anlæg glatter ud.

Lige nu kører vi 2 timer i døgnet, vi har en 160L og en 110L VVB, og så har vi gulvvarme på ét badeværelse.

Det er langt hen af vejen rigeligt, men der er en føler i 160VVB, som starter fyret hvis der mangles vand, det er dog sjældent.

For at undgå en masse start/stop har jeg en stor hysterese, selv om fyret først starter på 28° i VVB, mangler vi aldrig varmt vand, føleren sidder jo midt i tanken og det varme vand ligger i toppen.

Hvilken temp kører du med i VVB ?

Der er 2 piger i min husholdning, og de tager jo lidt længere bade end mig, så hvis der pludselig bliver koldt vand, så falder himlen ned :) Vi har 1 160L VVB, og jeg vil da gerne undgå en masse start/stop. Kan du virkelig klare dig med 2 timers kørsel i døgnet ? Er der så tidspunkter hvor man ikke skal tage lange bade ? :)

Jeg vil meget gerne i sommer halvåret klare mig uden EL opvarmning af VVB, det koster simpelthen for meget. Især efter jeg har fået skiftet den døde cirkulationspumpe til det varme brugsvand, det betyder jo også noget varmetab i VVB, men da det er et stort hus, så tager det for lang tid at få varmt vand i hanerne uden pumpen.

Tilgengæld giver det lidt gulvarme i et par rum uden reel gulvarme, da cirkulationsstrengen nok ikke er den mest isolerede del af huset :)

/Jacob

355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Du kan se mit fyr i linket, det kan du se alle indstillinger, vi mangler ikke varmt vand, og vvb styringen booster jo bare hvis der mangler.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Du kan se mit fyr i linket, det kan du se alle indstillinger, vi mangler ikke varmt vand, og vvb styringen booster jo bare hvis der mangler.

Mange tak, jeg prøver at få noget op at køre med en VVB temp føler som første punkt :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7
Hej Jakob
Det du oplever, er at fyret ganske enkelt giver mere varme fra sig, end den er justeret til.
Med den nye styring, da prøv at sætte Diff. over på kedlen så højt som muligt (så kedeltemp. + Diff over = mindst 78), bare  den sikkert slukker fyret, før overkogs sikring.
Lige en god hint omkring "max. skaktemperatur" under kedel (fabrikindstilling ved min var 70 grader), da mange har fået smeltet smelteslangen, og det der er værre, da den er sat for højt. Har den for mit vedkommende sat på 55 grader, da ved at hvis den kommer over, da er der noget galt med indstillingen( forbrænding) :)
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Du kan se mit fyr i linket, det kan du se alle indstillinger, vi mangler ikke varmt vand, og vvb styringen booster jo bare hvis der mangler.

Mange tak, jeg prøver at få noget op at køre med en VVB temp føler som første punkt :)

/Jacob

Ja VVB føler på, så kan fyret starte op når der mangler varmt vand.
Derudover burde du nok få en 3- vejs ventil på, så fyret kun varmer VVB op, især her om sommeren.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Du kan se mit fyr i linket, det kan du se alle indstillinger, vi mangler ikke varmt vand, og vvb styringen booster jo bare hvis der mangler.

Mange tak, jeg prøver at få noget op at køre med en VVB temp føler som første punkt :)

/Jacob

Ja VVB føler på, så kan fyret starte op når der mangler varmt vand.
Derudover burde du nok få en 3- vejs ventil på, så fyret kun varmer VVB op, især her om sommeren.

Jeg har overvet 2 eller 3-vejs ventil også, men jeg venter lige og ser tiden an med VVB føler, det positive ved at køre med termostat ventil på kedel returvand gennem VVB istedet for 3-vejs, er at der også kommer varme i gulvet på vores badeværelse :) De fliser er sygt kolde uden varme, så at have en lille smule varme på dem i den tid den varmer VVB op, er faktisk ikke en helt dårlig ting :)

Jeg havde nok mest tænkt en 2 vejs istedet for termostat ventilen, så kan den i det mindste lukke ned så der ikke trækkes varmt vand ud af VVB når den ikke kører, men på den anden side, med VVB temp på, så kører fyret/pumpe jo kun når det skal lave VVB vand, så der bliver nok ikke trukket meget varme ud af VVB alligevel, i hvertifald ikke i sommer perioden.

Hvordan det skal køre til vinter, er jeg ikke helt sikker på endnu, med en 2-vejs vil den kun lave VVB vand ud fra temp føler, er det korrekt ? Så selvom den laver varme til radiatorer, så er det kun VVB varme når temp når ned på start ? Uden 2-vejs, men med termostatventil, så vil der hele tiden blive lavet varmt vand om vinteren(selvf styret af termostatventil).

Det er en helt ny verden man lige skal have styr på når man kommer fra fjernvarme :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7
Du kan se mit fyr i linket, det kan du se alle indstillinger, vi mangler ikke varmt vand, og vvb styringen booster jo bare hvis der mangler.

Mange tak, jeg prøver at få noget op at køre med en VVB temp føler som første punkt :)

/Jacob

Ja VVB føler på, så kan fyret starte op når der mangler varmt vand.
Derudover burde du nok få en 3- vejs ventil på, så fyret kun varmer VVB op, især her om sommeren.

Jeg har overvet 2 eller 3-vejs ventil også, men jeg venter lige og ser tiden an med VVB føler, det positive ved at køre med termostat ventil på kedel returvand gennem VVB istedet for 3-vejs, er at der også kommer varme i gulvet på vores badeværelse :) De fliser er sygt kolde uden varme, så at have en lille smule varme på dem i den tid den varmer VVB op, er faktisk ikke en helt dårlig ting :)

Jeg havde nok mest tænkt en 2 vejs istedet for termostat ventilen, så kan den i det mindste lukke ned så der ikke trækkes varmt vand ud af VVB når den ikke kører, men på den anden side, med VVB temp på, så kører fyret/pumpe jo kun når det skal lave VVB vand, så der bliver nok ikke trukket meget varme ud af VVB alligevel, i hvertifald ikke i sommer perioden.

Hvordan det skal køre til vinter, er jeg ikke helt sikker på endnu, med en 2-vejs vil den kun lave VVB vand ud fra temp føler, er det korrekt ? Så selvom den laver varme til radiatorer, så er det kun VVB varme når temp når ned på start ? Uden 2-vejs, men med termostatventil, så vil der hele tiden blive lavet varmt vand om vinteren(selvf styret af termostatventil).

Det er en helt ny verden man lige skal have styr på når man kommer fra fjernvarme :)

/Jacob

Hej Jakob
Har selv både 2 vejs ventil, termostatventil, og rør med kontraventil for solvarme overskud på min VVB, og har 2 vejsventil slået fra i styring.
Har også problemer med at få varme i badeværelses gulv, så bruger VVB opvarmning fra kl. 1200 til 1400 til at varme gulv op, hvis der ikke kommer noget solvarme, eller for at forvarme gulv til solvarme, hvis det kommer efter middag, og det er ved at termostatventilen er sat til mellem 56 og 57 grader, og styringen først stopper VVB opvarmning ved 58 grader.
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0

Hej Jakob
Har selv både 2 vejs ventil, termostatventil, og rør med kontraventil for solvarme overskud på min VVB, og har 2 vejsventil slået fra i styring.
Har også problemer med at få varme i badeværelses gulv, så bruger VVB opvarmning fra kl. 1200 til 1400 til at varme gulv op, hvis der ikke kommer noget solvarme, eller for at forvarme gulv til solvarme, hvis det kommer efter middag, og det er ved at termostatventilen er sat til mellem 56 og 57 grader, og styringen først stopper VVB opvarmning ved 58 grader.

Ok, jeg har "heldigvis" kun fyr og VVB, det er rigeligt komplekst for mig tilat starte med, selvom opgradering af styring/kompressorrens montering go skift af lejer/kondensatorer/tænder, nu har gjort at jeg kender alt til hvordan fyret virker, og hvad der er hvad. Det er jo en god begundelse :)

Nu lader det til at det begynder at blive koldere, så fyret får nok mere at lave fremover end bare VVB, men nu har jeg i det mindste sensor på VVB så jeg kan begynde at sætte mig ind i VVB styring lidt bedre.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7

Hej Jakob
Har selv både 2 vejs ventil, termostatventil, og rør med kontraventil for solvarme overskud på min VVB, og har 2 vejsventil slået fra i styring.
Har også problemer med at få varme i badeværelses gulv, så bruger VVB opvarmning fra kl. 1200 til 1400 til at varme gulv op, hvis der ikke kommer noget solvarme, eller for at forvarme gulv til solvarme, hvis det kommer efter middag, og det er ved at termostatventilen er sat til mellem 56 og 57 grader, og styringen først stopper VVB opvarmning ved 58 grader.

