Forfatter Emne: Eltænder indstilling  (Læst 35443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #45 Dato: Jul 17, 2011, 15:40 »
Hej,

Når du skal op i effekt for at få ild, tyder det mest af alt på for meget blæs.

Effekten giver en overfladetemperatur på el-tænderen som du "flytter" fra el-tænderen til træpillerne ved hjælp af luftflowet, men samtidig "optager" luften selv en del af varmen.
Hvis du blæser for meget vil en stor del af varmeeffekten gå til opvarmning af luften uden at luften bliver specielt varm.
Tricket er altså at blæse lige netop nok til at sikre at varmen fra el-tænderen kommer frem til træpillerne.

Blæser du for lidt, bliver el-tænderen for varm.

Hilsen
Michael

Tror du jeg skal længere op i blæs da jeg tilsyneladende ikke kan få skidtet til at brænde uden at gå et pænt stykke over 70 i effekt? Jeg tænker på holdbarheden på tænderen.

Sjovt nok har jeg prøvet at sætte start blæs på min. som er 10 ved start og midt, der kan den ikke tænde ved 70 i effekt. Hvad jeg kan se, så er tænderen svagt rød ved 70 og pænt rødglødende ved 100
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #46 Dato: Jul 17, 2011, 15:50 »
Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #47 Dato: Jul 17, 2011, 16:30 »
Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.

Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #48 Dato: Jul 17, 2011, 16:54 »
Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.

Jeg har faktisk aldrig haft min ude tihi. Der er nok ikke meget andet at gøre, end at prøve sig frem. Men det er da lidt mærkværdigt du skal have så mange problemer med det.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #49 Dato: Jul 17, 2011, 17:17 »
Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.

Jeg har faktisk aldrig haft min ude tihi. Der er nok ikke meget andet at gøre, end at prøve sig frem. Men det er da lidt mærkværdigt du skal have så mange problemer med det.

Ja og den har aldrig fejlet siden jeg satte den op i januar
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #50 Dato: Jul 17, 2011, 17:29 »
Hej,

Du kan ikke undgå at den rører et par steder, bare den ikke er helt fastklemt til skuffen, så er det OK.

Med ild efter 3 minutter er det vel OK at reducere effekten til 85 eller 80 og se om det stadig fungerer.

Hilsen
Michael

Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.

Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.
« Senest Redigeret: Jul 17, 2011, 17:33 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #51 Dato: Jul 17, 2011, 17:38 »
Hej,

Du kan ikke undgå at den rører et par steder, bare den ikke er helt fastklemt til skuffen, så er det OK.

Med ild efter 3 minutter er det vel OK at reducere effekten til 85 eller 80 og se om det stadig fungerer.

Hilsen
Michael

Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.

Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.

Ja det kan du tro jeg skal prøve, 85 har jeg prøvet før, der ville den ikke tænde men det var så også med højere blæs 13 og 14
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #52 Dato: Jul 17, 2011, 18:36 »
85 går også nu ved 10 i blæs start.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #53 Dato: Jul 17, 2011, 19:39 »
Havde du skiftet el-tænderen? Gad vide hvorfor den lige pludselig skal bruge mere umphf end den plejer?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #54 Dato: Jul 17, 2011, 19:50 »
Havde du skiftet el-tænderen? Gad vide hvorfor den lige pludselig skal bruge mere umphf end den plejer?

Jeg skiftede til en ny da jeg troede den gamle var blevet svag, men det hjalp ikke den nye havde samme fejloptændinger, og det så skyldes umphf ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvad det betyder  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #55 Dato: Jul 17, 2011, 19:51 »
Jeg skiftede til en ny da jeg troede den gamle var blevet svag, men det hjalp ikke den nye havde samme fejloptændinger, og det så skyldes umphf ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvad det betyder  ;D

Spunk?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #56 Dato: Jul 17, 2011, 19:52 »
Jeg skiftede til en ny da jeg troede den gamle var blevet svag, men det hjalp ikke den nye havde samme fejloptændinger, og det så skyldes umphf ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvad det betyder  ;D

Spunk?

Nu bliver du avanceret  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #57 Dato: Jul 18, 2011, 18:36 »
Nå gæve godtfolk mm. jeg endte på 80 i power på elfætteren, derunder går den i 2 optænding og halter en del med opstart..
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #58 Dato: Jul 18, 2011, 20:25 »
Nå gæve godtfolk mm. jeg endte på 80 i power på elfætteren, derunder går den i 2 optænding og halter en del med opstart..

Er det en anden model el-tænder du har sat i, og er den de samme watt? Måske den skal have noget mere gas, og den gamle rent faktisk VAR halv afbrændt?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Eltænder indstilling
« Svar #59 Dato: Jul 19, 2011, 07:29 »
Nå gæve godtfolk mm. jeg endte på 80 i power på elfætteren, derunder går den i 2 optænding og halter en del med opstart..

Er det en anden model el-tænder du har sat i, og er den de samme watt? Måske den skal have noget mere gas, og den gamle rent faktisk VAR halv afbrændt?

De er ens, det er med hvide ledninger
Biomax 16 fyrbøder