Forfatter Emne: Køb af tyndpudsmørtel  (Læst 9546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Køb af tyndpudsmørtel
« Dato: Jul 22, 2012, 19:55 »
d'herrer
jeg ved at emnet er lidt ved siden af, men håber det går at skrive det under her.


Jeg skal bruge noget tyndpudsemørtel af typen 2010-Y30R.
http://www.e-weber.dk/farver/farvevisning.asp?billede=2010-Y30R.jpg
Jeg har igennem  Saint-Gobain Weber A/S bestilt en farve prøve, men de siger at jeg skal have fat i min lokale tømmerhandel.
Dog har jeg modtaget en lille pakke farve prøve og den er fint nok. Skal bare bruge en del mere.


Når jeg kigger forbi hjemmesider som Silvan, Bygma og hvad de nu ellers hedder i mit område, så har de enten i grå eller hvid farve.
Jeg kan bare ikke forestille mig at de laver farvet puds, eller hvad?
Nogen kan jer der ved eller kender nogen der ved, hvor jeg kan få fat i noget?


Jeg vil gerne pudse skorstenen i morgen så den kan tør i løbet af næste uge, da vejr guderne ser ud til at være lidt mindre tørstige.


V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #1 Dato: Jul 23, 2012, 00:06 »
Hej
Kender ikke det eksakte produkt. Men som jeg forstår det er det indfarvet tyndpuds. Du skal så bruge en helt bestemt farve, det blir nok meget svært at finde på lager nogen steder, udover hos producenten. Og skal derefter bestilles hjem.

Skal det gå lidt stærkt, kan du vel bare pudse med grå, og så overfladebehandle i den rigtige farve efterfølgende.

Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #2 Dato: Jul 23, 2012, 08:03 »
Hej
Kender ikke det eksakte produkt. Men som jeg forstår det er det indfarvet tyndpuds. Du skal så bruge en helt bestemt farve, det blir nok meget svært at finde på lager nogen steder, udover hos producenten. Og skal derefter bestilles hjem.

Skal det gå lidt stærkt, kan du vel bare pudse med grå, og så overfladebehandle i den rigtige farve efterfølgende.


Hej Ole
det er korrekt at det er indfarvet puds og jeg skal bruge det farve da hele huset er pudset op med det farve.
Om jeg skal gøre det som du nævner til sidst eller bare bruger den bestemte type og farve puds med det samme, lyder for mig at ende samme sted, at få fat i den helt eksakte farve.

Jeg bliver nok nød til at ringe til Weber. Som jeg ser det er det kun dér jeg kan få fat i det farve puds.
Det er bare rimlig sært at det ikke er forhandles andre steder.

Er der nogen som har et pudset hus i et bestemt kulør? hvad gør I nå i skal skaffe mere af samme type/farve puds?




EDITH siger:
jeg har så lige snakket med en venlig mand fra Weber. Hvis der er andre i min situation så gør man det at, bestiller den eksakte type i (feks) Bygma og de bestiller den så hjem. (selv om det ikke er på hjemmesiden)
De har ikke sådanne farve stående på lager. Derfor skal den bestilles igennem en tømmerhandel.


Jeg kan så selv hente den med det samme efterfølgende, men det er stadig tømmer handelen der skal bestille det, sært....
 
« Senest Redigeret: Jul 23, 2012, 08:09 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #3 Dato: Jul 23, 2012, 13:32 »
Hej
Nej det er vist ikke så sært at du skal købe igennem en tømmerhandel. Weber er jo en fabrikant og ikke en privat forhandler, de vil så åbenbart ikke handle med private, hvilket der iøvrigt er mange firmaer der ikke vil.

Godt du fik fat i det rigtige. :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #4 Dato: Jul 23, 2012, 20:16 »
nå ok, sådan.


men hold da helt kæft mand! ja undskyld udtrykket, men BYGMA i Roskilde havde sgu masser på lager, 25 KG til en plov ink. moms!!!
Det er da helt tosset!
jeg fik så pudset toppen af skorstenen i dag, plus div. små skader her og der.
Men den skorsten skal nok have en omgang hver år.
Sidste år fik jeg et murer firma til at lave det og det holdt blot til i år.
Nu prøver jeg sgu selv. Selv om det er mange gang billigere så synes jeg sgu prisen er peberet.
Hvid eller grå er små 250 kr. billigere.


Nu må vi se hvor længe mit håndværk holder. Jeg er ikke helt tilfreds, men det ser fin ud langt fra :D
Det er sgu svært at håndtere tyndpudse mørtel end almindelige pudes mørtel med cement.

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #5 Dato: Jul 23, 2012, 22:32 »
Hej
Ja det var da noget dyrt skidt. :(

Hvad er der galt, siden du skal pudse allerede igen i år, skaller det af?