Ok, jeg har "heldigvis" kun fyr og VVB, det er rigeligt komplekst for mig tilat starte med, selvom opgradering af styring/kompressorrens montering go skift af lejer/kondensatorer/tænder, nu har gjort at jeg kender alt til hvordan fyret virker, og hvad der er hvad. Det er jo en god begundelse :)

Nu lader det til at det begynder at blive koldere, så fyret får nok mere at lave fremover end bare VVB, men nu har jeg i det mindste sensor på VVB så jeg kan begynde at sætte mig ind i VVB styring lidt bedre.

/Jacob

Tror heller ikke du får brug for 2 eller 3 vejs ventil, medmindre du har problemer med at få hurtigere opvarmning af varmt vand (stort forbrug) :)
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0

Hej Jakob
Har selv både 2 vejs ventil, termostatventil, og rør med kontraventil for solvarme overskud på min VVB, og har 2 vejsventil slået fra i styring.
Har også problemer med at få varme i badeværelses gulv, så bruger VVB opvarmning fra kl. 1200 til 1400 til at varme gulv op, hvis der ikke kommer noget solvarme, eller for at forvarme gulv til solvarme, hvis det kommer efter middag, og det er ved at termostatventilen er sat til mellem 56 og 57 grader, og styringen først stopper VVB opvarmning ved 58 grader.

Ok, jeg har "heldigvis" kun fyr og VVB, det er rigeligt komplekst for mig tilat starte med, selvom opgradering af styring/kompressorrens montering go skift af lejer/kondensatorer/tænder, nu har gjort at jeg kender alt til hvordan fyret virker, og hvad der er hvad. Det er jo en god begundelse :)

Nu lader det til at det begynder at blive koldere, så fyret får nok mere at lave fremover end bare VVB, men nu har jeg i det mindste sensor på VVB så jeg kan begynde at sætte mig ind i VVB styring lidt bedre.

/Jacob

Tror heller ikke du får brug for 2 eller 3 vejs ventil, medmindre du har problemer med at få hurtigere opvarmning af varmt vand (stort forbrug) :)

Nej, sålænge jeg bare kan få fyret til at se på VVB temp også, så bliver det godt(ihvertifald meget bedre end nu). Lige nu er det noget rod med VVB plus meget lidt aftag i resten af huset. Fyret tænder og slukker alt for tit, fordi kedlen bliver for hurtigt varmt når den kun skal varme VVB op.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7

Hej Jakob
Har selv både 2 vejs ventil, termostatventil, og rør med kontraventil for solvarme overskud på min VVB, og har 2 vejsventil slået fra i styring.
Har også problemer med at få varme i badeværelses gulv, så bruger VVB opvarmning fra kl. 1200 til 1400 til at varme gulv op, hvis der ikke kommer noget solvarme, eller for at forvarme gulv til solvarme, hvis det kommer efter middag, og det er ved at termostatventilen er sat til mellem 56 og 57 grader, og styringen først stopper VVB opvarmning ved 58 grader.

Ok, jeg har "heldigvis" kun fyr og VVB, det er rigeligt komplekst for mig tilat starte med, selvom opgradering af styring/kompressorrens montering go skift af lejer/kondensatorer/tænder, nu har gjort at jeg kender alt til hvordan fyret virker, og hvad der er hvad. Det er jo en god begundelse :)

Nu lader det til at det begynder at blive koldere, så fyret får nok mere at lave fremover end bare VVB, men nu har jeg i det mindste sensor på VVB så jeg kan begynde at sætte mig ind i VVB styring lidt bedre.

/Jacob

Tror heller ikke du får brug for 2 eller 3 vejs ventil, medmindre du har problemer med at få hurtigere opvarmning af varmt vand (stort forbrug) :)

Nej, sålænge jeg bare kan få fyret til at se på VVB temp også, så bliver det godt(ihvertifald meget bedre end nu). Lige nu er det noget rod med VVB plus meget lidt aftag i resten af huset. Fyret tænder og slukker alt for tit, fordi kedlen bliver for hurtigt varmt når den kun skal varme VVB op.

/Jacob

Får du så sat en ekstern temp. føler sat til, og får den sat den bedste sted udendørs, hvor der er skygge hele tiden, så er der muligheder i både at stoppe fyret via udendørs temp., og ved at bruge den i vejrkompensering for at fortælle at, nu skal fyret slet ikke køre, undtaget VVB opvarmning.
Held og lykke med din nye styring, og tror du bliver glad for den :)

NB. Kan se du bor ved Herning, så det er jo kun en smuttur, hvis du kommer til gerne vil have et par øjne mere på :)
« Senest Redigeret: Aug 27, 2021, 14:16 af Leif P »
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html