Forfatter Emne: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen  (Læst 13820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Dato: Nov 27, 2017, 20:50 »
God aften,
er der en der kan se på mine indstillinger  - for jeg har pludseligt fået stor mængde ufobrændte piller i askeskuffen efter at har lavet nogle småjusteringer og en afvejning + grundjustering i går. Har aldrig før haft problem med sorte ufobrændte piller!

Opdage dem først i går efter at have slukket for fyret - for at lave ny afvejning da vi har startet på ny forsyning af piller af  svenske mærke Södre 8 mm, (samme mærke som vi har  brugt i sidste sæson). Jeg undrer mig over de ufobrændte piller, men tænkte at det er fordig jeg lige har slukket.  ???

Lavede ny afvejning (5 målinger) og resultat var 1310 g. Ændrede snegleydelse fra 1350 g til 1310.
Da jeg for nogle dage siden læste i en af trådene her, forklaring fra MHES vedr. grundjustering af ilt-styring, samt hvordan man skal forstår korrektionstal, besluttede jeg at lave en ny justering (fortaget i går eftermiddags).

Glad var jeg i går da jeg kunne se at mine korrektionstal efter justering var meget tæt på 100% for både 10%, 50% og 100% effekt. Grafen viste også rimeligt stabile kurver - OK så - næste trin bliver opdatering til v. 70.644 til weekend.  ;)

MEEN her til morgen var der rigtigt mange sorte, korte piller i skuffe efter askerens!!! Jeg læste i NBE´s vejledning at det dreje sig om "mager forbrænding" - løsning "sænk ønsket ilt, start med det område hvor fyret køre mest". Og korrektionstal har i løbet af natten ændret sig til et sted mellem 92-98% tror jeg.

kl. 7:30 -  Jeg skyndte mig at sænke ilt ved 50% fra 12% til 11,5% og ved 10% fra 17% til 16.5%. 
kl. 10:18 - fyret stopper - temp. opnået - æskerens - sorte piller
kl. 11:30 - sætter ønsket ilt yderligere ned for 10% fra 16.5 til 16.0; 50% fra 11.5 til 11.0; og belsutter også at sætte ønsket ilt ved 100% fra 8.0 til 7.5.

Jeg kan følge med på telefonen at korrektionstal er kommet op på 100% plus/minus 2.

kl. 17:46 - askerens - og der er fortsat rigtigt mange sorte, korte ufobrændet piller som sneglen har sendt ud i skuffen!!!!

OG NU har  korrektionstal  i de sidste mange timer vært meget tæt på 100% for både 10%, 50% og 100% effekt ???

Nu forstår jeg ikke rigtigt hvad der er op og ned her - korrektionstal tæt på 100% - og alligevel ukorrekt forbrænding af piller!!  ::)
Hvorfor? Og hvad gør jeg nu?

Tak på forhånd for hjælpen. :)

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #1 Dato: Nov 27, 2017, 21:05 »
At dine korrektionstal er tæt på 100 betyder blot at dine blæsertal er tæt på det optimale til den ønskede O2%.
Men hvis dine ønskede O2% tal er forkerte, bliver forbrændingen også forkert.

Har du fornemmelse af om problemet er blevet større eller mindre efter at du har sænket ønsket O2% tal ?

Dit blæsertal under kompressorrens er lidt højere end blæsertallet for 100% drift.
Normalt anbefaler jeg at man stiller det til blæsertallet for 50% drift.
Desuden er din alm. rens sat til 5 sekunder hvert 5. minut, det burde kunne køre med 3 sekunder hvert 10. minut.
Begge indstillinger risikerer at sende uforbrændte piller i askeskuffen.

Hilsen
Michael



God aften,
er der en der kan se på mine indstillinger  - for jeg har pludseligt fået stor mængde ufobrændte piller i askeskuffen efter at har lavet nogle småjusteringer og en afvejning + grundjustering i går. Har aldrig før haft problem med sorte ufobrændte piller!

Opdage dem først i går efter at have slukket for fyret - for at lave ny afvejning da vi har startet på ny forsyning af piller af  svenske mærke Södre 8 mm, (samme mærke som vi har  brugt i sidste sæson). Jeg undrer mig over de ufobrændte piller, men tænkte at det er fordig jeg lige har slukket.  ???

Lavede ny afvejning (5 målinger) og resultat var 1310 g. Ændrede snegleydelse fra 1350 g til 1310.
Da jeg for nogle dage siden læste i en af trådene her, forklaring fra MHES vedr. grundjustering af ilt-styring, samt hvordan man skal forstår korrektionstal, besluttede jeg at lave en ny justering (fortaget i går eftermiddags).

Glad var jeg i går da jeg kunne se at mine korrektionstal efter justering var meget tæt på 100% for både 10%, 50% og 100% effekt. Grafen viste også rimeligt stabile kurver - OK så - næste trin bliver opdatering til v. 70.644 til weekend.  ;)

MEEN her til morgen var der rigtigt mange sorte, korte piller i skuffe efter askerens!!! Jeg læste i NBE´s vejledning at det dreje sig om "mager forbrænding" - løsning "sænk ønsket ilt, start med det område hvor fyret køre mest". Og korrektionstal har i løbet af natten ændret sig til et sted mellem 92-98% tror jeg.

kl. 7:30 -  Jeg skyndte mig at sænke ilt ved 50% fra 12% til 11,5% og ved 10% fra 17% til 16.5%. 
kl. 10:18 - fyret stopper - temp. opnået - æskerens - sorte piller
kl. 11:30 - sætter ønsket ilt yderligere ned for 10% fra 16.5 til 16.0; 50% fra 11.5 til 11.0; og belsutter også at sætte ønsket ilt ved 100% fra 8.0 til 7.5.

Jeg kan følge med på telefonen at korrektionstal er kommet op på 100% plus/minus 2.

kl. 17:46 - askerens - og der er fortsat rigtigt mange sorte, korte ufobrændet piller som sneglen har sendt ud i skuffen!!!!

OG NU har  korrektionstal  i de sidste mange timer vært meget tæt på 100% for både 10%, 50% og 100% effekt ???

Nu forstår jeg ikke rigtigt hvad der er op og ned her - korrektionstal tæt på 100% - og alligevel ukorrekt forbrænding af piller!!  ::)
Hvorfor? Og hvad gør jeg nu?

Tak på forhånd for hjælpen. :)
« Senest Redigeret: Nov 28, 2017, 16:32 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #2 Dato: Nov 27, 2017, 21:56 »
Hej Michael,
tak for en hurtigt svar. :D

Citér
At dine korrektionstal er tæt på 100 betyder blot at dine blæsertal er tæt på det optimale til den ønskede O2%.
Men hvis dine ønskede O2% tal er forkerte, bliver forbrændingen også forkert.

Hvordan mener du at ønskede O2% er forkerte. For at finde den korrekte O2 tal - skal jeg vel igen har ilt-styring på VIS og aflæse det aktuelle O2%? Og lave ny justeringer?

Citér
Har du fornemmelse af om problemet er blevet større eller mindre efter at du har sænket ønsket O2% tal ?
Det er svært at vurdere - da jeg kom hjem kl. 19:00 så jeg en stor mængde - næste askerens var efter 8 kg. Kan vel se det i morgen  tidligt - men sneglen var fyldt med piller - hvilket tyder på at problemet ikke er blevet meget bedre end i morges!

Citér
Dit blæsertal under kompressorrens er lidt højere end blæsertallet for 100% drift.
Normalt anbefaler jeg at man stiller det til blæsertallet for 50% drift.
Desiden er din alm. rens sat til 5 sekunder hvert 5. minut, det burde kunne køre med 3 sekunder hvert 10. minut.
Begge indstillinger risikerer at sende uforbrændte piller i askeskuffen.

Har aldrig "rørt" ved menupunkt "rensning". Mine blæsertal for 100% drift har været lidt problematiske da jeg altid har haft svært ved at få aktuelt ilt på 7-8% - den er mere tilbøjelig til at falde helt ned til 2-3 i stedt. Skal jeg forstå det sådan at blæsertallet for 100% drift gerne må komme op på 50%. For så vil min aktuelle ilt kunne komme i nærheden af 8%.

Efter at sonden blev kalibreret ved  den årlige service i september viser den nu altid 20,9-21,0. Efterfølgende har jeg observeret at  ved 50% drift er aktuel og ønsket ilt rimelige ens  blæsertal på 30%.
Vedr.  kompressorrens: det kan vel ikke skade at jeg anvender dine anbefalinger - men som nævnt har jeg ikke før haft ufobrændte piller - men jeg har jo kun "pillet" ved O2 og blæser tal, og det er første nu at jeg er begyndt at forstår lidt af det.

Hilsen,
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2017, 05:44 »
Hej Dragica,

På en RTB kan du ikke se selve forbrændingen, så justering af blæs sker på baggrund af målte O2% tal.
Du bliver altså nødt til at "beslutte" hvilke O2% tal du vil have på de tre fix-punkter 10%, 50% og 100% effekt, og så justere blæser tallene ind efter det.

Nu har du oplevet mange uforbrændte træpiller, og har justeret ønsket O2% ned, hvilket betyder mindre blæs.
Jeg ville i stedet være gået den modsatte vej, nemlig at hæve ønsket O2%, så blæs ville blive lidt højere.
Specielt når du jævnligt har problemer med at altuel O2% falder langt ned ved 100% effekt.
Ja, dit blæsertal ved 100% effekt må gerne komme op på eller over 50%, så du kan holde 8% O2.

Hilsen
Michael


Hej Michael,
tak for en hurtigt svar. :D

Citér
At dine korrektionstal er tæt på 100 betyder blot at dine blæsertal er tæt på det optimale til den ønskede O2%.
Men hvis dine ønskede O2% tal er forkerte, bliver forbrændingen også forkert.

Hvordan mener du at ønskede O2% er forkerte. For at finde den korrekte O2 tal - skal jeg vel igen har ilt-styring på VIS og aflæse det aktuelle O2%? Og lave ny justeringer?

Citér
Har du fornemmelse af om problemet er blevet større eller mindre efter at du har sænket ønsket O2% tal ?
Det er svært at vurdere - da jeg kom hjem kl. 19:00 så jeg en stor mængde - næste askerens var efter 8 kg. Kan vel se det i morgen  tidligt - men sneglen var fyldt med piller - hvilket tyder på at problemet ikke er blevet meget bedre end i morges!

Citér
Dit blæsertal under kompressorrens er lidt højere end blæsertallet for 100% drift.
Normalt anbefaler jeg at man stiller det til blæsertallet for 50% drift.
Desiden er din alm. rens sat til 5 sekunder hvert 5. minut, det burde kunne køre med 3 sekunder hvert 10. minut.
Begge indstillinger risikerer at sende uforbrændte piller i askeskuffen.

Har aldrig "rørt" ved menupunkt "rensning". Mine blæsertal for 100% drift har været lidt problematiske da jeg altid har haft svært ved at få aktuelt ilt på 7-8% - den er mere tilbøjelig til at falde helt ned til 2-3 i stedt. Skal jeg forstå det sådan at blæsertallet for 100% drift gerne må komme op på 50%. For så vil min aktuelle ilt kunne komme i nærheden af 8%.

Efter at sonden blev kalibreret ved  den årlige service i september viser den nu altid 20,9-21,0. Efterfølgende har jeg observeret at  ved 50% drift er aktuel og ønsket ilt rimelige ens  blæsertal på 30%.
Vedr.  kompressorrens: det kan vel ikke skade at jeg anvender dine anbefalinger - men som nævnt har jeg ikke før haft ufobrændte piller - men jeg har jo kun "pillet" ved O2 og blæser tal, og det er første nu at jeg er begyndt at forstår lidt af det.

Hilsen,
Dragica
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline PeterM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #4 Dato: Nov 28, 2017, 14:55 »
Hej Dragica
Jeg har for et par dage siden oplevet præcis det samme som dig med samme fyr. Jeg kan måske ikke bidrage så meget til løsning, men deler lige min erfaring alligevel.

Jeg har haft fyret 1 år og fik det indreguleret af prof. efter installation. Jeg har haft travlt med alt mulig andet i huset, så jeg har INTET gjort udover tømning af askeskuffe -ikke engang ved skift af piller. Det har på trods af dette kørt super med perfekt aske. Så ville jeg være god at lave en afvejning, og gik fra ca 1600 g til 1250 g, hvilket var en skidt idé -i hvert fald uden en ny regulering af blæsere. Den begyndte at slå lambdasonden fra (sikkert fordi den var sodet eller målte 0% ilt for længe?) og gik så til sidst ud med den fæleste lugt af sur sod i hele kældere -og en askeskuffe helt fyldt med sorte piller.
I går fik jeg så afmonteret og kalibreret lambdasonden og indstillet blæseren ved 10, 50 og 100 %, og nu ser det ud til at køre rimelig pænt-det jeg synes er er meget underligt er at jeg stort set skulle fordoble mine blæserindstillinger (til ca 50, 75 og 100 %) og ved 100 % kan jeg ikke nå højere end ca 5% ilt ved 100% blæsereffekt. Mine O2 setpunkter er 8, 12 og 17 %.
Der er i hvert fald ikke sorte piller nu, men jeg venter spændt på at se når der samler sig lidt aske, og håber også lige at blive lidt klogere på om det kan passe at blæseren ikke kan følge med ved 100% effekt???
Håber du får

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #5 Dato: Nov 28, 2017, 16:29 »
Hej,

En ændring af sneglydelse fra 1600 g til 1250 g er trods alt en justering på 22%, som helt klart kræver en justering af blæsertal.

Iltstyringen har en maksgrænse for hvor meget den kan justere på blæsertal, så hvis behovet for regulering ligger udenfor dette omrpde, kan iltstyringen ikke klare det.

Hvis du har haft askeskuffen fuld af sorte piller og sur lugt af sod i kælderen, så er det ret sandsynligt at du har fået sodet kedlen ganske gevaldigt til.
Det kan medføre stor modstand for røggassen gennem kedlen, som igen fører til behov for større blæserydelse.
Jeg ville nok vælge at rense kedlen helt, sådan som man skal gøre én gang om året, altså af med toppen og rens røgslagene samt røgafgang og røgrør.

Hilsen
Michael


Hej Dragica
Jeg har for et par dage siden oplevet præcis det samme som dig med samme fyr. Jeg kan måske ikke bidrage så meget til løsning, men deler lige min erfaring alligevel.

Jeg har haft fyret 1 år og fik det indreguleret af prof. efter installation. Jeg har haft travlt med alt mulig andet i huset, så jeg har INTET gjort udover tømning af askeskuffe -ikke engang ved skift af piller. Det har på trods af dette kørt super med perfekt aske. Så ville jeg være god at lave en afvejning, og gik fra ca 1600 g til 1250 g, hvilket var en skidt idé -i hvert fald uden en ny regulering af blæsere. Den begyndte at slå lambdasonden fra (sikkert fordi den var sodet eller målte 0% ilt for længe?) og gik så til sidst ud med den fæleste lugt af sur sod i hele kældere -og en askeskuffe helt fyldt med sorte piller.
I går fik jeg så afmonteret og kalibreret lambdasonden og indstillet blæseren ved 10, 50 og 100 %, og nu ser det ud til at køre rimelig pænt-det jeg synes er er meget underligt er at jeg stort set skulle fordoble mine blæserindstillinger (til ca 50, 75 og 100 %) og ved 100 % kan jeg ikke nå højere end ca 5% ilt ved 100% blæsereffekt. Mine O2 setpunkter er 8, 12 og 17 %.
Der er i hvert fald ikke sorte piller nu, men jeg venter spændt på at se når der samler sig lidt aske, og håber også lige at blive lidt klogere på om det kan passe at blæseren ikke kan følge med ved 100% effekt???
Håber du får
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline PeterM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #6 Dato: Nov 28, 2017, 19:59 »
Hej Michael
Tak for tippet, det er nok en god ide med en rensning.
Mvh Peter

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #7 Dato: Nov 28, 2017, 20:57 »
Hej Michael,

tak for svaret.  Her til morgen var der igen sorte piller efter nattens askerens.
Jeg besluttede så at indstille O2 ved 50% effekt fra 11 til 12.4%, da fyret har fungere fint tidligere med ønsket O2 på 12% - og blæser på 30% -

Ved hjemkomsten her til aften kunne jeg ikke afgøre om der er blevet bedre eller være - for det kunne være at der var en del uforebrændte piller, som rest i askesneglen - så jeg besluttede at slukke for fyret (derved udføres både askerens og kedelrens) og tømme askeskuffen! Ved renseprocessen kunne jeg se fint aske i noget lysere farve end de koksgrå/sorte piller- men vist ingen nye piller- så, der er håb forude.

Citér
Hej Dragica,

På en RTB kan du ikke se selve forbrændingen, så justering af blæs sker på baggrund af målte O2% tal.
Du bliver altså nødt til at "beslutte" hvilke O2% tal du vil have på de tre fix-punkter 10%, 50% og 100% effekt, og så justere blæser tallene ind efter det.

Nu har du oplevet mange uforbrændte træpiller, og har justeret ønsket O2% ned, hvilket betyder mindre blæs.
Jeg ville i stedet være gået den modsatte vej, nemlig at hæve ønsket O2%, så blæs ville blive lidt højere.
Specielt når du jævnligt har problemer med at altuel O2% falder langt ned ved 100% effekt.
Ja, dit blæsertal ved 100% effekt må gerne komme op på eller over 50%, så du kan holde 8% O2.

Hilsen
Michael

Jeg har også fulgt dit forslag med hensyn til alm. rens og sat den til 3 sekunder hver 10 minutter, men venter med at ændre på kompressor blæs til jeg har styr på forbrændingen i første omgang. 

Jeg er jo stadig nybegynder (dog ikke helt så blank som ved samme tid sidste år ;)) og har fortsat svært ved at forstå fx. PI-reguleringer, og diverse indstillinger som giver mest stabil drift med minimal forbrug ;D. Det er derfor guld værd at få hjælp her.  Tak. :D

Hilsen,
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #8 Dato: Nov 28, 2017, 22:04 »
Hej Peter,
tak for at dele dine erfaringer. Jeg har også brugt prof. til installation, men vil gerne selv kunne lave fx. en afvejning og grundjustering.  Jeg har også haft fyret i 1 år, men har aftalt årlig servicetersyn efter NBE´s forskrifter.
I starten var der en del problemer med sneglen, der knækkede 2 gange, hvilket resulterede i at vi i slutningen af marts fik udskiftet  selve træpille-silo. Den nye silo har en anden konstruktion for sneglen og har virket stabilt siden.

Ved serviceeftersyn sidst i september blev bl. a.  ilt-sonden nøjagtigt kalibreret så den viser 20,9-21 ( inden da var den 18-20,1) hvilket jeg tror har påvirket forholdet mellem aktuelt O2% og ønsket O2%.
Jeg besluttede at lave ny justering eftersom jeg blev opmærksom på at der var pludseligt kommet jævnligt udfald i lux (ofte helt ned til 0) ved  både min.  og max. effekt.  Og så var der også en del sort røg - så jeg begyndte at småjuster på blæs og/eller ønsket O2- og dette kan god have medført de sorte piller, som jeg så opdagede i søndags.  :-[

Nu håber jeg at finde frem til den rigtige forhold for optimal forbrænding og med hjælp af Michael og andre erfarne folk her, lave en finjustering af anlægget efter opdatering.

Good luck med din rense-projekt. :D

Hilsen,
Dragica

Hej Dragica
Jeg har for et par dage siden oplevet præcis det samme som dig med samme fyr. Jeg kan måske ikke bidrage så meget til løsning, men deler lige min erfaring alligevel.

Jeg har haft fyret 1 år og fik det indreguleret af prof. efter installation. Jeg har haft travlt med alt mulig andet i huset, så jeg har INTET gjort udover tømning af askeskuffe -ikke engang ved skift af piller. Det har på trods af dette kørt super med perfekt aske. Så ville jeg være god at lave en afvejning, og gik fra ca 1600 g til 1250 g, hvilket var en skidt idé -i hvert fald uden en ny regulering af blæsere. Den begyndte at slå lambdasonden fra (sikkert fordi den var sodet eller målte 0% ilt for længe?) og gik så til sidst ud med den fæleste lugt af sur sod i hele kældere -og en askeskuffe helt fyldt med sorte piller.
I går fik jeg så afmonteret og kalibreret lambdasonden og indstillet blæseren ved 10, 50 og 100 %, og nu ser det ud til at køre rimelig pænt-det jeg synes er er meget underligt er at jeg stort set skulle fordoble mine blæserindstillinger (til ca 50, 75 og 100 %) og ved 100 % kan jeg ikke nå højere end ca 5% ilt ved 100% blæsereffekt. Mine O2 setpunkter er 8, 12 og 17 %.
Der er i hvert fald ikke sorte piller nu, men jeg venter spændt på at se når der samler sig lidt aske, og håber også lige at blive lidt klogere på om det kan passe at blæseren ikke kan følge med ved 100% effekt???
Håber du får

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #9 Dato: Nov 29, 2017, 06:38 »
Hej Michael
så er der  ikke sorte piller mere, men  kun  grovkornet "kaffe grums". Så din idé med mere ønsket ilt virker, naturligvis.  :D

Jeg fortsætter med at småjustere til æsken igen er som den pleje at være nemlig  "meget fintmalet kaffepulver"  ;).
Tak for hjælpen.

Hilsen,
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #10 Dato: Nov 29, 2017, 17:01 »
Godt at høre  ;)

Hej Michael
så er der  ikke sorte piller mere, men  kun  grovkornet "kaffe grums". Så din idé med mere ønsket ilt virker, naturligvis.  :D

Jeg fortsætter med at småjustere til æsken igen er som den pleje at være nemlig  "meget fintmalet kaffepulver"  ;).
Tak for hjælpen.

Hilsen,
Dragica
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #11 Dato: Nov 30, 2017, 16:22 »
Hej Michael,
OG SÅ ALLIGEVEL IKKE -  :-\

Så er jeg igen i vildrede. Har fortsat sorte piller da jeg chekede efter ved hjemkomsten igår! Så gik jeg i gang med at observer O2% (O2 styring på vis) for 10-50-100% effekt.. og brugte lang tid, ja, helt  til 01:30 i morges.  ???

Er det korrekt forstået at den "rigtige" O2 % findes ved at observere O2% (aktuel)  og indstille blæs til der opnås en rimelig stabil værdi. Denne værdig indtstes  så i O2 styringen som "ønsket O2%" hvorefter styringen eftfølgende regulerer derfra?

Har konstateret at mine blæse tal skulle meget op især i lavlast og højlast, men midt skulle åbenbart også en del op. Jeg har ellers haft en opfattels af at blæsertal skulle være så lave som muligt  ???

Jeg har ikke rørt ved Pi tal i O2 styring endnu - men har læst dine vejledninger et par tråde her - tænker at gøre det i aften. Dog er jeg forsat meget usikre  på det hele, for best som jeg tror jeg har fat i det, så "smuldre"  det igen.  :-[

Ved askerrens i morges var der lidt grumset igen, men efter æskerne kl. 15 ringede jeg hjem og blev oplyst om at der er pæn bunke sorte piller igen!!!!!
Har  nu sat kompressor blæser  fra 50 til 37 (blæsttal midt) og den anden blæsertal fra 60 til 55, da dette var blevet ændret af sevicetekniker 28.9.17.
Kompressorrens kører jo for hver 30 kg så jeg forstår ikke hvorfor der er uforbrændte piller ved askerens?Kompressorrens kørte ved 1-tiden i nat, da jeg lavede justering af 100% effekt.  ???

