Forfatter Emne: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?  (Læst 5533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kongerslev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Dato: Feb 04, 2010, 21:23 »
Hej

Jeg er meget ny i faget "pillefyr", så I må have mig undskyldt hvis jeg skyder helt forbi....
I går kom jeg hjem til vores hus, og HELE huset var fyldt med røg - det var jo en ubehagelig oplevelse, men jeg var da glad for vi ikke havde ligget og sovet, da røgalarmen endnu ikke var monteret.
Der væltede røg ud fra mit kære Woody, og fyret arbejdede bare videre, så der var åbenbart ikke nogen temperaturalarmer som var overskredet.

Jeg spekulerede så på om det var en god idé at montere en røgalarm som ved aktivering slukker strømmen til fyret - jeg kan ikke umiddelbart se noget problem i at gøre det, men måske kan nogen her give mig en god grund til ikke at gøre det?

Venlig hilsen
Jens Peter
Jens Peter Kongerslev
Woody pillefyr
Opvarmer 230 m2 i 2 plan - stueetagen er fra '96 altså 1896 og isoleringen er derefter....

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #1 Dato: Feb 04, 2010, 21:37 »
Nej ikke ummidelbart...

Prisen måske det lyder fint og dyrt...

Jeg gætter på at din rist i brænderen var fyldt med aske/slagge...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #2 Dato: Feb 04, 2010, 22:18 »
Kære Jens Peter

uha uha, se straks at få røgalarmer op, hvis du skal bruge et 9V batteri er det lige før der spares penge ved at købe en røgalarm.

Husk også at checke dem, gerne med et par måneders mellemrum, men også når man kommer hjem fra ferie, for hvor længe bibber den når den mangler batteri?

De redder mange liv.

For 9år siden, min datter var 3år, gik alarmen på hendes værelse i tordenvejr, jeg havde lært hende at hun bare skulle gå ud af huset hvis den hylede, jeg var på arbejde, men min kone drønede straks til børneafdelingen da hun hørte alarmen, da hun kom frem stod den lille pige med en bamse under den ene hånd, og famlede med låsen til bagdøren med den anden.

Mine alarmer kan forbindes via ledninger, jeg fik trukket rør mellem dem, men har aldrig fået trukket ledninger, med det er ikke nødvendig, selv dem i den fjerneste ende af huset høres tydelig.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #3 Dato: Feb 05, 2010, 07:40 »
Det var dog ubehageligt.

Hvad var/er der galt med Woody'en?

Har du fundet en røgalarm med strømafbryder, og hvor har du i givet fald fundet den?

Til de 9V-røgalarmer, som jeg har, købte jeg i sin tid nogle batterier, som skulle være specielt egnet til at holde langt tid i røgalarmer ( se f.eks. http://www.batteribyen.dk/ultralife_lithium_9v_batteri__1200_mah___10_aars_batteri_-p-1962.html?osCsid=fc84066ebccf5f1532f1f551ebcb31b9 )
« Senest Redigeret: Feb 05, 2010, 08:02 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #4 Dato: Feb 05, 2010, 19:14 »
Det skal også være gode batterier til den pris.

Jeg købte en kasse Duracell, det var noget møj, ca. et år holdt de, selv de nye der var i kassen virkede ikke de blev monteret, blot et år gamle.

Så købte jeg Panasonic hos batteribyen, 20kr/stk de holdt ca. 5år.

Nu har jeg været i Aldi, for blot en tier har jeg nu kørt 4år. Still going strong.
Når den første bibber, skiftes alle batterier.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kongerslev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #5 Dato: Feb 05, 2010, 21:28 »
Hej alle

Først må jeg sige at der samme aften blev monteret en ganske almindelig røgalarm - så skulle det, guderne forbyde det, ske igen så bliver der da også larm i huset.

Dernæst må jeg så sige at den røgskade vi fik i huset jo ikke ville have været blevet anderledes med denne røgalarm. Derfor bestemte jeg mig til at få en røgalarm som altså kan afbryde strømmen til fyret. Jeg kunne ikke finde løsningen som et standardprodukt, og tog derfor kontakt til en god ven med pæren iorden. Så nu glæder jeg mig til at se hvad posten bringer i morgen  :D

Mht. til problemet, ja så var det en stor samling piller som ikke ville forsvinde fra brænderristen...

Venlig hilsen
Jens Peter
Jens Peter Kongerslev
Woody pillefyr
Opvarmer 230 m2 i 2 plan - stueetagen er fra '96 altså 1896 og isoleringen er derefter....

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Røgalarm med strømafbryder - en god idé?
« Svar #6 Dato: Feb 11, 2010, 14:53 »
Derfor bestemte jeg mig til at få en røgalarm som altså kan afbryde strømmen til fyret. Jeg kunne ikke finde løsningen som et standardprodukt, og tog derfor kontakt til en god ven med pæren iorden. Så nu glæder jeg mig til at se hvad posten bringer i morgen  :D
Gemmentænk nu placeringen af den røgalarm, hvis den sidder uhensigtsmessigt vil du få mange falske alarmer der alle lige afbryder strømmen til fyret.

Det kan være surt at strømmen til fyret forsvinder hver gang du åbner en låge for at kigge ind i uhyret, specielt under evt. justeringer kunne jeg godt forstille mig at det var noget træls.


/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.