Forfatter Emne: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?  (Læst 8482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Dato: Jun 04, 2023, 10:38 »
Kære forum

Mit baxi 1.5 fra 2006 skal udskiftes til et nyt pillefyr, men hvilket…?

Det skal opvarme et gammelt stuehus på ca. 250 kvm. som opvarmes med GV i køkken og badeværelse og herudover 15 radiatorer hvoraf de 13 er nye 3 bladet (let overdimensioneret) og alle danfoss termostater reguleres over wifi. Stuehuset er kun delvist “godt isoleret”.
Jeg vil gerne kombinere fyret med solvarme, hvilket kræver en ny VVB.

Fyret skal være af en god kvalitet og gerne holde i mange år :-)

Ps. Har været medlem af forummet siden 2019, men har haft problemer med mine koder.
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #1 Dato: Jun 04, 2023, 11:26 »
Hejsa, dette forum er trods det neutrale navn, ejet af NBE (nordjysk bio energi) og der er en klar overvægt af disse fyr herinde.

Men generelt af pillefyr er der nok overvægt i danmark af NBE pillefyr, og ikke uden grund, det er fornuftigt i pris, og de kører rigtig godt. Vi har haft vores siden 2009, vi kom fra et TwinHeat stoker, der teknisk set, minder om dit baxi fyr.

Vi har bestemt ikke fortrudt skiftet, fyret er holdt opdateret og kører og ser stadig ud som nyt, der skal piller på, og rens efter behov, rens tager 2min i min gamle kedel, kompressorrens klarer det meste, så det er sjældent jeg selv må gribe ind.

Du bør vælge et med iltstyring og kompressorrens..

NBE fyrene er meget moderne, deres styringer er smarte og det er næsten kun fantasien der sætter grænsen..
Sidste nye styring V16 er vist ved at gøres fremtidsklar, så den kigger på elpriser, solskin og andet og kan ud fra en masse faktorer bestemme om det er fyret eller elpatrom og sådan der er mest rentabelt.

Der findes også mange andre fabrikater, jeg er ikke så meget inde i deres teknikker og muligheder, men VVB kontrol syntes jeg et moderne fyr skal have, vi bruger under 1kg piller i døgnet lige nu, fyret snakker sammen med beholderen, varmet den hurtigt op og slukker, og så kører den igen om et par dage..

Hvis du bor i nærheden af 6683 skal du være velkommen til et kig i fyrrummet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #2 Dato: Jun 04, 2023, 21:51 »
Hej Kenneth

Tak for dit bud, og ja jeg har igennem tiden godt set at det er NBE fyr der diskuteres en del her inde, og det jeg ønsker lidt råd til, udover det overordnede som du peger på, med styring, ilt, rens osv. er jeg nysgerrig på om det skal være fx Phoenix eller Blackstar, og hvilken type VVB, silo etc.

Når jeg kigger rundt på de forhandlere, er der mange valg jeg skal tage, med mindre jeg sætter al min tillid til en forhandler eller installatør - så mit mål er at forsøge at begrænse de valg til et minimum.

Jeg kunne godt være tilbøjelig til at et Phoenix 16KW, men er det et godt valg… er et blackstar bedre, eller måske et scotte/blackstar.. hvad forskellen så end er.

Jeg overvejer at ringe til hedestoker og hører hvad de mener, det er der jeg handler reservedele og radiatorer etc.
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #3 Dato: Jun 05, 2023, 08:39 »
Jeg har en BS+èr der køre ganske godt. Dog tilhører jeg ikke det almindeligt jubelkor herinde.
Hverken over NBE`s produkter eller over den store forhandler.

Den generelle opfattelse af "det er bare piller på" så køre det er korrekt. Så kører det lige så ringe som det store flertal, men det køre.

Hvis det skal køre godt er der meget der bør trimmes og det er der ikke mange der har forstand på, og forståelse af.
Heller ikke NBEs egne folk, det er der tydelige eksempler på både her og i praksis. Jeg har lavet om efter både NBE`s folk og Hedestoker hvor det kørte så folk var ved at skrotte fyrene.

Mit selv havde jeg service på mit da det blev stillet op, det var den dyreste rengøring indtil viderer. Manden var meget flink, men skulle ikke rører ved noget.

Vær beret på at NBE`s service er under nul. Der er absolut ingen, det er både grossister og slutkunder enige om.

Det er ikke raket videnskab at brænde træpiller at, så jo mere avanceret styringen er, og jo flere følere der er jo mere er der der kan fejl justeres og gå i stykker.
Mig bekendt kan V16 ikke køre uden lampdasonde, det betyder så også at det koster mindst 2000kr. hvis/når den går i stykker, og fyret kan ikke tænde indtil den er skiftet. (mener jeg, håber jeg tager fejl)

Når det så er sagt, mit fyr køre glimrende, men igen, jo mere lort og grej der er på, jo mere kan gå i stykker og fejljusteres, og begge dele sker, den er ikke længerer. 

 

« Senest Redigeret: Jun 05, 2023, 08:41 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #4 Dato: Jun 05, 2023, 19:48 »
Jeg har en BS+èr der køre ganske godt. Dog tilhører jeg ikke det almindeligt jubelkor herinde.
Hverken over NBE`s produkter eller over den store forhandler.

Den generelle opfattelse af "det er bare piller på" så køre det er korrekt. Så kører det lige så ringe som det store flertal, men det køre.

Hvis det skal køre godt er der meget der bør trimmes og det er der ikke mange der har forstand på, og forståelse af.
Heller ikke NBEs egne folk, det er der tydelige eksempler på både her og i praksis. Jeg har lavet om efter både NBE`s folk og Hedestoker hvor det kørte så folk var ved at skrotte fyrene.

Mit selv havde jeg service på mit da det blev stillet op, det var den dyreste rengøring indtil viderer. Manden var meget flink, men skulle ikke rører ved noget.

Vær beret på at NBE`s service er under nul. Der er absolut ingen, det er både grossister og slutkunder enige om.

Det er ikke raket videnskab at brænde træpiller at, så jo mere avanceret styringen er, og jo flere følere der er jo mere er der der kan fejl justeres og gå i stykker.
Mig bekendt kan V16 ikke køre uden lampdasonde, det betyder så også at det koster mindst 2000kr. hvis/når den går i stykker, og fyret kan ikke tænde indtil den er skiftet. (mener jeg, håber jeg tager fejl)

Når det så er sagt, mit fyr køre glimrende, men igen, jo mere lort og grej der er på, jo mere kan gå i stykker og fejljusteres, og begge dele sker, den er ikke længerer.
brok brok brok, og formodninger på andres vegne, som du heller ikke kan stå inde for! og dine sociale færdigheder kan skrives på kanten af et frimærke, modsat kan alt det du tror du ved, det kan der skrives tykke bøger om….. holder du da for fanden aldrig op med dit evindelige og gentagende brok og vrøvl, nej det gør du desværre ikke, Jesus krist, du er simpelthen den største selvsmagendede personage med storhedsvanvid, jeg nogensinde har “mødt” online.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #5 Dato: Jun 05, 2023, 20:34 »
Tak for input so far, jeg er desværre ikke blevet klogere på anbefaling af mere specifikke fyr, hvilket jeg stadig håber på  ::)
Men jeg bliver klogere på alt det udenom fyret, og hvilke betragtninger der er værd at tage med i overvejelsen.

Men fx. BlackStar+ og Phoenix… hvilket er bedst?
Og Scotte Woody - det er billigere.. hvorfor mon?
Skal jeg til min husstørrelse gå efter 16KW eller mere?
Og hvilken VVB skal jeg gå efter, når den skal være forberedt til SF?

Har i dag kørt mit gamle Baxi om i laden, så nu er der ingen vej udenom  ^-^
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #6 Dato: Jun 06, 2023, 05:19 »
Tak for input so far, jeg er desværre ikke blevet klogere på anbefaling af mere specifikke fyr, hvilket jeg stadig håber på  ::)
Men jeg bliver klogere på alt det udenom fyret, og hvilke betragtninger der er værd at tage med i overvejelsen.

Men fx. BlackStar+ og Phoenix… hvilket er bedst?
Og Scotte Woody - det er billigere.. hvorfor mon?
Skal jeg til min husstørrelse gå efter 16KW eller mere?
Og hvilken VVB skal jeg gå efter, når den skal være forberedt til SF?

Har i dag kørt mit gamle Baxi om i laden, så nu er der ingen vej udenom  ^-^

Scotte og Woody er gamle typer styringer.  :)
BSplus er ikke med kedelrens, men det er Phoenix.
Hvis du har et ønske om på et tidspunkt at få solvarme, så få en beholder der er forberedt til det nu.
Hvor mange kW furet skal være på, skal du tage en snak med en forhandler om.
Det skal regnes rigtigt ud.
Hvis du ikke ønsker at rode med indstillinger så er Phoenix et godt valg.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #7 Dato: Jun 06, 2023, 15:57 »
Tak for vejledning Kim

Jeg har talt med Hedestoker, som jeg til dato har haft gode erfaringer med, og jeg blev vejledt til at kigge på et EasyPell 6-20 KW fordi den er bedst forberedt til at arbejde med akkumuleringstank, som så evt. senere, kan få tilsluttet et solfanger anlæg.

Jeg synes det bliver lidt dyrere end hvad jeg har forventet, men der er selvfølgelig ekstra udgifter til en 600 L. Tank og lidt mekanik til at styre den.
Jeg ved ikke om den er lige så god som en Phoenix, andet end den er mere “manuel” styringsmæssigt.

Hvad er Jeres erfaringer med EasyPell?

Mvh Elmkjaer
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #8 Dato: Jun 06, 2023, 21:31 »
Har ingen erfaring med det fyr men kan se at det er fra ÖkoFEN og deres fyr har ryd for at være i toppen men frygtelig dyre .
Og der er meget fokus på plug and play og rens i både den og RTB Phoenix men varmen i radiatoren er den samme som den der kommer ud af en scotte, Og ja du skal nok arbejde lidt mere med indstilling til at begynde med men når den kører så kører den . Og rens jamen 1/2 time for hver 2-3 tons så er det altså heller ikke værre  Så længe du ikke hopper på de helt billige fyr og har bestemt dig til at købe et med en fremtidsikring for yderlige solvarme osv så er du ikke helt galt på den .
Jeg ville aldrig give så mange penge for et pillefyr som i 60000.
Men det er bare min mening og hvad andre herinde mener er jeg sådan set ligeglad med :-)
« Senest Redigeret: Jun 06, 2023, 21:32 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #9 Dato: Jun 07, 2023, 21:41 »
Ja, du har en pointe…
Easypell med buffer og div. Nødvendige pumpe etc. Løb op i 85 og så er det uden installation, og en solfanger oveni vil koste ca. 25 mere, så jeg genovervejer lige min plan.

Efter at have haft baxi Multiheat som jeg rensede tjekkede op på dagligt, så er en halv time 3 gange om året til at leve med  ^-^

Iøvrigt er det ærgerligt at Easypell 20 Kw kun fået med 150 kg tank…

Mvh Elmkjaer
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #10 Dato: Jun 08, 2023, 07:09 »


Jeg har talt med Hedestoker, som jeg til dato har haft gode erfaringer med, og jeg blev vejledt til at kigge på et EasyPell 6-20 KW fordi den er bedst forberedt til at arbejde med akkumuleringstank, som så evt. senere, kan få tilsluttet et solfanger anlæg.


Hvad er Jeres erfaringer med EasyPell?

Mvh Elmkjaer
'
Jeg kender ikke EasyPell, men eksperimenterede lidt med at få V13 til at køre med solvarme her.
Kort sagt, det lykkes ikke. Det er min fornemmelse at solvarme anlægget skulle være designet 100% som NBE tænker, ellers kunne det ikke køre ordentligt.
Det kan ikke køre med akkumulerings tank, og ærligt talt. Det ser jeg absolut heller ingen grund til at skulle, fyret køre, når det er justeret ordentligt ind, temmeligt præcist i forhold til ydelse.

Hvis det var mig ville jeg lade fyret, og dets styring, gøre det det er bedst til, nemlig at styre fyret. Hvis der skulle solvarme på ville jeg gennemtænke hvad det var jeg ville. Skal det være centralvarmevand, eller kun forbrugsvand, hvordan kan det tilsluttes osv. og købe en styrring til solvarmen der er bedst til det.

Nemlig at styre solvarme.

Der er ufatteligt mange måder at koble solvarme op, så med det samme det bliver mere end et seoerat anlæg der kun laver forbrugsvand, bliver det lidt kompliceret, forudsat "man" ønsker det virker fornuftigt.

Igen, jeg er fint tilfreds med den måde min BS+èr køre med V13 styrring. Den er manuelt indreguleret til en virkningsgrad omkring 88% målt med en Kamstrup måler og set i forhold til 4,5Kwh/1kg.

Læg mærke til manuelt, jeg nægter at tro at styringerne, uanset hvor meget (Kina) grej der er på kan selvregulere til noget der bare ligner.
Styringen har jo ingen muligheder for at se asken som er det eneste rele billede der er på forbrændingen, ej heller har den mulighed for at se hvad der er bedst i forhold til de enkelte piller, så det vil altid og uden undtagelse, blive et kompromis der er lige ringe over alt, og jo mere grej jo mere kan gå i stykker så fyret ikke generer varme.

Det er lidt lige som den  der skal køre Q7 og andet prestigegrej, og kun bruger den til at køre ned og handle. Det giver ikke rigtigt nogen mening, men det betyder jo så ikke at der ikke er nogle der mener det er fornuftigt.

Du kan aldrig spare det det koster at køre med f.eks. V16 i forhold til V13 ved den brænder mindre piller, og ryger der en lampdasonde eller lignende har du ingen varme inden der er købt og betalt en ny, som ikke er billig.

     
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #11 Dato: Jun 08, 2023, 21:05 »
Tak for godt indlæg 383ci

Jo mere jeg spekulerer over argumenter for og imod dyre High-end fyr og fyr med total styring kontra pris, kan jeg godt se et besparelses potentiale, ved at investerer i et 30-40 % billigere, men stadig godt fyr. Besparelsen giver mulighed for at betale lidt mere til el om sommeren til en elstav i VVB og evt. sliddele.
Easypell er et fornuftigt fyr, og mere manuelt end v16 og billigt i reservedele, men dyrt i indkøb…
V16 tiltaler selvfølgelig mit nørde-gen, smart med wifi osv - masser af gadgets  ::)
Men det primære formål er varme i radiatorerne, gulvet og brugsvandet, og det vil jeg forfølge.
Det ender måske med et BS+ hvis jeg kan få et med stor tank til.

Mvh elmkjaer
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #12 Dato: Jun 10, 2023, 08:41 »

Hvis du ikke ønsker at rode med indstillinger så er Phoenix et godt valg.  :)

Det er ikke modellen/navnet der afgør om der skal indreguleres. Det er styringen, og her er et tydeligt eksembel på min tese om at det kan de simpelthen ikke.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=11151.0;topicseen
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #13 Dato: Jun 10, 2023, 08:50 »
Tak for godt indlæg 383ci


V16 tiltaler selvfølgelig mit nørde-gen, smart med wifi osv - masser af gadgets  ::)
Men det primære formål er varme i radiatorerne, gulvet og brugsvandet, og det vil jeg forfølge.
Det ender måske med et BS+ hvis jeg kan få et med stor tank til.

Mvh elmkjaer

Selv tak, og som du kan se på linket længere oppe, får du noget at nørde med. Husk, jo mere gejl, jo mere der kan gå i stykker, og/eller komme til at arbejde med og mod hinanden i svingninger og modfase.
 og V16 kan ikke køre uden O2 sonde der er dyr og en sliddel.

Min første OS sonde holdt 5 tons piller, så det var temmeligt træls, og som nævnt er der absolut ingen, grænsende til, negativ service fra NBE, så der var absolut intet at gøre.

"De gamle" BS kedler, dem der er svejset i udlandet er så ringe svejset at det er totalt udenfor forståelse og slet ikke opfylder kravene i DS, men BS+ er svejst i DK og iorden, ser det ud til.   

Stumperne til NBE styringerne kommer alle fra Kina til 1/10 del, mindst af prisen, selv ink. danske moms osv.


Min V13 reguler gulvarme rigtigt godt, men som nævnt. Sol ville jeg ikke en gang overveje at bruget 1 min på at overveje at bruge den til.
« Senest Redigeret: Jun 10, 2023, 08:56 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #14 Dato: Jun 10, 2023, 08:50 »
Nogen er til moderen, andre til datteren.. ;)

Jeg er til de gamle åbne fyr, vi købte for et år siden er fra 2018 med kompressorrens til 4000kr, det er ikke mange penge, tidligere ejer kunne ikke får det til at køre, det var et lortefyr og på flere facebook grupper prøvede mange incl mig selv at hjælpe manden, fyret var online og det var åbenlyst at han ikke fulgte anbefalingerne..

Vi købte det og det har nu kørt et år uden en forkert prut  :D Det er uden iltstyring, pengene er små.

Men man kan fint køre med iltstyring, selv min gamle OpOp H418 kører ovenud perfekt med iltstyring..

En kammerat fik en Windhager, jeg har prøvet at hjælpe ham, men vi har bøvlet og det har brændt tilbage og ødelagt en masse, så det var knap så fint et fyr som jeg gik og troede..

Økofeen laver også fyr, umiddelbart samme teknik som Windtager, og har et discountfyr Easypell...

Efter at have følt teknikken er jeg ikke i tvivl, jeg ville blive ved NBE hvis mit fyr skulle skiftes ud, men det er jo "kun" fra 2009, og ser da ud til fint at nappe de næste 15år...

Jeg har løbende opgraderet fyret, så kompressorrens, V7, iltsyring, lille blæser, så mit fyr står tæt på de nye, og optimeret bruger det næppe målbart flere piller end mere moderne grej.

De nye kedler RTB og BS+ er fine, men kræver værktøj når det skal renses manuelt, og man skal pille brænderen ud, mit gamle hejs tager 2min... bum, så er det rent igen.

V16 er på vej ind i fremtiden, men den er nu kommet som løs enhed, skulle jeg få lyst ville jeg kunne opgradere til den.

Der er som du har fundet ud af mange meninger, jeg kan godt forstå at det er vanskelig at vælge..

Ud og kigge, ved mig kan du se det gamle hejs jeg har, en nyere BS og Windhager.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html