Forfatter Emne: Akkumulering og vejr styring.  (Læst 13740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Akkumulering og vejr styring.
« Dato: Okt 15, 2015, 18:30 »
Jeg har pt en 2000 liters akkumuleringstank som er sat til mit brænder. Der er ikke spiral i tanken.
Jeg har på nuværende tidspunkt 2 stk ctr styringer som styrer fremløb til huset og hvornår den skal tage varme fra tanken.

Jeg har købt en vvb 3 vejs ventil og et vejrkompenserings sæt og vil montere det som pdf ny rørføring.

Jeg er bare i tvivl om at vvb styringen virker som jeg har fået forklaret.

Det skal være sådan at når jeg fyrer i brændeskuret og fylder varme i tanken så skal den tage varme fra tanken. Når temperaturen så falder skal den blande lidt varmt vand fra pillefyr sammen med for at opretholde den satte fremløbstemperatur. Når der ikke er mere varmt vand i akkumulerings tanken skal den tage 100 % fra pillefyr.

Vil det virke som jeg har tegnet det ? Er ikke helt med på hvordan den vvb styring virker nemlig.

Det er scotte 10 kw version 10 styring.

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #1 Dato: Okt 15, 2015, 18:33 »
PS det er meningen at der senere skal solpanel på til opvarmning af akkumulering tank.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #2 Dato: Okt 15, 2015, 19:45 »
Jeg kan af dine tegninger ikke gennemskue, hvad du vil have til at gøre hvilket. Skal dine gamle styringer stadig bruges?

For gennemskueligheden var det bedre at tegne det skematisk.

Jeg selv ville lave noget analogt med feks. nogle TVM ventiler og så bruge ekstern temperaturføler fra fyret til at stoppe dette. Men jeg er også meget kedelig på dette punkt!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #3 Dato: Okt 15, 2015, 20:41 »
Tror måske jeg har den her (se vedhæftede fil ).
Det skal være sådan at når der er varmt vand i akkumuleringstanken (som mit brændefyr varmer op)så skal der tages fra den til huset og når der ikke er skal der tages varme fra pillefyret til huset.
Hvis jeg laver det som den sidste tegning som er vedhæftet her og sætter vvb til 40 grader burde den tage varmt vand fra akku tanken til den kommer under 40 grader og derefter slå over på pillefyr.
Ved godt det ikke er sat sammen som der står i nbe manual men det skal også virke på en anden måde en de har lavet det.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #4 Dato: Okt 15, 2015, 20:54 »
Hmm, jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået det korrekt, så jeg prøver lige at beskrive det jeg opfatter  ;)

Du har er brændefyr som via en cirkulationspumpe sender fremløb til toppen af en akkumuleringstank og får returen fra bunden af akkumuleringstanken.
Selve akkumuleringstanken er blot en beholder med fire tilslutninger, to foroven og to forneden.
Huset får varmen fra samme akkumuleringstank via en cirkulationspumpe der "suger" fra toppen af akkumuleringstanken og "leverer" returen til bunden af akkumuleringatanken.
Du ønsker at dit pillefyr skal starte og "dosere" varmt fremløbsvand i vandet fra akkutanken når denne ikke længere er varm nok til at opvarme huset.
I takt med at temperaturen falder i akkutanken skal der tages mere og mere varmt fremløbsvand fra pillefyret, for til sidst udelukkende at få varmt fremløbsvand fra pillefyret.

Er det korrekt forstået ?

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #5 Dato: Okt 15, 2015, 21:07 »
Ja det er korrekt forstået borset fra at det er selvirkuation fa brændefyr men spilder Ingen rolle jo.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #6 Dato: Okt 15, 2015, 21:29 »
Ok, jeg ville ikke selv være tryg ved selvcirkulation mellem brændekedlen og akkutanken, men det er ikke ulovligt  ;)

Opstillingen med at fyret skal starte når temperaturen i akkutanken er under en vis værdi er ikke noget problem, det kan klares med "Stop på ekstern temperatur" og en temperaturføler i akkutanken.
Derimod kan jeg ikke rigtigt se hvordan pillefyrets styring skal kunne styre blandingen af akkutankvand med vand fra pillefyret for at opretholde en korrekt fremløbstemperatur, og jeg kan slet ikke se ideen med en "digital 3-vejs ventil" der jo kun kan skifte mellem to stillinger.
Jeg kan heller ikke rigtigt få styringens VVB-styring til at passe ind i billedet.
Efter min bedste overbevisning har du behov for en analog 3-vejs blandeventil og en styring til den.

Jeg vil tilslutte mig Hjemme teori's ønske om en skematisk blok-diagram tegning  ;)

Hilsen
Michael


Ja det er korrekt forstået borset fra at det er selvirkuation fa brændefyr men spilder Ingen rolle jo.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #7 Dato: Okt 15, 2015, 21:54 »
Selvcirkulationen har virket 6 år nu uden problemer. Jeg har prøvet og tegne det nu.
« Senest Redigeret: Okt 15, 2015, 21:54 af knudsenfyn »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #8 Dato: Okt 15, 2015, 22:42 »
Jeps, det er som jeg forestillede mig at du havde tænkt det...
...og det fungerer ikke  ???

Først og fremmest er 3-vejsventilen en 2-stillings ventil, enten er der åbent fra A til AB eller også er der åbent fra B til AB, men ikke nogen stilling imellem.
Dernæst har styringen ikke nogen funktion til at styre sådan en blandefunktion.
Og sidst (og måske mindst betydende) så skal der være noget der reducerer flowet mellem retur og fremløb lige efter "vejrkompenserings ventilen" hvis den skulle kunne bruges...
...vandet vil altid følge den letteste vej, og det er nemmere at køre direkte fra retur til fremløb end gennem kedlen og ventiler.

Som skrevet tidligere skal kan det lade sig gøre hvis du starter fyret via en temperatursensor i akkutanken og skifter 3-vejs/2-stillings ventilen til en 3-vejs regulerbar blandeventil, faktisk vejrkompenseringsventilen i en 3-vejs udgave.
Dertil skal du så bruge en styring der kan regulere ventilen og noget der sikrer at der altid er et minimum flow gennem kedlen når den er i drift.
Som styring kan du måske bruge vejrkompenseringen i styringen, men det vil ikke fungere optimalt.

Hilsen
Michael


Selvcirkulationen har virket 6 år nu uden problemer. Jeg har prøvet og tegne det nu.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #9 Dato: Okt 15, 2015, 23:10 »
Hvis jeg smider den gamle ctr termomix ventil på jeg har så kan den styre det fra akku tanken som den har gjort før.
Hvad siger du så til min tegning nu.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #10 Dato: Okt 16, 2015, 09:24 »
I stedet for at koble akku'en parallet med fyret ville jeg sætte den serielt på returen og så evt. stoppe fyret på ekstern temperatur som MHES skriver. Så en fjeder belastet kontraventil på fyret så vandet ikke utilsigtet løber denne vej. Når så fyret starter feks ved en akku på 55grader bliver returen bare taget fra akku, så den er forvarmet til rette temp, (så længe fyret er i drift, giver det ikke et varmetab). Når solvarme styring kommer til V7, V10 og V13 kunne det du har tegnet måske styres af styringen, men tror ikke funktionaliteten vil blive bedre.



Hvis jeg smider den gamle ctr termomix ventil på jeg har så kan den styre det fra akku tanken som den har gjort før.
Hvad siger du så til min tegning nu.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #11 Dato: Okt 16, 2015, 09:48 »
Forsøgt tegnet her:

I stedet for at koble akku'en parallet med fyret ville jeg sætte den serielt på returen og så evt. stoppe fyret på ekstern temperatur som MHES skriver. Så en fjeder belastet kontraventil på fyret så vandet ikke utilsigtet løber denne vej. Når så fyret starter feks ved en akku på 55grader bliver returen bare taget fra akku, så den er forvarmet til rette temp, (så længe fyret er i drift, giver det ikke et varmetab). Når solvarme styring kommer til V7, V10 og V13 kunne det du har tegnet måske styres af styringen, men tror ikke funktionaliteten vil blive bedre.



Hvis jeg smider den gamle ctr termomix ventil på jeg har så kan den styre det fra akku tanken som den har gjort før.
Hvad siger du så til min tegning nu.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #12 Dato: Okt 16, 2015, 10:08 »
Et lille overvejelse vedr. at sætte buffer i serie på returen er at du skal have styr på din retur temperatur fra radiatorerne med feks retur ventiler eller flow kontrol. Dette da du ellers kan få et fyr der kører 100% i timevis i forsøget på at følge med.

Forklaret ved at du feks har en buffertempratur på 30grader. Så tænder du en lille radiator for fuld skrald, hvorved din retur bliver 55grader. Nu forsøger fyret at varme buffertanken op til 55grader og heraf manglende muskler i fyret. Så falder flowet i varmekredsen og sidder den lille radiator først i systemet mangler der varme i de bagerste radiatorer, selvom fyret kører 100%.

Løsningen er som skrevet ovenfor, eller ved en lavdelt indføring af returen i buffertanken. Det laves i praksis med 4-5 retur indløb i tanken i forskellige højder. Så søger returen selv ind på det rigtige niveau. og så varmer man kun toppen af tanken. Med den sidste metode er det heller ikke urealistisk at køle bufferen rigtigt langt ned (25-30 grader i stedet for 40)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #13 Dato: Okt 16, 2015, 11:07 »
Hej,

Jeg bliver altså ret lavpraktisk her  ;)
Hvis du sender returen gennem akkutanken når pillefyret kører, vil varmetabet fra akkutanken være konstant med den temperatur som returen er, f.eks. 40oC, sålænge pillefyret kører.
Hvis man derimod lader akkutanken være "varmeleverandøren" indtil temperaturen i den når ned på 45oC og herefter starter fyret og lader det "overtage" varmeforsyningen, vil varmetabet fra akkutanken stille og roligt blive mindre og mindre i takt med at temperaturen i den falder.
Det vil blive en simpel løsning rent rærmæssiget og simpelt rent styringsmæssigt.
Det eneste det kræver er en 3-vejs ventil til omskiftning af returen fra huset til enten akkutank eller pillefyr.
3-vejs ventilen kan køre sammen med cirkulationspumpen til pillefyret, hvorved restvarmen i akkutanken udnyttes mest muligt.

Lavpraktisk tegning vedhæftet  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #14 Dato: Okt 16, 2015, 11:45 »
Hej Michael.

Jeg har lige ændret lidt på din tegning, hvad mener du om det ?

Jeg har flyttet 3 vejs ventil til den varme streng i stedet burde jeg så ikke kunne spare strengen til den åbne ekspansion da det så vil trykke tilbage i retur og over i beholder.

Hvad siger du til placering af min vejrkompenserings ventil ?