Forfatter Emne: hvordan skal det bruges ??  (Læst 23119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: hvordan skal det bruges ??
« Svar #45 Dato: Apr 28, 2014, 09:20 »
Hej med jer

Det er korrekt, der var en faktor 10 til forskel, når temperaturen kom fra nettet og skulle vises i StokerCloud på vejrkompenseringssiden, det havde ingen indvirkning på reguleringen.

Men nu er det rettet, med øjeblikkelig virkning, og jeg kan konstatere der er 17.1 grader her, ikke dårligt til en dag i april :-)

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Apr 28, 2014, 09:20 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: hvordan skal det bruges ??
« Svar #46 Dato: Apr 29, 2014, 17:49 »
Du er en knag  :)
Tænkte om det kunne være en ide, at man havde mulighed for indstille start udetemp. til en anden end stop temp.
Når huset er varmet op tager det lidt tid før der igen er behov for opvarmning.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: hvordan skal det bruges ??
« Svar #47 Dato: Apr 29, 2014, 18:08 »
Jeg har en chillfaktor på 140, så tror ikke 100 er limit. Det kommer sig af at huset er OK isoleret, men det giver gennemtræk gennem stråtaget og etage adskillelsen når det blæser og derfor nødvendigt med meget høj chillfaktor. Mener også klart at chill temperaturen ændrede sig når jeg hævede den over 100. 

Chill faktor er det fænomen der gør at det føles koldere når det blæser.
Du kender det fra dig selv når det er koldt, f.eks. føles det koldere hvis det er minus 5oC og blæsende end hvis det er minus 5oC og stille vejr.

Dit hus har det ligesådan, der skal mere effekt til at varme huset op når det er minus 5oC og blæsende end hvis det er minus 5oC og stille vejr.

Hvor meget blæsten har indflydelse på husets varme behov afhænger af hvor meget det ligger i læ fra f.eks. træer, hække, andre huse osv.
Ligeledes har luftfugtigheden en stor indflydelse, jo mere fugt jo mere afkøling.

Det vejrkompenseringen gør med chill faktoren er at den sænker den målte/læste udetemperatur, sådan at hvis det f.eks. er 7oC udenfor og det blæser en hel del, så korrigeres udetemperaturen f.eks. til at være 4,2oC.
Resultater er at huset tilføres lidt mere varme end det ellers ville.

Selve "chill korrigeringen" er en standardberegning, men du afgør med parameteret "Chill faktor" hvor stor indflydelse det skal have, i intervallet 0-100%.
Altså 0% = ingen chill faktor korrektion mens 100% = fuld chill faktor korrektion og 50% = halv chill faktor korrektion.

Er det forståeligt, eller er det ren volapyk ?

Hilsen
Michael


TAK det virker
men det der chill faktor betydning hvordan skal det tolkes ( eller hvad skal sådan noget stå på
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: hvordan skal det bruges ??
« Svar #48 Dato: Apr 29, 2014, 19:03 »
Hej Sophus,

Jamen du har helt ret  ;)
...den kan indstilles i intervallet 0-150% og ikke 0-100% som jeg har skrevet, undskyld  :-[

De 0-150% er i hvert tilfælde det jeg kan indstille i min v7.0470, men i StokerCloud kan jeg f.eks. indstille 151%  :-\
Det overføres dog ikke til styringen, da det er over max. grænsen, men det bliver desværre stående i StokerCloud  ???


Hilsen
Michael

Jeg har en chillfaktor på 140, så tror ikke 100 er limit. Det kommer sig af at huset er OK isoleret, men det giver gennemtræk gennem stråtaget og etage adskillelsen når det blæser og derfor nødvendigt med meget høj chillfaktor. Mener også klart at chill temperaturen ændrede sig når jeg hævede den over 100. 

Chill faktor er det fænomen der gør at det føles koldere når det blæser.
Du kender det fra dig selv når det er koldt, f.eks. føles det koldere hvis det er minus 5oC og blæsende end hvis det er minus 5oC og stille vejr.

Dit hus har det ligesådan, der skal mere effekt til at varme huset op når det er minus 5oC og blæsende end hvis det er minus 5oC og stille vejr.

Hvor meget blæsten har indflydelse på husets varme behov afhænger af hvor meget det ligger i læ fra f.eks. træer, hække, andre huse osv.
Ligeledes har luftfugtigheden en stor indflydelse, jo mere fugt jo mere afkøling.

Det vejrkompenseringen gør med chill faktoren er at den sænker den målte/læste udetemperatur, sådan at hvis det f.eks. er 7oC udenfor og det blæser en hel del, så korrigeres udetemperaturen f.eks. til at være 4,2oC.
Resultater er at huset tilføres lidt mere varme end det ellers ville.

Selve "chill korrigeringen" er en standardberegning, men du afgør med parameteret "Chill faktor" hvor stor indflydelse det skal have, i intervallet 0-100%.
Altså 0% = ingen chill faktor korrektion mens 100% = fuld chill faktor korrektion og 50% = halv chill faktor korrektion.

Er det forståeligt, eller er det ren volapyk ?

Hilsen
Michael


TAK det virker
men det der chill faktor betydning hvordan skal det tolkes ( eller hvad skal sådan noget stå på
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: hvordan skal det bruges ??
« Svar #49 Dato: Apr 30, 2014, 22:03 »
Hej,

Det virker helt fint uden shuntkreds  ;)

Du kan vælge at bruge udetemperaturen fra nettet eller bruge en føler monteret på T5.
Når udetemperaturen stiger, reducerer du drifteffekten, for til sidst at sætte den til 0% ved den udetemperatur hvor du vil stoppe fyret.

Alternativet til denne løsning er en føler monteret på T5, som så bruges til "Stop ved høj udetemperatur"

Samme funktion, men uden løbende reduktion af drifteffekt.

Hilsen
Michael

Fantastisk - tusind tak for den oplysning, det vidste jeg ikke man kunne!!
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo