Forfatter Emne: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody  (Læst 11185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ronni W

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #15 Dato: Mar 21, 2012, 09:01 »
Nej den blev ikke sodet til, men hvis det er over en længere periode kan det godt være.
Skal ha lavet en ramme til glaspladen, som lukker hel tæt.

Ang. røgtemp. mener jeg at det er umuligt at få højre kedeltemp end røgtemp.  :-\ eller lig med.

Min røgtemp ligger på mellem 75-85 grader ved ny renset og beskidt kedel.
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #16 Dato: Mar 21, 2012, 09:14 »
Røgtemperaturmålingen har meget med placeringen af føleren at gøre. Jeg troede også jeg havde en fin lav røgtemperatur.
Men montøren havde sat føleren så den sad helt ovre i den ene side af røgrøret. Jeg tror egentlig også at den hvilede mod røgrørets inderside.
Nu har jeg implementeret kuglepensfjederholderen på min røgtemperaturføler så spidsen af føleren sidder i centrum af røgrøret. Det har givet en mere retvisende temperaturmåling.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #17 Dato: Mar 21, 2012, 09:27 »

Ang. røgtemp. mener jeg at det er umuligt at få højre kedeltemp end røgtemp.  :-\ eller lig med.

Min røgtemp ligger på mellem 75-85 grader ved ny renset og beskidt kedel.

Det er også min mening, dog har jeg set flere anlæg der periodisk har haft en røgtemperatur lavere end kedeltemp.

Jeg har også nogle gisninget til hvorfor!! Hvis returen er kold, og der ikke er ret meget cirkulation i vandet, vil returvandet kunne nå at køle røgen og kedeltemp måles i toppen af kedlen.

En anden mulighed er placering af følere, placering nær trækstabilisator, eller at selve placeringen i røgrøret ikke er optimal. Jeg har et termometer der reagerer hurtigt, her kan man finde dybden hvor røgen er varmest, og hos mig er der næsten 10° forskel.

Heldigvis er det ikke selve temperaturen der er afgørende ;) men at man kan se ændringer når man leger.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #18 Dato: Mar 21, 2012, 13:01 »
Hejsa

Jeg tror godt at man i perioder, kan måle lavere røggas temperatur end kedeltemperatur 8)

Især når og hvis kedeltemperatur måles helt i top, og røg forlader kedel nede. Som eksempelvis på min BS kedel.

Men i princippet kan/vil røggas jo blive varmet op af kedelflader. Ligeså vel som røggas jo køles ned af kedelflader ^-^

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #19 Dato: Mar 21, 2012, 16:46 »
Det er også min mening, dog har jeg set flere anlæg der periodisk har haft en røgtemperatur lavere end kedeltemp.

Jeg har også nogle gisninget til hvorfor!! Hvis returen er kold, og der ikke er ret meget cirkulation i vandet, vil returvandet kunne nå at køle røgen og kedeltemp måles i toppen af kedlen.

En anden mulighed er placering af følere, placering nær trækstabilisator, eller at selve placeringen i røgrøret ikke er optimal. Jeg har et termometer der reagerer hurtigt, her kan man finde dybden hvor røgen er varmest, og hos mig er der næsten 10° forskel.

Jeg har en af dem...

Man skal huske, at returvandet, der godt nok er shuntet, løber i de bagerste røgslag... så røggasserne gnubber sig op af noget der er 40-45 grader det sidste stykke vej, så jo.. det kan godt lade sig gøre at få en røgtemperatur der er lavere end fremløbstemperaturen fra kedlen. Min PT1000 føler sidder fuldstændig i midten af røgrøret, og ca. 5 cm fra iltsonden. Det hele er fuget, og trækstabilisator sidder godt 1½ meter væk, og muret i skorstenen... så den er go nok. Hvis jeg giver den et par hak op på blæseren, så kommer temperaturen skam også over fremløb... så ved ikke om det kan være et justeringsspørgsmål? Jeg har også set at hvis jeg smækker min pumpe på fuld hammer (Alpha 2), så stiger røgtemperaturen også med op til 20 grader. Ved ikke om det er fordi den får røret så meget rundt i det, at temperaturen bliver ens hele vejen igennem kedlen.

Hvad kører i andre med at pumper?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #20 Dato: Mar 21, 2012, 17:36 »
Hej igen

En serie observationer -ganske uvidenskabelige- men dog set med egne øjne dagen igennem viser, at kedel temperatur er 63, og røgtemperatur mellem 56 og 61. Undtagen når den har renseblæst. så stiger den til 67-70.

Det afhænger jo blandt andet meget af hvor man man måler røggas og kedeltemperatur. Og det bliver jo nok aldrig validt. Men sjovt nok og observere.

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Ronni W

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #21 Dato: Mar 21, 2012, 20:34 »
Hejsa

Der kan man bare se, man lærer hver dag  ;D

Jeg har alpha 2 pumpe  ^-^  og kører på trin 2, har prøvet auto, men så kommer der ikke varme ud til den sidste radiator.
Pumpen ligger ca på 17 til 26 watt.

hilsen Ronni
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Forslag til nyt tilbehør til Scotte og Woody
« Svar #22 Dato: Mar 21, 2012, 20:56 »
Nej den blev ikke sodet til, men hvis det er over en længere periode kan det godt være.
Skal ha lavet en ramme til glaspladen, som lukker hel tæt.

Ang. røgtemp. mener jeg at det er umuligt at få højre kedeltemp end røgtemp.  :-\ eller lig med.

Min røgtemp ligger på mellem 75-85 grader ved ny renset og beskidt kedel.

Biltema har selv klæbende glas bånd.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/