Forfatter Emne: nyt scotte. PROBLEMER  (Læst 31354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #15 Dato: Dec 03, 2012, 14:58 »
Jeg vil prøve at gå frem med at indstille blæser på henholdsvis lav-mellem-høj efter det link længere oppe. Men jeg vil starte med at veje piller af igen.
Hvordan er det så ?. Skal fyret lukkes ned og startes på ny og hvordan ?.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #16 Dato: Dec 03, 2012, 15:33 »
Jeg vil prøve at gå frem med at indstille blæser på henholdsvis lav-mellem-høj efter det link længere oppe. Men jeg vil starte med at veje piller af igen.
Hvordan er det så ?. Skal fyret lukkes ned og startes på ny og hvordan ?.

ja.
Hold pil ned til det slukker.
kom noget plastic pose for enden af sneglen.
gå i styringen og vælg køre snegl.
Vej af, og husk at trække beholder vægt fra. (evt. køre 3x afvejning og tag gennemsnittet)
Indtast den i autoberegn. og start.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #17 Dato: Dec 06, 2012, 14:01 »
Ja, så syntes jeg ellers, at blæser står nogenlunde ok. Men der ligger sig på brændristen. Ligesom den ikke når at få brændt pillerne ordentlig af. Kan det være fordi den fødes med for mange piller ?. Hvis det er tilfældet, skal man så sætte snegl ydelsen op ?.
Den har godt nok brugt 200 kilo på 5 dage, er det ikke i overkanten. Den står som regel på en ydelse mellem 5-7 KW.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #18 Dato: Dec 06, 2012, 16:10 »
Citér
Men der ligger sig på brændristen. Ligesom den ikke når at få brændt pillerne ordentlig af. Kan det være fordi den fødes med for mange piller ?. Hvis det er tilfældet, skal man så sætte snegl ydelsen op ?.
De ligger sig også på risten her, dog er de brændt godt nok af. Jeg render bare inde på at asken ikke bliver blæst af så de klumper sig.
Så jeg har besluttet at lave 2x stop, i disse tider, for lige at rense risten.

Hvis din piller ikke brænder så skal du fin justere blæser.
her er en guide:
http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_v6_50.pdf

Hvis du sætter snegl ydelsen op så ændrer du på mætninger lav & høj, sådan så du få færre piller, så du kan godt snyde, hvis du vil.
Har bare lært at snyde med auto beregneren er fejl betjening, så jeg har valgt at slå den fra og selv justere mætninger.
Citér
Den har godt nok brugt 200 kilo på 5 dage, er det ikke i overkanten. Den står som regel på en ydelse mellem 5-7 KW.
er det på displayet du aflæser de 200 kg?
Hvis ja så ved jeg ikke rigtig. Jeg førte selv kontrol over en periode på 1½ år på mit pille misbrug.
På sådanne dage som nu bruger jeg 45 kg i døgnet, men jeg synes at den aflæser var lidt ved siden af. I hvertfald for siloen.

Jeg skal lige tjekke den igen når jeg er hjemme. Ved ikke om den er til at stole på. har selv ingen silo måler sat til.

PS! ehm 200 kg på 5 dag er sgu nok ok i disse tider. 40 kg pr dag. Lig dertil isolerings gard af huset og størrelse, så den er nok god nok  ???
PPS! nu har jeg tjekket på det kilo tal der står på displayet over hvor mange kg. piller den har kørt siden mandag kl. 11
158 kg
tager du 158/3døgen giver det 52 kg pr. dag.

jeg skal ikke kunne sige om min excel pille tabel eller silo måleren har mest ret, men der er forskel på 7 kg/døgn.
 
« Senest Redigeret: Dec 06, 2012, 19:03 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #19 Dato: Dec 07, 2012, 05:42 »
Ja, det er på display jeg aflæser kilo tallet. Jeg kan godt se, at det ikke nødvendigvis behøves at passe. Jeg tror måske jeg skal lave et par kontrol afvejninger mere og hvis det ikke er nok, kan jeg slå autoberegning fra og stille mætningsgrad.
Jeg mente bare, at den stort set skulle kunne brænde pillerne så meget af, at der kun lå en lille smule på risten.
Og ja, i disse kolde tider går der jo noget igennem.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #20 Dato: Dec 07, 2012, 09:08 »
Ja, det er på display jeg aflæser kilo tallet. Jeg kan godt se, at det ikke nødvendigvis behøves at passe. Jeg tror måske jeg skal lave et par kontrol afvejninger mere og hvis det ikke er nok, kan jeg slå autoberegning fra og stille mætningsgrad.
Jeg mente bare, at den stort set skulle kunne brænde pillerne så meget af, at der kun lå en lille smule på risten.
Og ja, i disse kolde tider går der jo noget igennem.
Jeg tror forskellen på mit excel ark og tallet i displayet er så lidt at den afvigelse realt set ikke betyder den stor over en sæson.
pt. siger den 182 kg på displayet. divider med 4 døgen giver det 45,5 kg pr dag.

Min brænder skam også pillerne af, jeg kan bare ikke komme af med asken godt nok.
Det er som om når jeg lige "rør" lidt op i den mængde der er på risten så flyver det brændte af, og der kommer ikke ophobning.

Jeg tror ikke det har noget med min manuel mætning kontrol kontra auto beregn. at gør.
Jeg mistænker rist overfalden for at blive ru med tiden sådan så asken ikke bliver skubbet frem.
Min blæs er ikke sådan at det brænder asken til slagger, jeg leger lidt med rense blæs parameter for at finde den optimale løsning.
måske bør jeg sætte blæs højt lidt op også. må lige prøve mig frem i weekenden.

Hvis din piller ikke brændes af er det nok blæse parameter du skal fin-tune. 
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #21 Dato: Dec 10, 2012, 12:01 »
Jeg syntes at ligegyldigt hvad jeg gør, så ligger der meget på brændristen. Det burde jo passe med autoberegning, meen. Jeg tror jeg behøves hjælp til instruktion med finindstilling. Der skulle vel ikke være nogen, der bor i nærheden af ejby,fyn der ville hjælpe for en lille erkendlighed eller er der et firma der gør i den slags.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #22 Dato: Dec 10, 2012, 14:58 »
Jeg syntes at ligegyldigt hvad jeg gør, så ligger der meget på brændristen. Det burde jo passe med autoberegning, meen. Jeg tror jeg behøves hjælp til instruktion med finindstilling. Der skulle vel ikke være nogen, der bor i nærheden af ejby,fyn der ville hjælpe for en lille erkendlighed eller er der et firma der gør i den slags.
Har du selv installeret?
Ellers prøv at ringe til dem du har fået den installeret af, de kan hjælpe eller henvise til nogen der kan give dig opstartsbesøg.

Men, for at prøve på at hjælpe herfra;
Har du fået den til at går op til 16 KW? (du nævner i 1. indlæg at den ikke gå højere end 10 KW)

Hvis den er på 16 KW, hvad er dine blæs tal? stadig 11-21-40 som du skriver tidligere?

Har du lavet 3x vejning af snegl dosering og taget gennemsnittet? (skriv gerne hvad gennemsnittet er)


Jeg har selv justeret på blæs her i weekenden og nu brænder det flot. Ingen rod på risten mere af en masse ubrændte piller.
Det er skønt når det futter, men det tager lidt tid at finde balancen ;)
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #23 Dato: Dec 11, 2012, 05:05 »
Ja, jeg har fået den til at køre på 16 KW.
Jeg har lavet 3x dosering igår og indtastet gennemsnittet i autoberegning
Mine blæsertal står nu på 12-22-32

Efter jeg justeret igår ser det ud til at brænde fint. Nu må jeg lige se når jeg kommer hjem idag, om der stadig hober sig lidt op på risten.
Der er opstartsbesøg med i pakken, men der kunne godt gå 1-2 måneder før ham kunne komme forbi.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #24 Dato: Dec 11, 2012, 05:11 »
var lige ude og kigge her til morgen. Der er stadig ophobning på risten. Det blev renset igår, så det er ikke fordi hullerne er stoppet
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #25 Dato: Dec 11, 2012, 08:54 »
Ja, jeg har fået den til at køre på 16 KW.
Jeg har lavet 3x dosering igår og indtastet gennemsnittet i autoberegning
Mine blæsertal står nu på 12-22-32

Efter jeg justeret igår ser det ud til at brænde fint. Nu må jeg lige se når jeg kommer hjem idag, om der stadig hober sig lidt op på risten.
Der er opstartsbesøg med i pakken, men der kunne godt gå 1-2 måneder før ham kunne komme forbi.

hvor mange gram har du indtastet i autoen?

prøv at hæve blæse tal til 15-25-35 og observer over 1-2 dags tid. Hvis der stadig er ophobninger så hæve med 1-2 for lav-mellem høj og inden du gør det så rense risten som du selv nævner.
Jeg tror ikke du er langt fra målet.

« Senest Redigeret: Dec 11, 2012, 08:57 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #26 Dato: Dec 11, 2012, 19:53 »
Ja, det vil jeg prøve. Jeg rensede fyret idag og jeg syntes ikke jeg kunne rykke med semi rensen, hvor motoren jo er stået af. Men da jeg tømte askeskuffen var der godt med vand i. Kan det passe at det er fordi kedlen er blevet utæt efter 1,5 uge. Jeg ved snart ikke.
Da jeg ville starte fyret op igen efter rens, slukkede det ned med varm skakt. Så nu er det lige kølet ned og jeg har lige startet det op igen.
Jeg håber snart, der ikke kommer flere ting, men jeg må se.
Det der med vand i askeskuffen, hvad kan det skyltes ?
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #27 Dato: Dec 11, 2012, 20:02 »
Hej,

Vand i askeskuffen på den nye BlackStar med semirens skyldes for kold røggas.
Det skyldes typisk for lav kedeltemperatur og/eller for lav returtemperatur.

Kedeltemperatur skal være mindst 65oC og helst 70oC.
Returen skal være mindst 55oC.

Du har monteret trækstabilisator ik' ?

Hilsen
Michael

Ja, det vil jeg prøve. Jeg rensede fyret idag og jeg syntes ikke jeg kunne rykke med semi rensen, hvor motoren jo er stået af. Men da jeg tømte askeskuffen var der godt med vand i. Kan det passe at det er fordi kedlen er blevet utæt efter 1,5 uge. Jeg ved snart ikke.
Da jeg ville starte fyret op igen efter rens, slukkede det ned med varm skakt. Så nu er det lige kølet ned og jeg har lige startet det op igen.
Jeg håber snart, der ikke kommer flere ting, men jeg må se.
Det der med vand i askeskuffen, hvad kan det skyltes ?
« Senest Redigeret: Dec 11, 2012, 20:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #28 Dato: Dec 12, 2012, 18:42 »
Jeg må desværre sige at jeg først får trækstabilisator på i weekenden. Den fulgte med fyret, men bliver ikke monteret før her i weekenden.
Jeg startede fyret op igen igår, efter skakt temp. var faldet. Jeg satte mine blæsertal til 15-25-35. Jeg har sat sneglydelse til 1805 gram.
Men nu ser det faktisk ud til at det kører rimeligt her til aften. Der ligger godtnok stadig noget på risten, men ikke nær så meget som før. Flammen var lige hissig nok, så jeg satte blæser max 2 % ned og blæser mellem 1 % ned. Så vil jeg lige se igen imorgen.
Jeg håber problemmet med vand i askeskuffen ordner sig, måske efter jeg får trækstabilisator sat på i weekenden.
Hvad angår semi-rensen. Jeg ringede til leverandøren og han var da villig til at sende en ny motor og spurgte om jeg selv kunne sætte den i. Det er der vel ikke ret meget i eller hvordan.

Så alt i alt ser det faktisk fornuftigt ud lige i øjeblikket. Men jeg giver lige en melding imorgen aften, når jeg checker igen.

Et andet spørgsmål : Jeg har hørt, at det i en pillebrænder er bedst med 6mm piller, er det rigtigt og hvis det er, skal man så til at finde nye blæserindstillinger ?
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: nyt scotte. PROBLEMER
« Svar #29 Dato: Dec 12, 2012, 19:30 »
Hej,

Du kan godt glemme alt om ordentlig indstilling af forbrændingen så længe du ikke har en trækstabilisator installeret. ;)

Mht. 6 mm træpiller, så er det noget sludder til en NBE brænder  ;)

Hilsen
Michael

Jeg må desværre sige at jeg først får trækstabilisator på i weekenden. Den fulgte med fyret, men bliver ikke monteret før her i weekenden.
Jeg startede fyret op igen igår, efter skakt temp. var faldet. Jeg satte mine blæsertal til 15-25-35. Jeg har sat sneglydelse til 1805 gram.
Men nu ser det faktisk ud til at det kører rimeligt her til aften. Der ligger godtnok stadig noget på risten, men ikke nær så meget som før. Flammen var lige hissig nok, så jeg satte blæser max 2 % ned og blæser mellem 1 % ned. Så vil jeg lige se igen imorgen.
Jeg håber problemmet med vand i askeskuffen ordner sig, måske efter jeg får trækstabilisator sat på i weekenden.
Hvad angår semi-rensen. Jeg ringede til leverandøren og han var da villig til at sende en ny motor og spurgte om jeg selv kunne sætte den i. Det er der vel ikke ret meget i eller hvordan.

Så alt i alt ser det faktisk fornuftigt ud lige i øjeblikket. Men jeg giver lige en melding imorgen aften, når jeg checker igen.

Et andet spørgsmål : Jeg har hørt, at det i en pillebrænder er bedst med 6mm piller, er det rigtigt og hvis det er, skal man så til at finde nye blæserindstillinger ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html