Som sagt kender jeg ikke det eksagte produkt, men mener da bestemt at det burde holde længere. Er det et problem med afskaldning, så kan du evt. prøve med et fiber forstærket produkt, f.eks Weber multi 280 eller Lip 350, det holder rigtig godt på udsatte steder. Men du må endelig ikke pudse for tykt et lag på, mener max 5mm ad gangen. Skal du ha tykkere lag på pudses ad flere omgange.

Det kan du nok ikke få i den farve du bruger, men så kan du give 280 i bunden og så dit farvede tyndpuds ovenpå, sådan ville jeg nok gribe det an.
Nu er din top-indækning af skorstenen iorden, den må endelig ikke kunne suge vand fra toppen af.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #6 Dato: Jul 28, 2012, 12:53 »
Citér
Hvad er der galt, siden du skal pudse allerede igen i år, skaller det af?
altså. sidste år fik jeg et murer firma til at pudse skorstenen op og skifte nogle stykker mursten plus en ydervæg et andet sted på huset.
Det holdt til i år, altså pudset.  :-\
jeg luret så hvad og hvordan de gjorde og vil selv gør det i år.
skorstenen skallet af og da de ikke havde pudse helevejen rundt, gjorde jeg det selv.
Det de gjode var at banke det løse af, komme et lag pudse mørtel (6,6% sandstrand + lidt cement) derefter farvet tyndpudsmørtelen som blandes op med vand.


jeg har så gjordt på den måde, bortset fra at hele vejen rundt om skorstenen var ikke nødvendig at komme almindelig puds på, så den gav jeg et meget tyndt lag farve puds 8oven på det gamle) og brugte filtsbræt til at jævne det.
synes sgu det er svært at får det til at hæfte fast.
rundt om skorstenen var ikke alle steder skallet af, men så misfarvetud. ikke fugt, men bare igennemtiden lidt grimt.

Citér
Som sagt kender jeg ikke det eksagte produkt, men mener da bestemt at det burde holde længere. Er det et problem med afskaldning, så kan du evt. prøve med et fiber forstærket produkt, f.eks Weber multi 280 eller Lip 350,
jeg kender ikke de produkter, må lige tjekke dem ud i aften.


Citér
Men du må endelig ikke pudse for tykt et lag på, mener max 5mm ad gangen. Skal du ha tykkere lag på pudses ad flere omgange.
det gjorde jeg skam heller ikke. endda meget mindre end 5 mm. men det er måske heller ikke godt?


Citér
Nu er din top-indækning af skorstenen iorden, den må endelig ikke kunne suge vand fra toppen af.
jeg ved ikke hvordan du mener men det skulle ikke være noget galt med den andet end at jeg har ladet mig fortælle at det er det mest udsatte sted (sider over tagryggen uden at være synderlig beskyttet) og derfor er udsat meget.


jeg har på fornemmelsen af at det jeg har lavet ikke vil holde særlig længe  :-[
 
« Senest Redigeret: Jul 28, 2012, 12:56 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #7 Dato: Jul 28, 2012, 21:51 »
Hej
Uden at være uddannet murer, vil jeg mene at strandsmørtel ikke er det bedste udendørs på udsatte steder. Det er ikke skarpt som bakkemørtel, men om det er årsagen til at det skaller af, ved jeg ikke.

Med topindækning mener jeg selve toppen på skorstenen, den skal være 100% iorden og vandtæt, ellers suger skorstenen vand fra oven med dermed afskaldning til følge.

Nu kan du jo vente og se til næste år, om din skorsten er skallet af igen. Er det tilfældet, ville jeg anvende et af de produkter som jeg anbefaler længere oppe.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Køb af tyndpudsmørtel
« Svar #8 Dato: Jul 29, 2012, 13:24 »
hej igen
Citér
Uden at være uddannet murer, vil jeg mene at strandsmørtel ikke er det bedste udendørs på udsatte steder. Det er ikke skarpt som bakkemørtel, men om det er årsagen til at det skaller af, ved jeg ikke.
beklager, var lige ned at tjekke igen, det var så bakke mørtel, 6,6% som jeg blandet med ½ ske cement til at pudse visse flader med før jeg gav det en omgang med farve tyndpuds.


Citér
Med topindækning mener jeg selve toppen på skorstenen, den skal være 100% iorden og vandtæt, ellers suger skorstenen vand fra oven med dermed afskaldning til følge.
nå på den måde.
I så fald mener jeg tingene er i orden. Dér hvor den skaller af er siderne, især den ene, og det er kun tyndpudset.
Skorstenen er ikke konstant fugtig, hverken indvendig eller udvendig.
Jeg lad mærk til at sidste år havde murene ikke engang kommet andet på selve de nye mursten før tyndpudset var kommet på.
Sådan gjorde de ikke på ved det andet murværk.
Citér
Nu kan du jo vente og se til næste år, om din skorsten er skallet af igen. Er det tilfældet, ville jeg anvende et af de produkter som jeg anbefaler længere oppe.
yep. jeg skal nok til det igen næste år. gider nærmest ikke mere i år.
Det tager en hel dag for mig og man bliver pissesmadret i hænderne og ryggen.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år