Forfatter Emne: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW  (Læst 9039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW
« Svar #15 Dato: Jan 21, 2017, 09:36 »
Hej
Nu er jeg meget nysgerrig på at høre hvad forskel er på V 7xxxx og V 7xxxxRTB? ??

Har lige set i loggen at første powerup af styring er i marts  (går udfra at året er 2016 ) og er levert i september med v70628.
Jeg kan ikke ladde være med at undrer mig ved oplysningen om at styring ikke er en RTB udgave.
Har ellers troet at jeg købte det mest optimale system (nyeste udgave med fast skærm) fra NBE  ???

Gad vide hvordan det kan være at man laver en produkt specifik styring og så ikke leverer det med ved nysalg?

Venlig hilsen
« Senest Redigeret: Jan 21, 2017, 10:00 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW
« Svar #16 Dato: Jan 21, 2017, 09:38 »
Nope, styringen ved ikke hvilken type fyr den styrer  ;)
Hvis styringen er loaded med v7.xxxx og opdateres fra styringen selv, så henter den blot nyeste version af v7.xxxx.
Hvis styringen er loaded med v7.xxxxRTB og opdateres fra styringen selv, så henter den vyeste version af v7.xxxRTB  ;)
Man kan "tvinge" styringen til at skifte vra v7.xxxx til v7.xxxxRTB eller omvendt, ved at loade software med et SD-kort.

Men lad nu det ligge  ;)

RTB skal ikke kunne justere følsomheden på fotocellen, ligesom det heller ikke var tilfældet i ældre styringer.
Det med at følsomheden kunne justeres var et "fænomen" en overgang hvor NBE følte at det var nødvendigt, men med nuværende version af softwaren er det ille nødvendigt.
Engang kunne man også indstille niveauet af lys der skulle til for at styringen detekterede ild, det kan man heller ikke mere.

Et RTB fyr skal kunne se 100 lux når forbrændingen er OK, kan 100 lux ikke opnås er der enten en fejl på fotocellen eller noget galt med forbrændingen.

Hilsen
Michael


Nu kan det jo være at du kikker på en styring v7.xxxx og ikke en v7.xxxxRTB  ;)
Det er jo muligt at downloade en anden softwareversion end den der er beregnet til en RTB  ;)

Lysfølsomheden er sat til følsomhed = lav på en RTB fordi den bruger den "nye" fotocelle der er indbygget i bagpladen og derfor har et helt andet "udsyn" til bålet.

Hilsen
Michael

Justering af fotocelle følsomhed forsvandt fra og med v7.0512RTB i august 2014, altså nærmest fra starten af RTB  ;)

Hilsen
Michael

Ja det med lysføler kunne man da i version RTB 7,0640, men måske er det taget væk i version 7,0651  ???

Men at blæser kan laver luft nok,til en god forbrænding med et spænd på kun 5 % ? ok iltstyring  retter det jo selv

Hvis du Polarfar prøver at demonter brænder og rense den,og kedel indvendigt 
Pga. høj skakt temp og meget uroligt lux

Hvornår har du renset røgrør og røgkanaler/køler på kedelen https://youtu.be/u_Ts26ByX8s

Virker din askesnegl ?

Er der meget varmt i dit fyrrum ?


½mylund

Hej Mhes

Det passer ikke kan vise dig 2 stk. RTB på version 7.0640, der under eltænder menu har lysføler følsomhed enten lav,mellem eller høj
Kan godt læse i program versioner, at det ikke kan ændres og er sat til lav som standard xx.0512
Jeg har bare gode erfaringer med at sætte den til høj
Så vi skal bare have Polarfar til at downgrade, og sætte den til høj også opdatere igen

Vi kan jo Michael F. til at bekræfte det,for han kan jo logge ind og tjekke det "bruger hansen72" en jeg hjælper lidt med fyr

Men pyt nu med det vi skal hjælpe Polarfar med hans pillefyr :)

Hvorfor mod man har sat lysføler til lav som standard  ???

½mylund

Hej igen

Nej det er RTB fyr

Har kun downloadet direkte fra styring så vælger den vel selv hvilken version den skal bruge

Men det samme er gældende for alm. version 7 copy paste

DATO 26/08-2014 VERSION 7.0512
– Ny urstyring for varme og vvb, aktive perioder kan stilles i blokke af 2 timer separat for hver ugedag
– Ved afstilling af alarm skiftes ikke til STOP tilstand, men til DRIFT tilstand, hvis der er behov for drift.
– Kompressor rens, kompressor rens pulstid kan nu indstilles
– Ved skift fra en stop/fejl-tilstand til en anden, påbegyndes ikke ny nedslukning og kompressorrens
– VVB forbrugsdata registreres separat og vises sammen med total forbrug – Hvis vejrkompensering ikke er slået til, åbnes anlægsventil altid
– Blæseromdrejninger kan måles og benyttes til regulering samt mulighed for alarm, hvis blæser ikke kører (kræver blæser med pulsgiver)
– Blæserrens påbegyndes altid 5 minutter efter start af drift
– Kun lav lysfølsomhed for RTB (kan ikke stilles i setup)

½mylund

Hej Mhes

Ja som altid har du ret  ;)

Det var jeg ikke klar det med software version
Men det er der da vist heller ikke mange installatører der er klar over,Kender flere der har RTB som så køre på alm version 7.

En har endda lige fået skiftet styring pga. fejl i print RTBén er fra sep. 2016 det køre også på alm. version 7.

Ps. Er der nogle ulemper ved at køre forkert software på fyret ? altså RTBén

Endnu engang tak for min videns deling  :D

½mylund
« Senest Redigeret: Jan 21, 2017, 09:40 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW
« Svar #17 Dato: Jan 21, 2017, 09:55 »
Hej

Ja netop drb og sikkert mange andre

Jeg ved der er mange der har købt fyr og fået det installeret af NBE CERTIFICERET FORHANDLER.

Det er ikke god service og virker uprofessionelt.

Det virker bare lidt underligt,har set en video Sådan bliver en RTB lavet. Den bliver testet i Sæby med computer og andet udstyr
Skulle man ikke her ved denne test, opdage hvis udstyr og software ikke passer sammen ?

Ps. Måske vi skulle flytte emne til ny tråd , for det her hjælper jo ikke Polarfar ret meget

Jeg laver en tråd forkert sotfware i RTB

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW
« Svar #18 Dato: Jan 21, 2017, 15:23 »
Hej drb og 1/2mylund,

Nu skal jeg hverken stå på mål for hvilken software der leveres med et RTB anlæg eller hvordan certificerede installatører håndterer opgaver  ;)
Hvis man har købt en RTB og den ikke er korrekt konfigureret, skal man reklamere til forhandleren man har købt den af, ligesom man skal klage til installatøren hvis installationen/opstarten ikke er foretaget korrekt.

På spørgsmålet om hvilken forskel der er på en v7.xxxx og en v7.xxxxRTB, så er svaret egentlig simpelt  ;)
V7.xxxxRTB er til et RTB anlæg og v7.xxxx kan bruges til alle andre NBE brændere  ;)
Man kan helt sikkert bruge dem "omvendt", men så er der nogle af indstillingerne/parametrene det ikke er specielt snarte/funktionelle.
Jeg gider ikke sætte mig ind i hvilke forskelle der er, men når NBE bruger resourser på at vedligeholde to forskellige versioner, så er der nok en grund til det  ;)

Hilsen
Michael
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: fejl ved opstart efter blæserrens - RTB 10KW
« Svar #19 Dato: Jan 21, 2017, 18:28 »
Hej drb og 1/2mylund,

Nu skal jeg hverken stå på mål for hvilken software der leveres med et RTB anlæg eller hvordan certificerede installatører håndterer opgaver  ;)
Hvis man har købt en RTB og den ikke er korrekt konfigureret, skal man reklamere til forhandleren man har købt den af, ligesom man skal klage til installatøren hvis installationen/opstarten ikke er foretaget korrekt.

På spørgsmålet om hvilken forskel der er på en v7.xxxx og en v7.xxxxRTB, så er svaret egentlig simpelt  ;)
V7.xxxxRTB er til et RTB anlæg og v7.xxxx kan bruges til alle andre NBE brændere  ;)
Man kan helt sikkert bruge dem "omvendt", men så er der nogle af indstillingerne/parametrene det ikke er specielt snarte/funktionelle.
Jeg gider ikke sætte mig ind i hvilke forskelle der er, men når NBE bruger resourser på at vedligeholde to forskellige versioner, så er der nok en grund til det  ;)

Hilsen
Michael

Hej Mhes

Jeg kunne aldrig finde på at skyde på dig, Men du ved jo meget,så det kan jo godt komme til at lyde sådan  :(

Jeg undskylder  :-[

Du har hjulpet mange og vil stadig hjælpe mange fremover  ;)

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund