Forfatter Emne: Akkumulering og vejr styring.  (Læst 13741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #30 Dato: Okt 17, 2015, 13:14 »
Hej Sophus,

Punkt 1.
Du er ikke god til at forhandle el-pris  ;)
...2,45 kr/kWh må være inklusiv andel af målerafgift, medlemsgebyr osv. ellers skal du skifte el-selskab  ;)

Men derudover har du helt ret i at jeg ikke oversælger ideen  ;)
Problemstillingen er at el-prisen kan være meget forskellig ligesom pilleprisen kan være det.
Prisen på piller leveret i små sække i små portioner er noget højere end store indkøb i løs vægt osv.
Desuden går min betragtning på prisforskellen over et helt år, altså sommer og vinter tilsammen.
Du vil kunne finde eksempler på at nogle kan lave el-opvarmet vand billigere om sommeren end de kan lave varmt vand med deres pillefyr.
Så jeg går med livrem og seler  :D
50% det kan man spare  ;)

Hilsen
Michael


Det var nogle dyre piller Michael! eller billig strøm.  :-\

Jeg giver omkring 2,45kr/kWh for strømmen og kun omkring 0,55kr/kWh for piller. Herfra skal så trækkes virkningsgrad. Den kan være lav om sommeren, men om vinteren er den vel i mindst 80%, selv i min gamle kedel.

Så den vil jeg ikke mene du oversælger.

Jeps ok, så giver det mere mening  ;)

Du har stadig ikke noget at bruge ekspansionsbeholderen fra monteringssætte til, men den gær heller ingen skade  ;)

VVB'en som el-vandvarmer forklarer også hvorfor den ikke er på tegningerne.
Tænk lige over at du kan klare opvarmningen af det varme vand for ca. halvdelen i pris hvis du opvarmer med træpillefyret.
Langt de fleste vil have en besparelse både om sommeren og om vinteren, men alle vil have besparelsen om vinteren, med mindre man har et stort solcelle anlæg  ;)

Mit forslag til dig vil stadig være det med en termostatisk 3-vejs blandeventil, ligesom Sophus foreslår.


Hilsen
Michael


Monteringssæt med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og pumpe fra hedestoker.dk

Min vvb er en elvandvarmer så den sidder ikke på strængen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #31 Dato: Okt 17, 2015, 18:20 »
Ja det kan jeg godt se, ved ikke hvornår jeg har set den pris på 2,45 tror det var sidste vinter. Nu er den 2,22 8)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline knudsenfyn

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 10 kw version 10 styring
    • Mit fyr
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #32 Dato: Okt 18, 2015, 21:49 »
Prøver lige noget andet. Jeg har lavet en tegning som i gerne på forbinde. Det skal være sådan at når brændefyret har varmet akkutanken op til f.eks over 40 grader så skal den begynde og blande det med vandet fra pillefyret og så videre til blandesløjfe hus. Når temperaturen i akku beholderen så kommer op på f.eks. 60 grader er den måde lukket ovr så den tager fuldt fra akkutanken  og derefter ikke mere fra pillefyr. Omvendt når temperaturen i akkutanken falder.

Har et system der virkede perfekt da jeg havde et oliefyr på og kun 1 pumpe. Det virker bare ikke så godt nu hvor der er et pillefyr med sin egen pumpe på.
Hvis jeg slukker pumpen på pillefyret og kører som det var før bliver returtemperatur i pillefyr kun 38 grader.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkumulering og vejr styring.
« Svar #33 Dato: Okt 19, 2015, 05:40 »
Hej,

Ja, det gør det jo noget lettere når man har hele historien og derved forstår hvad problemet egentligt er  ;)

Når du nu havde et ser-up med oliefyr der levede op til dine krav, så skal du vel bare lave det ligesådan  ;)
Problemet med "for kold" retur skal løses med en bedre returshunt regulering til kedlen, f.eks med en 3-vejs termostatreguleret ventil som f.eks Danfoss TVM-H.

Hilsen
Michael


Prøver lige noget andet. Jeg har lavet en tegning som i gerne på forbinde. Det skal være sådan at når brændefyret har varmet akkutanken op til f.eks over 40 grader så skal den begynde og blande det med vandet fra pillefyret og så videre til blandesløjfe hus. Når temperaturen i akku beholderen så kommer op på f.eks. 60 grader er den måde lukket ovr så den tager fuldt fra akkutanken  og derefter ikke mere fra pillefyr. Omvendt når temperaturen i akkutanken falder.

Har et system der virkede perfekt da jeg havde et oliefyr på og kun 1 pumpe. Det virker bare ikke så godt nu hvor der er et pillefyr med sin egen pumpe på.
Hvis jeg slukker pumpen på pillefyret og kører som det var før bliver returtemperatur i pillefyr kun 38 grader.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html