Forfatter Emne: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen  (Læst 13821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #15 Dato: Nov 30, 2017, 22:43 »
Hej Michael,

det er helt OK - og jeg har jo også læst i 2-3 nyere tråde i dag, og når jeg vil tilbage og læse igen så kan det være lidt udforende at finde guldkornene igen.  8)

Så, har jeg sat ilt-styring:
lavlast: O2 = 18%
midt:   O2 = 12%
Høj:     O2 = 7,7%
Regulering Blæs P-led: 5,00 (standard) I-led: 0,00
Regulering piller P-led: 0,00 og I-led: 0.01 (fra standard: 0,05).

Jeg syntes at dette kan  allerede ses på ilt- kurvene, og nu har fyret også været på 10% ydelse i mere end 10 min uden at lux gik på nul! ;) 

Nu vil jeg lade ilt-styringen passe sig selv - i hvert fald til i morgen - for nu  må jeg helle indhente noget af det tabte nattesøvn. ;D

Tak for nu :D

Hilsen,
Dragica 
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #16 Dato: Dec 03, 2017, 14:07 »
Hej Michael,

Jeg har FORTSAT stor problem med ufobrændte piller. Har lavet ny indstilling af ilt og blæs fredag aften og jeg syntes at ønsket og aktuelt  O2 kom meget tæt på.  Lørdag morgen kunne jeg se hvid røg, hvilket er vel tegn på at forbrænding er ok. Der har ellers  tit været mørk røg, som jeg har forsøgt at justere på. Når jeg så på asken efter askerense så er den brun/sort og grov - dvs. grove smårester af ufobrændte piller.

Det er meget underligt med de store mængde ufobrændte piller!!!

Har i aftes igen forsøgt at overbevise mig selv at O2 OG BLÆSERTAL VAR I Orden og har prøvet at finde den aktuelle O2 og - med mere/korrekte blæs. Har så beslutte at forøge ønsket ilt i området lav og midt -  hvor fyret kører mest.

Jeg har nu opdaget at det er en ny problem, nemlig at det går helt galt når jeg forsøger at låse ydelsen ved 100%.

Det sker det underligt at lux forsvinder FULSTENDIGT!!!!

Har aldrig oplevet noget lignende - i fredag aften blev jeg faktisk bange for at RTB vil eksplodere da lux forsvandt og det buldrede gevaldigt. Jeg skyndte mig til at låse op på 10%/100% og sætte iltstyring aktiv. PUHA DA. Det var grimt at opleve.

Og I går aftes sker det næsten det samme. Ved skift fra  lås på 10% til 50% så faldt lux ned på nul kan ses af grafen. Ved skift fra 50% til 100% låsning så forsvandt lux helt MEN ILDEN BULDRER DER UD AF.
Jeg skyndte  mig at låse op men lux var fortsat væk i lange tider, så jeg besluttede at slukke for fyret, og ved du hvad? Ved kompressorens kom der en gevaldig bunke sorte, ufobrændte piller.

Her til morgen kunne jeg så konstatere at det blev være med at øge ønsket ilt - denne gang var der mange ufobrændte pille ved askerens!! Har nu sænket ønsket ilt for lavlast fra 11.4-11.0.

Som det fremgrå af loggen har jeg både ventet mange timer (var på arbejde) og 5-10 minutter ved indstillinger! Så jeg kom til at opleve at fyret opførte sig besynderligt i nat og her morgen!!

Så i aftes kl. ca. 22:45,  mens jeg havde låst effekten til 50% og O2 styring på vis - begyndte ønsket ilt tallet at ændrer sig - det viste sig at fyret var gået i VVB-drift - og ydelsen kom hurtigt op på 100% - jeg låste hurtigt op til 10%-100%, og satte ilt-styring til!

For det første så forsvandt LUX i lang til - og det så ud til at ilt-styring ikke regulerer /laver korrektioner under VVB drift. Det samme kunne jeg observer her til morgen og for ikke så længe siden - Fyret går op på 100% og LUX går ud - kortefter begynder ydelsen at falde og lux kommer op igen!!!

Nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre?? Har læst en brugervejledning at årsagen til sorte piller kan også være at risten ikke sider rigtigt eller også kan der være for mange piller.

Jeg har lavet ILT justeringer mange gange tidligere - og der  har ikke vært  "farligt" at afveje og grundjusterer - så jeg tænker at det kan være noget mekanisk/fysisk galt for at RTB går i sort og er ved at eksplodere når den låses på 100%. Eller er der nogle parametre der er helt galt sat?

Skal der et servicebørsøg til at løse problemet?

Tak på forhånd.

Venlig hilsen
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #17 Dato: Dec 03, 2017, 14:18 »
Hej Dragica,

Jeg er ikke i tvivl om at det du oplever er det der faktisk også sker, men det giver ikke rigtigt mening blot at læse om det.
Derfor tror jeg at det bedste du kan gøre er at få service på dit fyr, og få kontrolleret at alt er OK.

Du behøver altså ikke være bange for at der er noget der eksploderer  ;)
Fyret er udstyret med mange lovbefalede sikkerhedsanordninger, så du kan være tryg  ;)

Inden servicebesøg kunne du sikre dig at brænderen er ren, herden er renset inklusiv alle små huller.
Toppen tages af kedlen og røgslag renses, ligesom røgrøret renses.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Dec 03, 2017, 14:39 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #18 Dato: Dec 03, 2017, 14:23 »
Hej
Det Ligner lidt den mølle som jeg har været igennem efter ellers 2 år uden problemer når jeg læser hele den historie der er skrevet.
Jeg skiftede til en anden type piller i efteråret og fik herefter mange sorte piller og fik det ikke på plads så jeg fik fin aske inden jeg ændrede ønsket ilt op fra 16-18 ved 10% og fra 12-14% ved 50% og fra 8-10% ved 100% og derefter justerede blæseren i alle 3 trin så mine korr tal ligger mellem 98 og 102 alt efter træk osv.
Så der er forskel på hvor meget ilt de forskellige typer piller kræver.
 ;)
Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #19 Dato: Dec 03, 2017, 14:46 »
Hej Niels,

Godt input  ;)
Jeg har aldrig været ude for så store forskelle i ønsket O2 niveau efter skift af træpiller, når først fyret har kørt fint, men man skal aldrig sige aldrig  ;)

@Dragica
Det er da et forsøg vært at høve ønsket O2 niveau til:
 18% ved 10% effekt
 14% ved 50% effekt
 10% ved 100% effekt.

Det er meget godt i tråd med mit oprindelige forslag om at hæve ønsket O2 niveau, blot i noget større målestok.

Jeg vil stadig opfordre dig til at give fyr, kedel og røgrør en god gang rens, specielt hvis det har kørt i nogen tid med for fed forbrænding.

Hilsen
Michael

Hej
Det Ligner lidt den mølle som jeg har været igennem efter ellers 2 år uden problemer når jeg læser hele den historie der er skrevet.
Jeg skiftede til en anden type piller i efteråret og fik herefter mange sorte piller og fik det ikke på plads så jeg fik fin aske inden jeg ændrede ønsket ilt op fra 16-18 ved 10% og fra 12-14% ved 50% og fra 8-10% ved 100% og derefter justerede blæseren i alle 3 trin så mine korr tal ligger mellem 98 og 102 alt efter træk osv.
Så der er forskel på hvor meget ilt de forskellige typer piller kræver.
 ;)
Mvh Niels
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #20 Dato: Dec 03, 2017, 16:26 »
Hej Niels,

ååhhh, tak skal du har. Så er det ikke mig der er helt skør! ::) ;D

Det giver altså god mening! Jeg startede på den ny sending af samme fabrikat Södre 8 mm 1. november 2017! Denne gang har vi bemærket at de er korte og temmelig ensartede i størrelse - og med minimal smuld!!!  De "gamle" have mange lange nogen. :)

Nu jeg tænker over det så har  vi for ca. 2 uger siden måtte hører på en askesnegl der peb og skruede. Fik så skubbet aske til siderne og rensede lidt ved udgangen - har ikke hæftet mig ved at asken var noget grov.

Dette var nok indikation på at sneglerør var rimeligt fyldt, tænker jeg, set i bagklogskabens klare lys.  ;) Og hvis forbrænding var forkert så er det vel blevet være med tiden - derfor askeskuffe halv fyldt med piller!

OK, det sker vel ikke "ulykker" hvis jeg bruger standard værdiger for O2 i den øvre skala. Det er vel også i orden at starte med standard tal for blæs?  ???

Virkeligt tak for inputet. :D

Hilsen,
Dragica
Hej
Det Ligner lidt den mølle som jeg har været igennem efter ellers 2 år uden problemer når jeg læser hele den historie der er skrevet.
Jeg skiftede til en anden type piller i efteråret og fik herefter mange sorte piller og fik det ikke på plads så jeg fik fin aske inden jeg ændrede ønsket ilt op fra 16-18 ved 10% og fra 12-14% ved 50% og fra 8-10% ved 100% og derefter justerede blæseren i alle 3 trin så mine korr tal ligger mellem 98 og 102 alt efter træk osv.
Så der er forskel på hvor meget ilt de forskellige typer piller kræver.
 ;)
Mvh Niels

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #21 Dato: Dec 03, 2017, 16:51 »
Hej Michael,

tak for hurtig svar.   :) Du siger at der er ikke noget der eksploderer/ned-smelter - men fyret var ved at "ryste sig lyst" med buldrende ildlyd - uden at lux viste at der var ild!!! Har haft en brændefyr der kogte over - såååå, jeg tag ingen chancer.  ??? ;)

Jeg er enig i at fyret nu trænger til rensning - tænker den er ligeså til-sodet som for et helt års normal drift! ;)

Men jeg ved ikke om jeg tør - har kun justeret ilt sonden, hjulpet af Michael f. fra NBE.  Jeg har set NBE's video om hvordan - det så nemt ud, meeen...

Jeg går udfra at jeg kan forsøge med at øge O2 i første omgang - og så må jeg jo kontakte service-manden, da det er også ham der tilfældigvis er leverandør af piller. ;)

Kan jeg få dig til at se på mine parametre, PI-tal, m.m. både for kedel og VVB- der er tilsluttet via trevejs ventil, alpaha pumper med fast flow med 2 streger, og en mekanisk viser-måler bagom ved fyret der viser ca. 55-60 grader - det er vist retur!  ???

For jeg er efterhånden der at hen "tavlen skal vaskes rent" - de sidste dag har været noget frustrerende! Det ville derfor være rart at vide at parametrene er sådan ca. indefor det, du har erfaret som normalt for RTB 16 Kw. ^-^

Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
Dragica

Hej Dragica,

Jeg er ikke i tvivl om at det du oplever er det der faktisk også sker, men det giver ikke rigtigt mening blot at læse om det.
Derfor tror jeg at det bedste du kan gøre er at få service på dit fyr, og få kontrolleret at alt er OK.

Du behøver altså ikke være bange for at der er noget der eksploderer  ;)
Fyret er udstyret med mange lovbefalede sikkerhedsanordninger, så du kan være tryg  ;)

Inden servicebesøg kunne du sikre dig at brænderen er ren, herden er renset inklusiv alle små huller.
Toppen tages af kedlen og røgslag renses, ligesom røgrøret renses.

Hilsen
Michael

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #22 Dato: Dec 03, 2017, 17:11 »
Hej Dragica,

Det er svært at sige noget om dine PI-parametre år fyret generelt ikke kører korrekt.
Det er dig ikke noget i PI-tallene der ser helt tåbeligt ud, så lad dem blot være foreløbig.

Hilsen
Michael

Hej Michael,

tak for hurtig svar.   :) Du siger at der er ikke noget der eksploderer/ned-smelter - men fyret var ved at "ryste sig lyst" med buldrende ildlyd - uden at lux viste at der var ild!!! Har haft en brændefyr der kogte over - såååå, jeg tag ingen chancer.  ??? ;)

Jeg er enig i at fyret nu trænger til rensning - tænker den er ligeså til-sodet som for et helt års normal drift! ;)

Men jeg ved ikke om jeg tør - har kun justeret ilt sonden, hjulpet af Michael f. fra NBE.  Jeg har set NBE's video om hvordan - det så nemt ud, meeen...

Jeg går udfra at jeg kan forsøge med at øge O2 i første omgang - og så må jeg jo kontakte service-manden, da det er også ham der tilfældigvis er leverandør af piller. ;)

Kan jeg få dig til at se på mine parametre, PI-tal, m.m. både for kedel og VVB- der er tilsluttet via trevejs ventil, alpaha pumper med fast flow med 2 streger, og en mekanisk viser-måler bagom ved fyret der viser ca. 55-60 grader - det er vist retur!  ???

For jeg er efterhånden der at hen "tavlen skal vaskes rent" - de sidste dag har været noget frustrerende! Det ville derfor være rart at vide at parametrene er sådan ca. indefor det, du har erfaret som normalt for RTB 16 Kw. ^-^

Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
Dragica

Hej Dragica,

Jeg er ikke i tvivl om at det du oplever er det der faktisk også sker, men det giver ikke rigtigt mening blot at læse om det.
Derfor tror jeg at det bedste du kan gøre er at få service på dit fyr, og få kontrolleret at alt er OK.

Du behøver altså ikke være bange for at der er noget der eksploderer  ;)
Fyret er udstyret med mange lovbefalede sikkerhedsanordninger, så du kan være tryg  ;)

Inden servicebesøg kunne du sikre dig at brænderen er ren, herden er renset inklusiv alle små huller.
Toppen tages af kedlen og røgslag renses, ligesom røgrøret renses.

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #23 Dato: Jan 20, 2018, 14:01 »
Hej igen Michael,

Der er sket en del siden din sidste kommentar i tråden. Som det kan ses fra loggen så har jeg justeret helt vildt meget frem og tilbage – med store talværdier i ønsket O2 og ned igen til minimusværdier. Har forsøgt at justerer forbrænding både via aske og via ”røg-observation” – det sidste gik ærligt talt ikke godt – men tog langt tid. ::)

I mellemtiden havde jeg besøg af servicetekniker  :-\ (se min tråd:  http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=8576.msg72846#msg7284) –  sorte piller, pillerester og askeklumper er åbenbart være en god gammel influenza. Det vil bare ikke forsvinde!!!  >:(

Nu er jeg nået her til, hvor jeg får mest aske ud i skuffen – vedhæfter et billede med de piller jeg har tømt i askespanden løbende og senest i aftes, så de øvreste læg piller er vel fra bunden af askeskuffen, nogle dage ældre tror jeg. Og et par billeder af askerens her til morgen.

Har også observeret at når jeg køre med:
Lavlast O2: 17 – 17,5; - 18,0
Midt O2: 12,0 – 12,5 – 13,0
Højlast O2: 8,0 – 8,5 – 9,0
Få jeg faktisk større eller mindre mængde uforbrændte piller i diverse størrelse – meget frustrerende. Kan se en anden aktiv tråd med en RTB hvor der eksperimenteres! ???

Har læst i iltstyringsmanualer, men har også observeret at det virker som om at:
-   hvis målte O2 er større end ønsket skal der mere blæs (stort bål = mindre ilt overskud???)
-   hvis målte O2 er mindre end ønsket skal mindre blæs! (lille bål= mere ilt overskud???) dette gælder i hver fald for højlast, syntes jeg.   ???

Jeg ved ikke om dette giver mening, men nu har jeg kørt i ca. 1 en uge med følgende:

O2 lavt = 16,5 -  Blæs lige nu 27%
O2 midt = 11,8 - Blæs lige nu 36%
O2 Høj = 7,7 -  Blæs lige nu 44 %

Korrektionstal har svinget fra 98 til 105, men det meste af tiden har de været på ca. 100% på alle 3 niveauer. Har i dag justeret lidt ned for blæser til lav og midt da de var på 105 i korrektion.

Jeg vedhæfter de tre billeder for at høre om du eller andre har erfaring med disse smårester af piller/grov aske. Jeg har næsten ikke lyst til at ændre særligt meget på indstillinger, da jeg ikke rigtigt kan regne ud om O2 skal op eller ned!!   :-\

Jeg vil være virkelig taknemmelig for input, både vedr. skal/skal ikke juster mere eller evt. forslag til justering af andre parametre i opsætningen der kunne have indflydelse. :)
Tak på forhånd

Hilsen,
Dragica







« Senest Redigeret: Jan 20, 2018, 14:21 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #24 Dato: Jan 20, 2018, 15:43 »

Har læst i iltstyringsmanualer, men har også observeret at det virker som om at:
-   hvis målte O2 er større end ønsket skal der mere blæs (stort bål = mindre ilt overskud???)
-   hvis målte O2 er mindre end ønsket skal mindre blæs! (lille bål= mere ilt overskud???) dette gælder i hver fald for højlast, syntes jeg.   ???


Der får jeg altså den omvendte, hvis ilt er for høj , skal der mindre blæs og omvendt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #25 Dato: Jan 20, 2018, 16:29 »
Hej Sophus,
jeg det mener jeg også, bortset fra at der sker underlige ting hos mig åbenbart - men jeg vedhæfter lige en NBE fil vedr. O2 styring hvor den citerede tekst fremgår på side 5!

PS.
Efter at have skrevet den forrige indlæg kom der en kompressorrens og her var asken helt lys - hvilket betyder vel for meget luft?? Og der er næsten ingen vind udenfor!! ???

Mens jeg var ved at fylde siloen så begyndte fyr at "bulderbrænde" i 50-60% ydelse og ilt blev noget hysterisk fra 9,8 til 14-15% - så jeg sætte O2 styring på VIS for at den ikke skulle går i selvsving - og efter noget tid sætter jeg ydelsen fast på 50%. Efter ca. 10 min. har jeg (alligevel igen, igen :-[) gået i gang med justering og lige nu endte med O2= 12.1 og Blæs på 33%.
Gad vide om selve ILTSTYRINGEN er helt sund! :-\
Mvh,
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #26 Dato: Jan 20, 2018, 16:48 »
Hej Sophus,
jeg det mener jeg også, bortset fra at der sker underlige ting hos mig åbenbart - men jeg vedhæfter lige en NBE fil vedr. O2 styring hvor den citerede tekst fremgår på side 5!

Det er en skrive fejl fra NBE. Snegle beskrivelsen er rigtig, blæserbeskrivelsen forkert

PS.
Efter at have skrevet den forrige indlæg kom der en kompressorrens og her var asken helt lys - hvilket betyder vel for meget luft?? Og der er næsten ingen vind udenfor!! ???

Det kan jeg ikke svare på om er forkert. Hvis man bare kigger på asken, skal man jo også vide om den kommer fra en periode med hø, lav eller mellem effekt, ellers bliver det jo gætterier.

Mens jeg var ved at fylde siloen så begyndte fyr at "bulderbrænde" i 50-60% ydelse og ilt blev noget hysterisk fra 9,8 til 14-15% - så jeg sætte O2 styring på VIS for at den ikke skulle går i selvsving - og efter noget tid sætter jeg ydelsen fast på 50%. Efter ca. 10 min. har jeg (alligevel igen, igen :-[) gået i gang med justering og lige nu endte med O2= 12.1 og Blæs på 33%.
Gad vide om selve ILTSTYRINGEN er helt sund! :-\

Opstarten er altid lidt svær, da fyret jo er opstartsmængden bagud og bålet ikke er rigtig i gang. Derfor køres med tillæg til ilten i 5 minutter (tror jeg). Så er bålet i gang og så skulle fyret måske køre et par minutter med et fradrag i ilten for at afbrænde overskuddet. Men da intet fyr er ens, har man bare valgt at give rigeligt luft, så iltstyring ikke modarbejder opstarten for meget. Jeg kiggede lige på dine opstarts paramatre og jeg kunne ikke se noget der skulle være galt her.
Mvh,
Dragica
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #27 Dato: Jan 20, 2018, 17:09 »
Hej Sophus,
Citér
Det kan jeg ikke svare på om er forkert. Hvis man bare kigger på asken, skal man jo også vide om den kommer fra en periode med hø, lav eller mellem effekt, ellers bliver det jo gætterier.
Jo, det forstår jeg godt. Det var vel også lidt retorisk spørgsmål  ;), og lige nu ser der ud til at der er "ro på"  i midt-området da jeg tog gennemsint af aktuel O2 = 12.1 hen over ca. 3 min. - så må vi se resultatet engang i morgen :D.

Vedr. manual: du har nok ret - men man blive altså noget forvirret af de forskelige forklaringer på hvad man skal gør når forbrandingen er for fed eller for mager.  ::)

Citér
Opstarten er altid lidt svær, da fyret jo er opstartsmængden bagud og bålet ikke er rigtig i gang. Derfor køres med tillæg til ilten i 5 minutter (tror jeg). Så er bålet i gang og så skulle fyret måske køre et par minutter med et fradrag i ilten for at afbrænde overskuddet. Men da intet fyr er ens, har man bare valgt at give rigeligt luft, så iltstyring ikke modarbejder opstarten for meget. Jeg kiggede lige på dine opstarts paramatre og jeg kunne ikke se noget der skulle være galt her.

Selve opstart har jeg heldigvis aldrig haft problemmer med - så vi har nok lige talt forbi hinanden - meen, godt at du kan give en positiv tilbegemelding på noget af mit anlæg.  ;) :D.

Mvh,
Dragica
« Senest Redigeret: Jan 20, 2018, 18:05 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MG

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 99
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 16 - Hjælp - sorte piller i askeskuffen
« Svar #28 Dato: Jan 20, 2018, 23:54 »
Hej jeg kigger lige med mit er også begyndt at lave en fuld spand efter 250kg.

Jeg har givet den 1 % mere på alle 3 trin. Ændret blæser rens til 15 % . Mit var indstillet til 3 sek pr 10 Min.

Mit spørgsmål er under kompresser rens er der også en indstilling på blæser skal den også ned på 15 % står på 30 nu
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mguldager

RTB 10KW, VVB, Vejrkompensering, o2 styring, Grundfoss up 15-14ba pm recirkulation, Danfoss living.
180 m2  års forbrug ca 4,5 t