Forfatter Emne: Varmt vand til sommer. Mm  (Læst 2328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy R J

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Varmt vand til sommer. Mm
« Dato: Maj 04, 2023, 09:34 »
Hejsa alle sammen


Vi fik vores Blackstar 1016+ op og kører i December, så "problemstillingen" som nærmer sig har ikke været aktuel endnu. Vi havde el VVB, som nu er tilsluttet via Blackstar. Som det er nu er prioriteringen 90 Fyr/10 VBB. Men her til sommer vil der jo kun være behov for VVB. Kan man ændre så der kun varmes på VBB via fyret?.

En tanke der også har rumsteret lidt, Minimum ydelse på fyret er sat til 10%, Hvorfor har man valgt at sige at 10% ydelse er det mindste, er det i forhold til hvad der er mest økonomisk?
If it's not broken DON'T fix it!!!

Blackstar+ 16Kw. V13 Styring.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Varmt vand til sommer. Mm
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2023, 10:16 »
Hej

Det er ikke muligt at lave 90/10 prioriteringen, så der er et eller andet der misforstås.
Hvis/når fyret laver varmt vand er der umiddelbart 2 muligheder for tilslutningen.

1 Er VVBèn tilsluttet som en almindelig radiator, med returventil, mekanisk føler i tanken, eller en elektrisk
telestat der åbner evt. fra fyret.

2 Eller ved en 3 vejs ventil slår huset fra og vælger at køre al varmen fra fyret i VVBèn
Det er det sidste der almindeligtvist kaldes vvb prioritering.

Nummer 1 køre ikke optimalt om sommeren, nummer 2 er helt tosset om vinteren. Forklaringen er mange uenige med mig I, men jeg ser det som helt tåbeligt at slå al varme i huset fra for at lave varmt vand, specielt set i det lys at en almindelig vvb slet ikke kan tage al effekten men det er en helt anden debat.

Optimalt er en kombination af overstående så huset kan lukkes af med en hane om sommeren. Denne hane åbnes så om vinteren så både hus og vvb kan forsynes.

Når, men det korte af det lange, selvfølgeligt kan fyret lave varmt vand om sommeren, hvordan det er optimalt afhænger af hvem du spørger og af installationen og hvordan den er lavet.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Varmt vand til sommer. Mm
« Svar #2 Dato: Maj 04, 2023, 11:58 »
Hejsa alle sammen


Vi fik vores Blackstar 1016+ op og kører i December, så "problemstillingen" som nærmer sig har ikke været aktuel endnu. Vi havde el VVB, som nu er tilsluttet via Blackstar. Som det er nu er prioriteringen 90 Fyr/10 VBB. Men her til sommer vil der jo kun være behov for VVB. Kan man ændre så der kun varmes på VBB via fyret?.

En tanke der også har rumsteret lidt, Minimum ydelse på fyret er sat til 10%, Hvorfor har man valgt at sige at 10% ydelse er det mindste, er det i forhold til hvad der er mest økonomisk?

Med en temperatur føler i varmt vand beholderen kan du med tidsstyring en slukke for rumopvarmningen og kun tillade opvarmning af varmt vand.
Der er også en tidsstyring til det varme vand.
Der kan tilsluttes 2 eller 3 vejsventil på beholderen.
Se diagrammer i manualen
Ventiler er ikke en nødvendighed for kun at lave varmt vand om sommeren  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Varmt vand til sommer. Mm
« Svar #3 Dato: Maj 04, 2023, 18:23 »
Dit fyr er modulerende i 91 trin, slukket og 10-100%
Hvorfor det er valgt sådan... aner det ikke, men det er praktisk uden betydning, 90 trin er rigeligt fint til et modulerende pillefyr.
En anden ting du nok nærmere skal spekulere over er ydelsen på 10%, for den kan sættes meget lavere end godt er.. jeg var ude og justere et fyr, vi havde god tid, mens vi ståd og snakkede 1/2 tmme havde vi lukket en ventil til huset, så fyret stod bare og tøffede 10% uden at stige i temperatur... virkningsgrad 0% eller meget tæt på.

Vi har 2 stk VVB, fyret klarer begge det er dog kun den ene beholder fyret kan se, også her er der fiduser, det er vigtigt at sætte stor afstand mellem start oog stop, har du kun 5-10 grader i hysterese vil du få rigtig mange start stop med fyret. Det er også fint med stor beholder, vi kan ofte nøjes med at køre hver anden eller tredie dag. Sommerdrift er setpunkt 62 grader i vores VVB'er og start omkring 30 grader, men her skal man finde det der passer behovet og installationen.

Jeg er ikke med på hvad du mener med fordelingen 10/90
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jimmy R J

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Varmt vand til sommer. Mm
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2023, 20:29 »
Tak for svar og indput. Er blevet lidt klogere på det hele, og fundet ud af hvad jeg gør.

Det /10/90 Er når jeg vælger visning af data over VVB på forsiden når jeg er logget ind på stokercloud. Varme/VVB. Helt sikkert mig der har misforstået det.
If it's not broken DON'T fix it!!!

Blackstar+ 16Kw. V13 Styring.