Forfatter Emne: Relæ slår ud  (Læst 8478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Relæ slår ud
« Dato: Okt 19, 2014, 08:39 »
Hej,

Mit HFI relæ slog fra torsdag morgen og efter at have skilt al strøm af i garagen fandt jeg ud af at det var fyret. Skulle måske bare have trukket stikket på alt inden jeg skilte det ad, men det er nemt at være klog bagefter  8)

Her er hvad jeg har fundet ud af indtil videre:
- Når jeg piller jorden fra i stikket til fyret er der ingenting.
- Jeg har haft ALT pillet fra i styringen, uden at det hjælper. Dvs. pumpe, eltænder, temp målere og overkogning.
- Når jeg putter min computer i stikket ved fyret sker der intet. Den har også jordstik. Nu svømmer jeg ikke ligefrem i hardware med jordstik, men det burde vil ikke gøre nogen forskel om det er en computer eller alt muligt at andet. Bare der er jord på?
- I starten hvor jeg havde mit fyr, fik jeg sommetider nogle ordentlige rap over nallerne, men det er gået i sig selv.

Det startede morgenen efter der havde regnet ret voldsomt her i Nordjylland, men jeg har været alt efter og der er ikke vand i installationer i min garage. Der var et enkelt hul i taget som tog en smule vand ind, men ikke i nærheden af installationer, og det er ikke rendt i den retning.

Jeg har haft installatøren af fyret på besøg i 5 timer, og de har krydstjekket alt uden at kunne finde fejlen. Vi arbejder videre mandag, men det kunne være at en her i forum har haft samme problem.

Jeg har en version 10 styring. Hele skidtet blev installeret sidste år.

Nogen som kan hjælpe?

De bedste hilsner
Jeppe

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Relæ slår ud
« Svar #1 Dato: Okt 19, 2014, 10:02 »
Hej
Hvis en installatør ikke kan finde den fejl på 5 timer, tænker jeg godt mit. Det lyder noget hen i vejret. Når relæet slår ud, er det som oftest eltænder, men kan jo være rigtig mange ting. Prøvede han ikke at teste med den anden styring?

Har du prøvet at sætte en varmeblæser på styringen, bare for at være sikker på at det ikke er fugt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #2 Dato: Okt 19, 2014, 10:28 »
Hej,
Ja, jeg er også ved at være godt lost i det her.

Nej. Det har jeg ikke prøvet. Men i følge min installatør er der INTET tegn på fugt i styringen.

Det eneste vi mangler er test med en anden styring. Det kommer muligvis på mandag. Indtil videre kører vi uden jord.

De bedste hilsner
Jeppe

Offline aaglimt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Relæ slår ud
« Svar #3 Dato: Okt 19, 2014, 10:49 »
Hvis hpfi relæ slår fra er der overgang til jord ! Længere er den ikke. Og hvis du har fjernet alt fra styringen, så er den der er færdig. Og så tag du og montere den jord igen ! Den er der for din sikkerhed.

Benny
Blackstar 1016 med semirens
10kw brænder 150mini beholder
hus på 140m2
http://www.stokercloud.dk/dev/aaglimt.html

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #4 Dato: Okt 19, 2014, 10:53 »
Hej

Installatøren af fyret er vel VVS'er.
Du har jo prøvet at fjerne de udsatte komponenter systematisk.
Ingen er entydigt "aflederen"
Det at fyret gav lidt stød tidligere og det er "gået i sig selv" tyder på noget andet.

Fyret er jo jordet både i styring, overkogtermostat, snegle m.m.
Den gul/grønne jordledning er kørt gennem tilledningen, gennem dine PVIKJ kabler, gennem sikringsskabet og ned i et jordspyd der er banker et par meter ned i god ledende jord i eller udenfor dit hus.

Hvis det er lavet ordentligt, er den jord du står på og den jord der er skruet på Woody med absolut samme spændingspotential. Du står jo oven på jordspyddet - næsten.

Hvis jord installationen derimod ikke er sammenhængende kan selve jordlederen have alle mulige spændinger induceret fra andre brugsgenstande der også et tilsluttet (vaskmaskine/komfur mm), men lige netop lav spænding nok til at der ikke kommer over 30 mA manglende strøm i summen af strømmen i dine 3 faser og nullen, vektorilet beregnet idet de 3 faser er 120 grader forskudt.

Woody kan med andre ord være dråben der der får HFI'en til at udkoble solvom den i sig selv ikke har jordfejl nok til at give 40 mA fejlstrøm.

Hvis du har er voltmeter så prøv at måle spændingen mellem noget der oftest har jordforbindelse Vandhane/radiator) og en af de gul/grønne ledere på kedlen. Der skal måles under 50 V AC og helst intet.

