Forfatter Emne: Sikkerhedsventil på VVB  (Læst 4013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mester Jakob

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Sikkerhedsventil på VVB
« Dato: Maj 27, 2013, 18:54 »
Jeg skal i gang med at tilslutte min VVB på 500 L. Ingen tvivl om at der skal en sikkerhedsventil på, men jeg har set dem monteret både på tilgang og afgang på, brugsvandet selvfølgelig,  på forskellige anlæg.

Hvad er det mest rigtige?

Hvad har i andre gjort med afspærringshaner?

I min beholder er der to varmespiraler, som begge kobles til fyret da jeg ikke har solceller. Årsagen til den store VVB er at den forsyner 6 lejligheder med varmt vand.

Jeg har en plan om at kunne lukke for den nederste spiral med en kuglehane på fremløbet, hvis der i perioder ikke er brug for så meget varmt vand. Er det en god plan?
« Senest Redigeret: Maj 27, 2013, 18:54 af Mester Jakob »
610 m2 tidligere mejeri med 6 lejligheder
30 kw Scotte

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2013, 19:35 »
Der skal være sikkerhedsventil på selve beholderen, det er jo den der kan blive til en trykkoger, men du skal selvfølgelig også have en på fyret.
Jeg vil ikke mene der skal være sikkerhedsventil på forsyningsvandet, det er der jo i og med at der er en på afgangen.

Jeg tror ikke der er den store besparelse på om du varmer hele beholderen op eller blot den halve. Det er jo kun strålingstabet det drejer sig om. Strålingstabet er måske opgivet i manualen. Ellers kan du kontakte fabrikanten.

Jeg vil gætte på en besparelse på max et ½kg.

Når fyret er slukket og kun tænder når vandet varmes, kan der måske endda være en besparelse i at varme hele beholderen op, så skal fyret ikke køre så ofte.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2013, 19:59 »
Jeg skal i gang med at tilslutte min VVB på 500 L. Ingen tvivl om at der skal en sikkerhedsventil på, men jeg har set dem monteret både på tilgang og afgang på, brugsvandet selvfølgelig,  på forskellige anlæg.

Hvad er det mest rigtige? - Begge måder er lige rigtige, dog sættes sikkerhedsventilen oftest på koldtvandstilgangen på beholderen, - for så står den jo og drypper koldt vand, - hvorimod den drypper varmt vand hvis den sidder på afgangen fra VVB (Og varmt vand Koster jo mere energi) ;)

Hvad har i andre gjort med afspærringshaner? - Ingen ekstra, - der er jo afspærring i sikkerhedsarmaturet til Varmtvandsbeholderen - det er nok  ;)

I min beholder er der to varmespiraler, som begge kobles til fyret da jeg ikke har solceller. Årsagen til den store VVB er at den forsyner 6 lejligheder med varmt vand.

Jeg har en plan om at kunne lukke for den nederste spiral med en kuglehane på fremløbet, hvis der i perioder ikke er brug for så meget varmt vand. Er det en god plan? - Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være en god plan, - hvis du har en god isoleret beholder - så er konvektionstabet på 3-6 procent, - det kan vist ikke svare sig at gøre mere ved det  ;)
« Senest Redigeret: Maj 27, 2013, 20:01 af levi »

Offline Mester Jakob

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2013, 21:33 »
Meget sjovt du svarer Søren, den er bestilt inde hos Rune i Roskilde tidligere i dag :)
610 m2 tidligere mejeri med 6 lejligheder
30 kw Scotte

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #4 Dato: Maj 28, 2013, 08:00 »
Meget sjovt du svarer Søren, den er bestilt inde hos Rune i Roskilde tidligere i dag :)

Hvem er Rune ?  ::)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2013, 20:27 »
Hva' fan' Søren, har du ikke styr på dine folk ?  ;D ;D ;D

...så stor er butikken da heller ikke  :D

Meget sjovt du svarer Søren, den er bestilt inde hos Rune i Roskilde tidligere i dag :)

Hvem er Rune ?  ::)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #6 Dato: Maj 28, 2013, 20:33 »
Hva' fan' Søren, har du ikke styr på dine folk ?  ;D ;D ;D

...så stor er butikken da heller ikke  :D

Meget sjovt du svarer Søren, den er bestilt inde hos Rune i Roskilde tidligere i dag :)

Hvem er Rune ?  ::)

Det kan være vanskeligt at holde styr på alle de folk, - jeg mindes dog ikke at have ansat en der hedder Rune  ???

« Senest Redigeret: Maj 28, 2013, 20:35 af levi »

Offline Mester Jakob

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sikkerhedsventil på VVB
« Svar #7 Dato: Maj 30, 2013, 05:43 »
Ville I så forbinde de 2 kredse i serie eller parallelt?
610 m2 tidligere mejeri med 6 lejligheder
30 kw Scotte