Forfatter Emne: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg  (Læst 6006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Dato: Jul 01, 2016, 18:12 »
Tak for et fantastisk forum her. Der er virkeligt nogle ildsjæle iblandt jer :-)
Jeg har brug for nogle gode råd til mit kommende pille fyr.
Jeg har to bygninger, et hovedhus på 162 M3 Energiklasse B, med et årligt forbrug på ca. 14.000 kr i gas, alt med gulvvarme, et udhus, med et fyrrum på 36 M3
og en garage på 46 M3 der pt. ikke er opvarmet.
Jeg har købt et Skotte 16 KW pillefyr, med alt i ekstraudstyr, dvs. vejrkompensering, 3 vejs VVB prioritering, 3 vejs Danfoss TVM-H bladeventil for kedelshunt,
en 110 liter Kombi Metro VVB, flowmåler, kompressorrens, og en kæmpe 500 l. silo

Mit setup er følgende:
Pillefyr sat op i fyrrum/garage, hvor jeg lægger gulvvarme i garage med egen blandekreds, der bliver opsat en vægradiator i selve fyrrummet.
Der er nedgravet ca. 20 meter fjernvarmerør (26mm) mellem fyrrum/garage og hovedhuset.
I teknikrum er der pt. et Europur gasfyr og en 60 l. VVB. Gasfyr nedlægges, og der opsættes en 110 Metro kombi VVB i stedet. I teknikrum i hovedhuset der en eksisterende blandekreds for gulvvarmen for hovedhuset.
Jeg vil have varme på via radiatoren i fyrrummet, så det også kan bruges som tørreplads, selve garagen skal kun opvarmes ved behov om vinteren.
Hovedhuset skal opvarmes hele året i gulvvarme i 2 badeværelser, samt VVB. Evt. som tidsstyring, f.eks. mellem 05.00 og 08.00 og igen mellem 17.00 og 22.00
Jeg har fået leveret to Grundfoss pumper, en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, den ene for fyret og den anden for blandekredsen i hovedhuset. Hvilken een skal monteres hvor?
Jeg har læst MHES guider, så jeg ved at pumpen til skal monteres først, dernæst som første forbruger skal kedelshunten monteres.
Herefter regner jeg med at montere vægradiator i fyrrum og dernæst bladekreds for garage. Herefter kobles fjernvarmerør til hovedhuset på.
I hovedhuset lige efter fjernvarmerøret, sætter jeg 3 vejs ventil for VVB, så når VVB kalder på varme via termostat, skifter styringen om til VVB drift og hæver temperaturen, indtil VVB er varm nok.
Hvor skal jeg montere vejrkompeseringsventilen? Den skal vel sidde umiddelbart efter kedelshunten? Så den kan regulere temperaturen ned i fremløb til både fyrrum/garage/fjernvarmerør og bladekreds i huset?
Jeg kan så vel sætte VVB "på streng" under vejrkompsering, så ventilen lukker helt op ved VVB drift?
Håber I kan hjælpe mig på rigtig vej, der er godt nok mange forskellige forslag til løsninger, men jeg vil helst undgå at få monteret det hele forkert fra starten :-)
På forhånd tak, og rigtig god sommer til jer alle :-)
Og også gerne hjælp til at sætte billeder fra en Iphone ind, så de ikke vender på hovedet..! :-)
« Senest Redigeret: Okt 18, 2016, 19:33 af cch »
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #1 Dato: Jul 02, 2016, 16:18 »
Tak for et fantastisk forum her. Der er virkeligt nogle ildsjæle iblandt jer :-)
Jeg har brug for nogle gode råd til mit kommende pille fyr.
Jeg har to bygninger, et hovedhus på 162 M3 Energiklasse B, med et årligt forbrug på ca. 14.000 kr i gas, alt med gulvvarme, et udhus, med et fyrrum på 36 M3
og en garage på 46 M3 der pt. ikke er opvarmet.
Jeg har købt et Skotte 16 KW pillefyr, med alt i ekstraudstyr, dvs. vejrkompensering, 3 vejs VVB prioritering, 3 vejs Danfoss TVM-H bladeventil for kedelshunt,
en 110 liter Kombi Metro VVB, flowmåler, kompressorrens, og en kæmpe 500 l. silo

Mit setup er følgende:
Pillefyr sat op i fyrrum/garage, hvor jeg lægger gulvvarme i garage med egen blandekreds, der bliver opsat en vægradiator i selve fyrrummet.
Der er nedgravet ca. 20 meter fjernvarmerør (26mm) mellem fyrrum/garage og hovedhuset.
I teknikrum er der pt. et Europur gasfyr og en 60 l. VVB. Gasfyr nedlægges, og der opsættes en 110 Metro kombi VVB i stedet. I teknikrum i hovedhuset der en eksisterende blandekreds for gulvvarmen for hovedhuset.
Jeg vil have varme på via radiatoren i fyrrummet, så det også kan bruges som tørreplads, selve garagen skal kun opvarmes ved behov om vinteren.
Hovedhuset skal opvarmes hele året i gulvvarme i 2 badeværelser, samt VVB. Evt. som tidsstyring, f.eks. mellem 05.00 og 08.00 og igen mellem 17.00 og 22.00
Jeg har fået leveret to Grundfoss pumper, en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, den ene for fyret og den anden for blandekredsen i hovedhuset. Hvilken een skal monteres hvor?
Jeg har læst MHES guider, så jeg ved at pumpen til skal monteres først, dernæst som første forbruger skal kedelshunten monteres.
Herefter regner jeg med at montere vægradiator i fyrrum og dernæst bladekreds for garage. Herefter kobles fjernvarmerør til hovedhuset på.
I hovedhuset lige efter fjernvarmerøret, sætter jeg 3 vejs ventil for VVB, så når VVB kalder på varme via termostat, skifter styringen om til VVB drift og hæver temperaturen, indtil VVB er varm nok.
Hvor skal jeg montere vejrkompeseringsventilen? Den skal vel sidde umiddelbart efter kedelshunten? Så den kan regulere temperaturen ned i fremløb til både fyrrum/garage/fjernvarmerør og bladekreds i huset?
Jeg kan så vel sætte VVB "på streng" under vejrkompsering, så ventilen lukker helt op ved VVB drift?
Håber I kan hjælpe mig på rigtig vej, der er godt nok mange forskellige forslag til løsninger, men jeg vil helst undgå at få monteret det hele forkert fra starten :-)
På forhånd tak, og rigtig god sommer til jer alle :-)
det er godt nok mange fine ting du vil have monteret det kan gøres enklere hvis du bare vil have varme ikke nørde,dun se et meget enklere anlæg der fungerer perfekt jeg bor i felsted mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #2 Dato: Jul 02, 2016, 18:11 »
Hej,

Fin beskrivelse  ;)

Når du spørger hvor dine to pumper skal monters, så bliver jeg lidt svar skyldig  ;)
Du skriver at du har fået leveret en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, så nogen må jo have beregnet pumperne, og den person må være den rigtige at spørge  ;)
Umidelbart ville jeg tro at den store pumpe er til blandekredsen i hovedhuset, da det er her der skal flyttes mest vand.

Placering af vejrkompenseringsventil har du jo helt styr på  ;)
...din antagelse er i hvert tilfælde helt rigtig  ;)

Og du har også helt ret i det med "VVB på streng"  :D

Min eneste lille kommentar til dig vil være risikoen for frost i din blandesløjfe i garagen.
Hvis gulvvarmeslangen her kunne risikere at fryse, skal den kreds vær fyldt med frostvæske.
Jeg har selv noget lignende i min udestue, hvor jeg kører gulvvarmen i en egen kreds efter en varmeveksler, sådan at væsken i gulvvarmekredsen i udestuen er frostvæske.
Det gør at jeg kan undlade at opvarme udestuen selv om det er kraftig frost, og stadig kan have en dejlig var udestue på 5-6 timer når jeg ønsker det  ;D

Hilsen
Michael

Tak for et fantastisk forum her. Der er virkeligt nogle ildsjæle iblandt jer :-)
Jeg har brug for nogle gode råd til mit kommende pille fyr.
Jeg har to bygninger, et hovedhus på 162 M3 Energiklasse B, med et årligt forbrug på ca. 14.000 kr i gas, alt med gulvvarme, et udhus, med et fyrrum på 36 M3
og en garage på 46 M3 der pt. ikke er opvarmet.
Jeg har købt et Skotte 16 KW pillefyr, med alt i ekstraudstyr, dvs. vejrkompensering, 3 vejs VVB prioritering, 3 vejs Danfoss TVM-H bladeventil for kedelshunt,
en 110 liter Kombi Metro VVB, flowmåler, kompressorrens, og en kæmpe 500 l. silo

Mit setup er følgende:
Pillefyr sat op i fyrrum/garage, hvor jeg lægger gulvvarme i garage med egen blandekreds, der bliver opsat en vægradiator i selve fyrrummet.
Der er nedgravet ca. 20 meter fjernvarmerør (26mm) mellem fyrrum/garage og hovedhuset.
I teknikrum er der pt. et Europur gasfyr og en 60 l. VVB. Gasfyr nedlægges, og der opsættes en 110 Metro kombi VVB i stedet. I teknikrum i hovedhuset der en eksisterende blandekreds for gulvvarmen for hovedhuset.
Jeg vil have varme på via radiatoren i fyrrummet, så det også kan bruges som tørreplads, selve garagen skal kun opvarmes ved behov om vinteren.
Hovedhuset skal opvarmes hele året i gulvvarme i 2 badeværelser, samt VVB. Evt. som tidsstyring, f.eks. mellem 05.00 og 08.00 og igen mellem 17.00 og 22.00
Jeg har fået leveret to Grundfoss pumper, en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, den ene for fyret og den anden for blandekredsen i hovedhuset. Hvilken een skal monteres hvor?
Jeg har læst MHES guider, så jeg ved at pumpen til skal monteres først, dernæst som første forbruger skal kedelshunten monteres.
Herefter regner jeg med at montere vægradiator i fyrrum og dernæst bladekreds for garage. Herefter kobles fjernvarmerør til hovedhuset på.
I hovedhuset lige efter fjernvarmerøret, sætter jeg 3 vejs ventil for VVB, så når VVB kalder på varme via termostat, skifter styringen om til VVB drift og hæver temperaturen, indtil VVB er varm nok.
Hvor skal jeg montere vejrkompeseringsventilen? Den skal vel sidde umiddelbart efter kedelshunten? Så den kan regulere temperaturen ned i fremløb til både fyrrum/garage/fjernvarmerør og bladekreds i huset?
Jeg kan så vel sætte VVB "på streng" under vejrkompsering, så ventilen lukker helt op ved VVB drift?
Håber I kan hjælpe mig på rigtig vej, der er godt nok mange forskellige forslag til løsninger, men jeg vil helst undgå at få monteret det hele forkert fra starten :-)
På forhånd tak, og rigtig god sommer til jer alle :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #3 Dato: Jul 04, 2016, 11:24 »

[/quote] det er godt nok mange fine ting du vil have monteret det kan gøres enklere hvis du bare vil have varme ikke nørde,dun se et meget enklere anlæg der fungerer perfekt jeg bor i felsted mvh erik
[/quote]
Hej Erik. Tak for tilbuddet, jeg har allerede købt det hele, og er i gang med at skaffe mig overblikket over hele setup, inden jeg bestiller en vvs mand :-)
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #4 Dato: Jul 04, 2016, 11:32 »
Hej Michael. Tak for svaret, jeg fik talt med ham, den store pumpe er til hovedhusets blandekreds.
Jeg er ikke så bange for frost i gulvslangerne, da jeg vil holde garagen frostfri om vinteren med gulvvarmen.
Har faktisk kikket på Danfoss vægtermostat med infrarød aflæsning af gulvtemperatur :-) Den står også på ønskelisten til mine to badeværelser :-)
Hej,

Fin beskrivelse  ;)

Når du spørger hvor dine to pumper skal monters, så bliver jeg lidt svar skyldig  ;)
Du skriver at du har fået leveret en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, så nogen må jo have beregnet pumperne, og den person må være den rigtige at spørge  ;)
Umidelbart ville jeg tro at den store pumpe er til blandekredsen i hovedhuset, da det er her der skal flyttes mest vand.

Placering af vejrkompenseringsventil har du jo helt styr på  ;)
...din antagelse er i hvert tilfælde helt rigtig  ;)

Og du har også helt ret i det med "VVB på streng"  :D

Min eneste lille kommentar til dig vil være risikoen for frost i din blandesløjfe i garagen.
Hvis gulvvarmeslangen her kunne risikere at fryse, skal den kreds vær fyldt med frostvæske.
Jeg har selv noget lignende i min udestue, hvor jeg kører gulvvarmen i en egen kreds efter en varmeveksler, sådan at væsken i gulvvarmekredsen i udestuen er frostvæske.
Det gør at jeg kan undlade at opvarme udestuen selv om det er kraftig frost, og stadig kan have en dejlig var udestue på 5-6 timer når jeg ønsker det  ;D

Hilsen
Michael

Tak for et fantastisk forum her. Der er virkeligt nogle ildsjæle iblandt jer :-)
Jeg har brug for nogle gode råd til mit kommende pille fyr.
Jeg har to bygninger, et hovedhus på 162 M3 Energiklasse B, med et årligt forbrug på ca. 14.000 kr i gas, alt med gulvvarme, et udhus, med et fyrrum på 36 M3
og en garage på 46 M3 der pt. ikke er opvarmet.
Jeg har købt et Skotte 16 KW pillefyr, med alt i ekstraudstyr, dvs. vejrkompensering, 3 vejs VVB prioritering, 3 vejs Danfoss TVM-H bladeventil for kedelshunt,
en 110 liter Kombi Metro VVB, flowmåler, kompressorrens, og en kæmpe 500 l. silo

Mit setup er følgende:
Pillefyr sat op i fyrrum/garage, hvor jeg lægger gulvvarme i garage med egen blandekreds, der bliver opsat en vægradiator i selve fyrrummet.
Der er nedgravet ca. 20 meter fjernvarmerør (26mm) mellem fyrrum/garage og hovedhuset.
I teknikrum er der pt. et Europur gasfyr og en 60 l. VVB. Gasfyr nedlægges, og der opsættes en 110 Metro kombi VVB i stedet. I teknikrum i hovedhuset der en eksisterende blandekreds for gulvvarmen for hovedhuset.
Jeg vil have varme på via radiatoren i fyrrummet, så det også kan bruges som tørreplads, selve garagen skal kun opvarmes ved behov om vinteren.
Hovedhuset skal opvarmes hele året i gulvvarme i 2 badeværelser, samt VVB. Evt. som tidsstyring, f.eks. mellem 05.00 og 08.00 og igen mellem 17.00 og 22.00
Jeg har fået leveret to Grundfoss pumper, en Aplha 25-60-180 og en Alpha 24-40-180, den ene for fyret og den anden for blandekredsen i hovedhuset. Hvilken een skal monteres hvor?
Jeg har læst MHES guider, så jeg ved at pumpen til skal monteres først, dernæst som første forbruger skal kedelshunten monteres.
Herefter regner jeg med at montere vægradiator i fyrrum og dernæst bladekreds for garage. Herefter kobles fjernvarmerør til hovedhuset på.
I hovedhuset lige efter fjernvarmerøret, sætter jeg 3 vejs ventil for VVB, så når VVB kalder på varme via termostat, skifter styringen om til VVB drift og hæver temperaturen, indtil VVB er varm nok.
Hvor skal jeg montere vejrkompeseringsventilen? Den skal vel sidde umiddelbart efter kedelshunten? Så den kan regulere temperaturen ned i fremløb til både fyrrum/garage/fjernvarmerør og bladekreds i huset?
Jeg kan så vel sætte VVB "på streng" under vejrkompsering, så ventilen lukker helt op ved VVB drift?
Håber I kan hjælpe mig på rigtig vej, der er godt nok mange forskellige forslag til løsninger, men jeg vil helst undgå at få monteret det hele forkert fra starten :-)
På forhånd tak, og rigtig god sommer til jer alle :-)
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #5 Dato: Okt 18, 2016, 19:31 »
Hej alle. Så fik jeg endeligt tændt op i mit pillefyr :-) Det kører faktisk ok, dog har jeg store problemer med vejrkompenseringskredsen.
Mit setup er nok også rimeligt kompliceret, da jeg har pillefyr i garage, sammen med en radiator, og to gulvvarmekredse, dernæst en 20 meter fjernvarmerør, før indløbet i huset, hvor alt er gulvvarme, med gulvvarmekreds. Jeg har monteret en tovejs vejrkompenseringsventil, efter radiatoren i fyrrum,og før returshunt fra vejrkompenseringskredsen. Efter denne kommer termostat til gulvvarme i garagen, og dernæst fjernvarmerøret til huset. Alt ser ud til at virke, dog så snart jeg kobler pumpen til vejrkomopenseringen til, så er det ligesom at den trykker vandet den fortkerte vej, dvs. ind i bunden af radiatoren, og retur ind i gulvvarmekredsen for garagen. Syntes jeg har sat returventiler mm. som jeg er blevet anbefalet? Har i et bud på hvor jeg har lavet en fejl? vedlægger et billed af min "wall of shame" Sagt på en anden måde, med alle de pumper, burde vandet piske rundt, det gør det også... bare den forkerte vej :-(
Håber i kan hjæpe min, min kone og mine gulvkredse kalder på varme! :-) jeg har fyret online her: http://stokercloud.dk/dev/ccnet.html På forhånd tak, Hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #6 Dato: Okt 18, 2016, 20:19 »
Jeg ville sige at vejrkompenseringspumpen laver for meget, eller fyr pumpen for lidt.

Det betyder at vejrkompenseringen suger gennem ventilen og trykker på returen. Prøv at skrue op på kedelpumpen og se om det hjælper.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #7 Dato: Okt 18, 2016, 20:42 »
Hej Hjemme teori. Det har jeg prøvet, i øjeblikket kører kedel pumpen på III (det er en Grundfos Alpha 2, og vejrkompenseringspumpen, er pt. ud af drift, da jeg har taget ledningen til den, selv hvis jeg sætter den til ( I) så trykker den vandet baglæns :-( Tror måske jeg skal have en ventil et sted et sted for at sikre flow? men når jeg sidder og kikker på min installation, så får jeg nemt hovedpine ;-) Fejlen er ikke åbenlys...
Håber du kan hjælpe?
På forhånd tak
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #8 Dato: Okt 18, 2016, 20:57 »
Mine kompetencer rækker slet ikke til at gennemskue det spindelvæv der.  ;) Men har du tjekket at pumpernes strømningsretning er rigtigt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #9 Dato: Okt 21, 2016, 07:36 »
Hej Ole, ja de er tjekket, de pumper den rigtige vej.
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #10 Dato: Okt 21, 2016, 08:06 »
Hej Alle. Jeg har problemer med flow i mit ny anlæg.
Jeg har fin varme på i hovedhuset, og laver fint varmt vand, men kan ikke få flow i gulvkredsen i garagen
Mit setup er som følger:
Skotte 16Kw på BS1016 kedel.
1 fyrpumpe som er koplet samme med vejrkompenseringspumpen
1 gulvvarme kreds i grarage
13 gulvvarmekredse i hovedhuset, som er efter vejrkompenseringspumpen (der er lagt ca. 20 meter fjermvarmerør derover)

 Der er to problemstillinger:
1. Vejrkompenseringsventilen regulerer ligesom for langsomt, så fremløbstemperaturen stiger til f.eks 47 gr. og så regulerer den fremløbet ned til f.eks. 28 gr. før den igen regulerer op, den er sat til 40 gr. jeg har prøvet med 0,1 i P-led, og nu med 0,2 men jeg syntes ikke det hjælper på et mere stabilt fremløb. Har i et bud på hvad jeg skal gøre her?
2. Jeg har ikke flow i min gulvvarmekreds.
Først havde jeg kun to kontraventiler i mit setup, een i gulvvarmekredsen, som sikre at der kan iblandes koldt returvand i kredsen, den ses bagved shuntventilen. Den anden kontraventil er monteret mellem returen og fremløbet lige efter vejrkompenseringsventilen. I det setup havde jeg problemer med at vejrkompenseringskredsen trykkede for hårdt på returen, så returvandet blev trykket baglæns igennem radiatoren og baglæns igennem gulvvarmekredsen. Jeg byggede så to kontraventiler mere ind i anlægget: een på returen fra radiatoren, den ses under fyrpumpen, og en på returen fra gulvvarmekredsen.
Men det betyder så at gulvpumpen kun pumper meget lidt varmt vand ind i kredsen, når den er sat på I i ydelsen, sætter jeg den på II, så cirkulere den bare vandet i kredsen, og kan ikke iblande varmt vand. Så den skal jeg have af igen. Men det fjerner ikke det grundlæggende problem med at vejrkompenseringspumpen trykker for hårdt på returen. Så jeg skal vel have en drosleventil ? monteret på returen fra vejrkompenseringspumpen for at få det til at virke? Er jeg her, helt på vildspor? Jeg vedlægger et billede af en installation som bliver grimmere og grimmere som der bygget om på den ;-) Håber i kan hjælpe. Nb. Jeg har styringen på stokercloud her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=ccnet På forhånd tak
 
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #11 Dato: Okt 21, 2016, 14:26 »
De fejl jeg kan se er at kedelpumpen skal lave for meget og at gulvvarmeshunten får allerede shuntevand, da den først får det efter vejrkompenseringsventilen. Når den får koldere vand, skal den bruge noget mere, men hvis pumpen allerede er nede på 3 cylinder, kan det blive noget rod.

