Forfatter Emne: start/stop  (Læst 19967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: start/stop
« Svar #15 Dato: Mar 20, 2011, 18:47 »
Citér
Solstop skal bruge en temperaturføler, så fyret stopper ved en indstillet udetemperatur

Ups, endnu en af mine mange meningsforstyrrende trykfejl, beklager. Der skulle have stået 'Sommerstop' i stedet for 'Solstop'

Solstop har jeg ikke..

Solfanger og solceller har jeg heller ikke...selvom kombinationen af styringerne kunne være spændende  :)

Citér
Du lader fyret starte på 4 forskellige tider i x antal timer/minutter og ellers er den slukket om sommeren?

Det letteste er nok bare at sætte det hele op, også lade styringen selv finde ud af det :)

F.eks. bestemmer Sommerstop mere end urstyringen. M.a.o. hvis en af de 4 perioder i urstyringen siger fyret burde være i 'Drift'; men udetemperaturen er så høj, at Sommerstop vil sætte fyret i 'Stop', ja så er det Sommerstop der vinder, og fyret går i 'Stop'.

Om sommeren sørger Vejrkompenseringen for at perioderne bliver så korte, at de kommer ned under minimum, som vist i standardopsætningen er sat til 30 minutter.

Nogle sætter deres urstyring til at holde fyret stoppet en del af natten også om vinteren. Derved kan de bl.a. udnytte, at fyret kører ved en højere ydelse, hvilket giver en lidt bedre virkningsgrad. Desuden bliver varmetabet fra huset ved de lave nattetemperaturer vel mindre, når rumtemperaturen er mindre.

Citér
Men denne urstyring, jeg forstår ikke rigtig når du siger "når solen alligevel varmer".
Jeg mente bare, at hvis man alligevel er på arbejde, var det oplagt at få urstyringen til at stoppe fyret...det var det hele :)

 
« Senest Redigeret: Mar 20, 2011, 18:48 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: start/stop
« Svar #16 Dato: Mar 20, 2011, 21:54 »
ooook, tror at jeg er ved at forstår hvad du mener.

Nu når jeg ser på forskellige steder, så koster en temperatur føler ikke så meget, så jeg tror jeg vil købe sådan én her om 1-2 måneder.
Så kan jeg køre med sommerstop, håber bare at jeg fatter hvordan man slutter den til. Ellers må jeg bede ham der satte den op om hjælp.


Citér
Nogle sætter deres urstyring til at holde fyret stoppet en del af natten også om vinteren. Derved kan de bl.a. udnytte, at fyret kører ved en højere ydelse, hvilket giver en lidt bedre virkningsgrad. Desuden bliver varmetabet fra huset ved de lave nattetemperaturer vel mindre, når rumtemperaturen er mindre

Jeg ved bare ikke om det er smart når man har gulvvarme som vi har.
Men du mener så heller ikke at fyret skal stoppe hele natten, blot en del  ;)

Gad vid om der er nogen herinde der gøre det. Jeg gad godt at høre hvad deres rutiner/intervaller er.
Ellers må jeg bare selv kaste mig ud i det.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: start/stop
« Svar #17 Dato: Mar 21, 2011, 21:28 »
Det er et eksempel på opsætning af urstyring i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1976.msg14152#msg14152
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: start/stop
« Svar #18 Dato: Mar 21, 2011, 21:37 »
Det er et eksempel på opsætning af urstyring i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1976.msg14152#msg14152
tak!
jeg sad faktisk lige og læste tråden igennem fra toppen. En hel del ting jeg kan lære om det urstyring.
Det giver mig ideer til et par eksperimenter :D
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: start/stop
« Svar #19 Dato: Mar 22, 2011, 07:15 »
Det er et eksempel på opsætning af urstyring i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1976.msg14152#msg14152
tak!
jeg sad faktisk lige og læste tråden igennem fra toppen. En hel del ting jeg kan lære om det urstyring.
Det giver mig ideer til et par eksperimenter :D

Det bliver spændende, jeg har også meget gulvvarme så jeg står bag ved dig og lurer  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: start/stop
« Svar #20 Dato: Mar 22, 2011, 10:45 »
Det er et eksempel på opsætning af urstyring i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1976.msg14152#msg14152
tak!
jeg sad faktisk lige og læste tråden igennem fra toppen. En hel del ting jeg kan lære om det urstyring.
Det giver mig ideer til et par eksperimenter :D

Det bliver spændende, jeg har også meget gulvvarme så jeg står bag ved dig og lurer  ;D
jamen jeg kan varmt anbefale denne urstyring!
det ikke så længe siden vi har fået monteret vores fyr, og havde hovedet fyldt med andre aspekter. men jeg læste lige den anden tråd som du vist også har kigget forbi, og satte urstyringen til.

vi havde fyret slukket fra midtnat til kl. 4 (faktisk gik den ud kl. 23 da kedel temperatur nået 70) og inden den kølet ned til at starte var kl. 24. så tog urstyringen over.

lige nu mens jeg skriver skulle den igen slukke kl. 12 med er allerede gået ud ved kl. 11, igen kedel temperatur.

