Forfatter Emne: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.  (Læst 2982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Dato: Okt 04, 2012, 20:02 »
Hej derude, jeg har haft mit 16kw scotte version 6,73 i ca 4 måneder, og pt bruger jeg ca 14kg i døgnet.. ( i sommers ca 7kg )

Mit hus på 170m2 fra 1974 er med 200mm iso på loftet og nye vinduer over alt.
Jeg har en trådløs termostat i stuen som fast står på 23 grader ( syntes godt nok ikke den svarer helt til 23 grader )
Jeg har 3vejs ventil, og temp. føler i VVB.

Kedeltemp. 65
diff under: 10

VVB temp: 55
diff under 10

bruger flexheat 8mm

Vi er 2 i huset, og halvdelen af ugen er det kun damen der er hjemme.
Medmindre jeg kan spare meget ved at bruge urstyringen, vil jeg helt undgå det, da vi ikke går i bad på faste tidspunker, og da det er ved at være koldt udenfor, giver det vel heller ikke meget ide at bruge kedel urstyringen?

Lyder mit forbrug fornuftigt? Og er der eventuelt små ændringer som jeg kan få gavn af?

På forhånd tak  ;D

« Senest Redigeret: Okt 04, 2012, 20:02 af andersch »

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2012, 21:03 »
14 pt. i døgnet er vel ikke så slemt.
Jeg selv er på 10-11 kg. I visse prioder om sommeren er jeg nede på 2,50 kg om dagen.
vi bruger så meget urstyring herhjemme.


For blot 1½ måned siden havde jeg perioden på 2 timer fra kl. 05.00 til 09.00 og 17.00 til 21.00.
Men lige pt. køre vi med 3 timer stadig kl. 05 og 16.30 om aftenen.
Det sker dog i weekender at den køre hele dagen.


Vi har så kun én radiator tændt pt. ellers er gulvvarmen i køkkenet og toiletterne tændt. Temp. herhjemme kan svinge mellem     20 -22 grader og hvis jeg ikke fryser så tror jeg alt er fint :D


Så hvis du køre din hele døgnet rundt pt. har vi ikke meget forskel på hinandens  forbrug.


Hvis i har gulvvarme kan du jo bruge dem i sted for radiator. måske det varmere mere jævn, ved ikke.
Det med hvilke grader man skal have er en svær diskussion. Man skal have det sådan at det føles rart længere er den vel ikke.


Vi er så heller ikke meget udsat mht. vind så derfor holdes temp. indendør rimlig stabil.
Alt i alt synes jeg ikke det er helt væk med de 14 kg. måske en anelse for højt, men små ting.

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2012, 21:26 »
super med et langt svar ;D

Det med urstyring skal jeg åbenbart sætte mit ind i..
Du siger at i weekenden kører den helt tiden..
vil det sige du går ud og slår urstyringen fra i weekenden?

Og hvad lyder dine perioder og tid på i urstyringen?
Og hvordan fungere det, skåret helt ud i pap? og hvilke ulemper er der ved urstyringen?
Jeg går ud fra vi snakker kedel urstyring nu, og ikke vvb urstyring?

Forresten prøvede jeg idag at lave urstyring på min vvb idag, således at den ikke kørte om natten..
Start 7,00 og periode 14 timer.. hvilket vel betyder at fra kl 7 om morgenen og 14 timer frem kan vvb varmes op, og ikke på andre tidspunker..
Da jeg gik tilbage på forsiden, kom der et ur frem ved siden at vvb som blinkede.. uret stod på kl 15:00... ( klokken var på daværende tidpunkt 10 om morgenen.. hvordan indstiller jeg den aktuelle tid på fyret?? eller klarer den selv det? har jo haft strømmen af en del gange?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2012, 06:11 »
Uret stiller du som det øverste menu punkt i urstyring.
Inde i styringen er en jumper.
Den skal være over begge printspyd.
Så er der batteri backup på uret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Svar #4 Dato: Okt 06, 2012, 07:54 »
morn!
Citér
Du siger at i weekenden kører den helt tiden..[/size]vil det sige du går ud og slår urstyringen fra i weekenden?

Nope. Jeg sætter bare periode varmen fra 3 til 10 timer. Et eller andet sted efter kl. 19 og inden man gå til ro sætter jeg den ned igen på 3.


Citér
Og hvad lyder dine perioder og tid på i urstyringen?

peiode 3 timer
1. 05:00
2. 07:59
3. 16:30
4. 19.29


Citér
Og hvordan fungere det, skåret helt ud i pap? og hvilke ulemper er der ved urstyringen?

Fyret starter op kl. 5 om morgenen og køre til kl. 11.
Da jeg har skæve arbejdstider, møder jeg sent på dagen og derfor køre den så længe.
kl. 11 slukker fyret og inden konen kommer hjem ved en 17 tiden, så starter den igen 16.30 og køre til 22.30
Den slukker så dér og starter op igen dagen efter kl. 5


ulemper? hvis man har VVP så ingen. Det skal vi så have meget snart.
Hvis man ikke har VVP så skal man hold øje med Varmvands behovet og temp. når den slukker, for hvis der ikke er nok varm vand, skal man lad den køre lidt længere ved at forlænge periode varmen.


Citér
Jeg går ud fra vi snakker kedel urstyring nu, og ikke vvb urstyring?

Jep kedel styring.
Så vidt jeg har forstået af min færden her på forummet, så vil vvb urstyring trumfe ALT.
Så hvis vi havde VVP og der pludselig blev brugt meget varm vand midt på dagen, så vil den starte for at holde vand temp. selv om kedel styring siger stop.




[/size]
Citér
Forresten prøvede jeg idag at lave urstyring på min vvb idag, således at den ikke kørte om natten..
Start 7,00 og periode 14 timer.. hvilket vel betyder at fra kl 7 om morgenen og 14 timer frem kan vvb varmes op, og ikke på andre tidspunker..
Da jeg gik tilbage på forsiden, kom der et ur frem ved siden at vvb som blinkede.. uret stod på kl 15:00... ( klokken var på daværende tidpunkt 10 om morgenen.. hvordan indstiller jeg den aktuelle tid på fyret?? eller klarer den selv det? har jo haft strømmen af en del gange?
micheal f har skrevet hvordan du bær dig ad. Giver det mening? Har du sat uret?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller.
« Svar #5 Dato: Okt 06, 2012, 20:12 »
Super. Fik styr på uret.