Nemmeste test må være at bytte rundt på kedel pumpen og vejrkompenseringspumpen og se om det hjælper. Hvis det gør, kan du finde ud af om huset kan holde varmen, ellers må der måske en 25-60 pumpe mere til.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #12 Dato: Okt 23, 2016, 18:27 »
Hej. Alle pumper er 25-40-180 Danfoss Alpha-2 undtagen den til husets 13 gulvkredse, det er en Danfoss 25-60-180 pumpe.
Jeg fik fundet fejlen i vejrkompenserings kredsens shuntventil i huset, der det ene øjeblik ikke ville lukke, og i det andet ikke rigtigt ville åbne, den er nu skiftet (en alm. 3/4" kontraventil) så nu er der kommet styr på flow i alle kredse :-) Men det er utroligt hvor meget luft der kan sidde i et sådan anlæg, og det kommer kun ud, når man begynder at køre drift. jeg kan nu kører med kedelpumpen på II og vejrkompenseringspunmpen også på II, Måske jeg kan stille dem ned på I, men venter indtil videre, indtil jeg kender mit anlæg bedre.
Men jeg har fået et nyt problem som jeg vil oprette en ny tråd på. Nemlig at efter VVB drift, bliver kedlen for varm, og slukker, et problem der er kommet efter jeg har slået vejrkompensering til.
Tak for alle svar :-) Hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hjælp til design af nyt Skotte 16 KW pilleanlæg
« Svar #13 Dato: Nov 16, 2016, 07:40 »
De fejl jeg kan se er at kedelpumpen skal lave for meget og at gulvvarmeshunten får allerede shuntevand, da den først får det efter vejrkompenseringsventilen. Når den får koldere vand, skal den bruge noget mere, men hvis pumpen allerede er nede på 3 cylinder, kan det blive noget rod.

Nemmeste test må være at bytte rundt på kedel pumpen og vejrkompenseringspumpen og se om det hjælper. Hvis det gør, kan du finde ud af om huset kan holde varmen, ellers må der måske en 25-60 pumpe mere til.

Nu har anlægget kørt i en god måneds tid, og jeg må sige at jeg er SÅ glad for at have valgt et Scotte anlæg fra NBE. Det kører faktisk rigtigt godt, om min umiddelbare vurdering er at mine varmeudgifter er faldet til det halve i forhold til min gamle gaskedel! :-) Jeg har været igennem en masse fejl, mange af dem selvforskyldte, så som en for lang smelteslange, hvor pillerne satte sig fast mm. Luft i anlægget; her har jeg haft kæmpe udfordringer, løsningen blev at lufte ud, med kedelen på 80 gr. i drift, med alle pumper på fuld tryk, og så sidde og lytte til luften i rørerne, når de passerede min kedelshunt, kunne jeg så lukke for vejrkompenseringens shunten, og lede luften ned i gulvkredsen, så havde jeg et par minutter til at få den ud, via en haveslange på manifold, og ud på græsset, samtidigt med at jeg fyldte vand på anlægget på den anden manifold. Til foråret skal jeg have nogle luftpotter og strømningstee, så jeg bedre kan fange luft i anlægget.
Men jeg har stadig et problme med manglede flow i gulvkredsen i garagen, den for shuntevand lige efter vejrkompenseringensventilen, og det ser ud til at retur fra huset trykker for hårdt på returen / pumpen suger så hårdt at vandet ikke kan flyde gennem termostatventilen til gulvkredsen. Når det sker, bliver retur fra gulvkredsen varm, og pumpen til gulvkredsen pumper bare vandet rundt i kredsen gennem kontraventilen. Ville det hjælpe, at jeg flyttede tilgangen til gulvkredsen til før vejrkompenseringensventilen? Her vil kedelpumpen jo stå og trykke på, da ventilen jo for det meste er næsten lukket? Jeg kunne forholdsvis nemt teste det, ved at proppe tilgangen til gulvkredsen til, og så montere en tee lige før vejrkompenseringensventilen, og så koble gulvkredsen på der?
Med venlig hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.