Forfatter Emne: spar strøm på vask  (Læst 22374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #15 Dato: Jan 08, 2010, 21:54 »
hmm ja vandvarmer er slukket totalt på kontakt så det er heller ik den og måleren tja har sku diskuteret det mange gange med seas , men de snakker bare og sender en ny regning og uha at sende en konsulent ud ville de ha 1000 i timen for men de falder selv ned af stolen når de ser "forbruget", hvor i mod nordjysk el sendte en ud gratis og han ku ik finde noget "problem " nogen steder, men nu har siden d. 7.12 fået ny måler og uha den har taget speed også eller noget for ligger stadig på det genemsnit på 45-46 i døgnet. vi har ingen elgulvvarme eller noget andet andre ik har , 1 stationer pc , 2 blærbar , 1 tv, ungerne har dog også tv men bruger dem sjældent, akva bruger max 14w på pumpe og 50w på lys (tændt max 2-3 timer i døgnet) opvasker har ikke kørt i 2 mdr da vi laver køkken og den er ik sat til endnu , køl og frys er a og ca 1 år , 4 sparepære (7w), 1 lysekrone med (5x10w halo) kører kun når der spises eller sides ved spisebord, 2 x 7w udendørslys der faktisk kun bruges når hundene luftes om aftenen, det er sådan set alt der er så ka ik rigtigt se hvordan det ska ku bruge over 45kwh i døgn

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: spar strøm på vask
« Svar #16 Dato: Jan 08, 2010, 22:08 »
Lyder mærkeligt, for mig at se er der ikke endet for at prøve som Flemming skriver prøv at slukke for alt og se om den forbruger strøm stadig, for så må der være fejlstrøm.

Strømtyven skal jo findes

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: spar strøm på vask
« Svar #17 Dato: Jan 08, 2010, 22:13 »
Hvilken type måler har du, elektronisk, eller gammel med drejeskive?

Den elektroniske kan vise hvor mange watt du bruger her og nu, drejeskiven er ikke så rar da man skal sjusse sig til hvad der sker, men ved så højt forbrug må den snurre lystigt.

Test dit HFI, hvis det ikke virker kan en jordfejl suge strøm.

Sluk alle grupper (sikringer) tænd dem en efter en, og noter dig hvilken der får måleren til at tage bundgas, lad kun den ene gruppe være tændt og gå en tur rundt og sluk alt hvad der er tændt, på kontakten.

Hvis du ikke kan få måleren til at stå stille vad at slukke alle forbrugere på kontakten, så ring til et elfirma.

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: spar strøm på vask
« Svar #18 Dato: Jan 08, 2010, 22:14 »
Hej!
Du har ikke et varmegenvindingssystem(genvex)?
Det kan vist også bruge en hel del strøm!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #19 Dato: Jan 08, 2010, 22:18 »
har prøver at slukke både da den gamle måler sad der og efter den nye er kommet op. og det så ikke ud til de kørte nogle af ( målerne) , slukkede på hpfi...

 havde tidligere den hvor diode bare blinker og det var efter den kom op at forbrug sted fra ca 8000 til 11 og senere til 18-19000, nu har vi den nye der , der selv sladre til seas


nope kun pillefyr til varme og vand , og ingen anden form for varmekilder (jo dyner og en varm kone gg)

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: spar strøm på vask
« Svar #20 Dato: Jan 09, 2010, 19:31 »
Hej
Prøv som Kenneth siger at tage alle propperne ud, og så sæt en i af gangen og se hvilken en det er der trækker så voldsomt måske det kunne lede dig på sporet af hvor det bliver af.

Uden at have meget forstand på el, kunne det da godt lyde sandsynligt at det var en jordfejl og gik i jorden, det lyder jo helt vild med dit forbrug.

P.s. har selv lige kigget på min måler i dag og til nu har vi brugt 7Kw alt inkl. madlavning vask m.v. og jeg syntes ikke at vi har et lille strømforbrug.

Mvh Allan

 
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: spar strøm på vask
« Svar #21 Dato: Jan 10, 2010, 16:13 »
Nu siger du at i er igang med at lave ombygning i køkkenet, der bliver vel også brugt en del maskineri  :)
du skulle vel ikke have en varmekanon stående, lyder næsten som det eneste der kan forbruge så meget strøm  ;D

MVH
Kenneth
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: spar strøm på vask
« Svar #22 Dato: Jan 10, 2010, 20:39 »

Test dit HFI, hvis det ikke virker kan en jordfejl suge strøm.

Kenneth

Prøv lige at regne på det.
Hvis forbruget er 45 KWh pr. døgn, er det mindst 30 KWh mere pr. døgn, end en normal familie med et forbrug på godt 5.000 KWh/år.

30 KWh pr. døgn giver 1,25 KWh pr. time, altså 5,4 A ved 230 VAC.
En jordstrøm på 5,4 A ville kræve en overgangsmodstand i jordforbindelsen på max. 42,5 ohm, hvilket vil kræve at jordspyddet er banket ned parralelt med jordspyddet i elværkets forsyning og at der er rent vand mellem dem.

Det er ikke en jordstrøm, det er enten en fejlmåling eller er fantastisk forbrug  ;)

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Jan 10, 2010, 20:40 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: spar strøm på vask
« Svar #23 Dato: Jan 10, 2010, 21:46 »
Michael har næsten ret, jeg har ikke regnet på det, men jordspyd på 42,5ohm, har de færreste.
Det er dog ikke umuligt, jeg har selv 10ohm, men det krævede 18m 2cm tykt kobbertråd, lige ned i jorden. (jaja, jeg ved det godt, jeg er tosset)
Nu kan jeg ikke huske alle tallene i målearket der fulgte med jordspyddet, men efter 2m var vi på ca 600ohm, så jordfejl af denne kaliber kan nok udelukkes.

Skriv din måler af hver dag, og måske oftere, indtil du har fundet ud af hvad der er galt.

På billederne herunder kan man se hvor meget strøm vi har brugt i december.
d.23 der er på billede 2 blev der stegt ænder og gås.

Specielt tørretumbler er dyr i drift, en tørring koster ca. 4kw når tøjet er centrifugeret med 1200omdr, så fuld gas, min.1600omdr/min. (eller bedre, hæng tøjet til tørre)

Kenneth
« Senest Redigeret: Jan 11, 2010, 10:02 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: spar strøm på vask
« Svar #24 Dato: Jan 11, 2010, 00:24 »
Hmm tænkte på hvis man nu tog en lille "gammel kombivandvarmer " satte til at "forvarme" brugsvandet til vaskemaskine og opvasker om man så ku spare strømpå dette osv eller det ik ka svare sig

Jo da, pillefyrsvarme er meget billigere end elvarme. Det smarteste er at tilslutte en vaskemaskine med både varm- og koldvandstilslutning. De var ret udbredte for nogle år siden. Har selv brugt en de sidste 14 år, og den (Philco WMN 1062) virker stadig fint.

De kan stadig fås af div. fabrikater, men er noget dyrere end mere simple maskiner - og jeg har desværre aldrig set dem på tilbud eller udsalg.
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: spar strøm på vask
« Svar #25 Dato: Jan 11, 2010, 14:08 »
Jeg tror jeg ville investere i sådan en fætter her og så finde ud af hvad det er der bruger så meget strøm http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2292&Grp=&n=30100 Det var da træls hvis naboens garage med krybdyr var på din måler :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: spar strøm på vask
« Svar #26 Dato: Jan 11, 2010, 16:23 »
Hej Kenneth,

Nu bliver jeg nysgerrig  :)
Mit svendebrev er godt nok 30 år gamelt, men jeg mener ikke at hverken ohm's lov eller salig Ørsteds opdagelser er blebet ændret i mellemtiden  :D :D

Har du 10 ohm til værkets nul, eller 10 ohm til kontrol elektroden under en jordmåling, der er jo ganske meget forskel  ;)

Hvis du har 10 ohm til værkets nul, må du bo nærmest oven på deres jordelektrode.

Og så er man altså ikke tosset, bare fordi man har en god jordelektrode, man er bare fornuftig  ;)

Hilsen
Michael

Michael har næsten ret, jeg har ikke regnet på det, men jordspyd på 42,5ohm, har de færreste.
Det er dog ikke umuligt, jeg har selv 10ohm, men det krævede 18m 2cm tykt kobbertråd, lige ned i jorden. (jaja, jeg ved det godt, jeg er tosset)
Nu kan jeg ikke huske alle tallene i målearket der fulgte med jordspyddet, men efter 2m var vi på ca 600ohm, så jordfejl af denne kaliber kan nok udelukkes.

Skriv din måler af hver dag, og måske oftere, indtil du har fundet ud af hvad der er galt.

På billederne herunder kan man se hvor meget strøm vi har brugt i december.
d.23 der er på billede 2 blev der stegt ænder og gås.

Specielt tørretumbler er dyr i drift, en tørring koster ca. 4kw når tøjet er centrifugeret med 1200omdr, så fuld gas, min.1600omdr/min. (eller bedre, hæng tøjet til tørre)

Kenneth
« Senest Redigeret: Jan 11, 2010, 16:24 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: spar strøm på vask
« Svar #27 Dato: Jan 11, 2010, 19:54 »
Hej Michael

De 10ohm er mellem jordspyd og kontrolelektroderne, der blev trukket 80m ledning til kontrol elektrode på hver side af huset, det var en ven der lavede jordspyd til mobilmaster der fiksede det, hvis man bare ringer til et firma, er sådan et jordspyd vist en bekostelig affære.

Jeg har ikke skænket det en tanke at der var forskel på om man målte det ene eller det andet, jeg har i min læretid lavet en del EDB (også for mange år siden), og der var de eneste tal vi brugte også dem som Dandettektron lavede til os.
Men jeg vil da lige sætte fluken på når jeg er hjemme fra arbejde, men der er desværre en uge til.

Jeg bor i kote 13, så mit spyd er 5m under havoverfladen, og så bor jeg tæt på å.

Du har så inderligt ret i at et godt jordspyd er vigtigt, men loven kræver vist kun 1640ohm, og der er 2m næsten altid rigeligt.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: spar strøm på vask
« Svar #28 Dato: Jan 11, 2010, 22:49 »
jep maks 1666 ohm målt med 50v. Du bor vel ikke i en stald til dyrehold, så er det 833ohm målt med 25v.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: spar strøm på vask
« Svar #29 Dato: Jan 12, 2010, 19:03 »
Den der el måler fra el-selskabet hvor man kan aflæse grafer for hver md. hvordan får man fat på sådan en? er det el-selskabet man kan købe sådan en ved eller det kun hvis den skal skiftes man får sådan en?

Jeg har en rigtig gammel hund i sort støbejernskasse har aldrig set sådan en gammel en, kun på Tange el muserum og så her. (må da snart være kørt godt til.)

Mvh Allan
Hedestoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html