Vi kan på ingen måde pt. mærke at den er slukket så længe ad gangen!
Gulvarmen er fin kørende alle steder.

Jeg ved bare ikke om man skal slukke for gulvvarmen og cirkulationspumpen til det, mens fyret er slukket eller?
Jeg har 2 kontakter til det som jeg skal tænd og sluk manuelt. Det gjorde jeg så ikke i nat.
« Senest Redigeret: Mar 22, 2011, 10:51 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: start/stop
« Svar #21 Dato: Mar 22, 2011, 11:22 »
Mht gulvvarme pumperne så har jeg et alm Harald Skrald døgnur siddende, så jeg kan slukke automatisk hvis det er en fordel.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: start/stop
« Svar #22 Dato: Mar 22, 2011, 17:44 »
Jeg har den ide, at hvis jeg har fyret stoppet det meste af dagen, og det laver varme om natten, så passer det med, at der er gulvvarme om dagen, men om det egentligt sparer på pillerne, er jeg alligevel lidt i tvivl om, men det sparer da en masse start/stop.

Offline Syhler

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 342
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: start/stop
« Svar #23 Dato: Mar 22, 2011, 17:56 »
Jeg har den ide, at hvis jeg har fyret stoppet det meste af dagen, og det laver varme om natten, så passer det med, at der er gulvvarme om dagen, men om det egentligt sparer på pillerne, er jeg alligevel lidt i tvivl om, men det sparer da en masse start/stop.

Har lige kigget på din fyr-online....

Hvor mange start/stop har du i døgnet ?

Og hvorfor så mange ?
« Senest Redigeret: Mar 22, 2011, 17:57 af Syhler »
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: start/stop
« Svar #24 Dato: Mar 22, 2011, 18:01 »
Jeg roder lidt med urstyringen, for at tilpasse tidspunktet på hvordan den skal stoppe, men den vil ikke helt som jeg beder den om ???, mit hus har jo gulvvarme overalt, så når der ikke er noget der kalder på varme, så slukker den jo...
Kan da godt se, at den har haft mange start/stop i nat, men ved squ ikke lige hvad jeg skal gøre ved det, når det er gulvvarme. Gode ideer modtages med kyshånd :-*
« Senest Redigeret: Mar 22, 2011, 18:02 af Morten J »

Offline Syhler

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 342
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: start/stop
« Svar #25 Dato: Mar 22, 2011, 18:16 »
Jeg roder lidt med urstyringen, for at tilpasse tidspunktet på hvordan den skal stoppe, men den vil ikke helt som jeg beder den om ???, mit hus har jo gulvvarme overalt, så når der ikke er noget der kalder på varme, så slukker den jo...
Kan da godt se, at den har haft mange start/stop i nat, men ved squ ikke lige hvad jeg skal gøre ved det, når det er gulvvarme. Gode ideer modtages med kyshånd :-*

Hvad står din min/max ydelse på ?
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: start/stop
« Svar #26 Dato: Mar 22, 2011, 18:25 »
min 10, max 100

Offline Syhler

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 342
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: start/stop
« Svar #27 Dato: Mar 22, 2011, 18:36 »
ved du hvad der stopper fyret?

7 stop på én nat er da vildt !

din kedeltemp står på 65 grader

og den har lige været oppe og ringe på 78,4 grader  ???

Hvis Martin kender dit fyr, kan han helt sikkert hjælpe dig  ;)
« Senest Redigeret: Mar 22, 2011, 18:45 af Syhler »
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: start/stop
« Svar #28 Dato: Mar 22, 2011, 18:49 »
Der er jo ikke rigtig noget der kalder på varme, så når fyret kommer ned i 45 grader, så stiger det til settemp igen. Den har været helt oppe over 90 grader, indtil jeg lavede, så mit badeværelse altid kalder på varme, for når der ikke var noget som helst der aftog varmen, fløj den af helvede til i kedeltemp. selvom den var gået i stop.

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: start/stop
« Svar #29 Dato: Mar 22, 2011, 18:54 »
Er det nok, til at opvarme vvb?, jeg kunne jo prøve med 50%, eller hvad?