Forfatter Emne: RTB 10 V7 Fyr starter ikke  (Læst 6069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline perbjod

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Dato: Apr 16, 2023, 19:42 »
God aften.
Jeg har et fyr der ikke vil starte op. Internsnegl vil ikke dreje rundt, hvis man hjælper den lidt drejer den lidt, men går så i stå igen. Det samme er det med aske snegl, så jeg kan ikke fåfyret til at starte op.
Er der nogle der har et godt bud på hvad der kan være galt, eller kender en reparatør i nordsjælland der kan kigge på det. Jeg plejer selv at rense og skifte det der går i stykken, men den her kan jeg ikke lige gennem skue. 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #1 Dato: Apr 16, 2023, 19:43 »
God aften.
Jeg har et fyr der ikke vil starte op. Internsnegl vil ikke dreje rundt, hvis man hjælper den lidt drejer den lidt, men går så i stå igen. Det samme er det med aske snegl, så jeg kan ikke fåfyret til at starte op.
Er der nogle der har et godt bud på hvad der kan være galt, eller kender en reparatør i nordsjælland der kan kigge på det. Jeg plejer selv at rense og skifte det der går i stykken, men den her kan jeg ikke lige gennem skue.

Du kan afprøve funktionen i menu manuel.
Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline perbjod

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #2 Dato: Apr 16, 2023, 19:50 »
Når jeg starter dem op i manuel er det det samme, jeg har lige prøvet at kigge til sneglene, og den interne drejer slet ikke. Skal man skifte hele printet, jeg går ud fra de sidder der på?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #3 Dato: Apr 16, 2023, 20:59 »

Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.

Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #4 Dato: Apr 16, 2023, 23:40 »

Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.

Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.

Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #5 Dato: Apr 16, 2023, 23:46 »
Når jeg starter dem op i manuel er det det samme, jeg har lige prøvet at kigge til sneglene, og den interne drejer slet ikke. Skal man skifte hele printet, jeg går ud fra de sidder der på?

Hej per.

Nej hele printet skal ikke skiftes, men kun kondensatoren som sidder med 2 ledninger i brænderprintet. Der er måske også en til blæserene, hvis ikke den er uden kondensator. Den til sneglen er firkantet og ligener feks. denne https://www.hedestoker.dk/3627-kondensator.html?sog=kondensator
Den jeg linker til ligger i 3 størrelser og der skal du læse på den gamle og finde en magen til.

Den til askesneglen ved jeg ikke hvor sidder, da jeg ikke har askesnegl.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #6 Dato: Apr 17, 2023, 06:01 »


Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!

Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg. Jeg kunne jo så skrive at det var mange ord for absolut ingenting, hvis ikke det drejede sig om at disse mig.

Vi kan så debattere om det er en hjælp eller ej.

At  sige der er en START kondensator på fyrens snegl er jo, direkte, forkert, og om ikke andet burde det hjælpe på forståelsen af hvordan fyret/sneglen er konstrueret.

Det er muligt/tydeligt at du kender forskellen eller kan regne ud hvad der menes, men det er jo lysende klart at ikke alle montører kan det, for så snakkede "man" jo ikke om startkondensatorer, men om driftskondensatorer, eller bare kondensatorer fordi alle ved, og det er underforstået, det drejer sig om en driftkondensator og ikke en start ditto.
Eller ved nærmere eftertanke, alle ved jo så tydeligtvist ikke der er forskel.

Groft sagt er det lidt som at sige "man" bør køre i venstre side af vejen. bortset fra en bil godt kan køre i venstre side. Om det er klogt er en anden sag, men den kan. En motor kan ikke (umiddelbart) køre med en startkondensator monteret som driftkondensator.
Som skrevet før er der forskel i størrelserne af disse, eventuelt 2 kondensatorer, på en motor.
En kompressor (230V) kan f.eks. nemt have både en drift kondensator og en startkondensator. hvis funktioner og størrelser igen er forskellige.

Groft sagt, og typisk, anvendes start kondensatoren til at tilfører motorens (start)hjælpevikling strøm indtil ankeret i et rotation hvorefter funktionen bortfalder.

Driftkondensatoren bruges til at forskyde strømmen, og dermed magnetfeltet 90 grader, i motorens ene vikling således der opstår et skiftende magnetfelt som derfor drejer ankeret rundt.

Vi kan kalde det 90 graders faseforskydning.

Der er kun 2 viklinger i en 230V motor og hvis de begge påføres "ens forsyningsspænding" / Uden faseforskydning vil der magnetfeltet stå og skifte ens, men ikke dreje og derfor vil ankeret ikke roterer.

Derfor driftkondensatoren, underforstået.

Modsat 3 fasede motorer hvor magnetfeltet drejer naturligt så faserne er forskudt 120 grader, men det er en helt anden sag.

Hjælp, måske ikke, så se bort fra lidt vekselstrøms teori her fra morgenstunden.
Grundlæggende er det også ualmindeligt kedeligt er jeg enig I, forståelses niveau uanset.

Dog er jeg enig, driftkondensatoren er slidt. Det er en slidgenstand og når den slides ( og det ene magnetfeldt i motoren bliver svagere end det andet) mister motoren moment og kan derfor ikke trække så meget og kører derfor mindre rundt.   
Hvis problemet er opstået "pludselig" ville jeg dog undersøge om gearet er gået i stykker, noget har sat sig fast.


 
« Senest Redigeret: Apr 17, 2023, 06:19 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #7 Dato: Apr 17, 2023, 06:12 »

Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.

Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.

Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude  af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #8 Dato: Apr 17, 2023, 06:23 »


Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude  af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.

Det vil jeg simpelthen undlade at kommenterer på, men hvis du har ret vil "man" jo skulle kunne afmonterer kondensatoren når motoren er igangsat, så vil den kører viderer.
Det sjove er jo så hvordan det så forklares at motoren kører langsommere når kondensatoren er slidt, det mener jeg ikke der står noget om i de bøger jeg har læst, men nu har jeg heller ikke læst alle bøger om vekselstrøms teori.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #9 Dato: Apr 17, 2023, 07:10 »

Nu er der to viklinger på motoren.
En til drift og en til opstart.
Det er på opstart vinklingen kondensatoren er monteret.
Stik nu piben ind.
Du er på dybt vand i dine argumenter.

Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude  af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.

Det vil jeg simpelthen undlade at kommenterer på, men hvis du har ret vil "man" jo skulle kunne afmonterer kondensatoren når motoren er igangsat, så vil den kører viderer.
Det sjove er jo så hvordan det så forklares at motoren kører langsommere når kondensatoren er slidt, det mener jeg ikke der står noget om i de bøger jeg har læst, men nu har jeg heller ikke læst alle bøger om vekselstrøms teori.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #10 Dato: Apr 17, 2023, 13:44 »
Alt jeres finder og fnadder hjælper da ikke der er en der har et problem prøv dog at hjælpe ham først
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #11 Dato: Apr 17, 2023, 17:00 »


Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!

Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg. Jeg kunne jo så skrive at det var mange ord for absolut ingenting, hvis ikke det drejede sig om at disse mig.

Vi kan så debattere om det er en hjælp eller ej.

At  sige der er en START kondensator på fyrens snegl er jo, direkte, forkert, og om ikke andet burde det hjælpe på forståelsen af hvordan fyret/sneglen er konstrueret.

Det er muligt/tydeligt at du kender forskellen eller kan regne ud hvad der menes, men det er jo lysende klart at ikke alle montører kan det, for så snakkede "man" jo ikke om startkondensatorer, men om driftskondensatorer, eller bare kondensatorer fordi alle ved, og det er underforstået, det drejer sig om en driftkondensator og ikke en start ditto.
Eller ved nærmere eftertanke, alle ved jo så tydeligtvist ikke der er forskel.

Groft sagt er det lidt som at sige "man" bør køre i venstre side af vejen. bortset fra en bil godt kan køre i venstre side. Om det er klogt er en anden sag, men den kan. En motor kan ikke (umiddelbart) køre med en startkondensator monteret som driftkondensator.
Som skrevet før er der forskel i størrelserne af disse, eventuelt 2 kondensatorer, på en motor.
En kompressor (230V) kan f.eks. nemt have både en drift kondensator og en startkondensator. hvis funktioner og størrelser igen er forskellige.

Groft sagt, og typisk, anvendes start kondensatoren til at tilfører motorens (start)hjælpevikling strøm indtil ankeret i et rotation hvorefter funktionen bortfalder.

Driftkondensatoren bruges til at forskyde strømmen, og dermed magnetfeltet 90 grader, i motorens ene vikling således der opstår et skiftende magnetfelt som derfor drejer ankeret rundt.

Vi kan kalde det 90 graders faseforskydning.

Der er kun 2 viklinger i en 230V motor og hvis de begge påføres "ens forsyningsspænding" / Uden faseforskydning vil der magnetfeltet stå og skifte ens, men ikke dreje og derfor vil ankeret ikke roterer.

Derfor driftkondensatoren, underforstået.

Modsat 3 fasede motorer hvor magnetfeltet drejer naturligt så faserne er forskudt 120 grader, men det er en helt anden sag.

Hjælp, måske ikke, så se bort fra lidt vekselstrøms teori her fra morgenstunden.
Grundlæggende er det også ualmindeligt kedeligt er jeg enig I, forståelses niveau uanset.

Dog er jeg enig, driftkondensatoren er slidt. Det er en slidgenstand og når den slides ( og det ene magnetfeldt i motoren bliver svagere end det andet) mister motoren moment og kan derfor ikke trække så meget og kører derfor mindre rundt.   
Hvis problemet er opstået "pludselig" ville jeg dog undersøge om gearet er gået i stykker, noget har sat sig fast.
kan du da for fanden ikke holde kæft, når  du ikke bidrager med en skid, andet end dit evindelige bavl! Stop dog dig selv, og husk at ta din medicin, ikke for din egen skyld, men for alle andre
« Senest Redigeret: Apr 17, 2023, 17:03 af Skrot1 »
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #12 Dato: Apr 17, 2023, 17:28 »
Kære "elkyndige" michaelf.... det er sagt til dig 1000 gange, og nu for 1001 gang, det er og bliver ikke nogen "startkondensator" det er en DRIFTSKONDENSATOR  ;) ;) ;).

En startkondensator kobler ind og hjælper en motor i gang og kobler så ud.... en driftskondensator er koblet ind 100% af driftstiden, hvilket er tilfældet med motorene i et NBE fyr.

Du kan jo lave eksperimentet, sæt en motor op i en testbænk, belast motoren, start med kondensatoren tilkoblet og læg mærke til hvad der sker hvis du fjerner kondensatoren... jeg kan garantere dig at motoren går i stå, for vikling 2 får pludselig ingen spænding, og hvor finder du så fasevinklen til motorens drift.... det er et faktum, uanset hvor meget "el" du har gået til. ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #13 Dato: Apr 17, 2023, 17:34 »
Hej perbjod.

Du bør udskifte kondensatorene, de tørrer ud og taber effekt, det er dem der giver strøm til vikling 2, jo ringere de bliver jo mere kraft taber motoren.

Da det er en drifts kondensator skal du have fat i den rigtige størrelse, kun her har motoren max trækkraft, for stor er lige så dårligt som for lille, lidt for stor er dog acceptabelt, der er trækkraft nok, og der er lidt at slide af.

Men kig også på andre ting, dårlige piller, olie tilsætning og fremmedlegeme er også hyppige syndere til dårlig pille docering.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 10 V7 Fyr starter ikke
« Svar #14 Dato: Apr 17, 2023, 18:16 »


Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!

Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg.

Du læser nok ikke det jeg skriver så, nu prøver jeg alle gode gange 3.

Jeg har lovet dig at kommenterer når du spilder vores andres tid med dit selvhævdende sludder.

Per spurgte om han skulle skifte hele printet og så vil du diskutere kondensatorer. Er du helt væk? Per er sku da ligeglad hvad kondensatoren hedder og hvordan de 2 typer virker. Hans fyr virker ikke ! og han er ved at skiftet printet til ingen verdens nytte.
« Senest Redigeret: Apr 17, 2023, 18:23 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt