Forfatter Emne: retur temperatur igen igen  (Læst 10432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: retur temperatur igen igen
« Svar #15 Dato: Jan 19, 2015, 20:44 »
Enig i at rørtab er en del af opvarmningen, men ekstra rørtab i fyrrum og skunk, under gulv mm. kan ikke altid udnyttes optimalt, selvom det er inden for klimaskærmen. Og selvom spildet fra tabet er lille, bliver det jo dobbelt så stor på et et-strengsanlæg.
Unødigt tab i et sydvendte rum i dagtimerne, kan jo også spare lidt, da rummet her bare bliver unødigt spild opvarmet.

Men overordnet er vi enige, resten er bare semantik.

Og når vi er ved semantikken, sagde den tømmer jeg arbejde for i sommer at klimaskærmen holder vand ude og isoleringen ikke var en del af denne, det hedder bare isolering ;D ;D ;D

Hej Frank,

Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har  ;)

Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme  ;)
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi  :)

@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen  ;)
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg  ;)

Hilsen
Michael



@mhes

Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg.  8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært  O0  ;D

Der var du hurtig Sophus  ;)

Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: retur temperatur igen igen
« Svar #16 Dato: Jan 19, 2015, 21:22 »
Hej Sophus,

Man skal vist have fat i det meget fine måleinstrument for at finde forskellen i energiforbruget ved et-strengs og to-strengs anlæg, med mindre man har uisolerede rør i uisolerede skunke  ;)
Ja, der kan være en forskel, men der er dælme så lille at den er til at se bort fra.

Varmetabet i et et-strengsanlæg er ikke dobbelt så stort.
For det første falder fremløbstemperaturen jo efterhånden som man kommer længer ud på strengen (det sker ikke på fremløbet i et to-strengs anlæg).
Lavere temperatur giver mindre varmetab  ;)
For det andet er rørsystemets længde i et-strengs anlæg end i to-strengs anlæg, det er jo netop begrundelsen for at lave et-strengs anlæg.
Kortere rørsystemer giver også mindre varmetab  ;)

Summa sumarum, fremløbstemperaturen er forholdsmæssigt lavere i et-strengs anlæg mens returtemperaturen typisk er forholdsvis højere og rørsystemet er kortere  ;)
Et-strengs anlæg er noget "skod" rent varmekomfortmæssigt men det bruger ikke mere varmeenergi.
Til gengæld er strømforbruget til cirkulationspumpen også større i et-strengs anlægget.


Klimaskærmen er det der skille det indre fra det ydre, vægge, tag, vinduer, døre osv.  ;)
Sålænge varmen bliver indenfor klimaskærmen bliver den altså i huset.
Varmen der slipper ud gennem klimaskærmen skal erstattes, ellers bliver der koldere i huset  ;)

Så nej, isolering er ikke en del af klimaskærmen, den tjener bare det formål at holde varmen indenfor klimaskærmen  ;)

Ordbogen siger... http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Teknik/Bygningsisolering/klimaskærm

Hilsen
Michael

Enig i at rørtab er en del af opvarmningen, men ekstra rørtab i fyrrum og skunk, under gulv mm. kan ikke altid udnyttes optimalt, selvom det er inden for klimaskærmen. Og selvom spildet fra tabet er lille, bliver det jo dobbelt så stor på et et-strengsanlæg.
Unødigt tab i et sydvendte rum i dagtimerne, kan jo også spare lidt, da rummet her bare bliver unødigt spild opvarmet.

Men overordnet er vi enige, resten er bare semantik.

Og når vi er ved semantikken, sagde den tømmer jeg arbejde for i sommer at klimaskærmen holder vand ude og isoleringen ikke var en del af denne, det hedder bare isolering ;D ;D ;D

Hej Frank,

Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har  ;)

Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme  ;)
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi  :)

@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen  ;)
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg  ;)

Hilsen
Michael



@mhes

Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg.  8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært  O0  ;D

Der var du hurtig Sophus  ;)

Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
« Senest Redigeret: Jan 19, 2015, 21:34 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: retur temperatur igen igen
« Svar #17 Dato: Jan 19, 2015, 21:40 »
Vi har diskuteret det før og vi er ikke enige. ;D

Hvis du har et hus med 2 strengs system og ingen varme tab
har du ingen cirkulation i varmerør.

Hvis du har et hus med 1 strengs system og ingen varme tab
sende du nu 60 grader varm vand igennem rør, og dine rum
vil i praktisk stige stille op roligt op mod 60 grader fordi man
ikke kan 100 % varme isolere sine rør.

Det gør at jeg selv om jeg efter isoleret og nye vinduer med mere
har rum der stille og roligt stiger i temperatur over de indstillede 21 grader

På mit gamle fyr havde jeg en manuel shunt  med vejr
som idag kunne den stå 50/50 og jeg sparede ca 7 kg døgnet
Det var før jeg efter isolerede.

Med det som jeg har idag har jeg i vinteren 2013/2014 teste
at ved at sænke kedel fra 65-61 kun jeg hente ca 1 kg.

Satte jeg en ventil og pump på kunne jeg nøjes med at
sende ca 45 grader igennem mod de ca 59 grader idag
og det kan kun give en endnu større besparelse.

Men hvis det var optimalt teoretisk så har du da ret  O0
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: retur temperatur igen igen
« Svar #18 Dato: Jan 19, 2015, 21:41 »
pardon til et- kontra to- strenge!

Men så har tømmeren jo ret. Rørene kan ligge indenfor klimaskærm, men uden for isoleringen (ikke at det er smart), men det var faktisk et pexrør hvor jeg sagde det skulle indenfor klimaskærmen og han sagde det skulle indenfor isoleringen..
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: retur temperatur igen igen
« Svar #19 Dato: Jan 20, 2015, 05:46 »
Hej Frank,

Dine betragtninger er korrekte sålænge varmetabet fra rørene er større end varmebehovet i huset, altså hvis du pumper varmt vand rundt i systemet mens du ikke har brug for varme.
Om vinteren kan det ikke være tilfældet (eller også har du verdens bedst isolerede hus).
Om sommeren, hvor du ikke har brug for varme, kan det være tilfældet, men med isolerede rør vil tabet herfra være minimalt i forhold til det skorstenstab du stadig vil have uanset om det er et- eller to-strengs anlæg.

I praksis i et to-strengs anlæg flyder der konstant vand rundt i systemet sålænge der er behov for varme et eller andet sted og derfor har du konstant varmetab her også.
Da fremløbstemperaturen er højere i hele fremløbsrøret og rørlængden er længere i et to-strengs anlæg vil du have et potentielt større tab her.

Læg venligst mærke til at jeg ikke anfægter varmetabet, det er den forskel du tror der er på det fra et-strengs til to-strengs anlæg jeg er uenig i  ;)
Du tror at dit varmetab skyldes at du har et-strengs anlæg, jeg påstår at jeg har nøjagtigt det samme i mit to-strengs anlæg  ;)
Det eneste tidspunkt et-strengs anlægget er "dyrere" i varmetab er hvis det køre om sommeren når der absolut ikke er brug for varme, og her vil tabet være mindre alene på grund af at omgivelsestemperaturen er højere.


Hilsen
Michael


Vi har diskuteret det før og vi er ikke enige. ;D

Hvis du har et hus med 2 strengs system og ingen varme tab
har du ingen cirkulation i varmerør.

Hvis du har et hus med 1 strengs system og ingen varme tab
sende du nu 60 grader varm vand igennem rør, og dine rum
vil i praktisk stige stille op roligt op mod 60 grader fordi man
ikke kan 100 % varme isolere sine rør.

Det gør at jeg selv om jeg efter isoleret og nye vinduer med mere
har rum der stille og roligt stiger i temperatur over de indstillede 21 grader

På mit gamle fyr havde jeg en manuel shunt  med vejr
som idag kunne den stå 50/50 og jeg sparede ca 7 kg døgnet
Det var før jeg efter isolerede.

Med det som jeg har idag har jeg i vinteren 2013/2014 teste
at ved at sænke kedel fra 65-61 kun jeg hente ca 1 kg.

Satte jeg en ventil og pump på kunne jeg nøjes med at
sende ca 45 grader igennem mod de ca 59 grader idag
og det kan kun give en endnu større besparelse.

Men hvis det var optimalt teoretisk så har du da ret  O0
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html