Forfatter Emne: Manglende shunt  (Læst 2500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Manglende shunt
« Dato: Feb 01, 2013, 06:54 »
Hej

Jeg er ved at forsøge at indjustere min svigerfars fyr.
En gammel svend, nok en af de første 16kW fyre som NBE leverede.
Den er født som en 4.xx og har blevet opgraderet med chip så lenge det
kunne lade sig gøre. Senest har den fået en 6.76 styring men kedel og
brænder er den samme. StokerKontroll er også kommet til.

Det jeg lægger mærke til er at jeg ikke kan klare at få kurvene til at
makke ret, lige når jeg tror de er ved at være der så overstyrer de igen.
Jeg har så også bemærket at shunten helt mangler, kan det være grunden til at jeg
har problemer?

Mvh.
Dennis
« Senest Redigeret: Feb 01, 2013, 06:55 af DennisRN »
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Manglende shunt
« Svar #1 Dato: Feb 01, 2013, 19:10 »
Hej Dennis

Jeg mener grundlæggende at shunt er noget opreklameret, sålænge der IKKE er kondens i kedlen. Men det stiller voldsomme krav til pi reguleringen, altså den skal jo kunne klare at få gearet op og efterfølgende ned igen, når der kommer en stang kold vand med jævne mellemrum, alt afhængig af systemets opbygning. Hvis f.eks vvb sidder tæt på fyret, og den er med ubegrænset gennemløb, vil den også virke som en shunt.

Du får nok aldrig en helt jævn kurve uden shunt, men har det nogen betydning sålænge fyret kører og kan følge med. Det er da muligt at der kan spares 1-200 kg på årsplan med shunt, ja og hva så. Ja ja jeg er klar til slag over nakken nu.  ;D ;D ;D

Jeg kan fortælle at mit anlæg kører uden shunt, og heller ingen pi regulering. Synes det holder sig utrolig stabilt i ydelsen, selvfølgelig kan det ses når der er stort forbrug fra vvb. Kedlen er dog af støbejern, det gør selvfølgelig lidt, at der i teorien er lidt mere jern at buffe i, men jeg tror ikke det gør den store forskel, da den ikke vejer stort mere end en pladejerns-kedel.

I kan jo også bare vælge at montere den shunt nede ved Helge, så du kan sove roligt om natten, og ikke tænke på ujævne kurver.  ;)

PS: Fik i løst problemet med doseringen?
« Senest Redigeret: Feb 01, 2013, 19:18 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Manglende shunt
« Svar #2 Dato: Feb 01, 2013, 19:36 »
Hej Ole,

Lad mig lige korrigere et par faktuelle fejl  ;)

Hvor meget brænderen skal geare op/ned med og uden shunt er nøjagtigt det samme  :)
...det er jo forbruget i installationen der bestemmer effektbehovet fra fyret, og ikke returtemperaturen.

Du har ret i at returtemperatuen svinger mere uden shunt end med shunt, til gengæld svinger flowet gennem kedlen mere med en shunt, så temperatur diff x flow bliver det samme.
Effekt behovet er netop bestemt af temperatur diff x flow, så effektbehovet bliver altså det samme  ;)

Der spares altså ingen træpiller ved at køre med en shunt, der bruges højest lidt mere stræm til pumpen, hvis det er en af de automatisk regulerende.
Fidusen ved shunten er udelukkende at undgå kondensering i kedlen med deraf følgende tæring.
...og du har helt ret i at det mest relaterer sig til pladejerns kedler  ;)

Din Multi22 har altså også en PI-regulator, ellers ville den ikke kunne regulere  ;)
...det er meget muligt at du ikke kan justere på parametrene, men reguleringen er der altså  ;)
...med mindre det er en ON/OFF brænder.

Hilsen
Michael


Hej Dennis

Jeg mener grundlæggende at shunt er noget opreklameret, sålænge der IKKE er kondens i kedlen. Men det stiller voldsomme krav til pi reguleringen, altså den skal jo kunne klare at få gearet op og efterfølgende ned igen, når der kommer en stang kold vand med jævne mellemrum, alt afhængig af systemets opbygning. Hvis f.eks vvb sidder tæt på fyret, og den er med ubegrænset gennemløb, vil den også virke som en shunt.

Du får nok aldrig en helt jævn kurve uden shunt, men har det nogen betydning sålænge fyret kører og kan følge med. Det er da muligt at der kan spares 1-200 kg på årsplan med shunt, ja og hva så. Ja ja jeg er klar til slag over nakken nu.  ;D ;D ;D

Jeg kan fortælle at mit anlæg kører uden shunt, og heller ingen pi regulering. Synes det holder sig utrolig stabilt i ydelsen, selvfølgelig kan det ses når der er stort forbrug fra vvb. Kedlen er dog af støbejern, det gør selvfølgelig lidt, at der i teorien er lidt mere jern at buffe i, men jeg tror ikke det gør den store forskel, da den ikke vejer stort mere end en pladejerns-kedel.

I kan jo også bare vælge at montere den shunt nede ved Helge, så du kan sove roligt om natten, og ikke tænke på ujævne kurver.  ;)

PS: Fik i løst problemet med doseringen?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Manglende shunt
« Svar #3 Dato: Feb 01, 2013, 20:22 »
Hej
Ja selvfølgelig har min også en regulering, jeg formulerede mig forkert. Den har en IKKE justerbar regulering.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Manglende shunt
« Svar #4 Dato: Feb 01, 2013, 22:24 »
Hej på jer

Tja, måske er det ikke så slemt, bare mig der er forvent.
Jeg kan se han har lavet et stop i dag og renset fyret.
Nu er da returen blevet bemærkelsesværdig jævn...

http://www.nuki.dk/helge/index.html

Men jeg tror da jeg vil se om jeg ikke også kan få fremløbet en smule bedre.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022