Forfatter Emne: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?  (Læst 13863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Dato: Jan 06, 2017, 15:14 »
Hej Alle.

Så er det endeligt kommet så langt at det 15år gamle scott v.4.99 pilefyr skal skiftes ud. ( til sommer  ;D ) Og jeg havde gået og regnet med at det skulle bare være et RTB v.10 men gudhjælpen om der så ikke er kommet et v.13 nu  ???

Så nu er mit spørgsmål.

Skal jeg gå efter sidste nye, fordi det bare er det nye, eller er en V.10 alt rigeligt og forskellen faktisk ikke så stor?
Er der noget som er must have i V.13 som V.10 folk ikke har og ikke kan få?

Som i nok kan høre er jeg nooby, men har brugt en del tid på at sætte mig ind i den styring min far har avet mig (V4.99) og vil gerne nøjes med at skulle sætte mig ind i den nye styring (V.10 eller V13) og ikke bruge så meget energi på styringer jeg ikke ender med at bruge alligevel.

Lidt info om huset:
Det er semi godt isoleret, nuværende pille forbrug er på 11tons om året. (der fyres kun vinter) der er ca. 50/50 gulvvarme og radiator varme. Og det samlet areal er på 180Kwm.
Jeg planlægger ud i fremtiden at tilføje gulvvarme til mit værksted, som er ca. 80-100kwm. der skal ikke være buller varmet men kan jeg holde 10-12 grader der ville det være rigtig fint.

Med de oplysninger skal jeg så gå efter et 10KW eller 16KW fyr?

En sidste ting, jeg kan købe RTB med en del rabat, RTB v.13 kan jeg få med iltstyring og kompressor kun få tusinder kroner dyre end V.10 som er uden Iltstyring, som jeg ved kort læsning på siden her kan læse er en kæmpe (facebook tommel op) Er det vær at satse på V.13? Jeg er ikke pillefyr nørd og kommer nok aldrig til at være det, så er V.10 nok?

Håber i kan og vil hjælpe lidt med mine spørgsmål og jeg svare selvfølgelig gerne på jeres vis i mangler lidt info for at kunne hjælpe. (men oplyser ingen priser og rabater :) )

MVH
Martin
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #1 Dato: Jan 06, 2017, 15:23 »




Lidt info om huset:
Det er semi godt isoleret, nuværende pille forbrug er på 11tons om året. (der fyres kun vinter) der er ca. 50/50 gulvvarme og radiator varme. Og det samlet areal er på 180Kwm.
Jeg planlægger ud i fremtiden at tilføje gulvvarme til mit værksted, som er ca. 80-100kwm. der skal ikke være buller varmet men kan jeg holde 10-12 grader der ville det være rigtig fint.

Med de oplysninger skal jeg så gå efter et 10KW eller 16KW fyr?


Hej.
Lidt indput fra en med BlackStar 1016 med Scotte 10kw. Har ca 193M2, som når der er rigtig koldt uden for, bruger ca. 11kw timen. Årsforbrug ca. 5300kg træpiller= ca. 26Mwh på energimåler.
Bare lige for at du ikke køber dit fyr for lille. Ville personlig altid vælge den nyeste styring V13.
Mvh
ErnstM
« Senest Redigeret: Jan 06, 2017, 15:24 af ErnstM »
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #2 Dato: Jan 06, 2017, 15:27 »
Hejsa,

Den oprindelige RTB har V7 og ikke V10 styring - det er samme hardware,  men forskellen ligger i interfaceet :)

Når det er sagt, så klart V13 udgaven, den har WiFi indbygget, iltstyring på samme print (mener jeg) og andre opgraderinger

Køb V13 udgaven ;)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2017, 15:29 »




Lidt info om huset:
Det er semi godt isoleret, nuværende pille forbrug er på 11tons om året. (der fyres kun vinter) der er ca. 50/50 gulvvarme og radiator varme. Og det samlet areal er på 180Kwm.
Jeg planlægger ud i fremtiden at tilføje gulvvarme til mit værksted, som er ca. 80-100kwm. der skal ikke være buller varmet men kan jeg holde 10-12 grader der ville det være rigtig fint.

Med de oplysninger skal jeg så gå efter et 10KW eller 16KW fyr?


Hej.
Lidt indput fra en med BlackStar 1016 med Scotte 10kw. Har ca 193M2, som når der er rigtig koldt uden for, bruger ca. 11kw timen. Årsforbrug ca. 5300kg træpiller= ca. 26Mwh på energimåler.
Bare lige for at du ikke køber dit fyr for lille. Ville personlig altid vælge den nyeste styring V13.
Mvh
ErnstM

Det er også det jeg håber mit lille opslag kunne forhindre, men da det nuværende fyr er 15 år gammelt regner jeg med dens virkningsgrad er "så dårlig" at et nyt 10kw fyr vil bringe forbruget meget ned, samt at efterhånden bliver huset også bedre og bedre isoleret, efterhånden som det bliver bygget om. Så måske 10KW er nok i et nyt fyr. Måske det er bedre med 16KW  :-[ håber der er nogen der er kloger på det punkt end mig i hvert fald.
Men dit input er helt klart noteret. Tak.  :)
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2017, 15:36 »
Hejsa,

Den oprindelige RTB har V7 og ikke V10 styring - det er samme hardware,  men forskellen ligger i interfaceet :)

Når det er sagt, så klart V13 udgaven, den har WiFi indbygget, iltstyring på samme print (mener jeg) og andre opgraderinger

Køb V13 udgaven ;)

Dannidines, ingen tvivle det kan du sagtens bilde mig ind,  ;) det er først sidste år jeg jeg er begyndt at kigge efter nyt fyr, så vis det skal helt sikkert nok passe at det er V.7 RTB'en udspringer fra, men jeg har kun mulighed for at købe V.10 eller V.13 i henholdsvis 10 eller 16KW :) Og V.13 for jeg med ilt styring, står der i hvert fald så det bliver han holdt oppe på :) Men det eneste jeg har kunne finde er den der tablet til forskel og så er det måske en lidt dyr købt tablet, i stedet for et fast display :)

Men jeg notere dit input. Tak :)
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2017, 16:08 »
Mig bekendt er V10 udgået og bliver ikke opdateret mere, men kan opdateres til en V 13.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2017, 16:32 »

Dannidines, ingen tvivle det kan du sagtens bilde mig ind,  ;) det er først sidste år jeg jeg er begyndt at kigge efter nyt fyr, så vis det skal helt sikkert nok passe at det er V.7 RTB'en udspringer fra, men jeg har kun mulighed for at købe V.10 eller V.13 i henholdsvis 10 eller 16KW :) Og V.13 for jeg med ilt styring, står der i hvert fald så det bliver han holdt oppe på :) Men det eneste jeg har kunne finde er den der tablet til forskel og så er det måske en lidt dyr købt tablet, i stedet for et fast display :)

Men jeg notere dit input. Tak :)
Hej igen.
Lidt mere indfo. Mit gl. fyr var en Alcon6 med hjemmelavet KSM 318 stoker, med et ca forbrug på 8000kg pr år, så jeg er i tvivl, om du kan få så stor forbedring i udnyttelse med nyt fyr. Du skriver at dit nuværende forbrug er ca. 11000kg. I forhold til mig skal der ca. en halvering til før det kan følge med i vintermånederne. En skam at du ikke kender dit Mwh forbrug for huset, så er det lettere at vælge et nyt fyr... Det er NEDTUR når der er max forbrug og fyret ikke kan følge med. Mit er justeret op til 11Kwh.
Mvh
ErnstM
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2017, 17:35 »
En Scotte der er 15 år gammel er sikkert startet som 2 eller 5 trins som så har fået en 4,99 chip,det er stort set samme fyr som de sælger i dag, så jeg tror ikke du sparer noget ved at skifte fyr, det er mere et spørgsmål hvad kedeldu har det er nok en DOR 24 eller 16 det kan også være en op op, så er der ikke meget at spare de ligger med en virknngsgrad på 2til 3% under de nye til gengæld døjer de ikke med kondens derimod hvis du har en anden gl.kedel kan der være noget at spare.Med hensyn til styring så er 4,99 en udmærket styring ,V7 eren er også udmærketikke har en manual på papir men har alt stående på skærmen,V10 har jeg forstået er på vej ud men kan opgraderes til V13 .V13 kan kun betjenes fra en Ipad .Iltstyring synes jeg ikke man har megen fornøjelse af på en SCOTTE det er vist kun på RTB at det rigtig virkeri, øvrigt er brænderen der sidder i  en RTB den samme som sidder i en SCOTTE mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #8 Dato: Jan 06, 2017, 17:50 »

Dannidines, ingen tvivle det kan du sagtens bilde mig ind,  ;) det er først sidste år jeg jeg er begyndt at kigge efter nyt fyr, så vis det skal helt sikkert nok passe at det er V.7 RTB'en udspringer fra, men jeg har kun mulighed for at købe V.10 eller V.13 i henholdsvis 10 eller 16KW :) Og V.13 for jeg med ilt styring, står der i hvert fald så det bliver han holdt oppe på :) Men det eneste jeg har kunne finde er den der tablet til forskel og så er det måske en lidt dyr købt tablet, i stedet for et fast display :)

Men jeg notere dit input. Tak :)
Hej igen.
Lidt mere indfo. Mit gl. fyr var en Alcon6 med hjemmelavet KSM 318 stoker, med et ca forbrug på 8000kg pr år, så jeg er i tvivl, om du kan få så stor forbedring i udnyttelse med nyt fyr. Du skriver at dit nuværende forbrug er ca. 11000kg. I forhold til mig skal der ca. en halvering til før det kan følge med i vintermånederne. En skam at du ikke kender dit Mwh forbrug for huset, så er det lettere at vælge et nyt fyr... Det er NEDTUR når der er max forbrug og fyret ikke kan følge med. Mit er justeret op til 11Kwh.
Mvh
ErnstM

Mit fyr køre ikke på nogen måde max som det er nu (forstå mig ret det køre 75%, når temp. falder til 50 tror jeg det er med så lukker det stille og roligt ned igen når temp. er oppe igen. Den banker ikke afsted på 75% hele tiden.) og virker som om det sagtes kan følge med til at levere varme, men må nok erkende at jeg kommer i tvivl om det er et 10 eller 16kw. det må jeg lige tjekke efter, vis jeg kan.  :-\
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #9 Dato: Jan 06, 2017, 17:59 »
En Scotte der er 15 år gammel er sikkert startet som 2 eller 5 trins som så har fået en 4,99 chip,det er stort set samme fyr som de sælger i dag, så jeg tror ikke du sparer noget ved at skifte fyr, det er mere et spørgsmål hvad kedeldu har det er nok en DOR 24 eller 16 det kan også være en op op, så er der ikke meget at spare de ligger med en virknngsgrad på 2til 3% under de nye til gengæld døjer de ikke med kondens derimod hvis du har en anden gl.kedel kan der være noget at spare.Med hensyn til styring så er 4,99 en udmærket styring ,V7 eren er også udmærketikke har en manual på papir men har alt stående på skærmen,V10 har jeg forstået er på vej ud men kan opgraderes til V13 .V13 kan kun betjenes fra en Ipad .Iltstyring synes jeg ikke man har megen fornøjelse af på en SCOTTE det er vist kun på RTB at det rigtig virkeri, øvrigt er brænderen der sidder i  en RTB den samme som sidder i en SCOTTE mvh erik 
v13 kan ikke betjenes med en IPad , iOS understøttes ikke, kun Android. Mvh. Carsten.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #10 Dato: Jan 06, 2017, 18:02 »
En Scotte der er 15 år gammel er sikkert startet som 2 eller 5 trins som så har fået en 4,99 chip,det er stort set samme fyr som de sælger i dag, så jeg tror ikke du sparer noget ved at skifte fyr, det er mere et spørgsmål hvad kedeldu har det er nok en DOR 24 eller 16 det kan også være en op op, så er der ikke meget at spare de ligger med en virknngsgrad på 2til 3% under de nye til gengæld døjer de ikke med kondens derimod hvis du har en anden gl.kedel kan der være noget at spare.Med hensyn til styring så er 4,99 en udmærket styring ,V7 eren er også udmærketikke har en manual på papir men har alt stående på skærmen,V10 har jeg forstået er på vej ud men kan opgraderes til V13 .V13 kan kun betjenes fra en Ipad .Iltstyring synes jeg ikke man har megen fornøjelse af på en SCOTTE det er vist kun på RTB at det rigtig virkeri, øvrigt er brænderen der sidder i  en RTB den samme som sidder i en SCOTTE mvh erik

Hej Scottdor.
Nu skal det ikke skiftes pga jeg håber på bedre forbrug, det er kun et plus. men den gamle styring er stået af, eller godt på vej til det, har den sådan set været de sidste 2 år. SÅ næste år tør jeg ikke tag chancen mere. :)
Det er den styring med det grønne display, altså "LCD" displayet, ikke den røde klokke radio 4 cifre styring. Om det ændre noget i din opfattelse af styringen ved jeg ikke, men ny er den ikke mere og på vej til aldrig at starte op mere er den også :)
Kedlen er en Roca P30. Den er købt af Bio-comfort, mener jeg de hed. Lå i Årslev på fyn engang. :)
Som sagt spare piller er et plus, slippe for at rense en uhandy kedel er et plus, kun tømme askeskuffe efter 1,5/2/3 tons og ikke hver 4 dag er et plus, få mere plads i fyrrummet er et plus. Og da jeg kan handle med en ret god rabat, tænker jeg det er dumt ikke at købe en RTB V.10/13 kontra en Blackstar. Tænker det lidt som at købe en fiat, men man kunne få ferarri'en til samme pris. :)
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #11 Dato: Jan 06, 2017, 18:04 »
En Scotte der er 15 år gammel er sikkert startet som 2 eller 5 trins som så har fået en 4,99 chip,det er stort set samme fyr som de sælger i dag, så jeg tror ikke du sparer noget ved at skifte fyr, det er mere et spørgsmål hvad kedeldu har det er nok en DOR 24 eller 16 det kan også være en op op, så er der ikke meget at spare de ligger med en virknngsgrad på 2til 3% under de nye til gengæld døjer de ikke med kondens derimod hvis du har en anden gl.kedel kan der være noget at spare.Med hensyn til styring så er 4,99 en udmærket styring ,V7 eren er også udmærketikke har en manual på papir men har alt stående på skærmen,V10 har jeg forstået er på vej ud men kan opgraderes til V13 .V13 kan kun betjenes fra en Ipad .Iltstyring synes jeg ikke man har megen fornøjelse af på en SCOTTE det er vist kun på RTB at det rigtig virkeri, øvrigt er brænderen der sidder i  en RTB den samme som sidder i en SCOTTE mvh erik 
v13 kan ikke betjenes med en IPad , iOS understøttes ikke, kun Android. Mvh. Carsten.

Endnu bedre da jeg ikke ejer det der crapple noget, her reger andriod.  :D ;D
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #12 Dato: Jan 06, 2017, 18:44 »
Hej,

Lad os lige få det på det rene...
...der er ikke en RTB med v10-styring.
RTB har styringen integreret i kedlen og det er enten en v7 eller en v13.
Forskellen mellem v7 og v13 ligger basalt i at v7 kun har ethernet (internet forbindelse) gennem et stik, altså kun kabelført, mens v13 kun har WiFi, altså kun trådløs internetforbindelse.
Derudover er v13 den nyeste version og den med flest indbyggede features.

Hvis du vil kunne vælge en v10-styring (som er på vej ud) skal du se efter et BlackStar anlæg, hvor styringen ikke er integreret i selve kedlen.

De basale forskelle mellem RTB og BlackStar er at RTB er et lukket fuldautomatisk anlæg med størst mulig komfort, mens BlackStar er en mere traditionel udgave hvor man kan kikke til forbrændingen.
Begge fyr bruger samme brænder og styring, så det selve kedlen der er forskellen.

Mht. størrelsen af dit nye fyr, så lyder 10 kW som lige lille nok.
10 kW modsvarer et olieforbrug på op til 3.500 l/år eller 7.000 kg træpiller
16 kW modsvarer et olieforbrug på op til 5.000 l/år eller 10.000 kg træpiller.
Selv om en Roca P30 ikke er verdens bedste kedel, har den dog en virkningagrad på 65-70.
Det medfører et forventet forbrug i et nyt NBE anlæg på 7.500 - 8.000 kg træpiller pr. år.
En anden målestok er jo hvor stor din nuværende brænder er og hvor stor effekt den kører med.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #13 Dato: Jan 06, 2017, 20:46 »
Syntes der er vigtigt at nævne den nye blackstar +
Der gerne skulle komme i handel meget snart det er da helt klart også en mulig løsning.
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline Ruhave

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr RTB V.10 eller V.13 ca?
« Svar #14 Dato: Jan 07, 2017, 16:39 »
Syntes der er vigtigt at nævne den nye blackstar +
Der gerne skulle komme i handel meget snart det er da helt klart også en mulig løsning.

Jeg ville jo meget gene have en kedel der er nem at holde ren, uden at jeg bliver smurt ind i aske, derfor har blackstar kedlerne ikke rigtigt været i spil. :)
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page