Forfatter Emne: Ny ejer af pillefyr  (Læst 5576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pbn1311

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Ny ejer af pillefyr
« Dato: Nov 10, 2008, 08:56 »
Hej jeg har fået en Woddy 16kw med en opop kedel den kom op at køre for en uge siden men jeg syntes at den æder piller hele tiden den får tilført piller 2 gange i minutter døgnet rundt kedlen holder en konstant temp på 65 gr min 10 % max 50 % Men hvis den bliver ved på denne måde så en det billigere med olie jeg bruge ca 25 kg pr døgn for 163 kvm hvad bliver det ikke til når det bliver koldt
Hvad gør jeg fejl er der nogle der har lidt på  hvad jeg skal sætte de forskellige tal på

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #1 Dato: Nov 10, 2008, 09:18 »
Vi har 167 m2 og bruger også 25 kg i døgnet for tiden og ca. 30-35 kg når det bliver RIGTIG koldt. Iøvrigt bruger vi flere piller når det blæser som i disse dage, end en vindstille dag med -10 grader i januar!  (Chillfactor)

Men der er fllere muligheder for at optimere dit fyr. Vi har selv gjort brug af bedre keddelisolering, skalmolplader, trækstabilisator, røgvender og ikke mindst StokerKontrol-software som har givet mulighed for at tune fyret meget præsict.

Vi bruger nu 7 tons piller om året = kr. 12.000,- til et mellemisoleret hus fra før 1920 med højt til loft og forsatsruder. Det er trods alt det halve af et olieforbrug på 25.000,-

Oplys gerne noget mere om dit fyr. Står det i en tilbygning? Er huset dårligt isoleret? Har du trækstabilisator på skorstenen? Hvor mange brugere af varmt vand?

Offline pbn1311

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #2 Dato: Nov 10, 2008, 10:15 »
det står i et isoleret værksted men rørene ud til den  er isoleret med rørskåle samt 100 mm isolering oven på de er dog først lagt på her i weekenden Huset er fra 1978 og er mellem isoleret vi er 5 personer der skal i bad hverdag Der er monteret trækstabilisator Men er det rigtig at den skal have tilført piller 2 gange i minuttet døgnet rundt
Kan jeg få nogle tal til at optimere efter eller skal man bare prøve sig frem
Lige en tilfølgelse jeg har lige renset kedlen og asken er lige som kaffegrums både i farve og konsistens
« Senest Redigeret: Nov 10, 2008, 15:58 af pbn1311 »

Offline mbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #3 Dato: Nov 10, 2008, 17:40 »
For mig lyder dit forbrug også til at være ok for årstiden. Mht. optimering så er det at skrue op for doseringen i små skridt, indtil skorstenen sender sort røg op, hvorefter man skruer lidt ned igen. Juster på denne måde i højlast og lavlast.

/Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #4 Dato: Nov 10, 2008, 21:48 »
Jeg må sige, at jeg vurdere dit forbrug til at være ganske rimeligt. Men hvad havde du selv forventet dig af forbrug? Vi er kun 2 mod 5 hos Jer i hustanden til at tage bad, hvilket er noget der virkeligt trækker nogle piller gennem sneglen.

Har du overvejet at tilslutte en PC med StokerKontrol til at finjustere fyret? Det er jo ikke noget absolut nødvendigt, men derimod ret spændende at følge, hvis man er bare en smule nørdet.

Kig ind på www.stokerklubben.dk og se de mange opsætninger på brugernes pillefyr.

Det er helt almindeligt at den afgiver piller 2 gange i minuttet. Det er længden af hver omgang (sekunder) der bestemmer mætningen og dermed dit forbrug.

Skriv evt. lidt om dine indstillinger:  mætning, skorstenstræk, kedeltemp, stuetemp. og hvad du ellers kan finde relevant.  ;)


Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #5 Dato: Nov 10, 2008, 22:54 »
Iøvrigt lyder din beskrivelse af asken til af være helt fint. Den må ikke indeholde for mange sorte ubrændte piller og må heller ikke indeholde for mange slagger. Omvendt må den heller ikke være for lys, da du så har for meget luft/gennemtræk til kedlen. Aske med konsistens og farve som kaffegrums skulle være det optimale  :)

Offline pbn1311

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny ejer af pillefyr
« Svar #6 Dato: Nov 11, 2008, 06:50 »
TAk for de gode indput asken indholdte overhoved ingen piller eller slagger det var helt fint pulver
Har lavet lidt finjusteringer og har brugt 18,5 kg pr dag de sidste 4 dage og vi har ca 23 grader i huset 40 kvm er gulvvarme
« Senest Redigeret: Nov 11, 2008, 15:25 af pbn1311 »