Forfatter Emne: Akkumulering og vejr styring.  (Læst 13739 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #15 Dato: Okt 16, 2015, 11:54 »
Eller hvad siger du til denne Michael er den bedre.

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #16 Dato: Okt 16, 2015, 11:57 »
Har lige et tillægsspørgsmål.

Hvis jeg sætter en ntc føler i tanken og slutter den til styringen kan jeg så se temperatur fra akku tanken på skærmen som vvb uden at jeg skal aktivere vvb delen i styringen ?

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #17 Dato: Okt 16, 2015, 12:44 »
Hvad med denne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #18 Dato: Okt 16, 2015, 13:22 »
Hej,

Nope, det duer ikke  ???
Forbindelsen til ekspansionsbeholderen skal (eller rettere sikkerhedsledningen) skal tilsluttes kedlens øverste forbindelse og gå i en stadigt stigende retning til fri atmosfære og så skal den iøvrigt være uafspærlig.
Min tegning ville kunne bruges hvis man kan dokumenter at pumpen ikke kan være en afspærring.
Nogle skorstensfejere vil acceptere det andre vil ikke, så det sikreste er ikke at have noget andet end rør og fittings imellem kedel og atmosfære (eller sikkerhedsventilen i en lukket ekspansion).

Din vejrkompenseringsventil kan jeg ikke rigtigt se ideen i, hvorfor vil du have den på ?

Hilsen
Michael


Hej Michael.

Jeg har lige ændret lidt på din tegning, hvad mener du om det ?

Jeg har flyttet 3 vejs ventil til den varme streng i stedet burde jeg så ikke kunne spare strengen til den åbne ekspansion da det så vil trykke tilbage i retur og over i beholder.

Hvad siger du til placering af min vejrkompenserings ventil ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #19 Dato: Okt 16, 2015, 15:19 »
Hmm. sådan her er det nu og det er godkendt af skorstensfejer og opstartsbesøg fra nbe.
Ville gerne have vejrkomp på så fyret styrede fremløb og sukkede når udetemp kommer over 20 grader.
« Senest Redigeret: Okt 16, 2015, 15:20 af knudsenfyn »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #20 Dato: Okt 16, 2015, 16:26 »
Ok, nu er der snart mange tegninger i omløb  ;)

Din seneste tegning viser at du faktisk har to ekspansionsbeholdere på, en åben på brændefyret og en lukket på pillefyret.
Den lukkede på pillefyret har ingen funktion som ekspansionsbeholder da den er forbundet med den åbne ekspansionsbeholder, men sikkerhedsventilen i sikkerhedsagregatet der sidder på trykekspansionen er et krav, så du skyder bare gråspurve med kanoner  ;)

En NTC føler i tanken vil gøre at du kan se temperaturen i tanken som VVB, også uden at sætte VVB styring til.
Men...
Hvad er det du vil ?
Hvor er sin VVB i denne installation ?

Hvis du vil have at fyret starter og kører når akkutanken bliver for kold skal du enten køre fyret udelukkende som VVB-drift og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som VVB-føler, eller køre fyret som almindeligt fyr og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som "udetemperatur føler".
Den første løsning giver mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i VVB'en men ikke mulighed for at have en rigtig VVB-styring, altså opvarmning af VVB'en når der er behov for det (specielt smart om sommeren).
Den anden løsning giver mulighed også mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i fyret, men samtidig har man muligheden for at have en rigtig VVB-styring.

Styringen kan i begge tilfælde styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen, men kun når pillefyret kører.
...og jeg har stadig ikke forstået hvorfor du vil have vejrkompenseringen...
...er det for at holde temperaturen lav nok når brændefyret kører ?
...eller er det forsi du har et stort varmetab i dine rør ?

Hilsen
Michael

Ps. Vedhæftet tegning af opstilling med vejrkompensering fra pillefyr
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #21 Dato: Okt 16, 2015, 18:14 »
Ok, nu er der snart mange tegninger i omløb  ;)

Din seneste tegning viser at du faktisk har to ekspansionsbeholdere på, en åben på brændefyret og en lukket på pillefyret.
Den lukkede på pillefyret har ingen funktion som ekspansionsbeholder da den er forbundet med den åbne ekspansionsbeholder, men sikkerhedsventilen i sikkerhedsagregatet der sidder på trykekspansionen er et krav, så du skyder bare gråspurve med kanoner  ;)
Det er en færdigkøbt shunt.


En NTC føler i tanken vil gøre at du kan se temperaturen i tanken som VVB, også uden at sætte VVB styring til.
Men...
Hvad er det du vil ?Kun kunne se temperatur på styringen intet andet.
Hvor er sin VVB i denne installation ?

Hvis du vil have at fyret starter og kører når akkutanken bliver for kold skal du enten køre fyret udelukkende som VVB-drift og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som VVB-føler, eller køre fyret som almindeligt fyr og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som "udetemperatur føler".
Den første løsning giver mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i VVB'en men ikke mulighed for at have en rigtig VVB-styring, altså opvarmning af VVB'en når der er behov for det (specielt smart om sommeren).
Den anden løsning giver mulighed også mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i fyret, men samtidig har man muligheden for at have en rigtig VVB-styring.

Styringen kan i begge tilfælde styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen, men kun når pillefyret kører.
...og jeg har stadig ikke forstået hvorfor du vil have vejrkompenseringen...
...er det for at holde temperaturen lav nok når brændefyret kører ?
...eller er det forsi du har et stort varmetab i dine rør ? Fordi at forår og efterår er det kun gulvvarme der kører og så er der ingen grund til en fremløb på 70 grader og det så står og køler af i rør

Hilsen
Michael

Ps. Vedhæftet tegning af opstilling med vejrkompensering fra pillefyr

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #22 Dato: Okt 16, 2015, 18:26 »
Ville snart være nemmere hvis du kiggede forbi istedet for alle de tegninger  ;D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #23 Dato: Okt 16, 2015, 18:58 »
Tja, eller jeg kan lade være med at tegne flere  ;D


Ville snart være nemmere hvis du kiggede forbi istedet for alle de tegninger  ;D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #24 Dato: Okt 16, 2015, 21:42 »
hvad med helt simpelt. Lade fyret varme toppen af akku, feks 5cm og så starte og stoppe på ekstern temperatur, men placere føleren 5cm under lagdelingen. Så bliver din akkutank lidt mindre.
men VBB, vil så kunne sættes ind i kredsen og varmes af denne, styret af en alm. shuntventil.

Vejrkompensering, ville jeg ikke sætte på, men en alm. tvm ventil på radiator kredsen. (ved ikke om vejr kompensering overhovedet er aktiv, hvis man stopper fyret på ekstern temp? og så vil den ide gå helt fløjten)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #25 Dato: Okt 16, 2015, 22:22 »
Vejrkompensering er ikke i drift når fyret ikke kører, som jeg skrev tidligere, så det duer ikke  ;)
...så helt enig, en TVM-H eller lignende på "blandekredsen" til husopvarmningen.

Hilsen
Michael

hvad med helt simpelt. Lade fyret varme toppen af akku, feks 5cm og så starte og stoppe på ekstern temperatur, men placere føleren 5cm under lagdelingen. Så bliver din akkutank lidt mindre.
men VBB, vil så kunne sættes ind i kredsen og varmes af denne, styret af en alm. shuntventil.

Vejrkompensering, ville jeg ikke sætte på, men en alm. tvm ventil på radiator kredsen. (ved ikke om vejr kompensering overhovedet er aktiv, hvis man stopper fyret på ekstern temp? og så vil den ide gå helt fløjten)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #26 Dato: Okt 16, 2015, 22:34 »
Ok, nu er der snart mange tegninger i omløb  ;)

Din seneste tegning viser at du faktisk har to ekspansionsbeholdere på, en åben på brændefyret og en lukket på pillefyret.
Den lukkede på pillefyret har ingen funktion som ekspansionsbeholder da den er forbundet med den åbne ekspansionsbeholder, men sikkerhedsventilen i sikkerhedsagregatet der sidder på trykekspansionen er et krav, så du skyder bare gråspurve med kanoner  ;)
Det er en færdigkøbt shunt.

