Forfatter Emne: HJÆLP - Ustabil drift  (Læst 7603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
HJÆLP - Ustabil drift
« Dato: Nov 06, 2009, 17:17 »
Hej,

jeg har nu haft min Woody/Scott i lidt over en måndet og kan ikke rigtig får den til at køre stabilt. Dvs. den har fejloptændinger hele tiden, så jeg nu allerede har over 500 optændinger på ca. 5 uger.

jeg har kunne analysere mig frem til nogle af årsagerne fx transporterer sneglen ikke altid.

I dag vil den så slet ikke starte mere og weekenden står foran døren, hvor vi nu nok kommer til at fryse.

Generelt undrer jeg mig også over, at asken bliver blæst så meget ved siden af baggen.

Men mit største spørgsmål - hvordan får jeg mere stabil drift.

Hilsnen
Sabine
« Senest Redigeret: Nov 06, 2009, 17:47 af sagu »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #1 Dato: Nov 06, 2009, 18:27 »
Hej Sabine,

Stabil drift får du ved at installere og indstille anlægget korrekt  :)

Det lyder lidt som om anlægget bare er sat op, og aldrig rigtigt indstillet.
Er det noget du selv har gjort ?
...eller er der en installatør som ikke har fået gjort det ordentligt ?

Følg installationsvejledningen i manualen, og du vil få et grundlæggende fornuftigt kørende anlæg.

Hilsen
Michael

Hej,

jeg har nu haft min Woody/Scott i lidt over en måndet og kan ikke rigtig får den til at køre stabilt. Dvs. den har fejloptændinger hele tiden, så jeg nu allerede har over 500 optændinger på ca. 5 uger.

jeg har kunne analysere mig frem til nogle af årsagerne fx transporterer sneglen ikke altid.

I dag vil den så slet ikke starte mere og weekenden står foran døren, hvor vi nu nok kommer til at fryse.

Generelt undrer jeg mig også over, at asken bliver blæst så meget ved siden af baggen.

Men mit største spørgsmål - hvordan får jeg mere stabil drift.

Hilsnen
Sabine
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #2 Dato: Nov 06, 2009, 20:29 »
hej Michael,

mange tak for dit svar  :).

det er korrekt, at anlægget vare er bleven sat op  :). Jeg fandt anlæget på nettet og syntes den passede til min pengepung og så var de techniske data jo heller ikke dårlige. Desværre kender installatøren, som har sat anlæget op for mig ikke noget til den og jeg har derfor, som du jo også anbefaler læst i manual og her på siden.

Jeg fand nogle parameter, som du havde anbefalet til en anden og afprøvede dem. Det gik så lala... Bagefter henvent jeg mig til Hedestoker, som forklarede mig, at man ikke skulle ændre på parameterne, idet de var stillet, som de skulle stå. Det forstår jeg så ikke helt, for hvorfor kan man så stille på dem.
Jeg prøvede at stille parameterne tilbage.

Her til aften
- afmonterede jeg så brændern, prøvede at rense den ved a
- rensede igen hele fyret
- prøvede at justere på sneglen

og så kører det nu. Sørgsmål er så bare altid, hvor længe.

Lidt flere info:
Asken er ret sort.
Der er en del småpartikler i sneglen (kunne jeg læse, hænger ved sammen med pillerne)
+
Generelt er jeg meget glad for anlæget. Jeg havde udelukkende et fæstbrandselsfyr før og. Idag har jeg et helt andet hus. Huset bliver meget mere homogent varmet op. Så, det er bare dejligt  :).

hilsen
Sabine


Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #3 Dato: Nov 06, 2009, 21:52 »
Min herden skal renses hver uge.

Nu hvor jeg her til aften langt om længe har fået installeret kompressor rens, håber jeg på, at der bliver en gang om år  :).

For mig at se, så kan man få kompressor rens for 1000 kr., hvis man har en version 6 styring (24 liters kompressor fra jem&fix til 500 kr + kompressor renser kit til 450 kr. http://bioenergi.cubit.dk/product.asp?product=13 + billigt tænd/stop ur (set til 15 kr) til at holde kompressoren i ro om natten).

Installationen kan man selv klare http://www.bioflame.dk/index-filer/Page1222.htm, når man bare husker at bore hullerne langsomt op...

Sort aske tyder på, at mætningen (=antal procent af tiden sneglen kører) d.v.s. pillemængden ikke svarer til den mængde luft, som blæseren leverer. Asken skal vist helst ligne kaffegrums.

Har du kigget MHES's vejledning i "Indstilling af Pillebrænder" på http://www.mhes.dk/. Den er rigtig god.

Min Woody lavede også en del fejloptændninger, da jeg lige fik den. Det har den ikke gjort siden, at jeg gik sat luftmængden ned under optænding.

Prøv også at klikke på din eltænder på http://www.bioflame.dk/index-filer/Page338.htm
« Senest Redigeret: Nov 06, 2009, 22:29 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #4 Dato: Nov 07, 2009, 09:13 »
Som det er nu renser vi også en gang om ugen. (hvad renser kompressorsæt? varmeveksler + røgrør skal jo også renses?)

Vores har også fejltændt en del.. efter lidt gransken fandt jeg ud af at det hul og plade, hvor el-tænder skulle sidde i var bukket 'forkert' (dvs cnc kantpresse operatør har sovet). Tapperne vendte indad og forhindrede eltænder i nå rigtigt ud. Jeg valgte blot slibe hullet til, så el-tænderen også kunne NÅ pillerne . Der var ingen fejltændinger siden.

Vores var sat op af en 'fagmand' (købt sæt + montering). og det fortryder jeg.
Anlæget var bare 'kastet på' uden noget justering, samt var retur/fremløb ombyttet og trækstabilisator frarådet  >:(

Vi anbefale dig SELV sætte dig ind i tingene, så opnår du meget mere glæde af dit anlæg  :P




Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #5 Dato: Nov 07, 2009, 12:46 »
Som det er nu renser vi også en gang om ugen. (hvad renser kompressorsæt? varmeveksler + røgrør skal jo også renses?

Ja, du har ret i, at kompressor rens kun renser herden. Jeg regner også med fortsat en ugentlig rensning af varmepladerne; men det er nu meget rart at spille for at få sorte fingre af at pille brænderen ud for at rense den. Det spare jo også noget tid.

Desuden håber jeg på en ren herd i løbet af ugen, og dermed en bedre forbrænding. Når jeg beholder anlægget i 20 år, så er de 1000 kr. nok godt givet ud.

PS: Grim historie med din installatør...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #6 Dato: Nov 07, 2009, 15:26 »
Hej Proxie og Frank,

Jeg har kørt med kompressorrens i ca. 2 måneder, og i den tid har jeg ikke renset herden  ;)

Kedlen er en Opop 418, og den renses når røg temperaturen er over 100-110 C, hvilket vil sige max 1 gang om måneden  ;)

Hilsen
Michael

Som det er nu renser vi også en gang om ugen. (hvad renser kompressorsæt? varmeveksler + røgrør skal jo også renses?)

Vores har også fejltændt en del.. efter lidt gransken fandt jeg ud af at det hul og plade, hvor el-tænder skulle sidde i var bukket 'forkert' (dvs cnc kantpresse operatør har sovet). Tapperne vendte indad og forhindrede eltænder i nå rigtigt ud. Jeg valgte blot slibe hullet til, så el-tænderen også kunne NÅ pillerne . Der var ingen fejltændinger siden.

Vores var sat op af en 'fagmand' (købt sæt + montering). og det fortryder jeg.
Anlæget var bare 'kastet på' uden noget justering, samt var retur/fremløb ombyttet og trækstabilisator frarådet  >:(

Vi anbefale dig SELV sætte dig ind i tingene, så opnår du meget mere glæde af dit anlæg  :P




Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #7 Dato: Nov 07, 2009, 20:25 »
Hej Frank,

mange tak for dine forslag. Jeg vil set på det med kompressoren.

Jeg synes nu jeg renser hele tiden, men jo meget mindre en det system jeg havde før. Jeg renser baggen hver dag og den bagerste del af kelden ca. 2 gange om ugen.

Når asken skal være brun og du hentyder til at lufttilførslen ikke er ok, vil det så sige, at der skal mere luft til for at forbrandingen er bedre og at den nu får for lidt luft og dermed brander dem totalt af?

Hilsen
Sabine

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #8 Dato: Nov 08, 2009, 09:25 »
Citat fra http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf:

Citér
Kaffebrun / grå aske er tegn på god forbrænding, tilstrækkelig luftmængde i forhold til
brændsel.
Sort aske er tegn på dårlig forbrænding pga. for lille luftmængde i forhold til brændsel.
Hvid / lysegrå aske er tegn på for stor luftmængde i forhold til brændsel.

Så ved sort aske skal du have mere luft, eller du kan beholde luften og skrue ned for pillemængden. Pillemængden bliver ofte kaldt 'Mætningen'.

Jeg satte luften op; men jeg kan se i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=915.msg4741#msg4741, at MHES også anbefaler at stille på mætningen..

Det er en kold tid (på trods af klimakonferencer :) ), så hvis du er træt at skrue, så er det måske noget med et "Optimerings besøg" (se i Stillehavet på http://www.pelletsburner.dk/).

Så får du også sikkerhed for, at anlægget er stillet rigtigt op. Man har hørt om tilfælde, hvor det er gået galt...

Det går i hver tilfælde ikke med en fuld askeskuffe hver dag. Jeg tror, at jeg har tømt min tre gange på 3 måneder...

Jeg tror ikke, at min røgtemperatur på noget tidspunkt har været over 70 grader. Efter MHES's udmelding, så vil jeg nok lade der gå noget længere mellem rensninger...selvom som nyforelsket pillebruger kan det blive svært  :)

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline sagu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HJÆLP - Ustabil drift
« Svar #9 Dato: Nov 08, 2009, 17:00 »
Hej Frank,

har lige været ind på det link du send mig.

Det tror jeg faktisk også jeg skulle prøve.

Tak  :).

Askeskuffen er ikke fyldt op hver dag, men det ligger over det hele i branderrummet og så kan der kom fejl - Vam skakt- synes det gør bedre, når jeg holder branderrummet mere rent.

Er lidt stolt  :), har lige bygget mig et lille silo så jeg ikke skal fylde efter hele tiden.

Jeg læser lige igen lidt mere på forumet her mht. luft og mætningen. (Dejligt, du lige skriv det med mætning=pillemængde)

Læst også en del mht. pausefyringen her på forumet - Puh ... Et lille anlæg med mange muligheder. :D

Hilsen
Sabine