I praksis er det dog ofte bare lidt vand i et eller andet udendørs og ikke alt det søgte jeg beskriver der er aflederen:)
mvh
Rikard
Maskinmester og aut. installatør

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Relæ slår ud
« Svar #5 Dato: Okt 19, 2014, 10:55 »
Jeg kan bare ikke være mere enig  :)

...og det løber mig koldt ned ad ryggen når jeg hører at man i begyndelsen kunne få et rap over fingrene, men at der er gået i sig selv !!
Rap over fingrene skal tages alvorligt og årsagen skal findes og elimineres !
...man kan sgu' dø af det !

hilsen
Michael

Hvis hpfi relæ slår fra er der overgang til jord ! Længere er den ikke. Og hvis du har fjernet alt fra styringen, så er den der er færdig. Og så tag du og montere den jord igen ! Den er der for din sikkerhed.

Benny
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #6 Dato: Okt 19, 2014, 11:56 »
Jeg ville prøve og tage hele Garagen fra på tavlen , trække en nyt kabel fra huset til garagen feks en kabelrulle med jord og se hvad der så sker  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Relæ slår ud
« Svar #7 Dato: Okt 19, 2014, 12:15 »
Hej
Hvis det er en vvser der har brugt 5 timer på at fejlsøge forstår jeg bedre, det er jo ikke altid, og med rette, at de er skrappe udi strøm.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Relæ slår ud
« Svar #8 Dato: Okt 19, 2014, 12:18 »
Hej,

Jeg tror at Rikhard (atata) vil være enig med mig i  at den eneste farbare vej frem er at måle ekstrabeskyttelseskredsens (jordledningens) sammenhæng og jordelektrodens effektivitet.
Når disse er i orden kan isolationsmodstanden måles ("megges") og evt. fejl kan derved findes.

Det er så absolut et job for fagfolk, og bør helt sikkert foretages med den historik vi her hører.

Hilsen
Michael

Jeg ville prøve og tage hele Garagen fra på tavlen , trække en nyt kabel fra huset til garagen feks en kabelrulle med jord og se hvad der så sker  ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #9 Dato: Okt 19, 2014, 13:55 »
Tak for jeres svar alle sammen.
Sådan som jeg forstår det kan det godt være i mit el net der er fejl på trods af at det ikke slår fra selvom jeg tilslutter min computer med jord?

Jeg får muligvis en ny styring på prøve for at teste denne. Men ellers må det være fra stikkontakt og ind i huset.

De bedste hilsner
Jeppe

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #10 Dato: Okt 19, 2014, 15:08 »
Hej igen

Den der computerprøve har ikke nogen relevans:)
Når du fik stød af fyret er der noget galt.
Der reparerer ikke bare sig selv.
Hvis du har et AC voltmeter (vekselstrøm, bare billigt) så mål dog spændingen mellem fyrets svøb/gulgrøn leder og noget jord. evt. en stang du selv banker lidt ned i jorden udenfor dit hus. Er der her 10-20 volt så er der noget galt med fyrets eller husets jordkreds.
Så er der, som Michael skriver, brug for fagmand og yderigere målegrej, samt at holde børn og svage voksne væk fra jordforbundne brugsgenstande indtil sagen er opklaret.

Den sikkerhedsleder der forbinder husets "farligheder" med hinanden og leder evt. lækstrømme ned i jorden og laver en ubalance >30mA så HPHI relæet bryder, inden et menneske gør det med sin krop, kan ved manglende jordspyd eller forbindelse hertil, gøre alle brugsgenstande lige farlige. Stik imod intentionen.
Pas på børnene hvis du har nogle.

..og så det med regnen fik det frem...
Det kan også være en lille induktion i fyret der giver en lækstrøm. F.eks. den mærkelige pulsstyring af blæseren. Ingen fejl i sig selv, men et lille ryk med 30 mA.
Har du så lidt vand i en dåse i en udendørs havelampe giver det også en lille fejlstrøm. Ingen detekterebar fejl alene, men også er lille ryk mod 30 mA.
Ingen af disse giver udkobling alene, men tilsammen gør de.

Det at du ikke længere får stød af fyret kunne tyde på at din installation har laver sin egen "jordforbindelse" et sted med tiden. Ikk en nogen stabil løsning.

« Senest Redigeret: Okt 19, 2014, 15:14 af atata »

Offline RWA

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Ny, indenfor pillefyr og dets opbygning
    • RWA's pillefyr
Sv: Relæ slår ud
« Svar #11 Dato: Okt 19, 2014, 19:18 »
Udelukkelses metoden, er at fjerne et komponent fra styringen af gangen. Og sætte stikket i. Og når du så har lokaliseret fejlen, montere du tingene en efter en igen, dog ikke den fejlbehæftede del.

Hvis det er en "større" jordingsfejl. Vil du muligvis kunne måle gennemgang mellem din fase leder og PE leder på din stikprop.

Men når i har fundet frem til hvad fejlen er så sig endelig til, det er altid rart at høre hvor problemet ligger.

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Relæ slår ud
« Svar #12 Dato: Okt 19, 2014, 19:30 »
Afventer en melding fra fyr-pusher i morgen. Tror vi starter med at prøve med en ny styring.

Skal nok lige give en melding når det er løst.

De bedste hilsner
Jeppe