Forfatter Emne: trykekspansion  (Læst 1401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
trykekspansion
« Dato: Dec 16, 2018, 13:23 »
Hej Forum (og spec MHES)

står for at skulle ændre åben ekspansion til lukket - fandt en gammel (2015) håndtegning hvor MHES viser hvordan ekspansionstanken monteres med kuglehaner for at kunne fjerne trykket og udskifte uden besvær - på tegningen er der ikke indsat sikkerhedsventil - den bør vel sidde inden kuglehanerne?
vh nes

PS  hvordan er det nu man beregner dimension på ekspansionsbeholderen
PPS jeg har vedhæftet den udmærkede skitse fra sommeren 15 :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: trykekspansion
« Svar #1 Dato: Dec 16, 2018, 14:17 »
Jeg vil ikke hænges op på placering af sikkerheds udløser men den må ikke kunne lukkes af fra varmekilden.
Altså, ingen haner imellem den og kedlen eller hvad det nu er der bidrager med varme til systemet.

Jeg har solvarmebeholder stående, den kan lukkes af så der skal faktuelt sidden en hane på den alene.
Det gør der ikke (endnu) men det kommer.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: trykekspansion
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2018, 21:02 »
Hej,

Nej, sikkerhedsventilen er ikke indtegnet da den reelt ikke har noget med ekspansionsbeholderen at gøre  ;)
Sikkerhedsventilen har til opgave at sikre at anlægstrykket aldrig kommer for højt op, mens ekspansionsbeholderen har til opgave at optage vandets udvidelse når det opvarmes  ;)

Sikkerhedsventilen skal tilsluttes ledlens øverste kammer med en ikke afspærlig forbindelse.

Til dimensionering af ekspansionsbeholder kan du f.eks. bruge denne https://www.reka.com/media/documents/Trykekspansion_Hb2WgWX.pdf

Hilsen
Michael

Hej Forum (og spec MHES)

står for at skulle ændre åben ekspansion til lukket - fandt en gammel (2015) håndtegning hvor MHES viser hvordan ekspansionstanken monteres med kuglehaner for at kunne fjerne trykket og udskifte uden besvær - på tegningen er der ikke indsat sikkerhedsventil - den bør vel sidde inden kuglehanerne?
vh nes

PS  hvordan er det nu man beregner dimension på ekspansionsbeholderen
PPS jeg har vedhæftet den udmærkede skitse fra sommeren 15 :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: trykekspansion
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2018, 21:29 »
Super
Tak for hjælpen MHES

NES  :)