Vil du være rar at se på min opsætning nu, da jeg syntes at O2 korrektionstal ligger rimeligt indenfor +/- 5%.
Jeg kan virkeligt bruge rent konkrete og lavpraktiske forslag og anvisninger nu, for ellers går jeg snart i sort!  :-\ ::)

Tak på forhånd.

Hilsen
Dragica

Godt at høre  ;)

Hej Michael
så er der  ikke sorte piller mere, men  kun  grovkornet "kaffe grums". Så din idé med mere ønsket ilt virker, naturligvis.  :D

Jeg fortsætter med at småjustere til æsken igen er som den pleje at være nemlig  "meget fintmalet kaffepulver"  ;).
Tak for hjælpen.

Hilsen,
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #12 Dato: Nov 30, 2017, 18:24 »
Hej Dragica,

Nej, det er ikke korrekt forstået at den "rigtige" O2% findes ved at observere aktuel O2% og justere på blæser, når det drejer sig om en RTB.
Den fremgangsmåde du beskriver er til dels korrekt ved en BlackStar, hvor man kan se flammen (forbrændingen), men på en RTB hvor man ikke kan se flammen, indstiller man ønsket O2% tal ud fra grundværdierne (for RTB 10 og RTB 16):
 - Ved 10% effekt = 17% O2
 - Ved 50% effekt = 12% O2
 - ved 100% effekt = 8% O2

En grundjustering foretages som følger:
Først afvejes sneglen og autoberegning sættes til "ON"
Så startes fyret og varmes op til omkring drift temperatur.
Ilt-styringen sættes til VIS, og fyret låses til 10%, hvorefter blæs lav justeres så korrekt O2% opnås (17%).
Herefter låses fyret på 50% og blæs midt justeres så korrekt O2% opnås (12%).
Så låses fyret til 100% og blæs høj justeres til korrekt O2% opnås (8%).
Til sidst slippes fyret løs mellem 10% og 100% og ilt-styring sætter til "ON".

Så holder man over tid øje med om O2 korrektionstal afviger meget fra 100.
Hvis et O2 korrektionstal er konstant over 100, reduceres det tilsvarende blæsertal, og hvis et O2 korrektionstal er konstant under 100, øgs det tilsvarende blæsertal.

Efterfølgende kan man så finjustere ønsket O2% tal, hvis det viser sig at fyret soder eller brænder med for meget luft (hvide belægninger i kedlen).

Der er en årsag til at montering og indstilling af en RTB skal udføres af en autoriseret montør, da det kræver erfaring og og grundlæggende viden at udføre arbejdet korrekt.
Det betyder ikke at man ikke selv kan gøre det, men det kræver altså at man har "styr på det"  ;)

En autoriseret montør laver en grundjustering af fyret udfra ovennævnte O2% tal, og så justeres fyret evt. ved servicebesøg.
Skal justeringen gøres helt korrekt, justeres fyret efter en røggasanalysator, men min egen erfaring er forskellen mellem styringens O2 måling og min røggasanalysators, på under 0,2-0,3 procentpoint.

Hvis du ikke har indstillet O2 PI som jeg har forklaret dig, så er det faktisk på tide.
Blæser PI skal være ren P-regulator og træpille PI skal være ren I-regulator.

Hilsen
Michael


Hej Michael,
OG SÅ ALLIGEVEL IKKE -  :-\

Så er jeg igen i vildrede. Har fortsat sorte piller da jeg chekede efter ved hjemkomsten igår! Så gik jeg i gang med at observer O2% (O2 styring på vis) for 10-50-100% effekt.. og brugte lang tid, ja, helt  til 01:30 i morges.  ???

Er det korrekt forstået at den "rigtige" O2 % findes ved at observere O2% (aktuel)  og indstille blæs til der opnås en rimelig stabil værdi. Denne værdig indtstes  så i O2 styringen som "ønsket O2%" hvorefter styringen eftfølgende regulerer derfra?

Har konstateret at mine blæse tal skulle meget op især i lavlast og højlast, men midt skulle åbenbart også en del op. Jeg har ellers haft en opfattels af at blæsertal skulle være så lave som muligt  ???

Jeg har ikke rørt ved Pi tal i O2 styring endnu - men har læst dine vejledninger et par tråde her - tænker at gøre det i aften. Dog er jeg forsat meget usikre  på det hele, for best som jeg tror jeg har fat i det, så "smuldre"  det igen.  :-[

Ved askerrens i morges var der lidt grumset igen, men efter æskerne kl. 15 ringede jeg hjem og blev oplyst om at der er pæn bunke sorte piller igen!!!!!
Har  nu sat kompressor blæser  fra 50 til 37 (blæsttal midt) og den anden blæsertal fra 60 til 55, da dette var blevet ændret af sevicetekniker 28.9.17.
Kompressorrens kører jo for hver 30 kg så jeg forstår ikke hvorfor der er uforbrændte piller ved askerens?Kompressorrens kørte ved 1-tiden i nat, da jeg lavede justering af 100% effekt.  ???

Vil du være rar at se på min opsætning nu, da jeg syntes at O2 korrektionstal ligger rimeligt indenfor +/- 5%.
Jeg kan virkeligt bruge rent konkrete og lavpraktiske forslag og anvisninger nu, for ellers går jeg snart i sort!  :-\ ::)

Tak på forhånd.

Hilsen
Dragica

Godt at høre  ;)

Hej Michael
så er der  ikke sorte piller mere, men  kun  grovkornet "kaffe grums". Så din idé med mere ønsket ilt virker, naturligvis.  :D

Jeg fortsætter med at småjustere til æsken igen er som den pleje at være nemlig  "meget fintmalet kaffepulver"  ;).
Tak for hjælpen.

Hilsen,
Dragica
« Senest Redigeret: Nov 30, 2017, 18:40 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #13 Dato: Nov 30, 2017, 19:27 »
Hej Michael,
tak, nu er det kommet på lystavlen vedr. RTB og ilt-styring  ;) men der er nu også forskel på hvor dygtige servicetekniker er og hvor lang tid de bruger på opsætning.
Fred være med det. Jeg vil bare gerne have fyret til at forbrænde alle piller og helst ikke flere end højest nødvendigt ;).

Med hensyn til PI regulator i ilt-styring har vi to ikke talt om  :)  men jeg har læst i dag i en tråd at du anbefaler at:
BLÆSER PI: P=10 I=0,0
Piller PI: P=0,0 I=0,01
Gælder det også for min installation?
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #14 Dato: Nov 30, 2017, 19:47 »
Hej Dragica,

Det må du indskylde, jeg blander din tråd sammen med den her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=8354.0  ???
Ind imellem er det svært at huske hvilken tråd der er hvad, specielt når de ofte handler om næsten det samme  ;)

Anyway, det gælder også din ilt-styring.
Om blæser P skal være 5, 10 eller derimellem kommer lidt an på blæserindstillingerne iøvrigt, men brug du bare de tal  ;)
Det vigtigste er at Blæser PI er ren P-regulator og Træpille PI er ren I-regulator.

Hilsen
Michael

Hej Michael,
tak, nu er det kommet på lystavlen vedr. RTB og ilt-styring  ;) men der er nu også forskel på hvor dygtige servicetekniker er og hvor lang tid de bruger på opsætning.
Fred være med det. Jeg vil bare gerne have fyret til at forbrænde alle piller og helst ikke flere end højest nødvendigt ;).

Med hensyn til PI regulator i ilt-styring har vi to ikke talt om  :)  men jeg har læst i dag i en tråd at du anbefaler at:
BLÆSER PI: P=10 I=0,0
Piller PI: P=0,0 I=0,01
Gælder det også for min installation?
« Senest Redigeret: Nov 30, 2017, 19:48 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html