Forfatter Emne: Sod - aske  (Læst 2623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sod - aske
« Dato: Dec 22, 2009, 08:59 »
Af almindelig uvidenhed kunne jeg godt tænke mig at hvide hvor meget sod der bør afsættes i en kedel. Jeg har som det kan ses en Woody BioComfort, og den forreste skuffedel er gerne fyldt op i løbet af en uge (renser hver lørdag). Men der sidder i de bagerste kamre noget der ligner 2-4mm sod det syntes jeg jo er meget da der må sidde lige så meget op gennem skorstenen, men er det så det?

Det er brunt som kaffegrums og det sidder helt løst, kedlen er ren indenunder laget. Er der noget her man evt. kan justere sig ud af? eller skal man bare rense og være glad for det ikke er løbesod i stedet ;)

Forresten fortalte min skorstensfejer at man typisk ikke døjer med løbesod og kondendens i skorstenen, når man har monteret trækstabilsator, da der komme en naturlig cirkulation op gennem skorstenen fra fyrrummet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sod - aske
« Svar #1 Dato: Dec 22, 2009, 17:18 »
Hej EF,

Du skal bare læne dig tilbage og være glad for at du har en velfungerende forbrænding.
At der kommer sod på kedelsiderne er helt OK, og i skorstenen kommer der også sod, men det tager skorstensfejeren sig af  ;)
En moderne kedel tager lodt sod til sig i starten, men du vil se at de 2-3 mm ikke rigtig bliver tul mere, så det er ikke noget problem.

Hilsen
Michael

Af almindelig uvidenhed kunne jeg godt tænke mig at hvide hvor meget sod der bør afsættes i en kedel. Jeg har som det kan ses en Woody BioComfort, og den forreste skuffedel er gerne fyldt op i løbet af en uge (renser hver lørdag). Men der sidder i de bagerste kamre noget der ligner 2-4mm sod det syntes jeg jo er meget da der må sidde lige så meget op gennem skorstenen, men er det så det?

Det er brunt som kaffegrums og det sidder helt løst, kedlen er ren indenunder laget. Er der noget her man evt. kan justere sig ud af? eller skal man bare rense og være glad for det ikke er løbesod i stedet ;)

Forresten fortalte min skorstensfejer at man typisk ikke døjer med løbesod og kondendens i skorstenen, når man har monteret trækstabilsator, da der komme en naturlig cirkulation op gennem skorstenen fra fyrrummet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html