Jeg går ud fra at du mener en færdigkøbt trykekspansion (komplet med beholder, autoudlufter og sikkerhedsventil) og ikke en shunt  ;)


En NTC føler i tanken vil gøre at du kan se temperaturen i tanken som VVB, også uden at sætte VVB styring til.
Men...
Hvad er det du vil ?Kun kunne se temperatur på styringen intet andet.
Hvor er sin VVB i denne installation ?

Jeg mangler stadig at vide hvor din VVB er  ;)


Hvis du vil have at fyret starter og kører når akkutanken bliver for kold skal du enten køre fyret udelukkende som VVB-drift og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som VVB-føler, eller køre fyret som almindeligt fyr og så have NTC-føleren i akkutanken tilsluttet som "udetemperatur føler".
Den første løsning giver mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i VVB'en men ikke mulighed for at have en rigtig VVB-styring, altså opvarmning af VVB'en når der er behov for det (specielt smart om sommeren).
Den anden løsning giver mulighed også mulighed for at starte og stoppe fyret efter temperaturen i fyret, men samtidig har man muligheden for at have en rigtig VVB-styring.

Styringen kan i begge tilfælde styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen, men kun når pillefyret kører.
...og jeg har stadig ikke forstået hvorfor du vil have vejrkompenseringen...
...er det for at holde temperaturen lav nok når brændefyret kører ?
...eller er det fordi du har et stort varmetab i dine rør ? Fordi at forår og efterår er det kun gulvvarme der kører og så er der ingen grund til en fremløb på 70 grader og det så står og køler af i rør

Så vil jeg foreslå en TVM-H eller lignende 3-vejs termoatatisk blandeventil til at reguler fremløbet ned forår og efterår, måske den ventil du allerede har.
Ligesom Sophus (Hjemme teori) foreslår.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Okt 16, 2015, 22:35 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #27 Dato: Okt 17, 2015, 08:23 »
Monteringssæt med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og pumpe fra hedestoker.dk

Min vvb er en elvandvarmer så den sidder ikke på strængen.



Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #28 Dato: Okt 17, 2015, 12:20 »
Jeps ok, så giver det mere mening  ;)

Du har stadig ikke noget at bruge ekspansionsbeholderen fra monteringssætte til, men den gær heller ingen skade  ;)

VVB'en som el-vandvarmer forklarer også hvorfor den ikke er på tegningerne.
Tænk lige over at du kan klare opvarmningen af det varme vand for ca. halvdelen i pris hvis du opvarmer med træpillefyret.
Langt de fleste vil have en besparelse både om sommeren og om vinteren, men alle vil have besparelsen om vinteren, med mindre man har et stort solcelle anlæg  ;)

Mit forslag til dig vil stadig være det med en termostatisk 3-vejs blandeventil, ligesom Sophus foreslår.


Hilsen
Michael


Monteringssæt med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og pumpe fra hedestoker.dk

Min vvb er en elvandvarmer så den sidder ikke på strængen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #29 Dato: Okt 17, 2015, 12:48 »
Det var nogle dyre piller Michael! eller billig strøm.  :-\

Jeg giver omkring 2,45kr/kWh for strømmen og kun omkring 0,42kr/kWh for piller. Herfra skal så trækkes virkningsgrad. Den kan være lav om sommeren, men om vinteren er den vel i mindst 80%, selv i min gamle kedel.

Så den vil jeg ikke mene du oversælger.

Jeps ok, så giver det mere mening  ;)

Du har stadig ikke noget at bruge ekspansionsbeholderen fra monteringssætte til, men den gær heller ingen skade  ;)

VVB'en som el-vandvarmer forklarer også hvorfor den ikke er på tegningerne.
Tænk lige over at du kan klare opvarmningen af det varme vand for ca. halvdelen i pris hvis du opvarmer med træpillefyret.
Langt de fleste vil have en besparelse både om sommeren og om vinteren, men alle vil have besparelsen om vinteren, med mindre man har et stort solcelle anlæg  ;)

Mit forslag til dig vil stadig være det med en termostatisk 3-vejs blandeventil, ligesom Sophus foreslår.


Hilsen
Michael


Monteringssæt med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og pumpe fra hedestoker.dk

Min vvb er en elvandvarmer så den sidder ikke på strængen.
« Senest Redigeret: Okt 17, 2015, 13:00 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt