Forfatter Emne: V7 styring vil ikke på nettet  (Læst 2279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nitro.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +1/-0
V7 styring vil ikke på nettet
« Dato: Dec 20, 2021, 22:21 »
Styringen har seneste verstion (7.680), netværksstik lyser (grøn konstant, gul blinker), styringen får en IP adresse og foretager succesfulde DNS opslag af fw.stokercloud.dk
Jeg har prøvet med 2 forskellige ethernet-til-wifi adaptere, powerline forbindelse og et 20 meter langt cat5e UTP kabel direkte i routeren.
Det har virket fint i årevis (pånær lige efter nytår, naturligvis) .. så for nogen måneder siden forsvandt forbindelsen, endog mens jeg stod og kiggede på fyret ..
Sidste log er 29/10 kl. 10.22 (stokercloud.dk, nitro65)
Fra en computer på samme net kan jeg pinge fw.stokercloud.dk:
ping fw.stokercloud.dk
PING fw.stokercloud.dk (136.243.129.219) 56(84) bytes of data.
64 bytes from static.219.129.243.136.clients.your-server.de (136.243.129.219): icmp_seq=1 ttl=50 time=19.9 ms
64 bytes from static.219.129.243.136.clients.your-server.de (136.243.129.219): icmp_seq=2 ttl=50 time=20.3 ms
64 bytes from static.219.129.243.136.clients.your-server.de (136.243.129.219): icmp_seq=3 ttl=50 time=23.8 ms
64 bytes from static.219.129.243.136.clients.your-server.de (136.243.129.219): icmp_seq=4 ttl=50 time=23.3 ms
64 bytes from static.219.129.243.136.clients.your-server.de (136.243.129.219): icmp_seq=5 ttl=50 time=24.0 ms
^C
--- fw.stokercloud.dk ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4006ms
Er der andre navneopslag indvolveret, andre IP-adresser?
Nogen ideer?
« Senest Redigeret: Dec 20, 2021, 22:30 af nitro.dk »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #1 Dato: Dec 21, 2021, 05:52 »
Jeg er rimelig sikker på at problemet ligger i dine adaptere, når du fra styringen går til en adapter så ser styringen adapteren, og derfor ser kommunikationen via lan rigtig ud og det blinker som det skal, men fra adapteren til internettet er der ingen kontakt.

Jeg har valgt kabel direkte fra styring til router og har et langt kabel med når jeg er ude og hjælpe da det er nemmere end SDkort og det tager for lang tid at finde stikkontakter hvor mine poweradaptere konnekter stabilt, så de ligger bare og samler støv i min netværksskuffe sammen med andet forældet grej som krejleren mener han får brug for en dag  ;D

Jeg har selv haft samme "wifi bøvl" og garageport wifi kontrollen havde hængt 2 år uden at jeg kunne skabe stabil kontakt, jeg havde en stor Asus router jeg var glad for og for at forlænge købte jeg først en TP-link extender, her fik jeg aldrig noget brugbart, så købte jeg Asus repearer der passede til min router, det blev heller aldrig stabilt, jeg forsøgte også at lave den til AP via kabel, men nu ligger den også i min netværks skuffe, faktisk sammen med min router.

Løsningen for mig blev investeringen i Netgear Orbi Pro AC3000, et sæt med router og en satellit enhed, og så skal jeg ellers love for at det kom internet dækning som ganske fint rakte i garagen 50m fra min fiber forbindelse, her står routeren, satellitten hænger i mit værksted i den anden ende af huset.

For et lille år siden købte jeg et sæt Eufy Cam2 pro kamera overvågningssæt, og da jeg var i garagen var det nemt lige at sætte lan stikket i satellit enheden, Eufy basen sprang lige på nettet, jeg er rimelig sikker på at det ville fyret også have gjort hvis jeg trak et kabel mellem satellit og min V7, men nu har jeg jo kablet.



 
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline nitro.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #2 Dato: Dec 22, 2021, 18:26 »
Hej XKFC

Mange tak for dit detaljerede indlæg og dine betragtninger om netværk.

Jeg har et Ubiquiti Amplifi mesh som dækker ejendommen fint - helt ud på hestefoldene.

Blot så der ikke er noget uprøvet har jeg - ud over det 20 meter cat5e direkte i routeren jeg allerede har prøvet - også netop nu forsøgt med et 10 meter langt cat5e direkte i routeren, men resutatet er og bliver det samme .. ingen forbindelse :-)
Styringen får en IP adresse (Powerline laver ikke andet end at skifte MAC) og jeg kan som sagt se den laver DNS opslag (fw.stokercloud.dk), så den får også DNS server via DHCP - endnu en indikation af at den er på det interne net.
 .. således inspireret, kastede jeg mig over den eneste test jeg ikke havde lavet: Direkte i fiberboksen. Frem med en switch, og et par kabler. Styringen fik igen en IP (fra et andet privat net, denne gang) med mere .. og ingen forbindelse til noget-som-helst ..
(Andre) forslag modtages med kyshånd :-)
/M

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2021, 18:59 »
Har du prøvet at tage alt strømmen til styringen ved at ta strømmen på sikringsgruppen?
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline nitro.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #4 Dato: Dec 23, 2021, 08:08 »
Hej Skrot1
Tak for dit svar og dit forslag.
Jeg er af den opfattelse at når jeg tager stikket til styringen ud af stikdåsen og venter 30 sekunder, så vil det have samme virkning :-)
Glædelig Jul & Godt nytår
/M

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #5 Dato: Dec 23, 2021, 08:26 »
Hej Skrot1
Tak for dit svar og dit forslag.
Jeg er af den opfattelse at når jeg tager stikket til styringen ud af stikdåsen og venter 30 sekunder, så vil det have samme virkning :-)
Glædelig Jul & Godt nytår
/M
foreslog det kun fordi nogle gange kan det åbenlyse være løsningen. Og en go jul til dig og dine. :)
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #6 Dato: Dec 23, 2021, 08:50 »
Hvad er din DHCP server? og kan det risikeres at du har flere der konflikter?

Jeg har fået min udbyder til at slå serverfunktionen fra i min fiber router, det er nemlig ofte noget rod hvis flere vil tildele IP. Så derfor styrer jeg det selv i min router, fiberouteren er ændret til simpelt modem.

Forstår jeg det ret, at du har trukket kabel mellem fiberrouter, en switch og til styringen, hvis det skal kunne virke skal fiber routeren være DHCP, men har du så til daglig slået DHCP fra i din egen router?

Jeg er overhovedet ikke bekendt med dit netværk, men man må kunne gå ind i maven på routeren og derfra kunne se alle enheder, både at de er koblet på, men også hvad de gerne vil kommunikere med.

Jeg er meget overbevist om at styringen virker når den får en IP, men IP er som sagt afhængig af hvem der har tildelt den, først når globussen kommer frem i displayet er der hul til internettet og dermed Stokercloud.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline nitro.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #7 Dato: Dec 23, 2021, 09:38 »
Hej Skrot1

Jeg sætter pris på al den hjælp jeg får og du har helt ret - jeg håber stadig på at nogen foreslår noget som jeg har overset ;-)

Hej XKFC

Tak endnu engang for din tid og dit engagement :-)

Et overblik ser sådan ud:
fiber <-> fiberbox (192.168.1.254) <-> Ubiquiti router (172.xxx.xxx.1)

Der er kun en ethernet-port oppe i fiberboksen.

Når jeg kabler (eller bruger Powerline, wifi adapter) får styringen en 172-adresse (som skifter afhængig af metode). 172-nettet har selvstændig DHCP og vil i øvrigt ikke kunne 'forstå' 192.168-adresser. Jeg har kørt tcpdump og der er kun 172-trafik - ud over nogle igmp-pakker.

Da jeg lavede mit  seneste, lille forsøg, altså trak forbindelse direkte fra fiberboksen til styringen måtte jeg, for ikke at ødelægge aftenen for resten af familien, sætte en switch ind mellem fiberbox og router. Ved den lejlighed fik styringen en 192.168-adresse.

Glædelig Jul & Godt Nytår til dig og dine også

/M
« Senest Redigeret: Dec 23, 2021, 09:39 af nitro.dk »

Offline nitro.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: V7 styring vil ikke på nettet
« Svar #8 Dato: Mar 03, 2022, 16:00 »
Hej Skrot1 & XKFC .. og andre :-)

Jeg har ledt efter mit 'sniffer'-kit (ethernet-hub) for at få et detaljeret indblik i kommunikationen - på IP-niveau. Jeg ved dåsen ligger 'et sikkert sted', men jeg har indtil videre ikke kunne finde det sted.

I mellemtiden har jeg oplevet at jeg den 17. februar fik en mail fra stokercloud.dk .. om at styringen igen er på nettet .. så efter en pause på ca. fire måneder gik det hele i sig selv igen uden forklaring og uden at jeg foretog mig noget.

Jeg kan kun konkludere at det må være et sted på vejen mellem min fiberbox og stokercloud's server i Tyskland hvor kommunikationen gik tabt - antageligt første stop på vejen?

Jeg vil gerne sige tak for al den opmærksomhed som er blevet mit problem til dels!

Mvh.
/M