Forfatter Emne: urstyring til VB  (Læst 4732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
urstyring til VB
« Dato: Apr 30, 2023, 10:38 »
Hej
Jeg har fået solceller og tænker at de med fordel ku' bidrage til det varme vand når solen skinner - og da jeg har en kombivarmtvandsbeholder ville jeg gerne kunne styre den med et tænd/sluk-ur. beholderen forsynes af 2 faser - og jeg kunne tænker mig et tænd/sluk til mere end en fase  - det er jeg ikke lykkedes med at finde  - nogen som kan hjælpe?
vh NES

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: urstyring til VB
« Svar #1 Dato: Apr 30, 2023, 15:29 »
Den nemme er jo at dele dem ud i 2 * 230V, medmindre de altså trækker mere end ca 2000W/fase.

Så kan du også fremadrettet tænke i noget smart styring, så der kun tændes det antal varmelegemer som strømmen er i overskud til.

Måske det ikke er noget problem midt på sommeren, men der kan være mange tidspunkter. overgangsperiodes forår/efterår samt morgen og eftermiddag, hvor det er smartere kun at tænde 1 varmelegeme og ikke 2. eller halvskyede dage, hvor produktionen ikke er stor nok. Eller hvis man tænder vaskemaskinen, skal man pludselig huske at slukke VVB.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: urstyring til VB
« Svar #2 Dato: Apr 30, 2023, 16:32 »
go ide  - tak for det...    :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: urstyring til VB
« Svar #3 Dato: Maj 01, 2023, 16:28 »
Hvis / når det er en almindelig standart ( F.eks. en Metro)  elektrisk varme varmtvandsbeholder er der kun 2 ledninger + jord.

Altså kan varmelegemet tilkobles fase og nul hvilket giver 230v og en effekt på 1000w

Hvis varmelegemet kobles til 2 faser giver det 400v og effekten er 3000w

Der er altså ikke nogen mulighed for at dele ud på 2 * 230v så det må være en "HjemmeTeori" der ikke har hold i den virkelige "vekselstrøms teori" eller i hvert fald ikke den jeg kender minimalt til.

Hvis der skal laves noget "TamTam" kunne "man" vælge at koble den ene ledning fra varme legemet på "C" på et NO/NC relæ og skifte den mellem fase og nu, og dermed styre effekten, men det ville være lidt noget svindel, men det ville kunne lade sig gøre.

Hvis du vil have ur styring på en 400 v`s genstang ville jeg lade uret styre et relæ der afbryder begge ledere.

En ting er det kan give nogle gode rap over nallerne, en anden er der er energi nok bag til at brænde både kontakture og alt muligt andet af. Når det så er skrevet vil jeg lige nævne at 3 faset vekselspænding (og strøm) ikke er noget "man" bør lege alt for meget med hvis ikke der er en vis forstand på det. 
(eller er montør, der er det ikke et krav at vide noget om strøm, eller i det hele taget at have forstand på noget som helst.)
 


Nej, det er ikke selvprofilerende som enkelte kunne fristes til at tænke, det er "bare" vekselstrøms teori!
« Senest Redigeret: Maj 01, 2023, 17:02 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: urstyring til VB
« Svar #4 Dato: Maj 02, 2023, 03:30 »
Ved jeg ikke noget om - har aldrig haft en metro VVB.

Og korrekt, hvis ikke der er en nul kan man ikke dele i 2 * 230v. Men det skulle man vel gerne opdage når man når derind?

Men ellers tænker jeg man fejler når man førsøger at tænde "et" varmelegeme ved kun at tilslutte en fase?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: urstyring til VB
« Svar #5 Dato: Maj 02, 2023, 19:24 »
Jeg har selv solceller, men stadig er det mest rentabelt at lave det varme vand med piller frem for "gratis" el, for det er jo ikke gratis, du taber salget.

Du bør sætte et relæ på, de forskellige ur og "smart" løsninger er ikke egnede til langvarig høje effekter.

Har du masser af solpower kan du give den 3kW ved at koble 2 faser på, og 1kW ved at bruge fase og nul.

Et ur sikrer dog ikke man har fri strøm til rådighed, jeg kan få et modul Ohmmeter og koble sammen med min inverter, så sørger det automatisk for at der kun bruges strøm når det er der og variabelt i forhold til hvor meget der er til rådighed. Det er dog en ret bekostelig løsning.

Du kan komme tæt på med f.eks. Shelly EM3 energimåler, den har en udgang og du kan sætte den til at koble til når du har tilpas overskudsstrøm.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: urstyring til VB
« Svar #6 Dato: Maj 02, 2023, 21:01 »
har kigget nærmere på beholderen - og som I skriver har den 2 faser og jord (og faktisk også nul)... jeg har faktisk et Shelly Pro 3  - det burde vel være en løsning -

men  tak for svar.... og det er måske det nemmeste blot at lave varmt vand med pillefyret...  :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: urstyring til VB
« Svar #7 Dato: Maj 02, 2023, 21:06 »
Ved jeg ikke noget om - har aldrig haft en metro VVB.

Og korrekt, hvis ikke der er en nul kan man ikke dele i 2 * 230v. Men det skulle man vel gerne opdage når man når derind?

Men ellers tænker jeg man fejler når man førsøger at tænde "et" varmelegeme ved kun at tilslutte en fase?

Nej men noget må du da vide, eller tro du ved, når du skriver det kan kobles til 2 * 230v
For mig at se er den eneste mulighed for den kobling at der er 2 varmelegemer der skal tilsluttes 230v hver for sig. Det er også en mulighed, bare ikke en jeg umiddelbart kender.
De fleste elvarme beholdere har et varmelegeme der kan tilsluttes fase og nul, som så giver 230v eller 2 faser der så giver 400v

"Man" får ingen effekt ud af at tilslutte en fase til noget som helst, ud over et rap over nallerne ved berøring. Tilslutter "man" derimod nul i til den anden side er der, som nævnt, 230v over den genstand der er tilsluttet hvilket så giver en effekt som følge af Ohms lov.

Ærligt talt syntes jeg indlægget, både i (hjemme) teorien og i praksis understreger min pointe om at 1 og 3 faset vekselspænding ikke er noget folk uden specifik forstand på det bør rode med, og der er mere end en grund til det kræver autorisation at gøre.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: urstyring til VB
« Svar #8 Dato: Maj 02, 2023, 21:08 »
har kigget nærmere på beholderen - og som I skriver har den 2 faser og jord (og faktisk også nul)... jeg har faktisk et Shelly Pro 3  - det burde vel være en løsning -

men  tak for svar.... og det er måske det nemmeste blot at lave varmt vand med pillefyret...  :)

2 faser og nul? Hvad er det for en beholder?
Umiddelbart vil jeg tro der er 3 ledninger, en brun der er fase uanset, en blå der kan tilsluttes ENTEN (en anden end den på brun) fase eller nul. og en gulgrøn der SKAL tilsluttes jord/beskyttelsesleder.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: urstyring til VB
« Svar #9 Dato: Maj 03, 2023, 02:12 »
Kunne være sjovt at høre hvilken beholder det er? så kunne vi måske få syn for hvad der reelt foregår og ikke skulle gætte på det ene eller det andet.

Jeg har en solartherm, nu har jeg ikke skilt den ad, men fundet et diagram hos vvs-eksperten. Og medmindre jeg tager helt fejl i deres diagrammer er deres 400v bare 3*230 på 3 faser. vil man have 230v, skal de 3 varmelegmer kortsluttes så de får strøm fra samme fase. Så her kan man som jeg læser det lave 1, 2 eller 3 gange 230v og ikke en reel 400v. Det er på 3kW, så ikke umuligt at hente på en 13amp fase
, men måske til den skarpe side, så 16amp er sikrest.
Og måske jeg bare er dum eller solartherm er dumme fordi det ikke er en "rigtig" 400v.

Men måske du ikke bare skal afskrive andre muligheder fordi du "ikke umiddelbart kender dem", det gør jo ikke det du tror du ved til lov.

og når nu NES skriver der er en NUL kunne du måske se noget du ikke umiddelbart kender.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: urstyring til VB
« Svar #10 Dato: Maj 03, 2023, 02:46 »
Jeg har selv solceller, men stadig er det mest rentabelt at lave det varme vand med piller frem for "gratis" el, for det er jo ikke gratis, du taber salget.

Du bør sætte et relæ på, de forskellige ur og "smart" løsninger er ikke egnede til langvarig høje effekter.

Har du masser af solpower kan du give den 3kW ved at koble 2 faser på, og 1kW ved at bruge fase og nul.

Et ur sikrer dog ikke man har fri strøm til rådighed, jeg kan få et modul Ohmmeter og koble sammen med min inverter, så sørger det automatisk for at der kun bruges strøm når det er der og variabelt i forhold til hvor meget der er til rådighed. Det er dog en ret bekostelig løsning.

Du kan komme tæt på med f.eks. Shelly EM3 energimåler, den har en udgang og du kan sætte den til at koble til når du har tilpas overskudsstrøm.
Hej kenneth

Meget ofte må det da kunne betale sig at bruge el fra solceller. træpiller til 2-3kr/kg og 80% i virkningsgrad er det 50-75øre pr kWh. og med 50L i kedlen som henstår efterfølgende ca 2,2kWh koster det 1,1 - 1,6 krone hver gang man starter.
Især i weekender kan jeg se at salgsprisen ofte er 15-50 øre. Men ja, hvis det ikke er gratis at købe udstyr til projektet kan betalingstiden være lang, men det er der jo meget energi optimering der er.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: urstyring til VB
« Svar #11 Dato: Maj 03, 2023, 14:15 »
Kunne være sjovt at høre hvilken beholder det er? så kunne vi måske få syn for hvad der reelt foregår og ikke skulle gætte på det ene eller det andet.

Jeg har en solartherm, nu har jeg ikke skilt den ad, men fundet et diagram hos vvs-eksperten. Og medmindre jeg tager helt fejl i deres diagrammer er deres 400v bare 3*230 på 3 faser. vil man have 230v, skal de 3 varmelegmer kortsluttes så de får strøm fra samme fase. Så her kan man som jeg læser det lave 1, 2 eller 3 gange 230v og ikke en reel 400v. Det er på 3kW, så ikke umuligt at hente på en 13amp fase
, men måske til den skarpe side, så 16amp er sikrest.
Og måske jeg bare er dum eller solartherm er dumme fordi det ikke er en "rigtig" 400v.

Men måske du ikke bare skal afskrive andre muligheder fordi du "ikke umiddelbart kender dem", det gør jo ikke det du tror du ved til lov.

og når nu NES skriver der er en NUL kunne du måske se noget du ikke umiddelbart kender.

Metro som i tråden her har kun 1 varmelegeme, og med 230V yder det 1kW og med 400V 3kW

Andre mærker kan fint have andre systemer.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: urstyring til VB
« Svar #12 Dato: Maj 03, 2023, 14:25 »
Jeg har selv solceller, men stadig er det mest rentabelt at lave det varme vand med piller frem for "gratis" el, for det er jo ikke gratis, du taber salget.

Du bør sætte et relæ på, de forskellige ur og "smart" løsninger er ikke egnede til langvarig høje effekter.

Har du masser af solpower kan du give den 3kW ved at koble 2 faser på, og 1kW ved at bruge fase og nul.

Et ur sikrer dog ikke man har fri strøm til rådighed, jeg kan få et modul Ohmmeter og koble sammen med min inverter, så sørger det automatisk for at der kun bruges strøm når det er der og variabelt i forhold til hvor meget der er til rådighed. Det er dog en ret bekostelig løsning.

Du kan komme tæt på med f.eks. Shelly EM3 energimåler, den har en udgang og du kan sætte den til at koble til når du har tilpas overskudsstrøm.
Hej kenneth

Meget ofte må det da kunne betale sig at bruge el fra solceller. træpiller til 2-3kr/kg og 80% i virkningsgrad er det 50-75øre pr kWh. og med 50L i kedlen som henstår efterfølgende ca 2,2kWh koster det 1,1 - 1,6 krone hver gang man starter.
Især i weekender kan jeg se at salgsprisen ofte er 15-50 øre. Men ja, hvis det ikke er gratis at købe udstyr til projektet kan betalingstiden være lang, men det er der jo meget energi optimering der er.

