Forfatter Emne: spørgsmål til justering af woody træpillefyr  (Læst 4885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsemil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
spørgsmål til justering af woody træpillefyr
« Dato: Dec 10, 2010, 18:03 »
Hejsa til alle jer herinde. Jeg er ny bruger, men har fulgt forummet et stykke tid. Jeg synes det er sjovt at følge alle rådene herinde fra og har bl.a. leget lidt med PID-værdierne. Jeg har endelig fået taget mig sammen til at finjustere mit fyr efter MHES's meget fine forklaring til indstilling af brænder. Mit fyr er iøvrigt et woody med chip ver. 4.24 (ældre model, men det er et lejet hus så vil ikke bruge penge på ny chip). Der er isat trækstabilisator på skorstenen og "træk" er sat til 0. Fyret står på autoberegning og kører som sådan upåklageligt.

Men jeg har lige et spørgsmål til finjusteringen: når jeg begynder at skrue ned i "korrektion" for "blæser lav", så går ilden ud UDEN at jeg har set nogen røg fra skorstenen af. Jeg ville mene at bålet først ville begynde at ryge (som beskrevet), inden at det går ud? Derfor har jeg været nødsaget til at justere blæseren lidt op igen, for at fyret kører mens jeg er på arbejde. Er det fordi jeg justerer i for store intervaller af gangen? Jeg sørger for at der går mindst 5 minutter mellem hver justering, for at det "sætter" sig. Jeg nåede ned på "80" i "korrektion", da fyret simpelthen gik ud.

Mit andet spørgsmål går i forlængelse af første spørgsmål på, om jeg samtidig med at jeg justerer "blæser lav" ned, skal justere "mætning lav" lidt nedad også for at undgå at ilden går ud?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: spørgsmål til justering af woody træpillefyr
« Svar #1 Dato: Dec 10, 2010, 20:39 »
Hej Madsemil,

Nej du skal endelig ikke skrue "Mætning lav" ned hvis fyret går ud i lavlast uden at ryge.
Hvis du skal noget, skal det være at skrue "Mætning lav" lidt op så der kommer flere træpiller.
Nu kan du ikke skrue "Mætning lav" op eller ned sålænge autoberegning er til, men i stedet kan du sætte skorstenstræk lidt op, som giver samme effekt.

Problemet med at se røg fra skorstenen ved lavlast kan skyldes at røgen opblandes med meget "falsk luft" gennem trækstabilisatoren.
Derfor kan man nogle gange med fordel bruge tricket med kortvarigt at åbne til flammen og iagttage farven og udseendet.
Flammen skal være rolig og gul med tendens til røde spidser.
Hidsig hvidlig flamme er tegn på for meget luft/for lidt træpiller.
Doven flamme med tendens til mørke/sorte spidser er tegn på for lidt luft/for mange træpiller.

Hilsen
Michael

Hejsa til alle jer herinde. Jeg er ny bruger, men har fulgt forummet et stykke tid. Jeg synes det er sjovt at følge alle rådene herinde fra og har bl.a. leget lidt med PID-værdierne. Jeg har endelig fået taget mig sammen til at finjustere mit fyr efter MHES's meget fine forklaring til indstilling af brænder. Mit fyr er iøvrigt et woody med chip ver. 4.24 (ældre model, men det er et lejet hus så vil ikke bruge penge på ny chip). Der er isat trækstabilisator på skorstenen og "træk" er sat til 0. Fyret står på autoberegning og kører som sådan upåklageligt.

Men jeg har lige et spørgsmål til finjusteringen: når jeg begynder at skrue ned i "korrektion" for "blæser lav", så går ilden ud UDEN at jeg har set nogen røg fra skorstenen af. Jeg ville mene at bålet først ville begynde at ryge (som beskrevet), inden at det går ud? Derfor har jeg været nødsaget til at justere blæseren lidt op igen, for at fyret kører mens jeg er på arbejde. Er det fordi jeg justerer i for store intervaller af gangen? Jeg sørger for at der går mindst 5 minutter mellem hver justering, for at det "sætter" sig. Jeg nåede ned på "80" i "korrektion", da fyret simpelthen gik ud.

Mit andet spørgsmål går i forlængelse af første spørgsmål på, om jeg samtidig med at jeg justerer "blæser lav" ned, skal justere "mætning lav" lidt nedad også for at undgå at ilden går ud?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline madsemil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spørgsmål til justering af woody træpillefyr
« Svar #2 Dato: Dec 11, 2010, 09:37 »
Hej MHES
Tak for hjælpen. Jeg vil forsøge mig med flammemetoden fremfor røgmetoden. Det blæser iøvrigt også en halv pelikan på sydfyn i dag :-)
Glæder mig til at se resultater.
« Senest Redigeret: Dec 11, 2010, 09:38 af madsemil »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: spørgsmål til justering af woody træpillefyr
« Svar #3 Dato: Dec 11, 2010, 10:25 »
Kig lige til fyret igen når det holder op med at blæse, og tjek at forbrændingen stadig er i orden.

Trækket et typisk større når det blæser meget... også selvom du har en trækstabilisator... så bare for at være på den sikre side... tjek justeringen efter vejret falder til ro igen ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline madsemil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spørgsmål til justering af woody træpillefyr
« Svar #4 Dato: Dec 11, 2010, 12:19 »
Tak Martin. Har faktisk haft tanken ang. blæsevejret  ;)