Forfatter Emne: 26 optænding på et døgn  (Læst 5478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #15 Dato: Sep 20, 2019, 13:03 »
Opdatering:
Jeg har nu været den nye vejrkompenceringsventil igennem. Den var tilsluttet korrekt med havde forkert 0 punkt. Så den lukkede kun varmt vand i kredsen ved høje procenter. Dette er rettet nu. Jeg står altså tilbage med én problemstilling og en negativ effekt som produkt:

Fyret regulerer ikke sig selv omkring ønsket temperatur.

Det opleves sådan, at fyret kører op på maksimal tilladt effekt for at slukke, når det når setpunket for difference over. Det betyder, at jeg får en masse opstarter og jeg får en masse "for varmt" vand i min kreds, da ventilen ikke lukker hurtigt nok. Kan ventilens hastighed reguleres ved at stille den P-led?


Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #16 Dato: Sep 20, 2019, 16:22 »
Du har en fejl i reguleringen som jeg ikke kan regne ud hvorfor opstår.

Mit forslag er at kigge i styringen når den regulerer.
Jeg har ikke selv en V10 længere men mener det er ca. her du skal kigge.

I avanceret driftsvisning (en af de sidste menuer) og måske en undermenu herunder

Der kan man så se hvor drift procenten kommer fra, altså om det er P eller I leddet og så herfra måske hvad den skyder efter i temperatur.
Måske det så giver noget genkendelse med feks. VVB temp eller noget fra i vejr kompensering.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #17 Dato: Sep 20, 2019, 16:53 »
Du har en fejl i reguleringen som jeg ikke kan regne ud hvorfor opstår.

Mit forslag er at kigge i styringen når den regulerer.
Jeg har ikke selv en V10 længere men mener det er ca. her du skal kigge.

I avanceret driftsvisning (en af de sidste menuer) og måske en undermenu herunder

Der kan man så se hvor drift procenten kommer fra, altså om det er P eller I leddet og så herfra måske hvad den skyder efter i temperatur.
Måske det så giver noget genkendelse med feks. VVB temp eller noget fra i vejr kompensering.

Tak for svaret. Vi har fået justeret vejrkompeseringen godt ind, så den nu regulerer i et tempo, der ikke er for hurtigt eller for langsomt. Så som du skriver, er det der er tilbage den manglende regulering. Jeg vil forsøge at følge dit råd :) TAK

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #18 Dato: Sep 20, 2019, 19:04 »
Du har en fejl i reguleringen som jeg ikke kan regne ud hvorfor opstår.

Mit forslag er at kigge i styringen når den regulerer.
Jeg har ikke selv en V10 længere men mener det er ca. her du skal kigge.

I avanceret driftsvisning (en af de sidste menuer) og måske en undermenu herunder

Der kan man så se hvor drift procenten kommer fra, altså om det er P eller I leddet og så herfra måske hvad den skyder efter i temperatur.
Måske det så giver noget genkendelse med feks. VVB temp eller noget fra i vejr kompensering.

Her et billede, hvor ønsket driftstemperatur er overskredet med der kommer et stort biddrag fra I.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #19 Dato: Sep 21, 2019, 04:49 »
Skærmbilledet er som det skal være og I bidraget skal være højt når fyret regulerer og er over setpkt. og et I bidrag på 19 er ikke højt, men helt normalt.

Så PI'en ser ud til at virke og det er ikke et "spøgelses setpkt" der gør at fyret ikke regulerer.

og når jeg kigger i loggen regulerer fyret stadig ikke, selvom skærmbilledet viser det på det tidspunkt med kedlen over setpkt burde køre med 31% på vej mos 11% (det tager et minut fordi fyret regulerer ned med 20%/minut).

Så noget er i stykker. Prøv evt. at stille på minimums belastningen (den har du på 18%) og genstart evt. styringen efter dette.
Hvis det ikke hjælper.
Så slå herefter evt. vejrkompensering fra med ventil åben og se om det giver noget.

Men jeg tror altså det er en fejl i styringen/software. Så næste kunne være en ned gradering til 0521 og så op på 0522 igen og se om det giver noget.
Og hvis det ikke hjælper, til sidst en factory reset og opgradering til 0522 Her slettes alle indstillinger, så dem skal du taste ind igen og alt efter factory version, skal den evt. opgraderes fra SD kort.
« Senest Redigeret: Sep 21, 2019, 04:51 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #20 Dato: Sep 21, 2019, 16:11 »
Endnu engang tak for svaret. Jeg forsøger og vender tilbage med et resultat der forhåbentlig er positivt :)

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #21 Dato: Sep 23, 2019, 17:09 »
Så er der kommet en løsning på problemet. Jeg forsøgte som Hjemme teori foreslog, at nedgradere, teste, opgraderer og testet. Dette virkede ikke. Som sidste udvej forsøgte jeg et factory reset. Jeg tog billeder af alle skærmbilleder og kunne derfor klare et reset på under 10 min. Første optænding virker dyret lige som det skal :)

Tusinde tak for alle der har biddraget til løsning af problemet.