Tja... det skal man jo regne lidt på, vi har lige fået piller til 2,5kr pr kg leveret, så er der de ting du nævner, der er 4,8kWh i et kg piller, og med mange start stop korte køretider vil virkningsgraden blive lav... ingen tvivl.

Det er også afgørende hvor meget vand man skal bruge, vi har en 160L og en 110L Metro, ren sommerdrift bruger vi 1,2kg i døgnet i snit, men til gengæld har vi så lidt varme i badeværelsesgulve når fyret alligevel kører, ikke meget, men frosten er da slået af.

Man må gøre sit eget regnestykke, et ur er nok ikke det rigtige, der kan jo være overskyet om formiddagen, og sol om eftermiddagen... og kan det nøjes med at køre ur/måler...
Jeg er jo ligeglad, mangles der varmt vand, starter fyret blot.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: urstyring til VB
« Svar #13 Dato: Maj 03, 2023, 17:54 »
Jeg har selv solceller, men stadig er det mest rentabelt at lave det varme vand med piller frem for "gratis" el, for det er jo ikke gratis, du taber salget.

Du bør sætte et relæ på, de forskellige ur og "smart" løsninger er ikke egnede til langvarig høje effekter.

Har du masser af solpower kan du give den 3kW ved at koble 2 faser på, og 1kW ved at bruge fase og nul.

Et ur sikrer dog ikke man har fri strøm til rådighed, jeg kan få et modul Ohmmeter og koble sammen med min inverter, så sørger det automatisk for at der kun bruges strøm når det er der og variabelt i forhold til hvor meget der er til rådighed. Det er dog en ret bekostelig løsning.

Du kan komme tæt på med f.eks. Shelly EM3 energimåler, den har en udgang og du kan sætte den til at koble til når du har tilpas overskudsstrøm.
Hej kenneth

Meget ofte må det da kunne betale sig at bruge el fra solceller. træpiller til 2-3kr/kg og 80% i virkningsgrad er det 50-75øre pr kWh. og med 50L i kedlen som henstår efterfølgende ca 2,2kWh koster det 1,1 - 1,6 krone hver gang man starter.
Især i weekender kan jeg se at salgsprisen ofte er 15-50 øre. Men ja, hvis det ikke er gratis at købe udstyr til projektet kan betalingstiden være lang, men det er der jo meget energi optimering der er.

Tja... det skal man jo regne lidt på, vi har lige fået piller til 2,5kr pr kg leveret, så er der de ting du nævner, der er 4,8kWh i et kg piller, og med mange start stop korte køretider vil virkningsgraden blive lav... ingen tvivl.

Det er også afgørende hvor meget vand man skal bruge, vi har en 160L og en 110L Metro, ren sommerdrift bruger vi 1,2kg i døgnet i snit, men til gengæld har vi så lidt varme i badeværelsesgulve når fyret alligevel kører, ikke meget, men frosten er da slået af.

Man må gøre sit eget regnestykke, et ur er nok ikke det rigtige, der kan jo være overskyet om formiddagen, og sol om eftermiddagen... og kan det nøjes med at køre ur/måler...
Jeg er jo ligeglad, mangles der varmt vand, starter fyret blot.
1.2 kg? Det varmer du sgu ikke 2 vvb op med, samtidig med du har gulvvarme, sorry, den må du længere ud på landet med. Havde du skrevet 4-5 kg, så var det plausibel
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: urstyring til VB
« Svar #14 Dato: Maj 03, 2023, 18:37 »
Kunne være sjovt at høre hvilken beholder det er? så kunne vi måske få syn for hvad der reelt foregår og ikke skulle gætte på det ene eller det andet.


Jeg har en solartherm, nu har jeg ikke skilt den ad, men fundet et diagram hos vvs-eksperten. Og medmindre jeg tager helt fejl i deres diagrammer er deres 400v bare 3*230 på 3 faser. vil man have 230v, skal de 3 varmelegmer kortsluttes så de får strøm fra samme fase. Så her kan man som jeg læser det lave 1, 2 eller 3 gange 230v og ikke en reel 400v. Det er på 3kW, så ikke umuligt at hente på en 13amp fase
, men måske til den skarpe side, så 16amp er sikrest.
Og måske jeg bare er dum eller solartherm er dumme fordi det ikke er en "rigtig" 400v.

Jeg siger ikke du er dum , det har jeg ikke kompetence til at udtale mig om, men det har du heller ikke til at udtale dig om 3 faset vekselstrøm, igen som jeg ser det. Kompetence til at udtale dig om det altså. hvad du ellers har kompetence til har jeg ingen ide om.   
 
Grundlæggende består 3 faset vekselspænding/strøm af, ja rigtigt, 3 faser. De 3 faser kommer fra 3 viklinger der er forskudt 120 grader for hinanden.

Viklingerne er koblet således at den ene ende af dem alle3 er samlet, de 3 andre er ført ud. Der har vi så de 3 faser.

Punktet hvor de 3 viklinger er forbundet (kan) føres ud. Så har vi 4 ender ude, 3 faser og et NULPUNKT.
Hvis vi så måler over 2 faseviklinger vil vi måle 400v
Så kommer magien, og det der snyder flertallet, for NEJ man måler ikke 200v over en fasevikling og nulpunktet.
Forskydningen på de 120 grader gør at spændingen her er 230v

Så der er ikke noget der hedder "rigtig/forkert 400v" Faktisk har vi, groft sagt, 3 * 400v og nul i almindelige danske installationer

Hvis du samler/kortlutter 3 ender, en fra hvert varmelegeme, og tilslutter en fase til hver af de 3 andre, vel at bemærke 3 forskellige faser, vil spændingen over hvert varmelegeme være 230v forudsat de er ens. Hvis de er forskellige eller et af dem går i stykker "skrider" punktet i midten elektrisk, så forandres spændingen over de resterende varmelegemer.
Så på dem måde kan man godt slutte 3 ens 230v varmelegemer til 3 faser/ det de fleste vil kalde 400v uden de går i stykker, så længe de virker alle sammen er der ingen problemer.

På vedhæftede billede er 3 varmelegemer tilsluttet 3*400v men "man" vil ikke måle mere end 230v over hvert enkelt.   

For at imødegå at 230v varmelegemer går i stykker ved at tilsluttes 400v fortrådes midtpunktet af de 3 kortsluttede ender ud, og tilsluttes installationens nulleder.
Så fastholdes spændingen over de enkelte varmelegemer som fase/nul spændingen der jo så var de 230v

   

 
 


Men måske du ikke bare skal afskrive andre muligheder fordi du "ikke umiddelbart kender dem", det gør jo ikke det du tror du ved til lov.

Nu kiggede jeg selv på vvs ekspertens hjemmeside og diagrammer. Dem jeg kunne finde der havde ikke nul trukket ud, men som jeg skriver kender jeg ikke alle. 
Dog kender jeg lidt til vekselstrøms teori, og der gælder visse love og regler der ikke er så nemme at lave om på.

 
og når nu NES skriver der er en NUL kunne du måske se noget du ikke umiddelbart kender.

Hvordan er vi "sikre" på det er en "NUL" ? Hvis det er fordi den er blå er det, igen på Metro, ikke ens betydende med den skal tilsluttes "NUL"
Det er muligt der er 3 ledere, og 2 skal tilsluttes (hver sin) fase og den sidste "NUL" og/men så er der jo intet i installationen der kræver 400v for så ville begge faseledere kunne kobles til samme fase.

Mht. sikringsstørrelser gider jeg ikke gå ind i det, og hvad der passer bedst. Igen er det afhængig af koblingerne, og igen er faserne forskudt 120 så den strøm der løber ind i en leder løber ud i de 2 andre, og/eller nullederen igen afhængig af belastningerne ( varmelegemerne)  så det er heller ikke "bare lige" og igen er min forståelse af hvorfor det kræver autorisation og en vis uddannelse og forstand blevet bekræftet.

« Senest Redigeret: Maj 03, 2023, 18:44 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.