Forfatter Emne: Problemer med opstart - keramisk eltænder  (Læst 2486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nick Juul Pålsson

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +0/-0
Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Dato: Sep 27, 2018, 18:09 »
Hej,

Jeg skiftede for nylig el-tænderen til en keramisk, og den har nu ca. 20 optændinger bag sig.
- Indstillingerne for optænding, er som foreskrevet for keramisk eltænder.

Til at starte med, kørte det bare og den startede fyret op på omkring 4 min., hvilket jo efter min mening er helt ok.

De sidste par dage, har jeg dog oplevet nogle udfordringer, da fyret selv efter 2 forsøg, stadigvæk ikke er startet? I dag, gik fyret i alarm efter 2. optændingsforsøg, men pludselig kom der ild som viste sig på lux måleren, og jeg skyndte mig at tænde for fyret.

Hvad søren kan pludselig have haft så stor indvirkning på tingene?  ::)

Jeg vil lige tilføje, at vi de sidste par dage har haft vind på 8-10 m/sek. med vindstød som har været lidt kraftigere - kan det have indvirkning? Hvordan løser jeg det?

Trækstabilisatoren ligger i perioder vandret, men jeg har snakket med fejeren og han mener ikke at jeg skal have en mere monteret...

Det er noget frustrerende at det gik fra godt til skidt, uden at jeg har lavet ballade!  :-\ ;D

What to do? Skrue op for effekten ved opstart? Forlænge tiden fra de 5 min.?
« Senest Redigeret: Sep 27, 2018, 18:11 af Nick Juul Pålsson »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Svar #1 Dato: Sep 27, 2018, 18:36 »
Det kunne godt være vinden og dermed øget træk i skorstenen der er "problemet".
Det kan du lettest konstater hvis "problemet" forsvinder når det ikke blæser så kraftigt mere.

Hvis det er øget træk der driller, så kan du reducere blæsertallene for el-optænding, men ikke så meget at det overopheder el-tænderen når det ikke blæser.

En anden mulighed er at reducere trækket med en trækstabilosator mere, hvis den nuværende ikke rækker.

Endelig er det altid en god ide at rense herden og hullerne i den, når/hvis man har problemer med optændingen.
Hvis hullerne i herden tættest på sneglen er stoppet, giver det problemer med optændingen.

Hilsen
Michael

Hej,

Jeg skiftede for nylig el-tænderen til en keramisk, og den har nu ca. 20 optændinger bag sig.
- Indstillingerne for optænding, er som foreskrevet for keramisk eltænder.

Til at starte med, kørte det bare og den startede fyret op på omkring 4 min., hvilket jo efter min mening er helt ok.

De sidste par dage, har jeg dog oplevet nogle udfordringer, da fyret selv efter 2 forsøg, stadigvæk ikke er startet? I dag, gik fyret i alarm efter 2. optændingsforsøg, men pludselig kom der ild som viste sig på lux måleren, og jeg skyndte mig at tænde for fyret.

Hvad søren kan pludselig have haft så stor indvirkning på tingene?  ::)

Jeg vil lige tilføje, at vi de sidste par dage har haft vind på 8-10 m/sek. med vindstød som har været lidt kraftigere - kan det have indvirkning? Hvordan løser jeg det?

Trækstabilisatoren ligger i perioder vandret, men jeg har snakket med fejeren og han mener ikke at jeg skal have en mere monteret...

Det er noget frustrerende at det gik fra godt til skidt, uden at jeg har lavet ballade!  :-\ ;D

What to do? Skrue op for effekten ved opstart? Forlænge tiden fra de 5 min.?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Nick Juul Pålsson

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Svar #2 Dato: Sep 27, 2018, 18:40 »
Det kunne godt være vinden og dermed øget træk i skorstenen der er "problemet".
Det kan du lettest konstater hvis "problemet" forsvinder når det ikke blæser så kraftigt mere.

Hvis det er øget træk der driller, så kan du reducere blæsertallene for el-optænding, men ikke så meget at det overopheder el-tænderen når det ikke blæser.

En anden mulighed er at reducere trækket med en trækstabilosator mere, hvis den nuværende ikke rækker.

Endelig er det altid en god ide at rense herden og hullerne i den, når/hvis man har problemer med optændingen.
Hvis hullerne i herden tættest på sneglen er stoppet, giver det problemer med optændingen.

Hilsen
Michael

Hej,

Jeg skiftede for nylig el-tænderen til en keramisk, og den har nu ca. 20 optændinger bag sig.
- Indstillingerne for optænding, er som foreskrevet for keramisk eltænder.

Til at starte med, kørte det bare og den startede fyret op på omkring 4 min., hvilket jo efter min mening er helt ok.

De sidste par dage, har jeg dog oplevet nogle udfordringer, da fyret selv efter 2 forsøg, stadigvæk ikke er startet? I dag, gik fyret i alarm efter 2. optændingsforsøg, men pludselig kom der ild som viste sig på lux måleren, og jeg skyndte mig at tænde for fyret.

Hvad søren kan pludselig have haft så stor indvirkning på tingene?  ::)

Jeg vil lige tilføje, at vi de sidste par dage har haft vind på 8-10 m/sek. med vindstød som har været lidt kraftigere - kan det have indvirkning? Hvordan løser jeg det?

Trækstabilisatoren ligger i perioder vandret, men jeg har snakket med fejeren og han mener ikke at jeg skal have en mere monteret...

Det er noget frustrerende at det gik fra godt til skidt, uden at jeg har lavet ballade!  :-\ ;D

What to do? Skrue op for effekten ved opstart? Forlænge tiden fra de 5 min.?

Tak for dit svar, Michael.

1 stabilisator mere tror jeg ville hjælpe, men snakkede med fejeren i dag og det mente han bestemt ikke. Havde nogle vilde udsving på lux måleren igår og om natten, så min formodning er, at det er trækket som er problemet - men hvad skal man gøre når fejeren ikke er med på den?  ::)

Hvor "meget" skal jeg prøve at sænke dem med ad gangen? 1%, 5% eller mere?

Havde faktisk her til aften netop tjekket herden, og der burde ingen problemer være da alle huller var fri  ;D
« Senest Redigeret: Sep 27, 2018, 18:41 af Nick Juul Pålsson »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Svar #3 Dato: Sep 27, 2018, 18:59 »
Hej,

Nu er der jo forskel på om fejer ikke mener at en ekstra trækstabilisator ikke vil fjerne problemet, og at fejer ikke vil acceptere en ekstra trækstabilisator.

Hvis du vil forsøge at reducer blæs under el-optænding, så ville jeg ikke reducer med mere end 1-2% ad gangen, og ikke til mindre end det halve af anbefalingen.

Hilsen
Michael

Det kunne godt være vinden og dermed øget træk i skorstenen der er "problemet".
Det kan du lettest konstater hvis "problemet" forsvinder når det ikke blæser så kraftigt mere.

Hvis det er øget træk der driller, så kan du reducere blæsertallene for el-optænding, men ikke så meget at det overopheder el-tænderen når det ikke blæser.

En anden mulighed er at reducere trækket med en trækstabilosator mere, hvis den nuværende ikke rækker.

Endelig er det altid en god ide at rense herden og hullerne i den, når/hvis man har problemer med optændingen.
Hvis hullerne i herden tættest på sneglen er stoppet, giver det problemer med optændingen.

Hilsen
Michael

Hej,

Jeg skiftede for nylig el-tænderen til en keramisk, og den har nu ca. 20 optændinger bag sig.
- Indstillingerne for optænding, er som foreskrevet for keramisk eltænder.

Til at starte med, kørte det bare og den startede fyret op på omkring 4 min., hvilket jo efter min mening er helt ok.

De sidste par dage, har jeg dog oplevet nogle udfordringer, da fyret selv efter 2 forsøg, stadigvæk ikke er startet? I dag, gik fyret i alarm efter 2. optændingsforsøg, men pludselig kom der ild som viste sig på lux måleren, og jeg skyndte mig at tænde for fyret.

Hvad søren kan pludselig have haft så stor indvirkning på tingene?  ::)

Jeg vil lige tilføje, at vi de sidste par dage har haft vind på 8-10 m/sek. med vindstød som har været lidt kraftigere - kan det have indvirkning? Hvordan løser jeg det?

Trækstabilisatoren ligger i perioder vandret, men jeg har snakket med fejeren og han mener ikke at jeg skal have en mere monteret...

Det er noget frustrerende at det gik fra godt til skidt, uden at jeg har lavet ballade!  :-\ ;D

What to do? Skrue op for effekten ved opstart? Forlænge tiden fra de 5 min.?

Tak for dit svar, Michael.

1 stabilisator mere tror jeg ville hjælpe, men snakkede med fejeren i dag og det mente han bestemt ikke. Havde nogle vilde udsving på lux måleren igår og om natten, så min formodning er, at det er trækket som er problemet - men hvad skal man gøre når fejeren ikke er med på den?  ::)

Hvor "meget" skal jeg prøve at sænke dem med ad gangen? 1%, 5% eller mere?

Havde faktisk her til aften netop tjekket herden, og der burde ingen problemer være da alle huller var fri  ;D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Svar #4 Dato: Sep 27, 2018, 19:57 »

Det er noget frustrerende at det gik fra godt til skidt, uden at jeg har lavet ballade!  :-\ ;D

What to do? Skrue op for effekten ved opstart? Forlænge tiden fra de 5 min.?

Sæt da roligt tiden op til 10-15 min. og se om det hjælper
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Problemer med opstart - keramisk eltænder
« Svar #5 Dato: Sep 27, 2018, 20:23 »
Hej

Efter min vurdering er 45 gram til optænding måske lige lidt nok  ;)

Prøv med 55-60 gram, og øg effekten til 55-60%

En keramisk tænder skal bare have luft masser af luft 35-25-100 %
Forvarm 10-15 sek og max tid 5-6 min.
Prøv dig lidt frem. Det virker ved det her fyr, som er helt magen til dit med en Ø200 mm skorsten

Som du selv skriver virkede den fint i starten, men du har jo også siden nedsat mængden af piller til optænding fra 60 til 45 gram  ???

Men Husk. copy/paste Hedestoker
Den keramiske eltænder skal monteres i et støtterør hvis det er mulig, det er dog ikke muligt på alle pillebrænder, men man kan så ligge et lille stykke jern eller andet under spidsen på den keramiske tænder så det passer med at den kan blæse varmen ud af det lillle tændehul forest i brænderen.

Når du har monteret den keramiske tænder inde i brænderen bør du kontrollere at den ligger rigtigt og kan komme af med varmen ud gennem hullet, spidsen af den keramiske-eltænderen skal trækkes ca. 3mm tilbage så den ikke rammer mod brænderhuset.

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund