Forfatter Emne: Hjælp til indstillinger/forbrug  (Læst 25245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DanGullev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til indstillinger/forbrug
« Dato: Sep 10, 2009, 18:49 »
Hej jeg er blevet ny woody ejer her for en mdr. siden, syntes bare mit forbrug er lidt højt iforhold til hvad andre herinde bruger. Bruger pt 13kg pr døgn til at varme 96m2, og der er jo stort set ikke varme på radiatorerne endnu! Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej :)

Nuværende indstillinger:
Kedel teperatur 60 gr og 10 over
Mætning : Lav 7.20% Høj 25.0 % Pausefyring 10.7 s Kørsel/minut 3
Rens: Renseinteval 10m Rense tid 2 s Blæserrens 40% min drift effekt 10% -max 80%
PID Regulering: P-led 5.0 I-led 0.50 D-led 10.0
Blæser: Blæser lav 120% Midt 100% Høj 100%
Optænding: Brændsel 26s Tid 12m Effekt 100% Lys 10L Blæser el tænd 15%=5-10-15
Mvh Dan
 
Woody/opop H418 16kw v.6.10 årg 2009
Hus 163m2 Forbrug ca 6 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #1 Dato: Sep 12, 2009, 17:29 »
Hej Dan,

Der er nogle generelle ting der skal være i orden for en økonomisk forbrænding.
- Undgå pausefyring
- Undgå for stor effekt på dit anlæg
- Sørg for en velfungerende trækstabilisator i din skorsten
- Juster forbrændingen korrekt

Så først og fremmest - væk med pause fyringen !!

Jeg kan se af dine tal, at du har hævet blæseren i lavlast (120%).
Jeg går ud fra at det er for at fyret ike skal forbrænde for fedt i lavlast, men man kunne jo også sænke pillemængden i lavlast.
Generelt undrer forskellen mellem piller lav og piller høj mig, jeg synes at spændet er noget lavt.
Hvad har du afvejet sneglen til ?   ...du ved antal gram pr. 360 sek.
Hvad er dit skorstenstræk sat til ?

Hvilket effektniveau kører brænderen typisk i ?  ... 10%, 20% .....


Hilsen
Michael

Hej jeg er blevet ny woody ejer her for en mdr. siden, syntes bare mit forbrug er lidt højt iforhold til hvad andre herinde bruger. Bruger pt 13kg pr døgn til at varme 96m2, og der er jo stort set ikke varme på radiatorerne endnu! Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej :)

Nuværende indstillinger:
Kedel teperatur 60 gr og 10 over
Mætning : Lav 7.20% Høj 25.0 % Pausefyring 10.7 s Kørsel/minut 3
Rens: Renseinteval 10m Rense tid 2 s Blæserrens 40% min drift effekt 10% -max 80%
PID Regulering: P-led 5.0 I-led 0.50 D-led 10.0
Blæser: Blæser lav 120% Midt 100% Høj 100%
Optænding: Brændsel 26s Tid 12m Effekt 100% Lys 10L Blæser el tænd 15%=5-10-15
Mvh Dan
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline mortenpe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #2 Dato: Sep 14, 2009, 14:52 »
Hej. Jeg har lidt samme problem - jeg har fået installeret mit Woody pillefyr i februar, da jeg kasserede det gamle oliefyr. Da vi nærmede os sommermånederne syntes jeg også mit forbrug var alt for højt, så jeg hoppede over på kun at bruge min el-varmvandsbeholder til opvarmining af brugsvand. Nu har jeg fået startet pillefyret op igen, men i løbet af ca. en uge har jeg brugt ca. 50 kg. træpiller, og det er stort set kun gulvvarme der er tændt (lavt) samt selvfølgelig brugsvand. Jeg har kørt autoberegningsprogrammet og har stillet den til at køre på sommertidsdrift.
Woody 16kW
Opop 418 kedel
Opvarmer 162 kvm. - hus fra 1932, delvis isoleret
Årsforbrug 6-7 tons

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #3 Dato: Sep 14, 2009, 16:32 »
Synes da ikke 50 kg lige nu på en uger er stort forbrug Bruger selv 8 kg i døgnet lige nu
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline DanGullev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #4 Dato: Sep 14, 2009, 20:47 »
Hej Michael du må bære over med mig nybegynder og absolut ikke computer haj :)

Jeg er vist godt nok kommet til at forvire mig selv mere en end godt er, ved at køre to indlæg på samme tid 
Så har altså flyttet det hele her over 



(Dit svar fra nu slettede indlæg)

Hej Dan,

For at forstå hvad værdien for skorstenstrækket gør, bliver man nødt til at forstå autoberegningen.
Autoberegningen udregner grundlæggende pillemængden som en liniær funktion af blæserens lav og høj værdi, sammenholdt med sneglens afvejede mængde.
Nu er det bare sådan at et kraftigt skorstenstræk vil have stor betydning ved lav drift og mindre betydning jo større driftprocenten er, og derfor kompenserer autoberegningen for skorstenstrækket ved at øge pillemængden i lavlast.
Når man har en velfungerende trækstabilisator, kan man i udgangspunktet sætte skorstenstrækket til 0 og korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj til 100%, og herved få en grundindstilling.
Herefter bør man finjustere forbrændingen, og det kan gøres på 2 måder:
- Med autoberegningen til
- Med autoberegningen fra

Med autoberegningen til justeres forbrændingen ved at justere korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj, sådan at blæs øges (mere end 100%) for at få en mere mager forbrænding, og reduceres (mindre end 100%) for at få en federe forbrænding.
 
Med autoberegningen fra justeres forbrændingen ved at justere værdierne for mætninger lav og høj, sådan at mætning reduceres for at få en mere mager forbrænding, og øges for at få en federe forbrænding.

Det er vigtigt at justeringen af forbrændingen udføres korrekt, hvilket vil sige at forbrændingen justeres så det er lige før der kommer røg (se evt. www.mhes.dk/Indstilling.pdf).

Når din styring melder ”INGEN LYS” er forbrændingen enten ikke korrekt, eller fotocellen er forkert justeret.
For meget luft kan sagtens være årsag til fejlen ”INGEN LYS”, men også værdien for fotocellen kan være for høj. Selv kører jeg med værdien 5 for lys under optænding.

Hilsen
Michael
Citat fra: schilling på Igår ved 19:36
Har prøvet at rode lidt med at sætte skorstens træk ned her i løbet af weekenden, men syntes at når det bliver for lav, at lav mætning kommer ned om omkring 5.0% bliver bålet for lille og den skriver tit INGEN LYS. Er det fordi jeg skal justere luften også? Eller gør den ikke også det når jeg nedsætter skorstens trækket?
Mvh Dan





Hej Michael på forhånd tak for hjælpen


Jeg har en træk stabilsator er bare ikke klar over om den er justeret korekt(står på10)
Ved bare ikke helt hvad det er jeg gør for at få pause fyring væk??? Vil det sige den ikke skal stoppe helt ind i mellem?
Mit skorstens træk står til 2
Har jo justeret dem meste af weekenden  og afvejet igen til 890g pr 360sek
grunden til jeg havde hævet blæseren var for at jeg ikke syntes der var blå nok. Syntes problemet er at få mætningen lav  længerene ned uden jeg får den til at skrive ingen lys! Den køre stort set hele tiden 10% = 3.1kw
Mætning lav 7,49% Mætning høj 37,7


Skostens træk sættes ned til 0 og lys til 5 og så prøve at justere forbrænding derfra??



« Senest Redigeret: Sep 14, 2009, 21:39 af schilling »
Woody/opop H418 16kw v.6.10 årg 2009
Hus 163m2 Forbrug ca 6 tons

Offline DanGullev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #5 Dato: Sep 14, 2009, 22:06 »
Hej Michael

Jeg har lige prøvet lidt igen, men hvis jeg sætte skorstens træk til 0 og lys til 5 kommer mætning jo godt nok ned på 4,49% og Høj stadig 37,7%. Men syntes stadig den går ned og skriver ingen lys og så er der jo næsten ingen ild; skal jeg så der prøve at juster  ned for luften? Blæser står til lav 100% midt 100% Høj 100%
« Senest Redigeret: Sep 14, 2009, 22:09 af schilling »
Woody/opop H418 16kw v.6.10 årg 2009
Hus 163m2 Forbrug ca 6 tons

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #6 Dato: Sep 15, 2009, 11:00 »
Håber lige med på denne tråd.

Fik sat mit nye Woody med V6.03 op for 14 dage siden. Forbuget ligger mellem 8-20kg om dagen, men nu har jeg også en kælder som kræver konstant varme og en VVB beholder som blot er shuntet på retur og fremløb uden termostat hvilket giver et stort flow(=tab i rørene til garagen)

Anlægget kører oftest med 10-20% ydelse.
Har afvejet piller til 1110g og bruger autoberegning. Har justeret blæser til hhv 140%(lav), 120%(midt) og 120%(høj)
Synes dog stadigt at asken er meget sort, men jeg synes næsten ikke pillemængden må være mindre, idet bålet ligger helt inde ved enden af sneglen. Er det normalt?
Har monteret trækstabilisator i skorstenen, betyder det så at skorstentræk skal sættes til 0?

Jeg oplever det samme ang. at lyset nogle gange forsvinder. Nogle gange falder lyset helt ned til nogle få lux men stiger inden for 10sek. igen til sit normale niveau (50-80Lux). Lyset skal vist være væk i 5 minuter før styringen slår fra, men er det normalt at lyset svinger?

Hvor meget aske/slagger får I på forbrændingsristen?. Jeg kører pt. med piller fra Stampemøllen og der heldigvis ikke slagger men rensefunktionen kan ikke blæse asken væk. Jeg har ellers sat rens op 5sek. ved 50%. Hvad bruger i der?
 
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #7 Dato: Sep 16, 2009, 05:45 »
Hej Michael du må bære over med mig nybegynder og absolut ikke computer haj :)

Jeg er vist godt nok kommet til at forvire mig selv mere en end godt er, ved at køre to indlæg på samme tid 
Så har altså flyttet det hele her over 

Har prøvet at rode lidt med at sætte skorstens træk ned her i løbet af weekenden, men syntes at når det bliver for lav, at lav mætning kommer ned om omkring 5.0% bliver bålet for lille og den skriver tit INGEN LYS. Er det fordi jeg skal justere luften også? Eller gør den ikke også det når jeg nedsætter skorstens trækket?
Mvh Dan

Hej Michael på forhånd tak for hjælpen

Jeg har en træk stabilsator er bare ikke klar over om den er justeret korekt(står på10)
Ved bare ikke helt hvad det er jeg gør for at få pause fyring væk??? Vil det sige den ikke skal stoppe helt ind i mellem?
Mit skorstens træk står til 2
Har jo justeret dem meste af weekenden  og afvejet igen til 890g pr 360sek
grunden til jeg havde hævet blæseren var for at jeg ikke syntes der var blå nok. Syntes problemet er at få mætningen lav  længerene ned uden jeg får den til at skrive ingen lys! Den køre stort set hele tiden 10% = 3.1kw
Mætning lav 7,49% Mætning høj 37,7

Skostens træk sættes ned til 0 og lys til 5 og så prøve at justere forbrænding derfra??


Hej Dan,

Mange spørgsmål, så jeg skal forsøge at holde tungen lige i munden.

Når du ændrer på skorstenstrækket, har det kun indvirkning på mætning lav, ikke på blæs eller andet.

Når du har en trækstabilisator der fungerer og er indstillet på 10 Pa, så bør skorstenstrækket være 0.

At fotocellen melder ”INGEN LYS” ved lavlast, skyldes at lysniveauet selvfølgelig er lavere ved et lille bål.
Det kan løses ved at sætte lavlast op (men det er jo ikke det du vil), eller justere fotocellen så den får absolut mest lys. Prøv at fjerne faldrøret kortvarigt mens den kører 10%, og se hvor lyset fra bålet rammer, juster evt. fotocellen ind/ud og drej.

Hvis fejlen ”INGEN ILD”  optræder og forsvinder er det ikke noget problem, kun hvis den bliver der konstant.

Askekage og slagger på herden kan være årsag til at bålet flyttes frem eller op, og det kan også give problemer med fotocellen.

Pausefyring væk betyder at brænderen stopper når temperaturen er mere end 10 grader over setpunkt, og herefter skal lave ny opstart. Med pausefyring går brænderen i et mode hvor den holder et ”glødebål” ved lige, så ny opstart kan foregå uden el-tænder. Pausefyring er uøkonomisk og sviner miljøet, men sparer på el-tænderen.

Pausefyring sættes til en max. tid, hvorefter den slukker brænderen helt. Sættes tiden til 0, har man ingen pausefyring.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #8 Dato: Sep 16, 2009, 05:47 »
Hej,

Svaret hedder kompressorrens  :D
... eller andre piller end Stampemøllens  ;)

Jeg har også kørt med Stampemøllens piller og kan konkludere at de er gode mht. brændværdi o.lign. men de laver askekage på herden.

Hilsen
Michael

Håber lige med på denne tråd.

Fik sat mit nye Woody med V6.03 op for 14 dage siden. Forbuget ligger mellem 8-20kg om dagen, men nu har jeg også en kælder som kræver konstant varme og en VVB beholder som blot er shuntet på retur og fremløb uden termostat hvilket giver et stort flow(=tab i rørene til garagen)

Anlægget kører oftest med 10-20% ydelse.
Har afvejet piller til 1110g og bruger autoberegning. Har justeret blæser til hhv 140%(lav), 120%(midt) og 120%(høj)
Synes dog stadigt at asken er meget sort, men jeg synes næsten ikke pillemængden må være mindre, idet bålet ligger helt inde ved enden af sneglen. Er det normalt?
Har monteret trækstabilisator i skorstenen, betyder det så at skorstentræk skal sættes til 0?

Jeg oplever det samme ang. at lyset nogle gange forsvinder. Nogle gange falder lyset helt ned til nogle få lux men stiger inden for 10sek. igen til sit normale niveau (50-80Lux). Lyset skal vist være væk i 5 minuter før styringen slår fra, men er det normalt at lyset svinger?

Hvor meget aske/slagger får I på forbrændingsristen?. Jeg kører pt. med piller fra Stampemøllen og der heldigvis ikke slagger men rensefunktionen kan ikke blæse asken væk. Jeg har ellers sat rens op 5sek. ved 50%. Hvad bruger i der?
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #9 Dato: Sep 16, 2009, 10:35 »
Hej MHES

Hvilket piller har du haft bedst/dårligst erfaring med?

 
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline DanGullev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #10 Dato: Sep 16, 2009, 17:43 »
Hej Michael super tak for hjælpe, nu tror jeg efterhånden jeg er ved at fatte det :)
Vil prøve at lege lidt mere weekenden over, så vender jeg tilbage!

Mvh Dan.
Woody/opop H418 16kw v.6.10 årg 2009
Hus 163m2 Forbrug ca 6 tons

Offline mortenpe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #11 Dato: Sep 16, 2009, 19:18 »
Hej. Jeg har prøvet at justere skortenstrækket fra 5 til 0 (jeg har trækstabilisator) og hold da op hvor en forskel. Mætning lav blev justeret ned til 3,5% fra før 10,7% og fyret kører meget mere jævnt ifht. før, hvor det kørte op til 75 grader, og derefter kølede ned til ca. 55 grader for at starte op igen. Nu ligger den jævnt på ca. 66 grader. Eneste problem er dog, ligesom jeg kan fornemme andre også har bemærket, at ilden virker til at være længere inde i brænderen - er det normalt?
Woody 16kW
Opop 418 kedel
Opvarmer 162 kvm. - hus fra 1932, delvis isoleret
Årsforbrug 6-7 tons

Offline DanGullev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #12 Dato: Sep 16, 2009, 20:14 »
Hej michael kunne ikke vente med at prøve  :)
Har justeret til:     Skostenstræk 0
Lav mætning 4,49%
Høj                37,7%
Kørsel/minut 3
Rense interval 10m
Rense tid 2s
Blæser rens 35%
Min drifteffekt 10%
Max                60%
Blæser lav 100%
          Midt 100%
          Høj 100%
Basis for blæser står 5-10-15


MEN = Jeg syntes så bare at bålet er meget lille og helt inde ved sneglen.
Der ligger kun en lille barne håndfuld. Syntes næsten det går helt ud og så skriver den INGEN LYS.  Kun en gang i mellem er det ligesom om der lige bliver stører bål ???  ???Og den får ikke kedlen over 63 grader efter en times kørsel.
Mvh Dan
« Senest Redigeret: Sep 16, 2009, 20:18 af schilling »
Woody/opop H418 16kw v.6.10 årg 2009
Hus 163m2 Forbrug ca 6 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #13 Dato: Sep 16, 2009, 20:14 »
Jeps, det er helt normalt at bålet starter bagest på herden (helt inde ved sneglen).
Ser man lidt logisk på det, så kan det ikke være anderledes, da sneglen jo ender her og det er den der skubber pillerne ind på herden.
Når der kommer mange piller, bliver bålet langt og når der kommer få piller bliver bålet kort, men det starter altid samme sted, bagest.

Hilsen
Michael

Hej. Jeg har prøvet at justere skortenstrækket fra 5 til 0 (jeg har trækstabilisator) og hold da op hvor en forskel. Mætning lav blev justeret ned til 3,5% fra før 10,7% og fyret kører meget mere jævnt ifht. før, hvor det kørte op til 75 grader, og derefter kølede ned til ca. 55 grader for at starte op igen. Nu ligger den jævnt på ca. 66 grader. Eneste problem er dog, ligesom jeg kan fornemme andre også har bemærket, at ilden virker til at være længere inde i brænderen - er det normalt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til indstillinger/forbrug
« Svar #14 Dato: Sep 16, 2009, 20:18 »
Hej Dan,

Øh, kører du ikke med kedeltemp = 60 grader ?
Så er det jo OK at den ikke kommer over 63 grader.

Mht. bålets størrelse, så bliver det altså mindre når den tilførte mængde piller er mindre, og det er jo netop meningen ved lavlast.

Hilsen
Michael

Hej michael kunne ikke vente med at prøve  :)
Har justeret til:     Skostenstræk 0
Lav mætning 4,49%
Høj                37,7%
Kørsel/minut 3
Rense interval 10m
Rense tid 2s
Blæser rens 35%
Min drifteffekt 10%
Max                60%
Blæser lav 100%
          Midt 100%
          Høj 100%
Basis for blæser står 5-10-15


MEN = Jeg syntes så bare at bålet er meget lille og helt inde ved sneglen.
Der ligger kun en lille barne håndfuld.  Kun en gang i mellem er det ligesom om der lige bliver stører bål ???  ???Og den får ikke kedlen over 63 grader efter en times kørsel.
Mvh Dan
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html