Forfatter Emne: Egetræspiller  (Læst 7662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Egetræspiller
« Dato: Apr 10, 2013, 10:37 »
Hej har nogen erfaring med egetræspiller er de gode/dårlige hvordan med smuld slagger og aske jeg har nemlig fundet nogen til en god pris men vil godt lige høre om nogen har gode erfaringer med dem
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Christian_IA

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 225
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Egetræspiller
« Svar #1 Dato: Apr 10, 2013, 11:05 »
Jeg tror, at når træ er presset til piller så er det fuldstændigt ligegyldigt hvilken slags træ, så er brændværdien den samme, men måske nogen ved bedre....?
--
Christian
Scotte 16 kW på BS20 semirens kedel
Nu med StokerKontrol online:
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=christian_ia
http://www.424.dk/pillefyr/

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Egetræspiller
« Svar #2 Dato: Apr 10, 2013, 13:06 »
Ja altså jeg har nemlig lidt samme opfattelse at et kg eg og et kg gran må give det samme når det er kg vi snakker om men straks noget andet hvis nu det var en rummeter eg og en rummeter gran til et fastbrændselsfyr
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Egetræspiller
« Svar #3 Dato: Apr 10, 2013, 13:38 »
Nok et dumt ? .. Men fylder 1 kg gran piller det samme som 1 kg egetræ's piller?!

Massefylden inden bearbejdning er jo forskellig ved de to træarter..

Såfremt 1 kg egetræs piller er fordelt på mindre piller = mere energi pr pille
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Egetræspiller
« Svar #4 Dato: Apr 10, 2013, 14:59 »
Nok et dumt ? .. Men fylder 1 kg gran piller det samme som 1 kg egetræ's piller?!

Massefylden inden bearbejdning er jo forskellig ved de to træarter..

Såfremt 1 kg egetræs piller er fordelt på mindre piller = mere energi pr pille

Nogle piller er 1cm andre er 4cm ;D

1kg er jo 1kg.

Sådan forholder det sig også for træ til brændeovnen, der er ask og eg jo normalt det fortrukne, men årsagen er at fyrretræ jo på samme volumen vejer meget mindre. Når først det er hakket i stykker og samlet til piller vil der være tæt på samme brændværdi, uanset træsort.

I "gamle" dage hvor der kun var stokere, og hvor smuld ikke betød ret meget, vejede 1m3 ca 650-670kg, i dag ligger det omkring 620kg.

Jeg mener faktisk at fyrretræ har en lille smule højere brændværdi pr/kg end løvtræ, det er måske harpiksen der har skylden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kalvetaa

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
Sv: Egetræspiller
« Svar #5 Dato: Apr 10, 2013, 15:51 »
Nok et dumt ? .. Men fylder 1 kg gran piller det samme som 1 kg egetræ's piller?!

Massefylden inden bearbejdning er jo forskellig ved de to træarter..

Såfremt 1 kg egetræs piller er fordelt på mindre piller = mere energi pr pille

Nogle piller er 1cm andre er 4cm ;D

1kg er jo 1kg.

Sådan forholder det sig også for træ til brændeovnen, der er ask og eg jo normalt det fortrukne, men årsagen er at fyrretræ jo på samme volumen vejer meget mindre. Når først det er hakket i stykker og samlet til piller vil der være tæt på samme brændværdi, uanset træsort.

I "gamle" dage hvor der kun var stokere, og hvor smuld ikke betød ret meget, vejede 1m3 ca 650-670kg, i dag ligger det omkring 620kg.

Jeg mener faktisk at fyrretræ har en lille smule højere brændværdi pr/kg end løvtræ, det er måske harpiksen der har skylden.

Du har faktisk ret  :)
http://www.natlex.dk/burnvalues.html
Mvh Brian


Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.