Forfatter Emne: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.  (Læst 23277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Hej,

Var det noget med en dataopsamlingsenhed?

Meget elegant lille enhed, som placeres ved siden af fyret og tilsluttes med seriel kabel og ethernet kabel. Kræver ikke skærm, tastatur eller mus, og tilsluttes direkte til et netstik. Dataopsamling til StokerCloud og evt. egen hjemmeside.

Nogle specifikationer:
- Kun 9,5x9,5x2 cm monteres let ved siden af styringen
- Plug and play - monter to kabler og du er online
- Strømbesparende
- Komplet med Debian Linux og StokerKontrol software installeret - man kan tilslutte mus, tastatur og skærm og betjene den som enhver anden pc - kan også fjernbetjenes med f.eks. VNC, logmein eller andet fra en anden pc.
- Ethernet stik, 3 x usb stik
- Passiv kølet - ingen blæser støj
- Booter fra SD-kort
- 1 Ghz i386 processor, 512 MB ram
- Maskinen er som udgangspunkt dedikeret til Stokerkontrol, men man kan sagtens installere andre programmer såsom browser osv.

Prisen er ca. 1500,- inkl. moms. Vi skal tage en del hjem, så vil gerne høre lidt om interessen for den.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #1 Dato: Apr 10, 2012, 16:30 »
Hej,

Var det noget med en dataopsamlingsenhed?

Meget elegant lille enhed, som placeres ved siden af fyret og tilsluttes med seriel kabel og ethernet kabel. Kræver ikke skærm, tastatur eller mus, og tilsluttes direkte til et netstik. Dataopsamling til StokerCloud og evt. egen hjemmeside.

Nogle specifikationer:
- Kun 9,5x9,5x2 cm monteres let ved siden af styringen
- Plug and play - monter to kabler og du er online
- Strømbesparende
- Komplet med Debian Linux og StokerKontrol software installeret - man kan tilslutte mus, tastatur og skærm og betjene den som enhver anden pc - kan også fjernbetjenes med f.eks. VNC, logmein eller andet fra en anden pc.
- Ethernet stik, 3 x usb stik
- Passiv kølet - ingen blæser støj
- Booter fra SD-kort
- 1 Ghz i386 processor, 512 MB ram
- Maskinen er som udgangspunkt dedikeret til Stokerkontrol, men man kan sagtens installere andre programmer såsom browser osv.

Prisen er ca. 1500,- inkl. moms. Vi skal tage en del hjem, så vil gerne høre lidt om interessen for den.

Mvh. Jens

Hej Jens

Hvad med RASPBERRY PI (som jeg tror det var Lamborg der bragte til torvs) Kunne den ikke bruges? Synes 1,5 kilo er temmeligt dyrt sammenholdt med prisen på en lille notebook med Atom processor (har selv sådan et arrangement til at stå og kommunikere med fyret)

Så jeg spørger vist mere af interesse og på andres vegne  ;)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #2 Dato: Apr 10, 2012, 17:37 »
Hvad med RASPBERRY PI (som jeg tror det var Lamborg der bragte til torvs) Kunne den ikke bruges? Synes 1,5 kilo er temmeligt dyrt sammenholdt med prisen på en lille notebook med Atom processor (har selv sådan et arrangement til at stå og kommunikere med fyret)

Hej Folke

Tror ikke Raspberry pi kan trække læsset - men vi kan evt. skære grænsefladen af StokerKontrol og lade den være en ren dataopsamlingsenhed der snakker med StokerCloud, så vil det nok kunne køre fornuftigt.

Desuden har Raspberry pi ingen kasse, intet SD kort og strømforsyning, så løber hurtigt op.

Bemærk også at de 1500,- er inkl. 1 StokerKontrol licens, som kan bruges både på enheden og andre computere i husstanden.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #3 Dato: Apr 10, 2012, 18:34 »
Den ville være meget interssant , hvad er forbrug på sådan en ? er der evt mulighed for Wifi på den ?

dog håber jeg stadig for en snarlig kommen af v10'er
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #4 Dato: Apr 10, 2012, 19:25 »
Den ville være meget interssant , hvad er forbrug på sådan en ? er der evt mulighed for Wifi på den ?

dog håber jeg stadig for en snarlig kommen af v10'er

Den understøtter langt de fleste usb-wifi dongler, de der kan virke i Linux og det er vist de fleste.

Kender ikke det nøjagtige forbrug i skrivende stund, men den forsynes fint via USB porten på en bærbar, så det er ikke ret meget.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #5 Dato: Apr 10, 2012, 19:48 »
Bestemt interesseret.

Ang. Raspberry Pi så skulle der komme æske til den hen over sommeren. Det ser jeg ikke som det største problem.
Den største udfordring med Raspberry Pi er at det er et board som er udvilket med læring for øje. Der er skåret en del hjørner af for at holde prisen nede. Bl.a. er realtime clocken sparet væk så man risikerer at tiden driver mellem tidssync mod en NTP server.
Men jeg skal da helt sikkert ha' en Pi at lege med. Det kunne være fedt med en command line udgave af Stokerkontrol som kunne køre på enheder uden grafisk brugergrænseflade.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #6 Dato: Apr 10, 2012, 21:01 »
Det kunne være fedt med en command line udgave af Stokerkontrol som kunne køre på enheder uden grafisk brugergrænseflade.

Hej Emil

Det er ikke noget problem. Skal bare lige have bygget en lille konsol grænseflade, hvor man kan sætte basal opsætning (seriel port, stokercloud, ftp etc.) uden gui. Det kan være en del af standard pakken, hvor der følger et kommandolinje script med.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Apr 10, 2012, 21:02 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #7 Dato: Apr 11, 2012, 06:18 »
Ha ha Emil.
Jeg har også sat mig på venteliste til raspberry pi. Der skal da leges..Og fedt hvis Jens laver en lille konsol med grænseflade til den så er jeg fri for at ulejlige min knægt med det.
Men den lille enhed som Jens her viser frem er da bestemt spændende og fratrukket stokerkontrol på 500 er 1000 kr da bestemt en billig løsning og så er den lille og strømbesparende og ny frem for at købe en brugt skærveknuser på nettet .
Men lige en lille strøtanke Jens . Kunne man tænke at når nu stokerkontrol ligger på pc og man så han adgang til data af denne vej så evt kunne bruge de usb porte til at signalere til relæbokse så man kunne få flere ting koblet på styringen af bagvejen om jeg så må sige
MVH
Claus
« Senest Redigeret: Apr 11, 2012, 06:48 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #8 Dato: Apr 11, 2012, 09:13 »
Kunne man tænke at når nu stokerkontrol ligger på pc og man så han adgang til data af denne vej så evt kunne bruge de usb porte til at signalere til relæbokse så man kunne få flere ting koblet på styringen af bagvejen om jeg så må sige

Hej Claus

Har tidligere lavet noget pumpe styring fra StokerKontrol vha. en usb strømskinne - desværre var skinnen ustabil og hang i relæerne. Men mon ikke man kan få noget lidt mere solidt USB-relæ udstyr, så er det en mulighed.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #9 Dato: Apr 12, 2012, 05:19 »
1500 kr inkl en licens - arh jamen, det kan næppe gøres meget Billigere ;-)  sjovt/fedt tiltag så 6.xx styringen kan være online udenom "alm. pc" - helt bestemt et hit som jeg ser det!

et godt alternativ til dem som ikke ønsker at skifte deres 6.xx med en V10 (hvis de findes, hehe) spøg til side, men med sikkerhed "top notch"

tilføjelse:

vil et tilsvarende sunkontrol sæt være muligt?? ;-)

og til dem med en suncomfort + 6.xx styring, kan den da trække både sunkontrol samt stokerkontrol??
« Senest Redigeret: Apr 12, 2012, 05:45 af dannidines »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #10 Dato: Apr 12, 2012, 08:57 »
Hvilket skærmstik har den i øvrigt? Det kunne være temmelig fedt hvis den havde VGA stik, så jeg kunne bruge min lille VGA touchskærm.
RaspPi'en har nemlig HDMI stik som forholdsvist smærtefrit kan konverteres til DVI. Men HDMI til VGA konverter koster mere end RaspPi'en selv.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #11 Dato: Apr 12, 2012, 10:01 »
@danni: Jeg er igang med at kæde StokerKontrol og SunKontrol sammen til én. Dvs. ét program som kan begge dele. Dette kan sagtens køre på den, så det er ikke noget problem. To forskellige programmer på én gang er nok i overkanten, den vil swappe noget, men dog vil det virke.

@emil: Den har VGA stik, ikke HDMI.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Svaleb

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #12 Dato: Apr 20, 2012, 18:21 »
Det lyder interessant !
Jeg har nu også ventet på10eren en tid. Og hvis den kan forbinde trådløst til pc og levere det opsamlede så skal pcen jo ikke køre så længe.
Venlig hilsen
          Carl Erik
Biocomfort 24 (16) kw ver. 4.99f, Rocca p30-7, Trækstabilisator, interface

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #13 Dato: Apr 21, 2012, 10:53 »
Og hvis den kan forbinde trådløst til pc og levere det opsamlede så skal pcen jo ikke køre så længe.

Hej Carl Erik

Den skal gerne erstatte PC'en, så du har denne koblet til istedet. Hvis du så vil arbejde fra din pc, så kan du gå på StokerCloud eller åbne et fjernskrivebord på den.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Svaleb

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Dataopsamling for Scotte/Woody/Bio Comfort 4,5 og 6.
« Svar #14 Dato: Apr 21, 2012, 12:09 »
Det lyder fint. det ene at mine trådløse moduler (første udgave) har ikke virket hele vinteren så interface har været ude af spillet.
Send mig gerne lidt om den, jeg tror du har min mail.
Venlig hilsen
              Carl Erik
Biocomfort 24 (16) kw ver. 4.99f, Rocca p30-7, Trækstabilisator, interface