Forfatter Emne: Nye blæser tal og tid til justering?  (Læst 5509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Nye blæser tal og tid til justering?
« Dato: Jan 14, 2013, 21:49 »
Så må jeg give mig, og stille spørgsmål igen :(
Jeg har nu kørt med det nye tal til min 10 kw siden de kom ud, men jeg må også sige mit forbrug kom noget der op ad :( (Og ja det er blevet koldt igen) men nok om det, det er stadig billigere end olie :) samt har mere varme i huset.

I går grundet mit forbrug, og jeg syntes min flamme har været for hidsig med de nye tal (har justeret og jeg mener flamen skal være gul og ikke orange?) ville jeg gøre et forsøg mere.
en 360 kørsel og yps den gav mindre en sidst, men så passer der 3 X 360 over 3 uger og det passer med 1500g så den skulle være god nok.

Indtaget 3 til 4 kopper kaffe, og lidt røg i fyrrummet, i går aftes startet fyret efter 360 kørsel, lod det komme igang satte den på 10 % skruget ned for blæseren til jeg ramte en rolig flame måtte give skorsten et træk på 3 så var den stabil ellers nået den faktisk at gå ud, og flammen gul, der efter 50% kørte ned til en rolig flamme og gik lidt op så flammen var gul og ikke noger røg, det samme med 100 %

MEN så idag efter arbejde måtte jeg jo lige se i fyret :( damm det var soet til og nærmere en rød flamme frem for bare orange :(
Nu har jeg ikke haft tid til et stop, så jeg valgte lige at køre 50% og 100% og så op med blæseren men ender på en meget hidsig flamme som jeg startet ud med efter de nye blæsertal, og faktisk hvad jeg ser så ender asken næsten helt ude i røgrøret er det normalt?

hvor langtid lader i gamle fyret køre inden i laver 10/50/100% efter en 360 kørsel? for en kold skorsten er vel heller ikke det samme som en varm?

Jeg mener selv jeg brugte en god slat tid på den jurstering, men skulle jeg have lat det køre en time tid eller 2 før jeg jursteret?

I kan stadig nå at se loggen, og kom gerne med indput hvis i mener noget andet (Tag jer ikke noget at mit flow det er gundet elektronisk termostater som både er godt men også meget dårligt, ikke lige det man skal bruge sine penge :( )

Hilsen
     Jimmy
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #1 Dato: Jan 14, 2013, 22:12 »
Varmen i skorstenen er med til at give træk i skorstenen , bare tænk på varm luft stiger op ad  ;)
« Senest Redigeret: Jan 14, 2013, 22:17 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #2 Dato: Jan 14, 2013, 22:17 »
Lyder næsten som om du ingen trækstabilisator har, men det har du da, ikke ?
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #3 Dato: Jan 14, 2013, 22:27 »
Lyder næsten som om du ingen trækstabilisator har, men det har du da, ikke ?
Joda det skal være til :)

Varmen i skorstenen er med til at give træk i skorstenen , bare tænk på varm luft stiger op ad  ;)
Yps den er jeg med på, også der for jeg er blevet lidt imod at køre 10/50/100% efter 360 kørsel, men på den anden side hjælper det jo heller ikke noget at smide den på 10% senere når fyret arbejder på 80 til 100%

mit spørgsmål er mere hvad i gamle gør her inde, lader i fyret stå nogle timer før i justere? (jeres er så nok justeret så i bare smider piller i :) ) men der må vel næsten være en gylden regel? for damm det var sort her efter fyraften.
« Senest Redigeret: Jan 14, 2013, 22:34 af J.Hahn »
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #4 Dato: Jan 14, 2013, 23:06 »
Hvis det har kørt i feks 50 % området og soder så prøv 1 op i mellem blæs og så se til det i morgen , bare stil på blæsen stille og roligt over et stykke tid . hvis du skifter piller eller får et nyt læs af de samme piller skal der måske stilles lidt op eller ned , der kan også være forskel i længde på piller og smuld det har også betydning ,
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #5 Dato: Jan 15, 2013, 05:47 »
Hej,

Et stop, afvejning og opstart igen tager vel omkring 25-30 minutter.
Det er godt nok ikke meget min skorsten når at tabe i temperatur i den tid, så efter start skal fyret bare opvarme den del igen.

Hvis du kikker i mine små vejledninger på www.mhes.dk vil du se at jeg anbefaler at vente med justeringen til anlægstemperaturen har været stabil i 30 minutter.

Hilsen
Michael
 

Lyder næsten som om du ingen trækstabilisator har, men det har du da, ikke ?
Joda det skal være til :)

Varmen i skorstenen er med til at give træk i skorstenen , bare tænk på varm luft stiger op ad  ;)
Yps den er jeg med på, også der for jeg er blevet lidt imod at køre 10/50/100% efter 360 kørsel, men på den anden side hjælper det jo heller ikke noget at smide den på 10% senere når fyret arbejder på 80 til 100%

mit spørgsmål er mere hvad i gamle gør her inde, lader i fyret stå nogle timer før i justere? (jeres er så nok justeret så i bare smider piller i :) ) men der må vel næsten være en gylden regel? for damm det var sort her efter fyraften.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Nye blæser tal og tid til justering?
« Svar #6 Dato: Jan 15, 2013, 19:15 »
Du har ret Michael (Som altid :) ) ved ikke hvor længe jeg ventet, men nu køre det igen, så det spiller. (Tror jeg nok?)

Hilsen
     Jimmy
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3